iХитът е в режим на изчакване
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

iХитът е в режим на изчакване

iХитът е в режим на изчакване

Таблетът на Apple не предизвика Второ пришествие. Пазарният му успех зависи от софтуера за него и мултимедийното съдържание

Андриан Георгиев
6819 прочитания

© Reuters


За много хора премиерата на iPad е като втора Коледа в рамките на месец. Очакванията за таблет компютъра на Apple бяха грандиозни. На него се гледа(ше) като на продукт, който ще промени няколко индустрии завинаги.

Подобно нещо е по силите на Apple, тъй като компанията на Стив Джобс вече разби статуквото с iPod и iPhone.

Спекулациите започнаха от вграден соларен панел и стигнаха дотам, че таблетът може да пристигне на сцената в комплект с еднорог.

Какво има под екрана

- 9.7-инчов IPS дисплей

- 1GHz процесор Apple A4

- Wi-Fi, Bluetooth, GPS

- компас, акселерометър

- VGA изход

- високоговорител, микрофон

- живот на батерията - 10 ч.

- модифицирана версия на iPhone OS

Цени

С Wi-Fi:

$499 - 16 GB

$599 - 32 GB

$699 - 64 GB

налични през март в САЩ

С Wi-Fi и 3G:

$629 - 16 GB

$729 - 32 GB

$829 - 64 GB

налични през април в САЩ
Защо с AT&T

Много американски потребители на iPhone и iPod Touch се оплакват от оператора AT&T заради лошата клетъчна мрежа. От Apple обаче продължават своето партньорство с големия американски телеком. Намерението на технологичната компания е да продава iPad със специални по-евтини абонаменти на AT&T. За момента тарифните планове са два: $15 за 250MB и $30 за неограничен интернет. Потребителите могат да прекъснат услугата по всяко време, тъй като няма задължаващи договори.

Въпреки че конкурентът Verizon също се сочеше като потенциален кандидат за дистрибуция на iPad, Apple избира ексклузивно AT&T и заради по-развитата Wi-Fi мрежа. Бившият щатски държавен монополист поддържа повече от 20 хил. зони за безжичен интернет в ресторанти, хотели и летища. iPad няма да бъде заключен към един оператор, но няма да сработи с конкурентните оператори T-Mobile и Verizon, тъй като поддържа друга честота.

Вестникари и книгоиздатели, за които е трудно да капитализират своето съдържание онайн, също таяха надежда, че таблетът на Apple може да се наложи като платформа за продажба на цифрови издания.

Високите очаквания се сблъскаха с iPad - таблет с цветен екран и вид на огромен iPod Touch. "Той е много по-интимен от лаптоп и много по-мощен от смартфон". Така Стив Джобс анонсира продукта на премиерата в Сан Франциско в сряда.

В своите характеристики таблетът попада някъде по средата между умните телефони и преносимите компютри. Затова iPad ще трябва да се намести като нова продуктова категория в това тясно за момента пространство. В противен случай ще се наложи като нишов продукт за верни фенове на Apple.

Едно е сигурно - iPad е част от визията на Apple за бъдеще с компютри, управлявани с докосване, но без клавиатури. Посока, подкрепяна от гиганти като Motorola, HP, Dell и Lenovo, които също разработват свои таблети. Някои от тях ще бъдат с Android, операционната система на Google.

Разликата с конкуренцията е, че iPad има по-малко функции, но като цяло предлага по-интуитивно управление на софтуера.

iPad of the Union*

Той има процесор, който е собствено производство на Apple. Всички, които вече са го тествали, твърдят, че е супербърз. Всъщност при хардуера изненадата е, че няма някаква голяма изненада. Така че най-интересните неща се очакват от софтуера.

Първото нещо, което трябва да се отбележи, е че приложенията за iPhone могат да работят на iPad. Това ще улесни разработчиците в писането на приложения за таблета. Сред тях достойно място ще заемат игрите. На презентацията например беше показанa специална версия на Need for Speed. Големият 9.7- инчов екран стимулира създаване на софтуер, по-близък като функционалност до компютър, отколкото до смартфон.

Една от програмите е iBooks, откъдето могат да се поръчват и четат книги. Най-вероятно таблетът няма да погуби Kindle, защото четецът на Amazon има по-удобен екран за четене на дълги текстове, без да натоварва прекомерно очите. Освен това издателите, подписали споразумение с Apple, засегаса по-малобройни от библиотеката на Amazon. Той е предназначен за хардкор читатели, докато iPad се цели в по-широка аудитория.

Това са хора, които вършат малко неща пред компютъра, но все пак не са доволни от него. Те може би искат да купят MacBook, защото са чували, че е по-удобен, но високата цена ги е спирала.

Затова по-скоро iPad ще се наложи като устройство за четене, гледане на видео и игри, когато човек е излегнат на дивана или в движение. По-скоро достъпната цена от $499 за таблет с Wi-Fi ще помогне повече хора да се сдобият с него.

"Истинският въпрос е, предвид че не може да го вкарате в джоба си, дали върши повече работа от iPhone и дали ще оставите компютъра си вкъщи, след като iPad не прави толкова, колкото може един лаптоп", обясни за "Капитал" Едуард Айгерман, бивш старши инженер в Apple.

iPod и iPhone успяха, защото в съзнанието на хората имат нещо отличително, което ги изстрелва пред конкуренцията. "Софтуерните приложения за iPhone го превърнаха в хит. Фактът, че iPod съхранява цялата ви музика в джоба и че чрез iTunes може да купите още песни, го направиха хит. Двете устройства могат да вършат много неща, но има само едно нещо, което кара хората да говорят за тях", коментира за "Капитал" маркетинговият консултант Лора Рийс.

Показателен пример за липсата на идентичност е начинът, по който Джобс представи iPad. На предишни презентации той вадеше iPod и iPhone от джоба си, а сега просто вдигна iPad от масата.

iDontknow...

В iPad засега не се откроява нещо революционно и затова анализаторите подхождат със смесени чувства. Дни преди премиерата, когато Apple не коментира слуховете, че ще представи таблет, цената на акциите на компанията се рееше над $210. Ден по-късно те паднаха под $200.

Партньорството с американския телеком AT&T също не е добра новина за много потребители на iPhone, които се оплакват от лошата мрежа на водещия щатски телекомуникационен оператор.

Разочарованите посочват още, че им липсва камера, Flash (т.е. Farmville остава зад борда) и едновременната работа на няколко софтуера (не може да слушате музика, докато браузвате в интернет). Не всички обаче са толкова резервирани. "Тези и други нови възможности ще се появят скоро за iPad. Не е важен хардуерът, а софтуерът и медийното съдържание", коментира за "Капитал" Хуан Антонио Гинер, президент на Innovation, консултантска фирма в областта на медиите.

Със сигурност сред партньорите на iPad няма да е Netflix, доставчикът на видео по поръчка. От компанията обявиха, че поне в близко бъдеще ще се фокусират върху по-големи екрани.

Анализаторът Яир Райнер от Oppenheimer пък увеличи прогнозите си до 1.1 млн. произведени бройки iPad за финансовата 2010 г. и 4 млн. през 2011 г. Делът на таблета от общите приходи на Apple за тази година могат да достигнат 1%, смята той.

Таблетът има ограничена свързаност, няма USB порт (!) и ще се управлява от iTunes. Пълният контрол на Apple обаче не е задължително лошо нещо. "Това предотврати появата на много вируси и позволи на Apple да контролира натоварването на клетъчната мрежа на операторите", казва Eд Айгерман. Липсата на Flash ще ускори работата на процесора, добавяме ние.

Айгерман обяснява липсата на камера с водените в момента преговори между AT&T и Apple. Телекомът е настоял, че уебвидеото ще натовари твърде много неговата мрежа и затова ги е разменил за по-изгодни абонаменти за мобилен интернет, твърди бившият инжeнер в Apple.

Понякога обаче пълният контрол създава проблем. "Досега никой не успя да произведе клавиатура за iPhone. Apple просто не разрешава. Защо? Тъй като те са изчаквали да пуснат iPad. Ако планирате да пишете много, от Apple ще искат да ви продадат по-голямо и скъпо устройство", казва Айгерман.

А какво мислите за името на новия таблет? "Apple отиде твърде далеч с i-имената", смята Лора Рийс. "iPad е най-лошото име, което Apple някога са измисляли", добавя интернет експертът Никълъс Кар. "Освен това iPad е марка продукти за лична хигиена в Америка", допълва Ед Айгерман.

Разбира се, успехът на продукта не зависи от суровото сравнение между хардуерни спецификации, а от решенията на потребителя, който иска проста и удобна технология.

В този смисъл от значение са неща като името на продукта и това дали хората ще се притесняват да вадят таблет, докато са на опашка, в обществения транспорт или на улицата. Скоро ще узнаем дали Apple ще поправи нещо или хората ще загърбят "пропуските" на iPad, както се случи с iPhone на пук на скептиците.

----

*В деня на премиерата на iPad американският президент Барак Обама изнесе годишната реч, озаглавена State of the Union ("Състоянието на съюза").

Ново (31.01): Apple позволи на разработчиците да пишат софтуер за водене на разговори през 3G мрежата. Досега обажданията бяха позволени само през Wi-Fi. Това означава, че заради вградения микрофон през iPad също ще могат да се водят VoIP разговори. Skype скоро ще обнови своя софтуер за iPhone с новата функция, така че той ще работи и за таблета на Apple. Бихте ли говорили през iPad?

Ново (31.01): Дни след премиерата на iPad Стив Джобс отговаря на въпроси на служителите на Apple. В Adobe са мързеливи, те имат потенциал да правят толкова страхотни неща, но отказват. Това са думите на Джобс, цитирани от анонимен източник на Wired. Apple не поддържа Flash, защото e бъгав, продължава той. Според изп. директор на Apple светът отива към HTML 5, който заменя Flash.

Едно от най-новите приложения, създадени с HTML 5, е Google Voice - софтуер за разговори през VoIP. Преди месеци то не беше допуснато за iPhone, заради натиска на телекома AT&T. Тъй като сега е написано на HTML 5, то се намира в интернет, така че няма как Apple да забрани достъпа до него. Относно Google: тяхната мантра "Не бъди зъл" е пълна глупост, казва Стив Джобс.

Фотограф: Reuters
Фотограф: Kimberly White
Фотограф: Kimberly White
Фотограф: Ho

За много хора премиерата на iPad е като втора Коледа в рамките на месец. Очакванията за таблет компютъра на Apple бяха грандиозни. На него се гледа(ше) като на продукт, който ще промени няколко индустрии завинаги.

Подобно нещо е по силите на Apple, тъй като компанията на Стив Джобс вече разби статуквото с iPod и iPhone.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

49 коментара
  • 1
    Avatar :-|
    Apple iPorn

    Може iPorn да го кръстят.

  • 2
    Avatar :-|
    |

    Капитал, не говорете глупости за акциите на Апъл. Направете сравнение на движението на NASDAQ с това на акциите на компанията и ще видите, че движението надолу е глобално, и не зависи от обявения от Апъл продукт. Всъщност, след обявяването на таблета акциите на Апъл се вдигнаха.

    И iPad не е марка за лична хигиена.

  • 3
    Avatar :-|
    max

    "В този смисъл от значение са неща като името на продукта и това дали хората ще се притесняват да вадят таблет, докато са на опашка, в обществения транспорт или на улицата." Много точно - още едно мнение в тази посока: http://bit.ly/cvtZbw

  • 4
    Avatar :-|
    ???

    "Той е много по-интимен от лаптоп и много по-мощен от смартфон".

    ??????? По - интимен от лаптоп?? Това кой точно го измисли?Жена ти?

  • 5
    Avatar :-P
    Al Bundu
  • 6
    Avatar :-|
    Даниел

    Без USB за флашката ми.
    Без камера за видео разговори.
    Без клавиатура за сериозна работа.
    Без GPS за навигация.
    Без флаш за видео (Хулу и т.н.)

    ... Без мулти-процеси за ... да бъде компютър!

  • 7
    Avatar :-|
    Bushido

    До коментар [#5] от "Al Bundu":

    Изгледах видеото ти и се потвърди това, което ми се стори предния път, когат0 гледах таблета на Lenovo - реакциите на тъчскина изглеждат доста забавени и изображението се мести насечено, докато демонстриращия си мести пръста. Имам лошото чувство, че таблетът на Lenovo ще се окаже дърво. Сега чакам със затаен дъх да излезе нещо повече за таблета на Google.

  • 8
    Avatar :-|
    4udenka

    Някой моля да ми даде идея, за какво бих ползвала това технично нововъведение : мъкна си нетбука в дамската чанта и му плащам интернета, но много работа ми върши, а мобилния си е за телефонни разговори и тва е. Книгите си ги чета в хартиен вариант, защото това е и най-достъпното. Какво пропускам като възможности?

  • 9
    Avatar :-|
    c

    да,той в момента променя много индустрий,имам предвид "Apple",те просто променят света,нищо повече от това,това е "Apple"

  • 10
    Avatar :-|
    Jogy

    "Той е много по-интимен от лаптоп и много по-мощен от смартфон".

    Хубаво извъртане на нещата. Защото в същата степен е вярно и
    "много по-маломощен от лаптоп и много по-голям и неудобен от смартфон"


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK