С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
2 19 фев 2010, 13:52, 2938 прочитания

Google пусна конвейера за услуги

Buzz тепърва ще търси своето място в претрупания свят на социалните комуникации

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
"Преди няколко години, когато си правих профил в Google, исках да имам поща." Така започва писмото на Тихомир Димитров - читател на "Капитал". Той е един от многото неволни първи потребители на Buzz - новата услуга на интернет компанията Google. "Оказа се обаче, че с течение на времето автоматично се превръщам в собственик на профили за най-разнообразни услуги", продължава Димитров, за да завърши с повече от категоричното: "Нарушавайки свободната воля на клиентите, отнемайки правото им на избор, Google си вкарва автогол."

Това е една гледна точка, която със сигурност споделят много от близо 150-те милиона потребители на електронната поща Gmail. През миналата седмица голямата част от тях получиха Buzz като допълнителна функционалност с белези на социална мрежа в своята дигитална кутия. Според други обаче всички тези услуги са полезни, безплатни, иновативни и променят живота ни към добро. Между двете крайни позиции, разбира се, се ражда остра полемика - както на ниво потребители, така и на ниво експерти.


Факт е, че политиката на Google за налагане на нови услуги и приложения е приспиваща вниманието ви. Регистрирате се, за да използвате поща и да гледате клипове в YouTube и преди да се усетите, вече сте поставен в центъра на един свят на

Неограничени онлайн възможности

Това е добре, но само докато услугите навлизат в личното ви пространство тихомълком, а не с взлом през входната врата, както направи Buzz. Подобен подход е преди всичко индикация за пускането на конвейера за нови продукти. По подобен начин преди години Microsoft започна да прикача нови (и често ненужни) функционалности към своите операционни системи и офис пакети. Пускането на недоизмислени услуги, таргетирани в избухлива среда, може да се окаже началото на нова страница и в историята на най-голямата интернет търсачка.



Историята на Buzz е интересна поне поради още две причини. Първо, защото има потенциал да покаже дали има още място за експериментални приложения за социална комуникация във вече претъпканото пространство, и второ, защото Google за пръв път се дъни с такава голяма сила по отношение на сигурността на своите потребители и въобще техния комфорт. Абонатите на Gmail се почувстваха застрашени от auto follow функцията на Buzz, която автоматично генерира списък на хората, с които най-често чатите и разменяте мейли, свързва вашите профили в Picasa Web, Google Reader и други услуги.

Ето какви са фактите. Buzz се материализира в милиони Gmail акаунти миналия вторник. Услугата притежава елементи на социална мрежа. Скептично настроените коментатори се чудят за какво може да се използва това чудо, след като вече повечето хора са затънали в ежеминутната комуникация във Facebook, Twitter, LinkedIn и други.

Какво прави Buzz? Позволява да бъдете "следен" от ваши приятели/познати, както и вие да "следите" различни хора (по подобие на микроблогинг платформата Twitter, където съобщенията ви са ограничени до 140 знака). Разликата е, че Buzz е интегрирана в електронната поща на Google - GMail. Тук не говорим за чат, а за платформа за споделяне на линкове, снимки, клипове, мисли и други подобни.

Първият въпрос, който всеки си задава е: защо да ползвам това? Според някои от наблюдателите Buzz е платформа за социална комуникация, лишена от недостатъците на популярните си конкуренти - спама във Facebook или ограничението за дължина на съобщението в Twitter (доколкото това може да се приеме за недостатък). Други пък са на мнение, че Buzz има стратегическо предимство, защото е част от Gmail. "Благодарение на интеграцията в електронната поща Buzz има конкурентно предимство. Но определено има нужда от още, за да оцелее", коментира Сидхард Рао, съучредител на Webchutney - компания за онлайн маркетинг проучвания, базирана в Делхи.

И докато повечето хора се чудят за какво им е Buzz, маркетинг специалистите може би вече са загубили няколко часа от спокойния си сън в тежки размисли. "Маркетинг компаниите няма да имат достъп до всички тези разговори в Buzz, защото те ще са затворени - макар че са проведени в платформа за социална комуникация. Това ще направи събирането и анализирането на информация много трудно за всеки друг освен Google", коментират от Drizzlin.com, компания за маркетинг и социални комуникации, пред The Economic Times. Да не забравяме обаче, че Buzz вече предоставя опцията както за споделяне с ограничен кръг от приятели/познати, така и с целия интернет, така че подобни страхове е рано да се изказват - преди да се анализира реалният подход на потребителите към новата услуга.

Встрани остават някои съществени въпроси, които за момента остават в периферията на коментарите и анализите по темата. Колко различни социални мрежи или услуги от типа на Buzz може да използва човек, преди да забрави коя за какво точно служи? Всъщност помагат ли те за филтрирането на неприлично голямото количество информация, която се произвежда всеки ден, или обратното - внасят още смущения?

Към момента на дневен ред стои и въпросът за популяризирането на услугата и натрупването на критична маса потребители, която да осмисли съществуването й. Проблемът с критичната маса придоби все по-ясни очертания след стартирането на първоначалната версия на Google Wave, която понесе доста критика заради факта, че е неизползваема, докато в нея няма хора, а докато е неизползваема... няма как да се привлекат нови потребители.

Казано с други думи, Buzz определено започна зле. Все още е рано да се каже дали ще успее да се пребори за своята лична територия в интернет, или ще остане в историята на мрежата. Факт е обаче, че подобно нехайно отношение на Google към личните данни на потребителите се демонстрира за пръв път. А това е притеснително.

Как читателите на "Капитал" видяха Buzz

Това са обобщените мнения на читателите на "Капитал", включили се в дискусията за новата услуга на Google, наречена Buzz, на www.capital.bg:

1. Buzz е по-скоро семпъл. Не е кул. Няма ги спама и претрупаността на Facebook и не е толкова "първосигнален" като Twitter.
2. За критична маса трябва да се грабнат младите. Те харесват шарено, а Buzz не е шарен.
3. Не разбрах за какво ми трябва и го изключих.
4. Скоро социалните мрежи от този тип ще западнат от само себе си. Очаквам отлив от подобен тип общуване/комуникация/социализиране и връщане към други методи.
5. Към момента Buzz вече предлага лесна настройка на профила. Има интеграция с други услуги на Google (например Reader).
 

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

05 ноември 2019
София Ивент Център

Конференция The Future of Retail


Ранна регистрация до 21 октомври.

Как ще изглежда ритейл секторът през следващите 5 години и какви са възможностите за нови пазари пред местните търговци?
Водещи лектори от България и чужбина ще представят своите отговори по време на ежегодния форум на Капитал, посветен на ритейл бизнеса.

Още акценти в програмата:


  • Нови технологии и дигитализация
  • Тенденции в ритейл маркетинга
  • Клиентско поведение и преживяване
  • Устойчива и екологична търговия
  • Синергия между физическите и онлайн магазини
  • Иновации в търговските пространства

Конференция The Future of Retail Запазете билет

Прочетете и това

Дигитални модели Дигитални модели

Кои са новите дигитални иновации от тази седмица

5 сеп 2019, 3263 прочитания

България в новата индустриална вълна 1 България в новата индустриална вълна

Дигиталната трансформация на производството и развитието на автомобилния сектор ще са основните теми на конференцията Industry 4.0

3 сеп 2019, 5620 прочитания

24 часа 7 дни

20 сеп 2019, 10970 прочитания

20 сеп 2019, 5328 прочитания

20 сеп 2019, 2881 прочитания

20 сеп 2019, 2038 прочитания

20 сеп 2019, 1938 прочитания

Всички новини
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Технологии и наука" Затваряне
3D забавления в XXL вариант

Триизмерното кино и телевизия отварят нови врати пред порноиндустрията

Печели ли се от имоти на борсата

Дружествата със специална инвестиционна цел са алтернатива на директната инвестиция, а и изискват по-малки суми

Летящите линейки, които властта не дава на хората

Частните хеликоптери работиха на загуба пет години. Сега е ред на държавата

Кой ще превъоръжи пехотата

Основната интрига около новите бронирани машини на армията се очертава да е между General Dynamics и Patria

Кой кара джипа

Скандалите от последните дни показаха, че Бойко Борисов често е само лице на истинската коалиция, която държи властта

Талантливият мистър Сант

Първа самостоятелна изложба за американския режисьор Гюс ван Сант

Рециклиране за напреднали

Ъпсайклингът е креативност, съчетана с грижа за природата