iБългария

Магазинът със софтуер на Apple вече работи и с местни клиенти

Софтуерните приложения знаят много за теб и твоя телефон. Наскоро експертът по киберсигурност Никола Серио от университета за приложни науки в Западна Швейцария демонстрира софтуер, който тайно може да извлича номера, e-mail адреси и местоположение.

На теория той може да бъде вграден в безобидна игра за телефона. На практика подобни вируси все още са не много сериозна опасност, тъй като разпространението на софтуера за мобилни телефони не е чак толкова голямо.

Но това се променя. Според холандската консултантска агенция Distimo всеки месец над 13 000 нови приложения излизат в американския App Store - онлайн-магазинът на Apple със софтуер за iPhone, iPod Touch и таблета iPad, който скоро ще се появи на пазара.

От около две седмици App Store вече приема и български кредитни и дебитни карти, след като около година и половина страната ни отсъстваше от географската карта на Apple. Досега местните клиенти можеха да поръчват софтуер с регистрация в Румъния или САЩ.

Заедно с България достъп до App Store получиха също и Ботсвана, Нигер, Армения, Йордания, Кения, Сенегал и Уганда. Добре, че влизането на България в ЕС не зависи от Apple.

Навлизането на App Store в България означава, че може би скоро ще купуваме и музика в iTunes. От Apple, както обикновено, не дадоха подробности и какъвто и да било коментар по темата.

Софтуерният магазин на Apple вече предлага над 150 хил. приложения. По данни на холандската консултантска агенция Distimo 75% от софтуерът в американския App Store е платен. Около 76% от всички приложения попадат в категорията "забавление".

"Ние сме сравнително малък пазар, има не особено активен локален партньор ("Глобул"), липсва масово средство за електронни разплащания (paypal, кредитни карти) и сме в списъците на пиратските държави" - така Антон Гавраилов, мениджър бизнес развитие в софтуерния разработчик Sirma Mobile, обяснява закъснението на Apple.

Въвеждането на App Store в България едва ли ще се отрази сериозно на местните разработчици на мобилен софтуер, скептичен е и Костадин Йорданов, изпълнителен директор на "Бианор". "Основното предимство на App Store е, че дава достъп на разработчиците до международния пазар. Опитът, който имаме с нашите продукти например е, че най-активните потребители са от САЩ, Канада, Австралия и Западна Европа", допълва той.

Антон Гавраилов смята, че "ще се появят местни разработчици на локално съдържание, но едва ли ще видим големи имена сред тях. Ако такива има, то ще става дума за вече създадени услуги, които са локализирани и пригодени за iPhone".

Според Костадин Йорданов приходите на Apple от софтуерния магазин за България ще бъдат под 1 млн. лв. до края на 2010 г., без да се ангажира с долна граница. Според бизнес модела на App Store 70% от стойността на продадените приложения остават за разработчика, а Apple взима 30%. Според Антон Гавраилов платеното съдържание в App Store "би имало пик в първите няколко месеца, след това отново би спаднало значително".

Интересно е също така защо App Store идва в България преди iTunes. "Причината е свързана с авторски права, защото лицензите на музикалните издатели имат териториални ограничения", предполага Николай Савов, управител на Apcom, дистрибутор на Apple за България.

Никакъв или само безплатен софтуер

Повечето конкуренти на App Store доставят в България само безплатни приложения. Изключение прави софтуерният портал Ovi Store на Nokia. Той има над 6000 приложения и приема български дебитни и кредитни карти. 

Не е ясно кога местната версия на Android Market, поддържана от Google и предимно на телефони от HTC, ще започне да поддържа български кредитни и дебитни карти. Като цяло магазинът има над 19 000 приложения. "Когато обявим поддръжка на платени софтуерни приложения за разработчици в нови държави, ние им позволяваме да продават своя софтуер в много различни страни. По същия начин, когато започнем работа с клиенти, те могат да поръчват приложения от разработчици в много страни. Затова има много фактори, които определят дали двата процеса работят безупречно", коментира Антъни Хаус, говорител на Google.

Той не обясни кои са тези фактори, но заяви, че Google работи усилено да предложи платен софтуер за Android и в България. Антъни Хаус не съобщи кои са най-популярните приложения за Android в България, но обясни, че в глобален план това са Pandora, The Weather Channel, Bukka, OpenTable, Shazam и Jewellust.

"Windows Marketplace дава достъп на български потребители до безплатни приложения на английски език", коментираха за "Капитал" от Microsoft, които разработват телефони с операционна система Windows Phone (доскоро Windows Mobile). Засега Microsoft няма планове да отвори своя платен каталог за България, допълва говорителят. Windows Marketplace предлага за момента над 1200 програми.

По данни на Distimo другите два големи софтуерни магазини - BlackBerry App World (над 5200 приложения) и Palm App Catalog (над 1400), въобще не предлагат софтуер за български потребители. Очаквано по-малките магазини на LG, Samsung, Sony Ericsson и Motorola също предстоят да отворят врати за България в неясното бъдеще.