Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
1 12 мар 2010, 8:58, 2345 прочитания

Пари за нещо

Кой колко дава за иновации в технологичния сектор

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Илюстрация

Инвестиции в бъдещето

Очаква се глобалните разходи за проучване и разработки (R&D) да се повишат с 4% през 2010 г., достигайки 1.115 трлн. долара, сочи докладът 2010 Global R&D Funding Forecast, изготвен от Battelle (компания, която инвестира в иновативни проучвания и разработки) и R&D Magazine. Според прогнозните цифри САЩ продължава да е държавата, която инвестира най-много в иновации - 34.8% или 401.9 млрд. долара. Забелязва се също така, че делът на Китай и Индия се повишава. През 2008 той е съответно 9.1% и 2.4%, за да достигне прогнозни стойности от  12.2% и 2.9% за 2010 г.
Погледнете мобилния си телефон. Изглежда съвсем стандартен. Има голям екран, чувствителен на докосване. Разполага с памет, върху която спокойно можете да запишете албум с песни, филм, хиляди файлове и снимки. Добавете слушалките и ще можете да го използвате като радио, докато правите снимки и видеоклипове на заобикалящия ви свят.

Сега десет години назад. Опитайте се да си спомните как изглеждаха първите мобифони, които се появиха в България. С тях спокойно можехте да участвате в състезание по мятане на гюлле. Върху безчувствените им дисплеи можеше да се събере почти цяло просто изречение, а телефонният указател можеше да побере 100-200 номера. Ако компании като Nokia, Intel, Apple, HTC и други не бяха инвестирали милиарди долари в научноизследователски разработки, днес със сигурност още щяхме да разнасяме големи и тежки телефони с ограничена функционалност и тегло, което може да съперничи на фитнес-дъмбел. Същото важи и за компютрите, преносимите устройства, mp3 плеърите и почти всичко, за което може да се сетите.

Според неписаните правила на технологичния свят колкото повече средства се инвестират в иновации и разработка на продукти, толкова по-голям е шансът за дадена компания да постигне добри финансови резултати в дългосрочен план. Гиганти като Microsoft, Intel, Nokia, IBM, Sony, Samsung и други, които ежегодно увеличават разходите си за инвестиции в нови разработки, доказват на практика това твърдение.


Верен на тази философия

световният лидер в разработката на микрочипове Intel инвестира 11 млрд. долара в проучвания и разработки през миналата година. Голяма част от тях (около 7 млрд.) са използвани за създаването на уникални за компанията производствени мощности, които трябва да осигурят запазването на темпа на иновациите. "В резултат на тази инвестиция, през третото тримесечие на 2009 г. компанията започна масово производство [на чипове] по своята най-нова 32-нанометрова технология", разказа за "Капитал" Мануела Опришан, мениджър връзки с обществеността за Централна и Източна Европа в Intel Corporation. Тази нова технология позволява на Intel да обнови цялата си продуктова линия, като предоставя по-добра производителност, по-ниски разходи и по-ниско потребление на енергия. И разбира се - нови възможности за растеж на продажбите в бъдеще. Нещо повече - всичко това води до подобряване на много продукти на други технологични фирми, които са базирани на микропроцесорите на Intel - от ултрапреносими компютри, до сървъри и центрове за данни.

"Планираните разходи за проучвания и разработки за 2010 са 6.2 милиарда долара", допълва Мануела Опришан. Тези пари ще бъдат фокусирани приоритетно в "развитието на нови силициеви продукти и платформи за мобилния и бизнес сегментите, цифровия дом и дигиталното здравеопазване", разказват от компанията.

Милиарди в облака




С три милиарда повече (или около 9.5 млрд. долара) е планираният бюджет на Microsoft за инвестиции в проучвания и разработки през 2010 г. Това заяви главния оперативен директор на софтуерната компания Кевин Търнър по време на глобалната ИТ конференция CeBIT. Това са с 500 млн. повече от 2009, 1.3 млрд. повече от 2008 и 2.4 млрд. повече от 2007 г. Според Търнър инвестицията ще доведе до своеобразно прераждане на компанията, базирано на т.нар. услуги в облака (cloud computing). Тези пари ще бъдат разпределени основно за разработки в сферата на онлайн решения, които работят на базата на отдалечени изчислителни центрове, за софтуер + услуга (концепция на Мicrosoft, която се различава от "софтуер като услуга" по това, че свързва работещ офлайн софтуер с негово онлайн "допълнение"), естествени потребителски интерфейси и разширяване на присъствието при персоналните компютри и сървърите. Целта на софтуерния гигант е да затвърди позициите си "в облака", категоричен е Търнър. Microsoft е една от технологичните компании с най-сериозни традиции в разработването на бъдещи технологии и продукти. Показателен е фактът, че през фискалната 2009 г. 38.7% от заетите в софтуерната компания са били ангажирани с дейности, свързани с развойна дейност.

Технологичните компании с най-големи инвестиции в проучвания и разработки през 2009 г. са Microsoft, Intel, IBM, Nokia, Google, Sony, Samsung, Cisco, Motorola и AMD. Ако има нещо общо между тях,  това е, че залагат на постепенно увеличение на инвестициите си в развойна дейност, които се възвръщат под формата на конкурентни продукти. През последните години обаче се наблюдава и много интересен противоположен подход, според който не е задължително повишаване на инвестициите в проучвания и разработки, за да бъде една компания успешна. Към момента един от основните поддръжници на тази философия е най-големият производител на компютри в света - Hewlett-Packard.

Пестеливият подход


През последните 13 тримесечия HP намалява средствата, които отделя за проучвания и разработки, въпреки че повишава приходите си за този период. Ако в началото на 2007 г. мениджмънтът отделя около 3.5% от приходите за това перо, то три години по-късно процентите са малко над 2, което означава около 200 млн. долара по-малко. Това обаче не се отразява негативно на продажбите и развитието на компанията. Разковничето, според нейния изпълнителен директор Марк Хърд, се крие в ефективността.

"Ние изкарваме нови продукти, които ни помагат да печелим пазар и нашият пазарен дял доказва това", казва Кати Лесяк, изпълнителен вицепрезидент и финансов директор в HP. Тя добавя, че намаляването на разходите е свързано и с инвестирането в най-ефективни методи и технологии. "Това, което открихме, е, че наистина можем да мислим за проучванията и разработките като серия от процеси и да сме сигурни, че изпълняваме тези процеси по най-ефикасния начин", добавя Лесяк. Като пример тя посочва виртуализацията, която повишава ефективността на работния процес и в същия момент не намалява нивото на иновации. "Виртуализацията просто променя процеса и цената, свързана с него", обяснява Лесяк в блога на ZDNet.com.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Вирус в компютъра 3 Вирус в компютъра

Макар и на пръв поглед защитени, IT компаниите също страдат от икономическите ефекти на коронавируса

10 апр 2020, 1652 прочитания

Александър Лефтеров, Tiger Technology: Гледаме на обстановката с умерен оптимизъм Александър Лефтеров, Tiger Technology: Гледаме на обстановката с умерен оптимизъм

Основателят на продуктовата софтуерна компания пред "Капитал"

10 апр 2020, 1019 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Технологии" Затваряне
Криво огледало ли е Facebook?

Истински или идеализирани са профилите в социалните мрежи и какво следва от това

Още от Капитал
Ударна дигитализация на пазара на имоти

Агенциите въвеждат виртуални огледи и е-договори, за да могат да работят. Това ще наложи брокерите да станат консултанти

Ще има ли печалби тази година

Корпоративният сезон на Уолстрийт започва и трябва да даде посока накъде се движи бизнесът в пандемия

Как коронавирусът разбърка пасианса на Путин

Комбинацията от пандемия и срив на петрола се оказва по-ефективна от всякакви действия на руската опозиция за подкопаване на подкрепата за президента

С какви "оръжия" се изправяме срещу COVID-19

Ваксините срещу новия коронавирус ще са готови минимум след 12 - 18 месеца. Няколко съществуващи лекарства обаче може да облекчат битката дотогава

Оглед на кукувиче гнездо

Sofia Bird Walks за птиците през пролетта, новия си подкаст и разходките, които ще организират след края на пандемията

На голям домашен екран

Фестивалът за документално кино Master of Art преминава в онлайн формат

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10