С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
41 12 мар 2010, 12:43, 10868 прочитания

Криво огледало ли е Facebook?

Истински или идеализирани са профилите в социалните мрежи и какво следва от това

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Илюстрация

В момента, когато четете този текст, приблизително един милиард души поддържат свой активен профил в някаква социална мрежа. Но доколко той наистина отговаря на истинската им същност? И като цяло измамници ли са тези хора или профилите наистина разкриват истински характери, вкусове, наклонности?
 
Според психолозите този въпрос е изключително съществен. В началото на ХХІ век все повече и повече хора общуват чрез социални мрежи, блогове, форуми и програми като Skype и ICQ. Подрастващото поколение (и не само то) използва т. нар. виртуално пространство, за да оформя и изгражда реалния си живот. Та кой не познава днес двойка, запознала се онлайн, или някой, който си е намерил работа чрез Facebook?
 
Нормално е учените, родителите и учителите да започнат да се притесняват за моралното измерение на виртуалния живот. Психологията учи, че "самоличността на индивида се формира от двупосочното му взаимодействие със социалния контекст". Ако онлайн децата се срещат с насилие, лъжа, неграмотност, ксенофобия и прочие, то те вероятно ще възприемат тези неща за нормални и ще започнат да ги правят.
 
Не лъжа!
 
Практиката показва, че обикновено хората лъжат, за да получат нещо, което не заслужават, за да избегнат отговорност за постъпките си, от страх... Във всички случаи заблуждението на околните (и себе си) е и в основата на нараняващото обществото поведение. Как обаче стоят нещата, когато става въпрос за социалните мрежи?
 
Според изследване на американски и немски учени, публикувано в престижното списание Psychological Science, профилите във Facebook и две германски социални мрежи са автентични и вярно отразяват личностите на създателите си. Откритието на учените отхвърля хипотезата за идеализирана виртуална идентичност, основаваща се на идеята, че хората ще представят на света по-скоро това, което искат да бъдат, отколкото това, което всъщност са.
 
Експериментите са проведени с помощта на 236 доброволци в Германия и САЩ, които са се съгласили да опишат своята идеализирана представа за себе си, както и да попълнят психологически анкети, разкриващи какви са те в действителност. Профилите им в социалните мрежи са оценени от независими 9- или 10-членни журита, които съставят мнение за всеки потребител в изследването. Накрая учените сравняват обективното външно мнение с идеализираната представа и резултатите от психологическите тестове.
 
Резултатите от експеримента показват, че идеализираната представа на потребителите на социални мрежи за самите тях се различава съществено от обективната психологическа преценка, базирана на профилите им, както и от резултатите от анкетата. Идеализираната представа си остава такава и не е намерила място в реалните профили. За сметка на това личностите характеристика, разкрити чрез психологическите анкети, съвпадат с тези, които са видени от независимите журита в профилите.
 
Казано по-просто: мнозинството хора представят себе си реално в социалните мрежи. Тази теза отхвърля изводите на изследване, проведено сред потребителите на MySpace през 2007 г., което открива известна идеализация на профилите. Новото изследване обаче потвърждава изводите на изследване, публикувано през 2004 г., което разкрива, че уеб-личните страници дават вярна и акуратна представа за собствениците си.
 
Защо?
 
На какво може да се дължи противоречието? Причините според учените са няколко. Една от тях е, че Facebook е по-млада социална мрежа от MySpace и като такава се е предпазила от част от грешките на предшественика си. Друга причина са снимките, които са сред основните неща, привличащи потребителите. Учените обясняват, че снимките са пример за поведенчески останки (behavioral residue). Снимките не лъжат и чрез тях лесно се намират несъответствия с претенциите за идентичност (identity claims). Когато двете са в противоречие, т.е. "аз съм подреден човек", но виждаме разхвърляна стая (поведенческа останка), то ние вярваме на очите си.
 
Друга причина за истинността на профилите в социалните мрежи е съпътстващата интернет общуването корекция. На този принцип например е изградена Wikipedia. Най-общо казано, когато някой изкаже грешно твърдение, тези, които знаят истината, ще го поправят. В една социална мрежа средният потребител има 200-400 приятели. Немалка част от тях го познават и извън интернет, тоест в реалния живот. Те се превръщат от само себе си в гаранция за истинността на профила му.
 
Потребителите използват социалните мрежи, блоговете си и т.н., за да се изразяват и да завързват познанства, тоест да общуват. Всичко това е доброволно. Учените коментират, че тези цели не могат да бъдат постигнати по пътя на лъжата и затова тя е толкова рядка. Също така те обясняват, че да се лъже онлайн и изобщо е лесно, когато си анонимен. В социалните мрежи хората стоят с имената си и не желаят да им бъде лепнат етикета "лъжльо".
 
Какво от това?
 
Ако научните открития и логика са ни убедили, че виртуалното пространство не е една голяма опасна лъжа, то тогава ще разберем надеждите на учените, родителите и учителите да я използват за позитивни цели. Децата и подрастващите вече общуват предимно онлайн и това няма да се промени, каквото и да им се иска на възрастните. А щом това е средата, която формира характерите и ценностите им, то възрастните са длъжни да я използват.
 
Потенциалът на онлайн средата е огромен. Какво, ако учителите имат профили във социална мрежа, където общуват с учениците си и ги учат на ум и разум независимо от класните стаи? Подобна инициатива, както пишат двама американски професори по литература, може да ни предпази от неминуемия въпрос на поотрасналия човек: "Ти къде беше, когато ми бе необходимо възпитание и съвет?" Ясно е, че без дисциплина хубост не става и че децата трябва да бъдат възпитавани. Но ако подрастващите са онлайн, и възпитателите трябва да бъдат в интернет.
 
Всичко това е необходимо и заради сигурността на непълнолетните. Социалните мрежи и прочие интернет инструменти съдържат лични данни. Факт е, че в интернет не броди армия от злодеи. Напротив, рискът е изключително нисък. Но това не изключва случаи като този на майка и дъщеря, които създават фалшив младежки профил, за да накажат приятелка на дъщерята. Измисленият Джош флиртува с момичето, тя се влюбва в него. Един ден Джош "я зарязва" по жесток начин, 13-годишната тинейджърка се самоубива, а майката е осъдена за деянието.

            



  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Запали се ракетата на кандидата за "бронзов медал" при частните орбитални полети Запали се ракетата на кандидата за "бронзов медал" при частните орбитални полети

Космическата компания Firefly Aerospace вероятно няма да извърши премиерно изстрелване в през април, както планираше

24 яну 2020, 1011 прочитания

Първите частни астронавти може да полетят през април Първите частни астронавти може да полетят през април

Ветераните Боб Бенкен и Дъг Харли вероятно ще останат в околоземна орбита няколко месеца вместо две седмици

20 яну 2020, 1884 прочитания

24 часа 7 дни
Всички новини
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Технологии" Затваряне
Триумф за торентите

Броят на българските сайтове с легална музика започва да намалява

Още от Капитал
Две италиански офис сделки

Инвеститори от Рим купиха сгради до летището и над бизнес парка за 23.5 млн. евро

Ryanair става Buzz в София

Нискотарифната компания планира реорганизация и ребрандиране на част от поделенията си под марката Buzz. Сред тях е това в Полша, което ще поеме управлението на София

Глътка надежда за БНР

Изненадващо медийният регулатор реши да даде шанс на Андон Балтаков, който има опит в доказани медийни компании като "Асошиейтед прес" и CNN.

Възраждането на "Пирогов"

В болницата бяха открити нови клиники и приходите я нареждат на първо място в София

Цветан Тодоров - човекът на чужда земя

Две нови издания хвърлят светлина върху личността и идеите на родения в България философ

Кино: "18% сиво"

През Европа към себе си със стил и чувство

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10