Триумф за торентите
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Триумф за торентите

Триумф за торентите

Броят на българските сайтове с легална музика започва да намалява

Андриан Георгиев
8118 прочитания

© Shutterstock


Музикалните пирати са първи врагове на жертвите на земетресението в Хаити. Това твърдят от американската звукозаписна асоциация RIAA.

Причината според тях е, че като теглите новата версия на We Are The World нелегално, "крадете" от помощите за бедната карибска държава, а те от своя страна се финансират от продажбите на албума. Това, което убягва на музикалната индустрия, е, че тя също прибира дял от приходите от албума.

Звукозаписните студиа има защо да са обидени на интернет пиратите. По последни данни на Института за иновации в политиката, цитирани от RIAA, пиратската музика коства на глобалната икономика над $12 млрд. годишно.

Затова звукозаписната индустрия се опитва да намери своето място в интернет и да започне да печели в новата дигитална икономика. Един от перспективните бизнес модели са сайтовете за онлайн излъчване на музика с уредени авторски права. Такъв сайт е шведският Spotify.

Неговият каталог съдържа над 6 млн. песни. Те могат да се слушат безплатно, тъй като сайтът печели от реклама, излъчвана между песните. Неговата музика не е достъпна в България, освен ако не сте се регистрирали съвсем в началото на сайта и не ползвате междинен IP адрес (прокси).

Spotify има над 250 хил. платени абонати, което е под 4% от нейните общо 7 млн. потребители. Месечният абонамент за музиката на Spotify е $15. Срещу тази сума услугата работи без реклами, музиката е с по-високо качество и може да се подкара на мобилен телефон.

Обръщаме специално внимание на Spotify, защото музикалните продажби в Швеция през 2009 г. се вдигат с 10%, въпреки че скандинавската страна е родина на торент тракера Pirate Bay. Това е много интересно, защото глобалният спад в продажбите е пак 10%.

Феноменът може да бъде обяснен с комбинацията от по-строги закони срещу интернет пиратството и възхода на онлайн музикални услуги като Spotify. Според международната организация на звукозаписната индустрия приходите на проекти като Spotify се увеличават четирикратно в Швеция за 2009 г. От Spotify обаче не пожелаха да коментират финансовите си резултати за 2009 г., както и въпроса кога ще заработят официално за България.

Идването на подобни услуги на българска земя вероятно няма да се случи скоро, защото местният интернет пазар не е готов за безплатни музикални онлайн услуги. Причините могат да бъдат намерени на адреси www.zamunda.net и www.arenabg.com. Все пак ето докъде са стигнали няколкото български музикални проекта, които разчитат на уредени авторски права.

Първата лоша вест идва от Vmusic, собственост на "Нетинфо". Услугата

не привлече достатъчно приходи

за да оправдае своите разходи, съобщават от българската интернет компания. Vmusic започна през май 2009 г. като онлайн радио, подобно на Last.fm. "Нетинфо" сключи договор за 300 хил. музикални изпълнения от издателите Vitality Records/Orchard и "Пайнер". Това включва изпълнители и групи  като Simply Red, Elton John и Coldplay.

"До края на 2009 г. приходите от реклама се разделяха между нас и доставчиците на съдържание", казва Ева Мичева, бранд мениджър на Vmusic. Цялото музикално съдържание обаче бива свалено в началото на 2010 г., а екипът на Vmusic решава да развива проекта в друга посока. Сега сайтът е музикална енциклопедия.

"Целта ни е да се превърнем в мястото, за което всеки се сеща, когато се зачуди например на колко години е Мадона", допълва Ева Мичева. Така всеки потребител "може да създаде страница на любим изпълнител, като в нея добави биография и дискография на изпълнителя, снимки, с които разполага, както и линкове към видеа на дадения изпълнител". В момента по данни на Nielsen Online сайтът Vmusic се радва на посещения от 4500 уникални браузъра на ден, а регистрираните до момента профили са над 54 000.

Musicspace е проект на "М-тел" за българска авторска музика. Цялото съдържание на сайта е създадено от неговите потребители. Става дума за над 3000 песни, около които вирее общност от 30 хил. потребители. Творците получават отчисления за всяка свалена и платена посредством портала песен и видеоизлъчване на тяхна музика. От "М-тел" не коментират колко са приходите на Musicspace и в какво съотношение ги разделят с артистите.

Mp3.bg на "Инвестор.БГ" съществува от 2006 г. "През няколкото години, в които онлайн магазинът беше функционален, приходите от продажба на музика бяха неизмеримо по-ниски от тези, които идваха от реклама", казва Ивайло Лаков, прокурист на "Инвестор.БГ". От края на 2009 г. mp3.bg е интегриран към новинарския сайт dnes.bg, също собственост на "Инвестор.БГ".

"Спряхме услугата за онлайн продажба на музика, ще се фокусираме върху безплатно съдържание", продължава Лаков. Според Nielsen Online над 64 хил. уникални браузъра са посетили mp3.bg през февруари. Ивайло Лаков обясни, че "предстои ребрандиране на mp3.bg и по-нататъшна интеграция в dnes.bg".

Работещият допреди година сайт mvbox.com също не е активен.

Сайтът 4fun.bg предлага музика и е достъпен от година насам за всички потребители на интернет от "Виваком". По данни на бившия държавен телеком това са 320 хил. абонати, като 15 хил. от тях са регистрирани на сайта. Според компанията всеки ден в 4fun.bg влизат повече от 3000 клиенти на интернет услугата на "Виваком".

Сайтът предлага 100 хил. песни от каталога на Universal. Регистрацията позволява на потребителите на 4fun.bg да свалят свободно песни от един жанр. Те са защитени с DRM (Digital Rights Management) и могат да се пускат на до три преносими устройства, поддържащи технологията за защита на цифрово съдържание.

Срещу 4 лв. на месец към сметката за интернет абонатите на 4fun.bg могат да свалят свободно песни от всички жанрове. "Общият брой на свалените от 4fun.bg парчета за една година е 140 451, но голяма част от тях са свалени безплатно", обясняват от "Виваком". Не става ясно обаче какви са приходите от сайта.

Телекомът добави към 4fun.bg услуги като изпращане на безплатни sms-и в мрежата на телекома, да печатат цифрови снимки и онлайн игри. От компанията твърдят, че до края на годината ще включат 10 нови услуги.

Напълно възможно е обаче технологичният гигат Apple да навлезе по-сериозно в България със iTunes. Компанията съвсем наскоро отвори софтуерния магазин AppStore за местни кредитни и дебитни карти. Това е индикация, че iTunes също скоро ще може да приема плащания от български клиенти, без да е нужно те да се регистрират в съседни страни като Румъния.

Дотогава обаче местният онлайн пазар за лицензирана музика остава постен и със затихващи функции в условията на световна финансова криза.

Музикалните пирати са първи врагове на жертвите на земетресението в Хаити. Това твърдят от американската звукозаписна асоциация RIAA.

Причината според тях е, че като теглите новата версия на We Are The World нелегално, "крадете" от помощите за бедната карибска държава, а те от своя страна се финансират от продажбите на албума. Това, което убягва на музикалната индустрия, е, че тя също прибира дял от приходите от албума.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

14 коментара
  • 1
    daria_vip avatar :-|
    daria_vip

    бъдещето на торентите :
    ярко блестящо и незапелационно .

    множество децентрализирани мрежи с жестоко много здраво криптиране както на входящият така и на изходящият стрийм за да приключи глупостта на звукозаписните .активирайте криптиране в торент клиентите си за да не останете изненадани от някой звукозаписен

  • 2
    leo_k avatar :-|
    Лео

    Решил някой си да направи сайт за нещо си по подобие на друг сайт от чужбина. Не проучил пазара, не проучил потребителите и нещото не потръгнало. И разбира се, торентите са виновни... Някой може ли да провери сайтовете, предлагащи рингтонове плащат ли нещо на изпълнителите? Или тези предлагащи лога и други глупости?
    Направили сайт-енциклопедия. Отваряме го. На първата страница излиза някаква група. Отваряме биографията й - 3 изречения. Отваряме дискография - един албум (от поне 4 реално издадени). Оказва се, че информацията се попълва от потребители. Добре де, питам се аз - искате това да е енциклопедия, а вие нищо да не пипнете, само да взимате пари от реклама и/или абонамент??? Ами няма да работи! Торентите били виновни...
    Някой да е правил статистика колко хора ходиха на кино преди да отворят хубавите киносалони във Варна (да не правя реклама), колко ходят сега и какво е разликата в цените преди и сега? И да видят, че сега ходят повече хора на по-високи цени. И да си блъскат главите защо? И да не могат да разберат простият отговор - защото някой е предложил КАЧЕСТВО!!!
    Българинът ще се научи да търси качеството! И ще се научи да плаща за него. И тежко на тези, които се опитват да правят пари от нищо. И когато не успеят ще кажат, че торентите били виновни!
    Още нещо - в чужбина DVD колекцията на даден сериал се предлага за определена цена, у нас - същата колекция се предлага на по-висока цена (дори като добавим доставката). Ако въобще се предлага у нас. За тези които ще се заядат - става въпрос за втора зона, с включени субтитри на български и в двата случая.
    И ако се замислям да си купя нещото от България и поради това го тегля от торент, като разбрах, че мога да си го купя по-евтино от чужбина, оригинално си го купих. Но на нашите доставчици торентите им били виновни...
    Опитвайте да ни цакате без да знаем какво е навън и ще ви минава номерът... отворете границите, дайте ни да видим свят и опитайте да ни цакате... и торентите ще ви бъдат виновни!
    Най-яркият пример - страната, в която е създаден най-големият в света торент тракер има и ръст в официалните продажби на музика през интернет. Това показва че и двата бизнес модела работят там. Но при нас торентите са виновни...
    Кажете къде да цъкна, за да слушам новата версия на "We are the world" срещу 1 лв., не ме цакайте с ДДС когато дарявам средства си и ви гарантирам, че с удоволствие ще ви дам парите си.
    А пък нека торентите са виновни...

  • 3
    daniboy avatar :-P
    Daniboy

    Какво значи "пиратската музика коства на глобалната икономика над $12 млрд. годишно" че не мога да разбера?
    Тези 12 милиарда къде са отишли, изпарили ли са се?
    Или са изхарчени за екскурзии, техника, коли или нещо друго - тоест пак са отишли във всеядната "глобалната икономика"?
    Момента в който RIAA за пореден път се опитва да изкриви фактите а-ла "щом не е добре за нас, не е добре и за света като цяло" е много забавен.

  • 4
    ivanix avatar :-|
    ivanix

    Много точни коментари, почти няма какво да допълня. БГ проектите в областта на онлайн музиката са безкрайно бездарни, начело с VMusic. Подобен вид бизнес не се прави с джобните пари на БГ инвеститорите, затова ще го има в Швеция, а тук не.

    Не виждам и каква е нуждата от БГ проект за музика, след като сме на 1 клик разстояние от международните сайтове и всички имаме кредитни карти и paypal акаунти. Светът вече е един магазин, не е нужно да има Била в квартала ми, за да си купя музика!

    Пределно ясно е, че торентите не вредят нито на киното, нито на музикалната индустрия - ако ги нямаше тях и интернет като цяло, милионите заглавия никога нямаше да достигнат масите. Това не са загуби, а пропуснати ползи и то ползи за шепа хора, които и без това са милиардери.

    Съвет към автора и по-скоро Капитал - не слагайте директни линкове в статиите, използвайте редирект, особено към сайтове като арена и замунда.

  • 5
    stavrogin avatar :-|
    Stavrogin

    Никога няма да си купя оригинален диск без преди това да съм го прослушал основно, свалил съм множество торенти с музика, но съм си купил и не малко оригинални дискове, такова обвързване сваляне от мрежата - не купуване на оригиналния продукт няма! Та аз понякога свалям нещо само за да си кача направо в плеъра вместо да преформатирам от оригиналния сд и защо не съм чул един стойностен музикант да мрънка за т. нар. нелегално сваляне на музика! Спомням си преди време един музикант от моя любима група дори леко се пообиди, че не можа да намери дискове свалени от интернет на неговата група!

  • 6
    stavrogin avatar :-|
    Stavrogin

    и вместо да мрънкат да вземат да намлят цените на оригиналните продукти, че тук са в пъти по-скъпи отколкото във Великобритания дори в абсолютна стойност, което често ме принуждава да поръчвам дискове от чужбина!

  • 7
    dehumanizer avatar :-P
    Dehumanizer

    Отмина времето когато всеки некадърник издава музика без всякаква стойност и ти продава малко парче пластмаса за 30 $. Повечето мои познати (говоря за сериозни и платежоспособни музикални маниаци) се информират било от радио, било от торент за качествата на някое музикално произведение и ако им се понрави отиват и си го изписват от чужбина или си купуват от български доставчик оригиналния диск. Тоест по този начин биват отсявани некадърните музиканти, рекламирани от голяма музикална компания с музика без всякаква стойност. Това едно на ръка, има и друго. През цялото време се говори за МР3 формат, а никой нормален почитател на качествена музика, особено когато си е купил уредба (не made in china 5.1 система за 200 лв.) за няколко хиляди лева, за 16 000 лв. например, и има колекция от няколко хиляди диска, от които 1/4 в Super Audio Format - SACD (непрезаписваеми в домашни условия, следователно се купуват само от магазина) би се изсмял на идеята да слуша и да плаща за орязаните откъм честоти МР3, подходящи за мобилни телефони и за нисък клас аудиотехника. Изобщо, налаганата от муз. компании идея за милиарди долари загуби е смешна и несъвременна. Не може да спрем прогреса и да закрием технологиите за предаване на информация през интернет, за да може третокласни изпълнители и муз. продуценти да колекционират замъци. А и когато искам да дам някой диск на приятел в чужбина за да го чуе, как се предполага да го направя? С пощенски гълъби или с колет през "Български пощи"? Точно това правят торентите. Хора обединени от идеята за слушане на даден тип музика, да ги наречем за удобство "приятели", си разменят музика по съвременен начин. А и друго. Ако ми се дослуша албум издаден през 1969 г. например и го няма в никой български музикален магазин (те много рядко държат такива неща на склад) как се очаква да постъпя? Да го поръчам, да чакам две-три седмици за доставка и да ми поискат двойна цена (изпробван вариант)? Не, благодаря. Аз живея в 21 век.

  • 8
    ras16377431 avatar :-|
    ras16377431

    Понеже понякога слушам "българска авторска музика" отварям рекламирания тук Musicspace, за да потърся любимите си бг музиканти. Не открих обаче нито dj Котарашки, ни dj Балкански, Блубалу, Насекомикс, Миленита, нито някой от ийсткоуст рапърите като Квартални братя, DenYo, Managua slang, dj Darkstep, LOGO5... по дяволите, дори Ъпсурт ги няма. Да беше сайтът вестник, щях да му намеря приложение, ама така...

    Не разбирам защо трябва в глобалната ера да се правят местни клонинги на вече успешно работещи световни сайтове. Защо просто не ползваме световния сайт? Ааа... не работел за България. Пиратският залив работи обаче и точно там отивам сега да заредя малко дъбстеп за понеделник:)

  • 9
    dvemp avatar :-|
    dvemp

    Mp3.bg ако не се лъжа, не "съществува" от 2006, а е купен 2006. Съществуваше си доста преди това и доста време на него имаше пиратско съдържание.

    Също така няма да е лошо не да публикувате кой ПР на кой сайт какво е казал, а мнението на Капитал - него сме дошли да прочетем.

    Лео, detective +1 от мен за мненията ви. Vmusic и Vgames - мъртвородени проекти.

  • 10
    petrucci avatar :-?
    petrucci

    Тъкмо преди няколко дни и аз стартирах(започнах да изграждам) едно проектче за свободното време наречено "музикална библиотека".Без да имам идея да продавам и печеля от музика,просто си ми е стара мечта да си създам масив от информация ,за групи и изпълнители,които съм харесвал през годините харесвам и сега.Под масив имам предвид над 200 000 албума ,от които вече 20% в лослес формат .От тези 200х. 80% са абсолютно некомерсиална музика.Всичко това е събирано 20 години.Не в това е въпроса какво имам аз.Това всичко да го кача сам или с още един човек и да го направя както трябва,защото аз съм сигурен,че знам как(понеже съм музикален маниак и всеки ден отделям поне по 2 часа да обикалям из световните сайтове и да гледам как се развиват),са ми необходими поне 5 години,като правя само това и нищо друго,което е абсурдно при положение ,че трябва да се изхранвам и да се занимавам със семейство и други.
    По темата:Първо за сериозна онлайн музикална медия под каквато и да е форма са нужни страшно мого пари и страшно много хора.За справка най голямата библиотека allmusic.com-стартира преди 15 години с 40 души екип,поне така изписваха в тийм страницата,после в един момент се поразредиха и дадоха опция регистрирани читатели да пишат за групи,за които липсва информация или да допълват съществуваща такава.Вследствие на което се получи такава каша и невярна информация(не навсякъде разбира се,но при по малко популярните е пълна мъгла) ,която съществува и досега.Да не говорим ,че 50 % от справките за групи и изпълнители ,които търся там ги няма.Щом за 15 години те не могат да се справят ,за какви български сайтчета и ала-бала си говорим.Няма такъв още дето е направил(означава изпълнил с точна информация) цялостна енциклопедия за каквото и да било.Затова хората най-вече в Европа ,започнаха специализирани библиотеки и специализирани магазини,само за прогресив рок например,само за джаз и т.н,което също е много трудно ,но е по достижимо.Тук ,някой да ми казва,че ще прави музикален сайт за целия диапазон от стилове и жанрове ,са пълни глупости.Или ще продава мп3-ки.Ами аз искам албум на Camel 1977година примерно,или те какво ще ми предложат ,Алла Пугачова-ми не я искам.А и тенденцията така или иначе вече е към други формати,в България по бавно,но така или иначе ще стане ,и тогава вече трябват друг вид по обемни хардуерни масиви,друг вид поддръжка,която няма да се изплаща посмъртно тук.Цитираните сайтове по горе изобщо не са направени с цел да се занимават с музика.Като изключим тези ,които се менажират от мобилните оператори,за които това не е основен приход,останалите не са нищо друго от търсене на СЕО ефект и ранкинг.ТЕзи фирми Нетинфо и Инвестор и такива като тях,печелят от реклами основно.Като направят 15 сайта във всички области и ги навържат помежду си,(а те имат по толкова ,за спорт,за музика,за икономика ,за крави и т.н)вдигат пейдж ранга си,създават заблуда за голяма активност,много импресии,за да могат да държат по висока цена на рекламите.Нищо повече.Затова и дават инфото за музиката да се пълни от тийнейджъри олигофрени
    Второ:И торентите са постни да ви кажа откъм много неща.
    Към момента забелязвам една тенденция.Всеки ,който музиката му е хоби създава си блог или два или три.В него слага инфо за албума ,обложка и пише адреса на линка(не го създава като връзка,по други причини.),не индексира блога в търсачките,затваря го за паяците и започва едно лудо навързване помежду си ,фаиловете се качват основно на Мегаъплоуд ,Рапидшеър и много подобни и така се разпостранява жанрова музика.Аз например се запознах с един руснак ,влязох през него в мрежата от блогове и за два месеца вече следя над 500 блога за прогресив музика и там намирам точно каквото ми трябва и така ми е по лесно.Може би има над половин милион албума само в тези блогове,просто нямам физическа възможност за повече.Има такива скрити мрежи за метъл ,за рап ,за какво ли не.На всичкото отгоре вече има крак за създаване на Премиум линк за даунлоад във въпросните масиви .Така че няма отмиране на тези неща и няма да има.Всчики тези хора от цял свят обаче правят едно нещо!!Качват на блогчето си нещо ,което са КУПИЛИ!!!! и постоянно си говорим за това,че е добре да купуваме нещата на нашите любими изпълнители,за да има те интерес да съществуват и да се развиват.Идеята е да дръпна нещо и да го чуя и ако ме впечатли ще го купя!Иначе ако се доверявам като чета ревютата на компаниите дето ги издават то всичко е "амейзинг,ексилънт,кик ес" и т.н .Да ама не.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.