Интернет в пламъци
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Интернет в пламъци

Горят 15% от помещението с площ 40 кв. м.

Интернет в пламъци

Пожарът, довел до срива на популярния български портал "Дир.БГ", е поучителна история за бъдещето на мрежата. Надяваме се.

Андриан Георгиев
9842 прочитания

Горят 15% от помещението с площ 40 кв. м.

© Надежда Чипева


"Пристигнахме за четири минути. Излизаше дим от прозорците на втория и третия етаж. Влязох с пожарникарите. Беше силно задимено, никой не беше отворил прозорците. Горяха кабели, затова спряхме тока за целия етаж и започнахме да гасим с вода. Всичко продължи пет минути", разказва инспектор Даниел Дамянов.

За него съботният пожар в Телефонната палата в София е рутинно събитие, нищо особено. В средите на българския интернет обаче огънят ще се помни дълго. В резултат на изгорелия хардуер популярният български портал Dir.bg пада за четири дни. Това е най-тежката авария в българската интернет история. Надяваме се и поучителна за всички участници.

Пожарът категорично е неумишлен

съобщават от БТК, собственик на изгорялото помещение. Причината според софийската пожарна е "техническа неизправност". Къде и как остава неясно.

Фактът, че пожарникарите гасят с вода, беше осмян прибързано в интернет, при условие че става дума за електроника. Коментарът на огнеборците е лаконичен: "Първо спряхме електричеството на втория етаж, където се намира залата. Беше много задимено, не знаехме какво друго се намира в помещението и затова използвахме вода. Това е нормалната практика", разказва Даниел Дамянов.

Има съмнения, че охраната не е била инструктирана за противопожарна безопасност

"При силно отделяне на дим не може да се използва прахов пожарогасител", допълва го главен инспектор Антон Богданов.

"Изключването на централното захранване не изключва аварийното захранване към сървърите и те са били в работно състояние, когато са гасени с вода", казва Владимир Жеглов, изпълнителен директор на "Дир.БГ".

Т.нар. помещение за колокация не е изчислителен център. Последните имат системи за потушаване на огъня, като за секунди изсмукват въздуха от помещението. Залата на БТК има само пожароизвестителна система. Там записва видеокамера, но данните се записват на носител, разположен в стаята, който също е пострадал от пожара. В момента тече процес по възстановяването на видеото.

Мястото, където е било пострадалото оборудване на "Дир.БГ", е помещение, което телекомът дава под наем на IT фирми, за да разположат там своята техника. "Бизнес моделът на партньорството е, че "Дир.БГ" плаща наем за съхранението и поддръжката на машините - охрана, охладителна система, ток и т.н. По договор БТК няма право да работи с оборудването."

Възнаграждението за БТК може да варира от 100 до 600 - 700 лв. на месец. Сред изгорялата техника на "Дир.БГ" са рутери, комутатори (switch) и сървъри. По думите на Владимир Жеглов "загубата е на стойност стотици хиляди левове".

"Почти от създаването на "Дир.БГ" нашето оборудване се намира в Телефонната палата. Причините са, че БТК предлага най-добрата свързаност в България. Почти всеки зависи от БТК. Телефонната палата е сред най-защитените места в страната", коментира Владимир Жеглов.

В момента "Дир.БГ" преговаря с БТК за нови условия, при които да съхранява техниката. Темата за обезщетенията, които големият български портал би трябвало да получи, остава без коментар. Допълнително в "Дир.БГ" преосмислят изцяло своята IT архитектура.

Неприятният факт обаче си остава: четири дни посетителите на dir.bg нямат достъп до портала. По данни на агенцията за проучвания в интернет Gemius това са над 1.4 млн. потребители за февруари. Техният анализ сочи, че няма драматично преливане на аудитория към конкурентните новинарски сайтове.

Никой обаче не бива да се чувства

имунизиран срещу падане на сайта

Сигурно някои от вас са усетили липсата на capital.bg за 14 часа преди месец. "В началото на февруари единият от дисковете на уебсървъра, който съхраняваше съдържанието на сайтовете на групата, изгоря. Тoй беше в гаранция, очаквахме реакция на доставчика и подценихме риска от повреда във втория диск. В 1 през нощта на 10 февруари изгоря и вторият диск на същия сървър. Възстановяването на информацията от back up на подходящ функциониращ уебсървър отне няколко часа. Успяхме да върнем сайтовете онлайн  в 15 часа", разказва Юлияна Плевнелиева, IT директор в "Икономедиа" (издател на "Капитал" и "Дневник").

Ето и какви са предприетите мерки, така че това да не се случи отново: "В момента ползваме адаптивно in-house решение - инвестирали сме в собствено сървърно с добри параметри и имаме възможност за разширяване там. Паралелно на пазара има различни възможности за локация на виртуални сървъри, които разглеждаме като вариант", разказва Плевнелиева.

"Инвестор.БГ", другата голяма уебгрупа в България, съхранява своята техника в изчислителния център на телекомуникационната компания "Еволинк". "Разполагаме с 40 сървъра... Преди да намерим добър хостинг център, сменихме около три-четири такива, като имаше период, когато нашите сървъри бяха в непосредствена близост до тези на "Дир.БГ", обяснява Тодор Стоянов, технически директор в "Инвестор.БГ". Той не коментира каква е back up стратегията на интернет компанията, в чието портфолио попадат сайтове като investor.bg, aha.bg, dnes.bg и т.н.

"Нетинфо" - най-голямата уебгрупа в България, ползва услугите на изчислителните центрове "Телепойнт" и "Нетера". "Данните на сайтовете [abv.bg, vesti.bg, vbox7.com] се копират непрекъснато на резервно оборудване между двата центъра", казва Милен Евтимов, технически директор на "Нетинфо".

Сривове като този на "Дир.БГ" не са запазен български патент. Заради технически проблем през февруари миналата година Gmail изпадна офлайн в цял свят за два часа и половина. За обезщетение Google предложи на всички платени потребители 15 дни безплатна употреба на стойност $2.

Тези два инцидента обаче ясно показват колко зависими сме от интернет. Почти толкова, колкото онлайн компаниите от доставчиците, на които са доверили своята техника. Днес проблемът е на "Дир.БГ", но представете си паниката, ако утре има срив на Skype. Всъщност това вече се случи през лятото на 2007 г. когато комуникацията блокира глобално за два дни. Не дойде краят на света, но повече хора бяха принудени да разберат какви са алтернативите на Skype.

Помислете си за миг обаче какво би станало, ако бизнесът и държавните институции приемат за официална комуникация интернет услуги като Skype и Twitter? Или Amazon, подслонил под наем в своите изчислителни центрове хиляди малки онлайн компании, изведнъж се огъне? Тогава пораженията от липсата на услуга ще се усети далеч по-тежко. Може би Дон Мъкаскил от сайта за качване на снимки SmugMug има отговора - повече локални сървъри, които да поемат оперативните задачи и евентуалното натоварване, когато отдалеченият хостинг се провали.

Със сигурност пострадалите компании ще трябва да се научат как по-ясно да информират потребителите, останали без достъп, ако искат пазарът да приема (и да е готов да плаща) за онлайн услуги, базирани на отдалечени сървъри. Това включва навременно обяснение за причините и как точно протича възстановяването на данните. А ние вече подозираме какво си мислите - "всичко ще е ок... до следващото падане на сайта".

Така изглежда съседната колокационна зала, незасегната от пожара
Фотограф: Надежда Чипева

"Пристигнахме за четири минути. Излизаше дим от прозорците на втория и третия етаж. Влязох с пожарникарите. Беше силно задимено, никой не беше отворил прозорците. Горяха кабели, затова спряхме тока за целия етаж и започнахме да гасим с вода. Всичко продължи пет минути", разказва инспектор Даниел Дамянов.

За него съботният пожар в Телефонната палата в София е рутинно събитие, нищо особено. В средите на българския интернет обаче огънят ще се помни дълго. В резултат на изгорелия хардуер популярният български портал Dir.bg пада за четири дни. Това е най-тежката авария в българската интернет история. Надяваме се и поучителна за всички участници.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

21 коментара
  • 1
    kox2 avatar :-?
    Kaloyan Kosev

    Клъстери, raid и облаци?
    не е ли това техническия начин да си подготвен с/у срив ?

  • 2
    librarian avatar :-|
    screenager

    Нещо на мен ли ми се губи или това дето диб.бг беше, клубове, го няма вече
    Несериозно е да се говори че дир някога е бил новинарски портал, хората се отбиваха там на път към клуба си

    Хостингът на глогове, поща и сайтове не отлепи, за да има икономически смисъл

    Тъжно е, но пожара дойде някак навреме

    Извода - ако има сървърни ферми, не ползвай бг решение. Учи се от музикалните сайтове - локалните решения не са популярни, аудиторията им не е популярна, кирилицата е ограничение като дойде реч за музика

  • 3
    estrella avatar :-|
    estrella

    Дано не се случва на никой. Капитал, използвайте думите си малко по-точно. "попадат" има внушение за "по случайност".

  • nikoletam

    Защо не са инвестирали в горещи центрове и други решения за сигурност - щото гледат само печалбата, а клиента може да издържи всякака :((

  • 5
    rage_against avatar :-|
    Rage Against

    ето типичен пример за гаражно-ченгеджийски бизнес, който не знае как да се предпази от рискове съпътстващи оперативната дейност...

    едните (за инвестор съм убеден) нямат резервирани решения (redundant), които защо са им? колко често горят дисковете?!? защо им е бекъп? (след уроците на конкуренцията може и да са се замислили за редандънт сървъри, бази-данни, връзки, и др.)

    другите са си сложили целия бизнес в мазето на БТК. това е все едно да си оставиш портфейла отворен на паветата на пл. Македония...

  • 6
    rage_against avatar :-|
    Rage Against

    ето типичен пример за гаражно-ченгеджийски бизнес, който не знае как да се предпази от рискове съпътстващи оперативната дейност...

    едните (за инвестор съм убеден) нямат резервирани решения (redundant), които защо са им? колко често горят дисковете?!? защо им е бекъп? (след уроците на конкуренцията може и да са се замислили за редандънт сървъри, бази-данни, връзки, и др.)

    другите са си сложили целия бизнес в мазето на БТК. това е все едно да си оставиш портфейла отворен на паветата на пл. Македония...

  • 7
    mechopooh avatar :-|
    Meчо Пух

    "В момента ползваме адаптивно in-house решение - инвестирали сме в собствено сървърно с добри параметри ...

    Доколкото имам представа in-house с гарантирано добро качество и защита от срив е мнооооооого скъпо начинание особено в частта за подръжка. Обикновено огромни корпорации си го позволяват. В противен случай се получава аматьорски сервиз гарантиращ постоянна заетост (и не дай Боже проблеми) на поддържащия екип. Най-добрите практики съветват в началото мениджмента да инвестира във външни консултант(и), освен витрешните не разбират от всичко.

  • 8
    mechopooh avatar :-|
    Meчо Пух

    "В момента ползваме адаптивно in-house решение - инвестирали сме в собствено сървърно с добри параметри ...

    Доколкото имам представа in-house с гарантирано добро качество и защита от срив е мнооооооого скъпо начинание особено в частта за подръжка. Обикновено огромни корпорации си го позволяват. В противен случай се получава аматьорски сервиз гарантиращ постоянна заетост (и не дай Боже проблеми) на поддържащия екип. Най-добрите практики съветват в началото мениджмента да инвестира във външни консултант(и), освен витрешните не разбират от всичко.

  • 9
    vladiznaiko avatar :-|
    Vladiznaiko

    Ако някой си мисли, че пожарно нормите са спазени в изброените по-горе центрове - Нетера, Телепоинт и Еволинк, значи е оптимист. Но те пожарникарите сега ще ползват жокера "Обади се на Б.Б." и като почнат проверки - току виж и половината банки се оказали с "нередовни" ДЦ-та. В България класиката е мазе, гараж, контейнер за зарзават, сладкарски цех и т.н. да се превръщат в изчислителни центрове. Да не забравяме къде е ДЦ-то на 112 - в стола и кухнята на министерството ... е вече след няколко милиона са превърнати в ДЦ, но винаги ще си останат проектирани за плюскане и щипкане от кибапчетата!
    Помните ли я тази реклама Капиталци, за щипкането от кебапчетата и топлата вода?

  • 10
    dean_ivanov avatar :-|
    Калоянчо

    Ако утре това се случи със сървъра на НОИ, дали ще имаме осигуровки после?


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Дигитални модели

Дигитални модели

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK