Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
13 9 апр 2010, 14:32, 3814 прочитания

Седем дни по-късно

Успехът на iPad ще зависи от това какъв софтуер ще се появи за него

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Тод Лапин е сред първите купувачи на iPad, интернет таблетът на Apple. Това е компютърът, за който от компанията на Стив Джобс се надяват да се намести в нишата между смартфоните и лаптопите.

За да провери дали това наистина ще стане, медийният експерт Тод Лапин решава да пробва реакцията на 2.5-годишната си дъщеря, която за първи път се сблъсква с iPad. Веднъж попаднал в ръцете й, тя не го чупи, а започва трескаво да се ориентира по екрана на таблета, използвайки чувствителния на допир дисплей. Секунди по-късно пита дали могат да се гледат филми.


За по-малко от минута момиченцето научава как може да се рисува с iPad, къде се намират игрите и как да се върне на основната страница. Един от първите й възгласи е, че iPad няма камера. За протокола, момиченцето има опит с iPhone, но въпреки това бързината, с която овладява навигацията, е изумителна.



Експериментът дава някаква идея какво е бъдещето на компютрите, управлявани с докосване на екрана. Без допълнения като клавиатура и мишка. Досега тези компютри, наричани таблети, не успяват да намерят пътя до сърцето на масовия потребител. С пускането на iPad преди седмица Apple има сериозен шанс да убеди хората в преимуществата на интернет таблетите.



От успеха на компанията, продала до момента над 40 млн. смартфона iPhone, ще спечелят и нейни конкуренти като Microsoft, Dell и HP, които също разработват таблети. От друга страна, книгоиздателите, вестникарската индустрия и тв студиата таят надежда, че таблетите могат да бъдат нов дистрибуционен канал за тяхното съдържание, което в момента губи аудитория.



Скептиците контрират, че няма нужда от таблети, предвид че хората вече имат компютри и телефони. Представете си обаче алтернативата - устройствата тип iPad да се наложат като поредния екран в живота ни, с който можем да правим почти всичко, което е възможно днес със стационарен компютър? Именно това са таблетите - нов подход към работата с компютрите.

Оттук насетне успехът им зависи до голяма степен от софтуерните разработчици и приложенията, които те създадат за таблетите и техния първи комерсиален представител - iPad.

Платното е тук. Рисувай!

Официалните данни на Apple показват, че продажбите в премиерния ден на iPad (вкл. предварителните поръчки) надминават 300 хил. Рекламната онлайн мрежа Chitika измерва колко нейни банери са излъчени на iPad и до редакционното приключване на "Капитал" отчита 650 хил. продадени таблета.

Първите впечатления показват, че iPad работи бързо, тъй като софтуерът му е опростен. Батерията издържа около 10 часа, в които активно се гледа видео и се браузва в интернет. iPad не загрява и се държи стабилно. Сред основните недостатъци са теглото (680 г) и малкото RAM памет (256 мегабайта).

На iPad могат да се четат цветни електронни книги, което ще затрудни максимално черно-белият четец Kindle на Amazon. Това го прави привлекателен за студенти, които не могат да си позволят скъп лаптоп от Apple. Потенциални клиенти са и по-възрастни хора, за които е трудно да боравят с компютри в момента.

Софтуерът за iPhone (над 100 хил. приложения), макар и с по-лоша графика, може да работи и за iPad. Въпреки това таблетът си остава като празен бял лист в момента. Неговите възможности тепърва ще трябва да се оползотворят от софтуерните разработчици. iPad далеч не е просто четец или видеоплеър, платформата крие огромен потенциал. Наскоро например Apple патентова софтуер за iPad и iPhone, чрез който могат да се осъществяват микроплащания между устройствата.

За момента на пазара има iPad с Wi-Fi, но без 3G (т.е. без достъп до интернет през мрежите на мобилните оператори). Най-евтиният модел с 16 гигабайта място струва $499. Най-скъпият таблет с Wi-Fi и 3G ще струва $829. Според изчисления на консултантската агенция iSuppli компонентите на най-евтиния iPad струват половината от цената му на дребно (без лицензионните такси за софтуер).

Няма Flash и камера

Технологичният наблюдател Джон Грубер обяснява липсата на Flash с ограничените хардуерни възможности на iPad и желание да се пести от батерията. Това са същите причини, заради които няма и multitasking (процесорът не извършва повече от една дейност едновременно). Такъв е сега и случаят с iPhone, въпреки че multitasking ще се появи в новите версии на смартфона, които ще излязат на пазара това лято.

Липсата на Flash се усеща най-вече по време на браузване в мрежата, където не се зареждат рекламни банери и видеоклипове, създадени с технологията на Adobe. В случай че Apple реши и започне да поддържа Flash, компанията трябва да даде достъп на Adobe до ядрото на операционната система iPhone OS - нещо немислимо за затворената политика на Стив Джобс, пише Джон Грубер в своя блог.

Идеята на Apple е, че програмният стандарт HTML 5 ще направи Flash излишен, тъй като поддържа същата функционалност и е с отворен код, за разлика от софтуера на Adobe. Към момента HTML 5 отстъпва на Flash, тъй като не позволява вграждане на реклами и статистическо измерване на аудиторията. Все пак поддръжниците на HTML 5 смятат, че тези функционалности ще бъдат добавени до края на годината.

Липсата на камера се обяснява със съпротивата на AT&T да поеме огромния трафик от очакваните видеоразговори. Мнението на американския телеком е важно, тъй като той субсидира цената на по-скъпия iPad с 3G.

Сред основните конкуренти на iPad вероятно ще е таблетът на Dell. Той ще бъде с два пъти по-малък екран (5 инча) и ще използва операционната система Android на Google. HP пък разработва таблета Slate с новия Windows 7. Slate е с екран, с почти инч по-малък от iPad, но с по-силен процесор и по-голяма RAM памет. Според списание Wired таблетът на HP ще се продава за между $550-$599. Slate и устройството на Dell ще се появят на пазара до няколко месеца.

А помните ли CrunchPad, таблетът на технологичния блог TechCrunch, чийто подизпълнител взе инициативата и вече продава едностранно устройството на цената на iPad? По последни данни 90 души са поръчали предварително компютъра, познат вече под марката JooJoo, но 15 от тях са го върнали по-късно. Така че той едва ли ще се включи в надпреварата с iPad.

Другият по-интересен интернет таблет е немският WePad. Той е с по-голям екран от iPad (11.6 инча), използва Android и има камера. Най-големият вестникарски издател в Европа Gruner + Jahr обяви, че ще доставя своето съдържание за WePad. Издателят на германския всекидневник Bild също преговаря с WePad.

Днес медийната слава безспорно принадлежи на iPad. Войната на пазара на таблетите обаче тепърва ще се води.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Половината от служителите на Facebook ще работят постоянно от вкъщи 1 Половината от служителите на Facebook ще работят постоянно от вкъщи

Марк Зукърбърг преосмисля нуждата от голям офис за компанията

24 май 2020, 1053 прочитания

Мигът на електронните подписи Мигът на електронните подписи

Георги Димитров, член на съвета на директорите на "Евротръст" пред "Капитал"

22 май 2020, 2476 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Технологии" Затваряне
Наддаването за Palm започва

Легендарният пионер на тъчскрин-устройствата най-вероятно ще стане собственост на някои от конкурентите си

Още от Капитал
Млякото и яйцата ще са след 30 минути на вратата ви

Заради коронавируса онлайн търговията с бързооборотни стоки преживява страхотен бум в цял свят

Чиновници в излишък

Държавната служба е желана заради сигурността по време на криза и гарантираната заплата

Парите ваши, схемите наши

Държавата нахлува на пазара на горива с верига бензиностанции и бази. Зад идеята прозират амбиции на политици, а проектът може да разбие пазара

Растеж с едно наум

Българската икономика расте през първото тримесечие, но пораженията от COVID-19 през април-юни ще са по-тежки

Майсторът, Маргарита и ние

Романът на Булгаков се завръща в книжарниците като колекционерско издание

Чуваме ли се? А разбираме ли се?

Онлайн общуването срещу срещите на живо

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10