На прага на третото измерение
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

На прага на третото измерение

Големите телевизионни мрежи вече активно експериментират с триизмерно излъчване. Най-сериозният тест ще бъде световното първенство по футбол в ЮАР, част от което ще се излъчва в 3D за потребителите на ESPN.

На прага на третото измерение

3D телевизията ще се опита да нахлуе в живота ни в края на тази пролет

Момчил Милев
11436 прочитания

Големите телевизионни мрежи вече активно експериментират с триизмерно излъчване. Най-сериозният тест ще бъде световното първенство по футбол в ЮАР, част от което ще се излъчва в 3D за потребителите на ESPN.

© 3ality Digital


"Всички искаме да гледаме добро триизмерно изображение, а не 3D, от което боли глава." С тези думи Бъз Хейс, вицепрезидент на открития в началото на годината 3D Technology център на Sony Entertainment в Лос Анджелис, включва прототипа на телевизор последно поколение и раздава на събралите се хора стереоскопични очила. Изведнъж пред нас плоският LCD дисплей се превръща в нещо като виртуална театрална сцена, образите придобиват дълбочина и обем, а юмруците на двамата "биещи се" каскадьори застрашително започват да "изскачат" от екрана. Всичко изглежда почти като на живо... Гигантът Sony, за който Бъз Хейс работи, е един от основните играчи на пазара на битова електроника, които в момента се опитват да променят начина, по който възприемаме света около нас. А именно като направят така, че триизмерното изображение да нахлуе директно в нашите домове от екрана на телевизора.

На теория принципите за генериране на триизмерно изображение са познати от средата на 19-ти век. Едва сега обаче технологиите са достатъчно напреднали, за да достигнат масовия потребител и да предложат стереоскопично изображение с достатъчно добро качество. По всичко личи, че 2010 г. ще се окаже преломна за 3D изображението, не само защото големи технологични компании от калибъра на Sony, Panasonic, Samsung и LG инвестират милиарди, а защото те обединяват усилията си с производителите на съдържание, за да убедят хората, че в момента реално се случва визуална революция. Това е и причина Sony създаде своя 3D Technology център, чрез който да популяризира триизмерните технологии не само сред своите служители, но и сред представители на други индустрии (включително конкурентни).

"Ситуацията в момента е като времето, когато цветът дойде в киното", разпалено разказва пред нас Дейв Джевиетски - оператор на Columbia Pictures, който е специализирал в заснемането на 3D изображение и е един от поддръжниците на тезата, че в момента се ражда принципно нов визуален език. "3D изображението излиза отвъд полето на спецефектите. Не става дума само за неща, които изскачат от екрана, а за абсолютно различен начин за снимане и правене на филми", допълва и Санди Клайман, президент на 3ality Digital – компания, която разработва технологии за разпространение на триизмерно изображение. Големият въпрос в момента е дали телевизиите и киноиндустрията ще успеят да се адаптират бързо към новата технология и да убедят потребителите, че им предлагат нещо качествено ново.

Какво ще гледаме

Ключовото събитие, което би трябвало да накара потребителите да повярват в триизмерните технологии, е появата на достатъчно 3D филми и телевизионни програми. Премиерата на Avatar беше само началото и просто една демонстрация на сила от страна на киноиндустрията. Очакванията на Sony Entertainment са, че до края на 2012 г. на пазара ще излязат поне 99 триизмерни филма и че до края на годината по света ще има над 7000 киносалона, които поддържат 3D.

По-важното за налагането на технологията сред масовата аудитория обаче е пускането на триизмерни телевизионни програми. Специално за Европа пионер е британската медийна група Sky. Миналата събота телевизионната мрежа официално обяви старт на своите предавания в 3D формат. Дебютното излъчване беше футболният мач между отборите "Манчестър юнайтед" и "Челси". Първоначално триизмерните предавания на Sky 3D ще обхващат предимно спортни състезания (разбирайте – предимно футбол) и ще са достъпни за клиентите на над 1000 пъба на територията на Великобритания и Ирландия.

Впоследствие програмата ще бъде обогатена с документални и игрални филми, концерти, клипове и т.н., съобщават от Sky. Триизмерната програма обаче ще е достъпна за масовите потребители чак през есента и ще бъде част от платения пакет на телевизионната мрежа. Пускане на триизмерни програми във Великобритания планират и мрежите Virgin Media и Channel 4. На територията на САЩ пък подобни проекти имат компаниите Comcast и Verizon. Discovery Chanel също има намерение да пусне своя триизмерна версия през 2011 г. в партньорство със Sony и IMAX.

За момента триизмерното излъчване на футболни мачове очевидно ще бъде основното оръжие на технологичните компании за налагане на 3D телевизията. Връхна точка в тазгодишната триизмерна истерия трябва да бъде световното първенство по футбол, което ще се проведе в Южна Африка през юни. Преди дни FIFA обяви подробности около партньорството си със Sony, на базата на което 25 от мачовете ще бъдат излъчени в триизмерен формат. Основен партньор ще бъде спортният медиен конгломерат ESPN.

Специално Sony има и още едно оръжие в битката за налагане на 3D – своята гейм-конзола Playstation, която също ще поддържа триизмерна визия. Триизмерни ще бъдат и всички нови игри от каталога на фирмата.

На каква цена

"Да правиш 3D е лесно. Да правиш качествено 3D не е...", казва Бъз Хейс от Sony, дискретно отбягвайки въпроса колко ще струва преминаването на потребителите в третото измерение. Това е мантрата, която повтарят повечето производители на ново триизмерно оборудване. Защото цената на новите 3D телевизори няма да е никак малка, преди да влязат в масово производство. "Не всяко 3D изображение е едно и също. Имаме 100 години история на некачествено 3D. В момента благодарение на цифровите технологии може да променим това", продължава и Санди Клайман от 3ality Digital. Технологичната фирма е основен партньор на телевизионната мрежа Sky за осъществяването на нейния триизмерен проект. Компанията е отговорна и за първото триизмерно излъчване на срещи от Националната футболна лига на САЩ.

Няма как да избягаме от суровата реалност: поне на първоначалния етап закупуването на триизмерни телевизори ще си остане привилегия за избрани и маниаци. В този контекст трябва да се разглежда и инициативата на Sky да излъчва 3D футболни мачове в британските пъбове, за да може технологията да достигне до по-широк кръг потребители. Така че през тази година фокусът на производителите на битова електроника вероятно ще бъдат клиентите с високи доходи.

Ето и какво казват цифрите. Триизмерният плазмен телевизор на Panasonic например беше обявен в САЩ на цена 2899 долара в комплект с Blu Ray плеър и триизмерни очила (които струват 149 долара). Моделите на Sony от серията Bravia, които трябва да се повяват на пазара в края на пролетта, пък бяха обявени за Япония на цена между 3222 и 6444 долара. Все още няма официални цени за Европа, но най-евтиният 3D модел вероятно ще струва между 1600 и 2000 евро. Триизмерните телевизори на Samsung се движат в диапазона между 1800 и 3000 долара. Трябва да имате предвид също така, че по-старите HD телевизори, които не поддържат честота на опресняване от 200 херца, вероятно няма да са пригодни за визуализиране на 3D картина. Също така колкото и неприятно да звучи, ще се наложи да носите 3D очила.

И все пак високите цени ще са основния риск, с който ще се сблъскат производителите на триизмерни телевизори. Изследване на британския дискаунт сайт vouchercodes.co.uk показва, че само 1.4% от потребителите са готови да дадат над $3000 долара за подобно устройство. От друга страна обаче, хората проявяват интерес към технологията, ако е на разумна цена. 53% от запитаните са отговорили, че биха си купили подобен телевизор, ако струва около 750 щатски долара.

Така че тази година вероятно ни очакват само първите плахи стъпки в третото измерение. Което от друга страна не е чак толкова лошо, защото ще дадат на телевизиите и киноиндустрията възможност да създадат достатъчно съдържание и да осмислят подобна инвестиция от наша страна.

"Всички искаме да гледаме добро триизмерно изображение, а не 3D, от което боли глава." С тези думи Бъз Хейс, вицепрезидент на открития в началото на годината 3D Technology център на Sony Entertainment в Лос Анджелис, включва прототипа на телевизор последно поколение и раздава на събралите се хора стереоскопични очила. Изведнъж пред нас плоският LCD дисплей се превръща в нещо като виртуална театрална сцена, образите придобиват дълбочина и обем, а юмруците на двамата "биещи се" каскадьори застрашително започват да "изскачат" от екрана. Всичко изглежда почти като на живо... Гигантът Sony, за който Бъз Хейс работи, е един от основните играчи на пазара на битова електроника, които в момента се опитват да променят начина, по който възприемаме света около нас. А именно като направят така, че триизмерното изображение да нахлуе директно в нашите домове от екрана на телевизора.

На теория принципите за генериране на триизмерно изображение са познати от средата на 19-ти век. Едва сега обаче технологиите са достатъчно напреднали, за да достигнат масовия потребител и да предложат стереоскопично изображение с достатъчно добро качество. По всичко личи, че 2010 г. ще се окаже преломна за 3D изображението, не само защото големи технологични компании от калибъра на Sony, Panasonic, Samsung и LG инвестират милиарди, а защото те обединяват усилията си с производителите на съдържание, за да убедят хората, че в момента реално се случва визуална революция. Това е и причина Sony създаде своя 3D Technology център, чрез който да популяризира триизмерните технологии не само сред своите служители, но и сред представители на други индустрии (включително конкурентни).


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

15 коментара
  • 1
    jj avatar :-|
    J.J.

    На теория принципите за генериране на триизмерно изображение са познати от средата на XX век. ;)
    Дано този път в България наистина се случи революцията, да не стане като с HD формата...

  • 2
    momchi avatar :-|
    Момчил Милев

    Всъщност принципите на 3D-изображението са известни от средата на 19-ти век - станала е печатна грешка, но е оправена. Мерси че я отбелязахте. :)

  • 3
    ivanchola avatar :-P
    ivanchoLA

    Има още много вода да изтече докато има реално 3DTV (тва че са направили приемника е наи малкото), много е скъпо имного сложно за работа и технолигията е меко казано up the creek without а paddle, да не говорим че тия които правят предаванията трябва да изплатят инвестицията за HD преди да скачат на този кон, която е умопомрачително голяма.
    В кинопродукциите е различно и там много по лесно се движат технологиите тъи като става дума за различен модел на работа и тн.

  • 4
    dourmana avatar :-|
    Petko Dourmana

    Технологиите за 3D кино реално не са толкова скъпи, а по-скоро цените са изкуствено надути.
    Доколкото знам дори оборудването за IMAX не може да се купи, а само да се наеме за да се плаща годишен наем.
    Дори и като терминология е по-скоро маркетинг да се говори за 3D кино при използване на чист стереоскопичен ефект.

  • 5
    ivanchola avatar :-P
    ivanchoLA

    До коментар [#4] от "dourmana":

    хахахахахахаха във видео, електронни игри, филми етц са наи-високите, наи-новите и наи-скъпите технологии, които съществуват от там се движи сичко осдтанало в ИТ, това също включва икючително квалифицирани хора които да го оперират и създават. Тва не ти е домашното видео и БГ каналите с аматъорска работа и вид.
    IMAX машините са евтини, но скъпото е да произведеш матеряла за излъчване, което е трудното и не всеки може да го прави на технологично ниво и затова не се прави никъде освен в Холивуд.

  • 6
    dourmana avatar :-|
    Petko Dourmana

    Последно технологиите ли са скъпи или съдържанието?
    Дори филми като Аватар не са специално създадени за 3D, а са монтирани като филми за нормална дистрибуция и 3D е екстра.
    IMAX може да е евтина технология, но както казах не може да се купи а само да се наеме...

  • 7
    a4i avatar :-|
    a4i

    Нито едното, нито другото. Просто масовата технология за 2D телевизори (плоскоекранни, с диагонал над 30") получи широко разпространение и се създаде възможност за успешно експлоатиране на 3D "Премиум" ниша. Sony са царе в тази област, така че пригответе пачките и бегом към близкият МОЛ. Истинските иновации и разходоориентираният подход към формиране на цената за краният потребител идват от индустрията за компютърни/конзолни игри.

  • 8
    ivanchola avatar :-P
    ivanchoLA

    До коментар [#6] от "dourmana":

    Технологията за производство/процеса е 70% от цената, колкото и да не ти се вярва ... това вклюва технологичните екипи и хард и софт. Причината е че възвръщаемостта е по висока отколкото на казино(1 към 5 е средно провалил се филм), но огрмната начална инвестиция и риска правят сичко това достъпно само за много богати инвеститори които имат парите да рискуват. Другото е че е много елитарна индустрия и само наи добрите могат да работят тук, поради което и парите краткотраино и дълготраино са в пъти повече.
    ...ще ми отнеме няколко седмици да ти обясана колко грешно е това което говориш става дума за различни физически стандарти, дори това което виждаш на кино е по ниска резолюция от това на което се снима и работи, да не говорим за измерения и тн.

  • 9
    ivanchola avatar :-P
    ivanchoLA

    До коментар [#7] от "a4i":

    А тая идустрия е много малка част от кино индустрията и затова е толкова печаливша последните години, преди 5 години поради огромните загуби беше на ръба на разрухата (спирането на Е3 и тн) и много от големите играчи с пари в киното инвестираха и преоберазуваха бизнеса да се влее в нашия модел и затова печели сега.
    ----
    Сони са царете в професионалната техника и формати за видео ... домашните им изпълнения са далеч от това (пример Blue Ray player им са много зле с изключение на Playstation, която има много други кусури), повече за да си продадът ширпотребата отколкото друго. Особено сега със дигиталната трансформация, която е в много начален стадии, те практически са единствените които произвеждат оборудването и държът патентите на (Digi)Beta, преубразователи, трансмисори и тн, нещо което другите компании които знаеш въобще не могат да си помислят да направят, но пък се справят далеч по добре в маркетинга на консуматорската електроника.

  • 10
    erratic avatar :-?
    erratic

    След 2-3 часа гледане ме заболява главата и мисля ,че се дължи на разликата в разстоянието межу очите ми и това на оптиките с което е заснето ... дано да решат проблема !


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.