На прага на третото измерение

3D телевизията ще се опита да нахлуе в живота ни в края на тази пролет

Големите телевизионни мрежи вече активно експериментират с триизмерно излъчване. Най-сериозният тест ще бъде световното първенство по футбол в ЮАР, част от което ще се излъчва в 3D за потребителите на ESPN.
Големите телевизионни мрежи вече активно експериментират с триизмерно излъчване. Най-сериозният тест ще бъде световното първенство по футбол в ЮАР, част от което ще се излъчва в 3D за потребителите на ESPN.
Големите телевизионни мрежи вече активно експериментират с триизмерно излъчване. Най-сериозният тест ще бъде световното първенство по футбол в ЮАР, част от което ще се излъчва в 3D за потребителите на ESPN.    ©  3ality Digital
Големите телевизионни мрежи вече активно експериментират с триизмерно излъчване. Най-сериозният тест ще бъде световното първенство по футбол в ЮАР, част от което ще се излъчва в 3D за потребителите на ESPN.    ©  3ality Digital

"Всички искаме да гледаме добро триизмерно изображение, а не 3D, от което боли глава." С тези думи Бъз Хейс, вицепрезидент на открития в началото на годината 3D Technology център на Sony Entertainment в Лос Анджелис, включва прототипа на телевизор последно поколение и раздава на събралите се хора стереоскопични очила. Изведнъж пред нас плоският LCD дисплей се превръща в нещо като виртуална театрална сцена, образите придобиват дълбочина и обем, а юмруците на двамата "биещи се" каскадьори застрашително започват да "изскачат" от екрана. Всичко изглежда почти като на живо... Гигантът Sony, за който Бъз Хейс работи, е един от основните играчи на пазара на битова електроника, които в момента се опитват да променят начина, по който възприемаме света около нас. А именно като направят така, че триизмерното изображение да нахлуе директно в нашите домове от екрана на телевизора.

На теория принципите за генериране на триизмерно изображение са познати от средата на 19-ти век. Едва сега обаче технологиите са достатъчно напреднали, за да достигнат масовия потребител и да предложат стереоскопично изображение с достатъчно добро качество. По всичко личи, че 2010 г. ще се окаже преломна за 3D изображението, не само защото големи технологични компании от калибъра на Sony, Panasonic, Samsung и LG инвестират милиарди, а защото те обединяват усилията си с производителите на съдържание, за да убедят хората, че в момента реално се случва визуална революция. Това е и причина Sony създаде своя 3D Technology център, чрез който да популяризира триизмерните технологии не само сред своите служители, но и сред представители на други индустрии (включително конкурентни).


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Вече съм абонат Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
15 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    jj avatar :-|
    J.J.
    • + 5

    На теория принципите за генериране на триизмерно изображение са познати от средата на XX век. ;)
    Дано този път в България наистина се случи революцията, да не стане като с HD формата...

    Нередност?
  • 2
    momchi avatar :-|
    Момчил Милев
    • + 4

    Всъщност принципите на 3D-изображението са известни от средата на 19-ти век - станала е печатна грешка, но е оправена. Мерси че я отбелязахте. :)

    Нередност?
  • 3
    ivanchola avatar :-P
    ivanchoLA
    • - 1
    • + 6

    Има още много вода да изтече докато има реално 3DTV (тва че са направили приемника е наи малкото), много е скъпо имного сложно за работа и технолигията е меко казано up the creek without а paddle, да не говорим че тия които правят предаванията трябва да изплатят инвестицията за HD преди да скачат на този кон, която е умопомрачително голяма.
    В кинопродукциите е различно и там много по лесно се движат технологиите тъи като става дума за различен модел на работа и тн.

    Нередност?
  • 4
    dourmana avatar :-|
    Petko Dourmana
    • - 1
    • + 1

    Технологиите за 3D кино реално не са толкова скъпи, а по-скоро цените са изкуствено надути.
    Доколкото знам дори оборудването за IMAX не може да се купи, а само да се наеме за да се плаща годишен наем.
    Дори и като терминология е по-скоро маркетинг да се говори за 3D кино при използване на чист стереоскопичен ефект.

    Нередност?
  • 5
    ivanchola avatar :-P
    ivanchoLA
    • - 3
    • + 1

    До коментар [#4] от "dourmana":

    хахахахахахаха във видео, електронни игри, филми етц са наи-високите, наи-новите и наи-скъпите технологии, които съществуват от там се движи сичко осдтанало в ИТ, това също включва икючително квалифицирани хора които да го оперират и създават. Тва не ти е домашното видео и БГ каналите с аматъорска работа и вид.
    IMAX машините са евтини, но скъпото е да произведеш матеряла за излъчване, което е трудното и не всеки може да го прави на технологично ниво и затова не се прави никъде освен в Холивуд.

    Нередност?
  • 6
    dourmana avatar :-|
    Petko Dourmana
    • - 2

    Последно технологиите ли са скъпи или съдържанието?
    Дори филми като Аватар не са специално създадени за 3D, а са монтирани като филми за нормална дистрибуция и 3D е екстра.
    IMAX може да е евтина технология, но както казах не може да се купи а само да се наеме...

    Нередност?
  • 7
    a4i avatar :-|
    a4i

    Нито едното, нито другото. Просто масовата технология за 2D телевизори (плоскоекранни, с диагонал над 30") получи широко разпространение и се създаде възможност за успешно експлоатиране на 3D "Премиум" ниша. Sony са царе в тази област, така че пригответе пачките и бегом към близкият МОЛ. Истинските иновации и разходоориентираният подход към формиране на цената за краният потребител идват от индустрията за компютърни/конзолни игри.

    Нередност?
  • 8
    ivanchola avatar :-P
    ivanchoLA

    До коментар [#6] от "dourmana":

    Технологията за производство/процеса е 70% от цената, колкото и да не ти се вярва ... това вклюва технологичните екипи и хард и софт. Причината е че възвръщаемостта е по висока отколкото на казино(1 към 5 е средно провалил се филм), но огрмната начална инвестиция и риска правят сичко това достъпно само за много богати инвеститори които имат парите да рискуват. Другото е че е много елитарна индустрия и само наи добрите могат да работят тук, поради което и парите краткотраино и дълготраино са в пъти повече.
    ...ще ми отнеме няколко седмици да ти обясана колко грешно е това което говориш става дума за различни физически стандарти, дори това което виждаш на кино е по ниска резолюция от това на което се снима и работи, да не говорим за измерения и тн.

    Нередност?
  • 9
    ivanchola avatar :-P
    ivanchoLA

    До коментар [#7] от "a4i":

    А тая идустрия е много малка част от кино индустрията и затова е толкова печаливша последните години, преди 5 години поради огромните загуби беше на ръба на разрухата (спирането на Е3 и тн) и много от големите играчи с пари в киното инвестираха и преоберазуваха бизнеса да се влее в нашия модел и затова печели сега.
    ----
    Сони са царете в професионалната техника и формати за видео ... домашните им изпълнения са далеч от това (пример Blue Ray player им са много зле с изключение на Playstation, която има много други кусури), повече за да си продадът ширпотребата отколкото друго. Особено сега със дигиталната трансформация, която е в много начален стадии, те практически са единствените които произвеждат оборудването и държът патентите на (Digi)Beta, преубразователи, трансмисори и тн, нещо което другите компании които знаеш въобще не могат да си помислят да направят, но пък се справят далеч по добре в маркетинга на консуматорската електроника.

    Нередност?
  • 10
    erratic avatar :-?
    erratic
    • - 1
    • + 1

    След 2-3 часа гледане ме заболява главата и мисля ,че се дължи на разликата в разстоянието межу очите ми и това на оптиките с което е заснето ... дано да решат проблема !

    Нередност?
Нов коментар