Бизнес в 140 знака
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Бизнес в 140 знака

Бизнес в 140 знака

Twitter навлиза в своята следваща фаза на развитие - комерсиализацията

Андриан Георгиев
2785 прочитания

© Flickr / CC / SFG


"Информацията е новата суровина за бизнеса: икономически фактор, почти толкова важен, колкото капитала и работната сила", написа наскоро авторитетното британско списание Economist.

Информацията не се публикува никъде толкова лесно, както в Twitter. Ако съвсем случайно не сте чули, това е сайт, където хората публикуват съобщения до 140 знака и общуват помежду си в този формат в реално време. За момента Twitter има над 100 млн. регистрирани потребители от цял свят и добавя над 300 хил. нови всеки ден.

Компанията наскоро навърши четири години, в които упорито отказваше да има свой бизнес модел и разчиташе на инвеститори, за да се развива. По този начин Twitter избра да привлече максимално голяма аудитория, която да капитализира по-късно. В резултат на няколко инвестиции платформата се оценява днес на $1.1 млрд. Преди няколко дни популярният сайт обяви и как ще печели пари чрез реклама.

Става дума за т.нар. спонсорирани съобщения, които ще се появят първо в търсачката search.twitter.com. Там, подобно на Google (само че в реално време), хората сортират по ключови думи съобщения от други потребители на дадена тема. Например рекламодател ще плаща, за да може неговото съобщение да седи най-горе при резултатите от търсене в Twitter. То може да се показва при търсене на маркер, посочен от потребителите (разпознава се по знака #), или при произволна ключова дума.

По-късно спонсорираните съобщения ще се появят в общия поток на потребителите и във външните софтуери, чрез които може да ползвате Twitter, без да влизате в сайта. По този начин човек, който често пише за напитки, най-вероятно ще стане рекламна мишена за съобщения от компании като Red Bull.

Приходите от спонсорираните съобщения ще се делят по равно между сайта и разработчиците на външните приложения. Платени туитове, за които липсва положителен отклик сред аудиторията (отговори, повторно публикуване), ще бъдат премахнати. Алгоритъмът, по който се изчислява този отклик, за момента e неясен. За цената на рекламите също няма подробности, освен че ще се образува на базата на импресии (CPM).

Не е ясно дали бизнес моделът на сайта ще има сериозен отклик у нас. "Twitter е десетки пъти по-малък в България от проекти като Facebook", коментира за "Капитал" Венцислав Костов, мениджър на мрежата за онлайн реклама httpool. Най-близо до обективната статистика е класацията TopBlogLog, която показва малко над 1700 български профили в Twitter. По принцип не правим разбивка на своята аудитория по страни, коментираха пък от Twitter.

Първите недоволни от рекламите в Twitter са компании, които в момента предлагат този тип услуги в сайта. TweetUp например започна работа ден преди Twitter да обяви своите спонсорирани съобщения. Случаят показва как компании, стремящи се да запълнят липсваща функционалност, скоро се оказват сред губещите. Преди дни например Twitter купи Tweetie, приложение за iPhone, и обяви, че ще го разпространява безплатно.

"Време е софтуерните разработчици да се фокусират върху услуги, стъпващи върху платформата на Twitter, а не запълващи дупки в нея", коментира Фред Уилсън, инвеститор в сайта. Той очертава пет сектора, където може да очакваме повече иновация в близко бъдеще. Първият е социалните игри тип Farmville за Facebook с нейните над 80 млн. потребители (което е около 20% от аудиторията на социалната мрежа).

Втората зона с огромен потенциал са вертикални сайтове, които извличат съдържание от Twitter и добавят стойност към него. Такъв е Flixup, която изчислява филмови рейтинги на базата на мненията на зрители в Twitter. StockTwits пък е сайт за отворена обмяна на финансова информация в реално време между потребителите на Twitter.

Третият сегмент са инструменти, които помагат на бизнеса да управлява връзките с клиенти чрез Twitter. Фред Уилсън споменава платената услуга CoTweet. "Gartner изчислява, че средната цена на взаимодействие с клиент през контакт центъра струва $7.5, докато връзката с клиент по интернет струва 50 цента. Тази икономия от мащаба не бива да се подценява", коментира за "Капитал" Шабиер Ормасабал, маркетинг мениджър на Salesforce за региона. Компанията е сред лидерите на пазара на бизнес софтуер и разработва приложения за Twitter.

Четвъртият сектор, който надгражда върху Twitter, са рейтингови класации и механизми за сортиране на съвети и интересни линкове като WeFollow, Hunch и TweetMeme, а петият тип - услуги, анализиращи аудиторията на сайта, смята Фред Уилсън.

А ние ще добавим и една шеста категория - материал за анализ от футуролози. Всички публикации в Twitter ще бъдат архивирани в библиотеката на Конгреса, както стана ясно тази седмица. Оттук нататък останалото е история.

"Информацията е новата суровина за бизнеса: икономически фактор, почти толкова важен, колкото капитала и работната сила", написа наскоро авторитетното британско списание Economist.

Информацията не се публикува никъде толкова лесно, както в Twitter. Ако съвсем случайно не сте чули, това е сайт, където хората публикуват съобщения до 140 знака и общуват помежду си в този формат в реално време. За момента Twitter има над 100 млн. регистрирани потребители от цял свят и добавя над 300 хил. нови всеки ден.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK