С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
1 30 апр 2010, 12:09, 8767 прочитания

Говори с непознати

Как сайтът за чат със случайни хора ChatRoulette привлича все повече посетители и какво ще прави с тях

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Оливър е на 21 години. Всъщност това не е истинското му име, но както всеки друг китаец в мрежата той си има второ име за пред чужденците. Оливър живее в Юн Нан, обича да разговаря с различни хора, учи английски език и не е много щастлив, че там, където живее, социалната мрежа Facebook е блокирана. За сметка на това чатът www.omegle.com е напълно достъпен. В него постоянно има средно около 6 хил. души, с които Оливър може да си пише на случаен принцип.

Omegle е един от десетките сайтове, вдъхновени от набиращия популярност www.chatroulette.com. Последният е онлайн от края на миналата година и интересът към него расте експлозивно. Всъщност ChatRoulette прави нещо много просто - позволява на потребителите да се свържат с произволни хора от всяка една точка на планетата чрез видеочат. В края на миналата година в онлайн рулетката влизат около 500 души. През януари дневното посещение достига 50 хил., а два месеца по-късно числото задминава 1.5 млн., според данни на създателя на сайта Андрей Терновски, цитирани от списание "Шпигел".


Хвърлете заровете...

За да пробвате ChatRoulette, трябва да включите камерата си, да се отървете от предрасъдъците си и да се въоръжите с търпение. Интерфейсът на страницата е повече от изчистен - на екрана има два прозореца (един за вашата камера и един за тази на събеседника), едно поле, в което можете да пишете и друго, в което тече разговора. Има и три бутона next, report, close. Това е всичко.
 
Hi! Asl, pls*.
Едва ли ще се учудите, ако ви кажа, че някои от основните правила в mIRC (чат клиент, популярен в онлайн средите в края на миналия век) важат и при ChatRoulette. Например: 71% от посетителите са мъже, 15% - жени, а 14% - хора, които са близо и отвъд границата на ексхибиционизма. Това е приблизителна статистика, която извежда Кейси Нестат, който прави едно от първите проучвания на сайта. Оказва се, че 83% от посетителите са сравнително млади, а 17% попадат в противоположната категория.
Ако сте симпатична жена, 9 от 10 непознати ще искат да говорят с вас. Ако сте мъж нещата се обръщат и едва 5% от странниците, които изникват срещу вас, ще ви обърнат внимание. Ако застанете пред камерата заедно с приятелката си, шансът някой да ви обърне внимание отново намалява значително.
*
често използвано в чатовете съкращение, означаващо "Здравей. Години, пол, местонахождение, моля?"
Натискайки next, трябва да сте наясно, че в онлайн света на ChatRoulette се срещат всевъзможни типажи: маскирани като котки мъже, романтични латиноамериканци, пеещи от сърце за своята непозната публика, възрастни и млади хора, наслаждаващи се на емоцията от разговорите с напълно непознати, момичета, рекламиращи сайтове за възрастни, и каквито други хора можете да си представите. Към момента има и голям процент ексхибиционисти, за които няма нищо по-хубаво от това да насочат камерата на компютъра си към не особено публични части на тялото си.


При всички положения обаче ChatRoulette е един много специален сайт, който чертае бъдещето на социалните мрежи и префасонира онлайн пространството. Простата идея, залегнала в основата му, доразвива позабравената концепция на IRC чатовете, актуални през 90-те години на миналия век. Едновременно с това обаче като че ли показва пътя за развитието на популярните към момента социални мрежи от типа на Facebook, чиито посетители напоследък все по-често се замислят защо прекарват времето си в тях. Сайтът има потенциала както да предложи нещо ново и вълнуващо на потребителите, така и атрактивен бизнес модел на инвеститорите, така че при всички положения бъдещето на 17-годишния руснак Андрей едва ли ще бъде скучно.

1.5 млн. са посещенията в сайта ChatRoulette според данни на създателя на сайта Андрей Терновски, цитирани от списание "Шпигел".
13% от потребителите на сайта ChatRoulette предпочитат да се показват пред обективите на камерите си по неприличен начин.
Клонингите атакуват... и вече печелят



Засега популярността на ChatRoulette расте стремглаво. Само за няколко дни тестове попаднах на хора от Китай, Русия, Швеция, Великобритания, САЩ и откъде ли още не. Повечето от тях влизат за пръв път, но има и такива, които са редовни посетители. Заедно с интереса към самия сайт обаче се наблюдава друга любопитна тенденция - по зараждането на десетки негови клонинги. Те копират основната концепция за общуване с непознати, като правят леки промени - например чат без камери (като в omegle); чат, създаден за определена общност като Zupyo; или CamCarousel, представен от неговия създател като "по-добрият ChatRoullete". Той всъщност прави крачка напред и вече продава готови шаблони на ChatRoulette клонинги на цена от 99 до 199 долара. Манията по случайните разговори с непознати онлайн, разбира се, доведе и до няколко приложения, които позволяват подобен тип комуникация във Facebook. Те обаче все още не работят много добре.

Бизнес с непознати

Въпреки че Андрей създава своя сайт без ясната мисъл да печели пари от него, той вече обмисля различни възможности. Все още не е ясно да има намерение да прибавя платени услуги от типа на "пратете sms, за да получите...". За сметка на това най-вероятно ще се фокусира върху добре познатия в онлайн света рекламен бизнес модел. "Рекламите в сайта се държат на минимално ниво, защото е пълно със страници, преливащи от реклами, които разсейват потребителите", разказва Андрей и добавя, че именно "заради това съм сложил само четири линка на ChatRoulette и с тях покривам почти всичките си разходи към януари".

За момента тийнейджърът е много доволен, че не му се налага да слага много реклами на своя сайт. Това обаче може да се промени в бъдеще, защото разходите му за поддръжка ще нарастват значително с повишаване на интереса към сайта. Има и друг много съществен проблем с изготвянето на печеливш бизнес модел. Различни изчисления сочат, че в момента около 13% от посетителите не бива да се виждат от непълнолетни. Всъщност изчистването на сайта от присъствието на хора, които предпочитат да се показват по неприличен начин, ще бъде най-голямото предизвикателство пред създателя му. На пръв поглед вариантите са различни - могат да се добавят различни филтри; да се назначат хора, които да следят за нежелано съдържание; да се прибави възможност за образуване на различни групи и т.н. Въпросът е какъв точно подход ще бъде избран, за да може едновременно да се запази магията на спонтанността, добрия вкус и зрителската аудитория, която да се облъчва с реклама. Към този момент един от потенциалните варианти за развитие на сайта е именно организирането на групи, т.е. да можете да си говорите с хора, които не просто са избрани на случаен принцип, но, да кажем, харесват вашата музика или си падат по сериалите, които вие гледате.

Всичко това обаче едва ли притеснява изгряващата онлайн звезда. Всъщност в момента в главата му вероятно има един по-труден въпрос - с кого от инвеститорите, които вече са изявили интерес, да продължи напред - Google, Skype или руският уебмагнат Юри Милнер, който държи 5% от акциите на Facebook и вече е предложил на младия Андрей толкова пари, колкото са му нужни, за да развие своята идея...
Създателят на ChatRoulette Андрей Терновски: Създадох сайта за удоволствие

"Създадох този проект за удоволствие. Първоначално нямах никакви бизнес намерения. Направих го наскоро. Тогава бях и все още съм тийнейджър и точно заради това имах идея какво ще харесат другите тийнейджъри", разказва 17-годишният създател на ChatRoulette Андрей Терновски пред вестник "Ню Йорк таймс". Андрей е все още ученик. Напоследък обаче често не стига до училището си. Живее в Москва и обича да програмира.
Идеята за създаването на сайт за чат с непознати на случаен принцип му хрумва спонтанно - целта е да направи приложение, с което той и неговите приятели да се забавляват. Скоро след като качва сайта в интернет, интересът към него започва да става все по-голям. При това без абсолютно никаква реклама. От уста на уста (или по-скоро от клавиатура на клавиатура) мълвата за ChatRoulette се разнася от Москва до Ню Йорк, Пекин и Париж. Скоро след пускането на сайта в него се събират по 20 хил. души. Днес посещенията задминават 1.5 млн. дневно. Бурният растеж изисква повече хардуерни ресурси и Андрей събира пари от свои близки и приятели, за да закупи мощен сървър и да наеме допълнителен капацитет във Франкфурт, Германия. Слага и няколко реклами на сайта.

Междувременно, въпреки че не среща никакви проблеми с първоначалното създаване на сайта, защото се занимава с програмиране от 11-годишен, той трябва да го пренаписва всеки път, когато потребителската маса се увеличи значително. "Никога не съм предполагал, че да се справя с големия интерес към моя сайт ще бъде най-трудната част от проекта", разяснява 17-годишния Андрей. Все още тийнейджърът прави всичко сам. Казва, че би се радвал някой да му помага, но "всички хора, които са заинтересувани се намират много далеч, защото живея в Москва".
Андрей не крие, че вече е получил интересни оферти, които вероятно ще помогнат сайта му да оцелее и да бъде подобрен. Открито заявява също така, че би било различно, ако беше стартирал компанията си в САЩ. Всъщност мечтата му е да има собствена компания в Силициевата долина. За да я реализира планира да закупи още сървърен капацитет в други държави. Освен това смята да добави още "щури" приложения към сайта си. За момента се спира да го направи, защото все още не е сигурен какво точно представлява ChatRoulette. Проблемът е, че всеки намира свой собствен начин да използва сайта. "Някой смятат, че е игра, други го приемат като цял нов свят, а трети си мислят, че е сайт за запознанства", разяснява Андрей. "Аз съм щастлив, че такава проста концепция може да бъде от полза за толкова много хора", добавя той.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Бьорн Ску Ейлертсен: Важни са хората, а не задачите Бьорн Ску Ейлертсен: Важни са хората, а не задачите

Главният технически директор на Milestone Systems пред "Капитал"

13 дек 2019, 1369 прочитания

Oфис в облака Oфис в облака

Мобилният интернет и подходящият софтуер дават възможност да се работи пълноценно навсякъде

13 дек 2019, 1536 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Технологии" Затваряне
Microsoft се отказа от концептуалния си таблет Courier

Компанията никога не е обявявала официално работата си по таблет компютъра

Още от Капитал
Инвестбанк планира да излезе на борсата

Банката смята да покрие недостига след проверката на ЕЦБ със свеж капитал и конвертиране на дълг в акции

Новите владетели на "Булсатком"

Водещият тв доставчик има нова акционерна структура, в която присъства един от големите инвестиционни фондове - BlackRock

Песимизъм печели, оптимизъм - губи

Създаването на къс ETF фонд върху SOFIX отваря възможност за печалби при падащ пазар

Походът на електробусите

През 2020 г. се очаква доставката на близо 300 превозни средства на ток за градския транспорт в големите градове

Яра Бубнова: Връзката между изкуството и обществото е скъсана

Директорът на "Национална галерия" за проблемите пред музея и възможните решения

20 въпроса: Даниел Ненчев

Телевизионният водещ издаде "Идеи без граници", първата си книга

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10