Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
12 5 май 2010, 13:22, 5265 прочитания

Пиратско дежа вю

Музикалната индустрия набеди България за най-големия нарушител на авторски права в ЕС, поиска интернет доставчиците да следят потребителите си и не предложи легална алтернатива на торентите

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Ако интернетът в България все още се плащаше на базата на генериран трафик, местните провайдъри щяха да отчетат изключително успешен последен един месец и изненадващ интерес към торент тракерите, където потребителите обменят легално и недотам съдържание. Причината за това нямаше да е масово оползотворяване на натрупани полагаеми отпуски, а на изказване на началника на сектор "Компютърни престъпления" в ГДБОП Явор Колев. Миналата седмица той недвусмислено заяви в ефира на телевизия "Про.БГ": "Ще затворим Zamunda и ArenaBG - сървърите, които предоставят пиратско съдържание и точат джоба на потребителите с есемеси." Посетителите на двата сайта, които са сред най-посещваните в българското онлайн пространство, обаче могат да са спокойни, че няма да се озоват зад решетките - Явор Колев пояснява, че "юзъри няма да бъдат арестувани". Не закъсня обаче и отговорът на собственика на ArenaBG Елиян Гешев, според когото няма правно основание сайтовете да бъдат свалени...

Най-вероятното развитие на историята, която вече сме виждали многократно, ще бъде подчинено на правилото "всяко чудо за три дни", а ефектът от нея едва ли ще е удовлетворителен както за потребителите на аудиовизуално съдържание, така и за авторите му. За да не получаваме обаче чувството за дежа вю всеки път, когато темата за кръстоносния поход на музикалната индустрия и правоносителите срещу пиратството навлезе във фокуса на обществения интерес, трябва да се открои ядрото на проблема. Затова ще посочим важните според нас теми от протеклия в медиите дебат, към които си струва да се измести вниманието: е ли България пират номер 1 на ЕС; може ли ГДБОП да спре торентите; защо всяка година ставаме свидетели на един сценарий, а реално нищо не се случва, и кой печели от това; удачно ли е предложението на музикалната индустрия интернет доставчиците да следят своите клиенти.


Сваляме торентите (отново)

Желанието на служителите на ГДБОП да си свършат добре работата по принцип е похвално. Предишният опит е от 2007 г. и доведе до изземането на техника, арестуването на Елиян Гешев за 72 часа и преместването на сървърите на торент тракерите извън България. Три години по-късно Явор Колев разпространи информация от кухнята, според която собственикът на ArenaBG всъщност е руснак, а на Zamunda - сирийски гражданин на име Ахмед. Още на другия ден обаче твърдението, споделено от специалиста в борбата с интернет пиратството, беше опровергано от Eлиян Гешев, който категорично заяви, че е едноличен собственик на сайта ArenaBG. Проверка на "Капитал" в търговския регистър потвърждава това - Елиян Гешев е едноличен собственик на фирма "НС 359" ООД, която поддържа сайта arenaBG.com. Така че, ако зад ArenaBG седят чужди пари, то това едва ли може да бъде доказано лесно с документи.

Явор Колев хвърли повече светлина и върху плановете на правоносителите за бъдещето на онлайн музикалния пазар. Пред dariknews.bg той казва, че ще "изчистим пространството от интернет пиратите и ще сложим легални платформи". Принципно посоката е правилна - наистина трябва да се създадат легални и конкурентни платформи за разпространение на съдържание. Със сигурност обаче това не е работа на ГДБОП, а по-скоро на пазара, който ще реши дали те са достатъчно атрактивни, за да съществуват или не. Логичният начин за постигане на това не е чрез насилственото изкореняване на торент тракери или други технологии за споделяне на съдържание, а предлагането на достатъчно конкурентна алтернатива, която би могла да се роди, ако съществува диалог между музикалната индустрия, правоносителите, защитниците на свободния интернет и потребителите. 



Торентите нямат легална алтернатива в България

Представете си нещата така: големите лейбъли искат по 10-20 евро за албум, а торент сайтовете го разпространяват за... 0 евро. Вместо да търси съвременен модел за разпространение (например продажба на отделни песни по примера на iTunnes), музикалната индустрия залага на финансирането на спорни проучвания, които доказват, че приходите й се свиват, а този факт се приписва на пиратството някак механично. Погледнато отстрани обаче, изглежда, че всъщност торент сайтовете проявяват повече склонност за диалог. Така например arenaBG вече поддържа интерфейс, чрез който правоносителите могат сами да свалят от сайта съдържание, което определят като нелегално.

Mузикалната индустрия от своя страна обаче е съсредоточена в браненето на своя спорно ефективен (откакто съществува интернет) бизнес модел. "Динозаврите се мъчат да запазят монопола на отмиращ бизнес модел на всяка цена", коментира Тодор Ялъмов от фондация "Приложни изследвания и комуникации. Според него изследванията на пиратството са по-близки до астрологията, отколкото до реалността или науката. Той определя твърдението, че България сега е най-големият пират като абсурдно, а представителите на Българската асоциация на музикалните продуценти (БАМП ) поне за момента не са посочили аргументи в защита на противоположната теза. "Капитал" се опита да се свърже за коментар с изпълнителния директор на БАМП Ина Килева, но телефонът й не беше активен.

Всички сте пирати


Самата дискусия за пиратството в България този път беше провокирана от г-жа Франсис Мур, изпълнителен вицепрезидент и регионален директор за Европа на Международната федерация на звукозаписната индустрия. Тя провокира сериозен интерес с две свои тези, изречени по време на церемония, в която вътрешният министър на България Цветан Цветанов бе награден за заслуги в борбата с пиратството. Като че ли по-взривоопасната теза на г-жа Мур е, че е не само нормално, а е и препоръчително интернет доставчиците да могат да следят потребителите, използващи пиратски софтуер, музика и филми. Това е и мярката, която звукозаписната индустрия предлага срещу незаконното ползване на продукти през мрежата. Идеята е на нарушителите първоначално да се изпраща предупреждение, а ако незаконното ползване на съдържание продължи, да им бъдат налагани и санкции.

Вътрешният министър Цветан Цветанов обяви, че подобни мерки трябва да бъдат широко обсъдени и с гражданското общество, преди да бъдат въведени, като нито ги отрече, нито ги подкрепи. За сметка на това представители на телеком бранша се обявиха категорично против. "Подобно искане към телекомуникационни оператори е недопустимо и е насочено против обществения интерес. Искане за повсеместно следене на потребителите, и то в името на частен бизнес интерес, е в пълно противоречие с правата на гражданите", коментира пред вестник "Дневник" Теодор Захов, изпълнителен директор на "Спектър нет" и председател на Сдружението за електронни комуникации (СЕК).

Втората теза на г-жа Мур, която предизвика ответни реакции, беше категоричната й констатация, че България е пират номер едно в Европейския съюз. Проблемът е, че това твърдение беше хвърлено в общественото пространство без аргументация. То някак контрастира с факта, че от 2007 г. насам България е извадена от черния списък на САЩ на държавите, в които пиратството е широко разпространено. Самият факт пък, че само седмица по-рано американският посланик в България също подчерта, че е неприемливо два от най-посещаваните сайтове в страната да са торент тракери, провокира съмнения, че става дума за поредната легализационна кампания на звукозаписната индустрия. В своя публикация за вестник "Стандарт" основателя на "Интернет общество" Вени Марковски развива тезата, че регулярно се създава усещането, че България е водеща пиратска дестинация с цел организациите, които се борят с това явление, да получават финансиране. "От внушенията, че България е най-големият пират в интернет, се печелят пари", казва Марковски.

Дали конспиративната теория на Марковски има основание, или Международната федерация на звукозаписната индустрия не се притеснява от факта да обвини цяла държава в нещо, без да изнесе нужните аргументи, в случая е по-малкият проблем. Основните изводи от кампанията, която представители на звукозаписната индустрия ежегодно организират, е, че реално тя не носи каквито и да било съществени промени след себе си. При това не само в България, а в глобален план. В резултат музикалната индустрия продължава да губи пари, защото не се адаптира достатъчно бързо към новите условия и изисквания на потребителите. Авторите не получават полагащите им се дивиденти от творчеството си, защото разчитат на големите лейбъли. Пиратството се развива устойчиво от създаването на интернет до наши дни и по всяка вероятно ще продължи да го прави, докато средностатистическия потребител не получи финансово приемлива и качествена алтернатива. Вярно е, че е трудно да се  конкурираш с цени от порядъка на 0 евро, но не е невъзможно - погледнете моделът на iTunnes, който в никакъв случай не е съвършен, но все пак е достатъчно успешен.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Половината от служителите на Facebook ще работят постоянно от вкъщи 1 Половината от служителите на Facebook ще работят постоянно от вкъщи

Марк Зукърбърг преосмисля нуждата от голям офис за компанията

24 май 2020, 2708 прочитания

Мигът на електронните подписи Мигът на електронните подписи

Георги Димитров, член на съвета на директорите на "Евротръст" пред "Капитал"

22 май 2020, 4256 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Технологии" Затваряне
Повелителят на книжарниците

Google навлиза на пазара на електронни книги до два месеца

Още от Капитал
Софийският адрес за френски макарони

Chez Fefe е първият специализиран бутик, който приготвя традиционния десерт

Дефектните мерки

След края на извънредното положение бизнесът оцелява много повече на мускули и в по-малка степен заради подкрепа от държавата

Парите ваши, схемите наши

Държавата нахлува на пазара на горива с верига бензиностанции и бази. Зад идеята прозират амбиции на политици, а проектът може да разбие пазара

Растеж с едно наум

Българската икономика расте през първото тримесечие, но пораженията от COVID-19 през април-юни ще са по-тежки

Домът, моят приятел

Виртуална изложба представя погледа на тридесет фотографи към дома като "жив организъм"

Кино: "Едно последно парти"

Антиромантична комедия за щастливото време в Ню Йорк

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10