Ще гледаш ли мача в "тубата"?*
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Ще гледаш ли мача в "тубата"?*

Ще гледаш ли мача в "тубата"?*

Над 50 млн. души проследиха индийския шампионат по крикет на живо в YouTube

Асен Георгиев
4046 прочитания

© Капитал


Крикетът е спортна дисциплина, която в България е почти толкова популярна, колкото ръгбито и тичането по вода. В Индия обаче това е един от най-гледаните спортове - ежегодната Индийска висша лига по крикет (IPL) е събитие, очаквано от милиони. Тази година не направи изключени, 60-те срещи от първенството напълниха най-големите стадиони в страната, а феновете от цял свят останаха доволни не само от качеството на играта, а и от възможността да гледат срещите по нов начин - през сайта за видеосподеляне YouTube. А може би най-любопитният факт около всичко товa e, че Google India успява да купи правата за излъчване на шампионата за 10 млн. долара, пише вестник "Ню Йорк таймс". При това за две години. За сравнение - правата за излъчване по телевизия за 10 години вървят около 1.2 млрд. долара.

Тенденцията

Интересът към експеримента на индийското поделение на интернет търсачка номер 1 в света е повече от голям. По време на първенството над 50 млн. потребители посещават специално обособения канал в YouTube. Мощното посещение надхвърля първоначалните очаквания с 25%. Оказва се също така, че около 40% от зрителите са почитатели на крикета, живеещи извън Индия.

Разбира се, покрай закупуването на правата Google успява да подпише и рекламни договори със седем компании в Индия, включително Coca-Cola, Hewlett-Packard, две във Великобритания и една в САЩ. Уловката за САЩ е, че там срещите по крикет се предават 15 минути след като са завършили телевизионните предавания на живо. За сметка на това те могат да бъдат гледани многократно и напълно безплатно. Освен това запалените спортни почитатели могат да коментират и обсъждат с непознати директно под самите клипове.

Успехът на Google в Индия означава само едно - съвсем скоро в YouTube ще се появят и други спортни събития в реално време. Към момента не е съвсем ясно дали от Google са водили разговори за купуване на правата за излъчване на световното първенство по футбол, което ще започне идния месец в Южна Африка. Представител на FIFA обаче разказва пред "Ню Йорк таймс", че сделка с YouTube по време на това световно първенство не е много възможна, но за бъдещи събития има далеч по-големи шансове това да се случи.

Тази тенденция вероятно трябва да притесни големите кабелни мрежи. Доскоро гледането на спортни предавания онлайн не бе особено популярно най-вече заради лошите интернет връзки и нежеланието на спортните федерации да изядат сами приходите си, идващи от традиционните телевизионни мрежи, като продават права за разпространение и на алтернативни платформи като YouTube. По всичко личи още, че това вече се променя - качеството на интернет връзките се подобрява в глобален план, а излъчването на индийския шампионат по крикет е първият парещ пример за отварящата се пред сайтовете за видеосподеляне бизнес възможност.

Ценен урок

"Тази година определено задмина очакванията ни, така че сме много приятно изненадани. Наистина не очаквахме толкова много зрители в Индия", разказва Шайлеш Рао, управляващ директор на Google India, цитиран от Hindustantimes.com. Интересът към онлайн излъчването на шампионата по крикет изненадва Рао не само като брой зрители, а и поради факта, че те са от много различни държави и се застояват за дълго време в сайта. Най-важното е обаче, че компания като Google, която разполага с огромни ресурси и глобално влияние, натрупва ценен опит. "Това, което научихме, е как да направим спорта успешен формат за предаване в интернет. Получихме множество запитвания за отразяването на други спортни събития и вече водим активни разговори за това", добавя Рао.

И въпреки че 50-те милиона потребители, гледали онлайн Индийска висша лига по крикет, не са кой знае колко много на фона на стотиците милиони запалянковци пред телевизорите по света, експериментът на Google създава усещане за зараждането на един напълно нов канал за гледане на спортни предавания. Канал, който за момента крие в себе си предимно положителни характеристики: предаване на живо; възможност за гледане със закъснение; безплатно за зрителите; достъпен глобално; примамлив за рекламодателите заради по-ниските цени за излъчване. Разбира се, има и проблеми - една от очевидните е технически пречки е свързана с осигуряването на достатъчно добра услуга. За момента това се случва чрез P2P технологията за стрийминг на видеосъдържание, която споделя натоварването между гледащите. Същата технология за първи беше използвана глобално при встъпването на длъжност на президента на САЩ Барак Обама, което бе стриймвано през сайта на CNN и Facebook. Тогава над 21.3 млн. души гледаха части или цялото 9-часово излъчване. В пиковите часове повече от 1.3 млн. потребители са следили случващото се. Едновременно.

-------

*Тубата - разговорно, идва от YouTube

Крикетът е спортна дисциплина, която в България е почти толкова популярна, колкото ръгбито и тичането по вода. В Индия обаче това е един от най-гледаните спортове - ежегодната Индийска висша лига по крикет (IPL) е събитие, очаквано от милиони. Тази година не направи изключени, 60-те срещи от първенството напълниха най-големите стадиони в страната, а феновете от цял свят останаха доволни не само от качеството на играта, а и от възможността да гледат срещите по нов начин - през сайта за видеосподеляне YouTube. А може би най-любопитният факт около всичко товa e, че Google India успява да купи правата за излъчване на шампионата за 10 млн. долара, пише вестник "Ню Йорк таймс". При това за две години. За сравнение - правата за излъчване по телевизия за 10 години вървят около 1.2 млрд. долара.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK