С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
21 28 май 2010, 13:00, 13366 прочитания

Закъснялата е-волюция

Електронното правителство има шанс да се случи след десетилетие лутане

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg


"Министерство на вътрешните работи не възразява да бъде изградено информационно общество в предложения вид." Това е становището на МВР по първия плах опит в България да се предлагат електронни административни услуги. То е дадено в далечната 1997 по време на обсъждания в Министерския съвет. И, да, разбира се, че е нелепо.

Такива са и лъкатушещите усилия на управляващите след това да предлагат административни услуги онлайн. Тринадесет години след като МВР "позволява" т.нар. електронно правителство, то все още е предимно офлайн. Напоследък обаче има индикации, че постепенно започва да се случва.


Транспортното министерство започна да пише стратегия, която ще е готова до два месеца. Паралелно се подготвят законови поправки, които ще стимулират съдебната система да предложи повече електронни услуги. За пръв път ще бе създадено контролно звено, което ще следи дали развитието на онлайн администрацията върви спрямо пътната карта на правителството. Горните мерки няма да струват милиарди, тъй като сериозните инвестиции в инфраструктура и хардуер вече са направени. Така че има повод за оптимизъм.

History

До момента проектите за изграждане на е-правителство са микс от хаотични усилия, липса на контрол и неясна визия. Предимствата на електронното управление се измерват в съкратена ненужна администрация, опростяване на бюрокрацията, по-малка загуба на време, улеснени процедури и премахване на много аналогови схеми за корупция.



Измерена в пари, ползата, разпределена за период от 10 години след въвеждането на работещо е-управление, ще възлиза на 2.2 млрд. лв., изчисляват анализаторите на Института за пазарна икономика в свой доклад от 2007 г.

"Комуникацията лице в лице струва на администрацията 10 евро, по телефона - 1 евро, а по интернет - 0.1 евро", обяви по време на проведената през изминалата седмица конференция Webit Egov Summit Атанасиос Кунтзерис, старши изследовател в Гръцката обсерватория за информационно общество.

В българската администрация все още цари неразбиране какво точно е електронна услуга. Сайтовете на държавни ведомства, които показват оскъдни новини и биографията на техните председатели, не са особено ефективни. Всъщност те са най-ниското ниво на развитие на електронно управление според дефиницията, приета от Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията (МТИТС).

Тя гласи, че работещите онлайн услуги се разделят на четири нива - информационни, еднопосочни (подаването на документи до институцията е в електронен вид), двупосочни (заявяването и получаването на услуга е цифрово) и т.нар. комплексни. При последния вид, за да осигури електронна услуга, институцията обменя данни с други ведомства по служебен път, като по този начин спестява на хората общуване с няколко администрации. Например, ако искате да отворите магазин, подавате само едно заявление вместо десетки, а след това различните ведомства обменят помежду си нужната информация.

Двупосочните и комплексните е-услуги в България обаче са твърде малко. Към момента техният брой е неизвестен, тъй като липсва регистър, който да събира информация за тях. По смисъла на Закона за електронно управление всъщност няма нито една работеща електронна услуга към електронното правителство, защото сертифицирането на вече изработените на парче онлайн услуги ще започне най-рано след месец. Досега всяко ведомство само решава какви услуги да предоставя на собствения си сайт, което обяснява съществуващия в момента хаос.

Registry cleanup

Качеството на съществуващите онлайн услуги на администрацията към момента е... да кажем, променливо. Към лошите примери спада опитът на Комисията за защита на потребителите да създаде регистър на юридическите лица, които не искат да получават спам. Всяка фирма, вписала своята електронна поща там, има правно основание да съди лицето, изпратилo нежелана електронна поща до нея. От сайта на комисията може да се провери дали собственикът на дадена електронна поща е заявил, че не иска да получава спам. Проблемът е, че ако имате няколко хиляди адреси и добрата воля да не спамите, трябва да ги сверявате един по един.

Другата опция е още по-офлайн - да отидете на място в комисията с флашка и оттам да научите каквото ви интересува. И още нещо: работното време на служителите, занимаващи се с обновяването на данните, е само понеделник следобед. Тоест трябва да ходите всяка седмица, за да сте защитени срещу съдебен иск. По-добрият вариант би бил от сайта да могат да се проверяват не адреси, а домейни на фирми.

Не особено работещ е и Регистърът на организациите с нестопанска цел за обществено полезна дейност към Министерство на правосъдието. Търсене в Google показва, че той е "достъпен" от два сайта. Всъщност се влиза само през единия, и то ексклузивно с браузъра Internet Explorer. Дори тогава не може да отворите отчетите, които от време на време изскачат при търсене в него, така че на практика регистърът става безполезен.

Този казус доказва, че ако няма контрол, онлайн услугите на администрацията може да не заработят никога на практика. Трябва да се отбележи също така, че все още Законът за електронното управление не обхваща съдебната система, тоест е-услугите засега не подлежат на контрол.

Download failed

Порталът egov.bg, който е проектиран като лицето на електронното правителство и трябва да предоставя достъп до всички съществуващи електронни услуги в администрацията, също е обект на сериозни критики.

Ако искате да изтеглите формуляр за регистрация по закона за ДДС от egov.bg, по-добре се откажете, защото е остарял, сигнализира потребител на odit.info. В документа липсва законов текст (чл. 97а) , влязъл в сила от 1 януари 2010 г. Коригираното копие обаче може да се изтегли от сайта на НАП. Нашият читател е изпратил писмо на екипа на egov.bg, с молба формулярът да бъде обновен. Той получава отговор след пет часа, че служителите от поддръжката на портала са уведомени за пропуска и го имат предвид. Повече от три месеца по-късно формулярът на egov.bg стои непроменен.

По данни на министерство на транспорта и съобщенията egov.bg започва да се ползва все по активно и от февруари насам има над 22 хил. отваряния на заявления за електронни документи. (Не че това е особено много - по грубо 180 посещения на ден.) Сред работещите услуги на правителствения е-портал са издаване на удостоверения за родствени връзки, промяна на постоянен адрес, справка за социално осигуряване от Националния осигурителен институт и т.н.

Най-дейните институции по отношение на електронните услуги са Националната агенция за приходите и Агенцията по вписванията. На практика човек може да си плати данъците или да провери колко са неговите здравноосигурителни вноски дори без да ползва електронен подпис. Без цифров сертификат могат да се правят и справки в търговския и имотния регистър.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Google обновява снимките от български градове - защо това не е (само) добра новина 8 Google обновява снимките от български градове - защо това не е (само) добра новина

Компанията поставя географски координати на WiFi мрежите и събира информация за местоположението дори при изключена геолокация

18 авг 2019, 7464 прочитания

Дигитални модели Дигитални модели

Кои са новите дигитални иновации от тази седмица

16 авг 2019, 1360 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: ИКТ »

Кой спечели конкурса за стипендии на ARC Academy

Петимата финалисти ще получат 50% от стипендията за магистърската програма "Реклама и бранд мениджмънт"

"Кариерен кошер" привлича обратно българите с опит и образование от чужбина

Събитието на 4 септември се очаква да събере над 1500 висококвалифицирани кандидати

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Технологии и наука" Затваряне
е-Какво от това...

Хората с електронни подписи срещат проблеми, които пречат на малкото е-услуги в България

Сметищата на гнева в Русия

Боклукът се превръща в политически проблем, който канализира недоволството и обединява различни групи около една кауза

Новият безплатен брокер

Търговията с акции без комисиона става по-достъпна благодарение на млади подривни компании

Фонд на Рокфелер продава ритейл парка в Пловдив на групата "Химимпорт"

Активът се оценява на над 35 млн. лв., но дълговете са почти толкова

Миролио продаде дела си в "Булгартабак" за 26.6 млн. лв.

През фондовата борса бяха прехвърлени 7.22% от капитала, които отговарят точно на дела на италианския бизнесмен

Ново място: Bug Coffee

Най-новото попълнение на улица "Асен Златаров" идва на мястото на затворилото врати Percolate

БАЗА данни

Какво показва годишната изложба в СГХГ на номинираните за наградата за съвременно изкуство БАЗА