Закъснялата е-волюция
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Закъснялата е-волюция

Закъснялата е-волюция

Електронното правителство има шанс да се случи след десетилетие лутане

Андриан Георгиев
13742 прочитания

© Shutterstock


"Министерство на вътрешните работи не възразява да бъде изградено информационно общество в предложения вид." Това е становището на МВР по първия плах опит в България да се предлагат електронни административни услуги. То е дадено в далечната 1997 по време на обсъждания в Министерския съвет. И, да, разбира се, че е нелепо.

Такива са и лъкатушещите усилия на управляващите след това да предлагат административни услуги онлайн. Тринадесет години след като МВР "позволява" т.нар. електронно правителство, то все още е предимно офлайн. Напоследък обаче има индикации, че постепенно започва да се случва.

Транспортното министерство започна да пише стратегия, която ще е готова до два месеца. Паралелно се подготвят законови поправки, които ще стимулират съдебната система да предложи повече електронни услуги. За пръв път ще бе създадено контролно звено, което ще следи дали развитието на онлайн администрацията върви спрямо пътната карта на правителството. Горните мерки няма да струват милиарди, тъй като сериозните инвестиции в инфраструктура и хардуер вече са направени. Така че има повод за оптимизъм.

History

До момента проектите за изграждане на е-правителство са микс от хаотични усилия, липса на контрол и неясна визия. Предимствата на електронното управление се измерват в съкратена ненужна администрация, опростяване на бюрокрацията, по-малка загуба на време, улеснени процедури и премахване на много аналогови схеми за корупция.

Измерена в пари, ползата, разпределена за период от 10 години след въвеждането на работещо е-управление, ще възлиза на 2.2 млрд. лв., изчисляват анализаторите на Института за пазарна икономика в свой доклад от 2007 г.

"Комуникацията лице в лице струва на администрацията 10 евро, по телефона - 1 евро, а по интернет - 0.1 евро", обяви по време на проведената през изминалата седмица конференция Webit Egov Summit Атанасиос Кунтзерис, старши изследовател в Гръцката обсерватория за информационно общество.

В българската администрация все още цари неразбиране какво точно е електронна услуга. Сайтовете на държавни ведомства, които показват оскъдни новини и биографията на техните председатели, не са особено ефективни. Всъщност те са най-ниското ниво на развитие на електронно управление според дефиницията, приета от Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията (МТИТС).

Тя гласи, че работещите онлайн услуги се разделят на четири нива - информационни, еднопосочни (подаването на документи до институцията е в електронен вид), двупосочни (заявяването и получаването на услуга е цифрово) и т.нар. комплексни. При последния вид, за да осигури електронна услуга, институцията обменя данни с други ведомства по служебен път, като по този начин спестява на хората общуване с няколко администрации. Например, ако искате да отворите магазин, подавате само едно заявление вместо десетки, а след това различните ведомства обменят помежду си нужната информация.

Двупосочните и комплексните е-услуги в България обаче са твърде малко. Към момента техният брой е неизвестен, тъй като липсва регистър, който да събира информация за тях. По смисъла на Закона за електронно управление всъщност няма нито една работеща електронна услуга към електронното правителство, защото сертифицирането на вече изработените на парче онлайн услуги ще започне най-рано след месец. Досега всяко ведомство само решава какви услуги да предоставя на собствения си сайт, което обяснява съществуващия в момента хаос.

Registry cleanup

Качеството на съществуващите онлайн услуги на администрацията към момента е... да кажем, променливо. Към лошите примери спада опитът на Комисията за защита на потребителите да създаде регистър на юридическите лица, които не искат да получават спам. Всяка фирма, вписала своята електронна поща там, има правно основание да съди лицето, изпратилo нежелана електронна поща до нея. От сайта на комисията може да се провери дали собственикът на дадена електронна поща е заявил, че не иска да получава спам. Проблемът е, че ако имате няколко хиляди адреси и добрата воля да не спамите, трябва да ги сверявате един по един.

Другата опция е още по-офлайн - да отидете на място в комисията с флашка и оттам да научите каквото ви интересува. И още нещо: работното време на служителите, занимаващи се с обновяването на данните, е само понеделник следобед. Тоест трябва да ходите всяка седмица, за да сте защитени срещу съдебен иск. По-добрият вариант би бил от сайта да могат да се проверяват не адреси, а домейни на фирми.

Не особено работещ е и Регистърът на организациите с нестопанска цел за обществено полезна дейност към Министерство на правосъдието. Търсене в Google показва, че той е "достъпен" от два сайта. Всъщност се влиза само през единия, и то ексклузивно с браузъра Internet Explorer. Дори тогава не може да отворите отчетите, които от време на време изскачат при търсене в него, така че на практика регистърът става безполезен.

Този казус доказва, че ако няма контрол, онлайн услугите на администрацията може да не заработят никога на практика. Трябва да се отбележи също така, че все още Законът за електронното управление не обхваща съдебната система, тоест е-услугите засега не подлежат на контрол.

Download failed

Порталът egov.bg, който е проектиран като лицето на електронното правителство и трябва да предоставя достъп до всички съществуващи електронни услуги в администрацията, също е обект на сериозни критики.

Ако искате да изтеглите формуляр за регистрация по закона за ДДС от egov.bg, по-добре се откажете, защото е остарял, сигнализира потребител на odit.info. В документа липсва законов текст (чл. 97а) , влязъл в сила от 1 януари 2010 г. Коригираното копие обаче може да се изтегли от сайта на НАП. Нашият читател е изпратил писмо на екипа на egov.bg, с молба формулярът да бъде обновен. Той получава отговор след пет часа, че служителите от поддръжката на портала са уведомени за пропуска и го имат предвид. Повече от три месеца по-късно формулярът на egov.bg стои непроменен.

По данни на министерство на транспорта и съобщенията egov.bg започва да се ползва все по активно и от февруари насам има над 22 хил. отваряния на заявления за електронни документи. (Не че това е особено много - по грубо 180 посещения на ден.) Сред работещите услуги на правителствения е-портал са издаване на удостоверения за родствени връзки, промяна на постоянен адрес, справка за социално осигуряване от Националния осигурителен институт и т.н.

Най-дейните институции по отношение на електронните услуги са Националната агенция за приходите и Агенцията по вписванията. На практика човек може да си плати данъците или да провери колко са неговите здравноосигурителни вноски дори без да ползва електронен подпис. Без цифров сертификат могат да се правят и справки в търговския и имотния регистър.

Search

"Търсената информация или услуга обикновено е някъде там, но след известен брой опити обикновено не искаме да се пробваме отново. Точно както когато отидем пред гишето на някое от тези ведомства, вероятно ще свършим работа, но ако се въоръжим с търпение и упорство да разберем как работи системата за услуги. В сайта на същата организация тази информация обикновено е именувана и подредена по начин, който е удобен по-скоро на нейните служители, отколкото така, както един обикновен гражданин очаква да я открие", обобщава Борил Караиванов, дизайн директор на Българска софтуерна къща (BSH).

"Проникването на електронните услуги е по-добро при фирмите в сравнение с домакинствата, макар че България изостава значително от средното за ЕС и от лидерите в Европа като Финландия", коментира Красен Йотов, анализатор в Industry Watch. Той цитира данни на Евростат, според които "в Норвегия и Дания 7 пъти повече домакинства (в относително изражение) ползват електронните услуги на правителството". Все пак има позитивна тенденция - "процентът на домакинствата, които ползват електронни услуги на публичната администрация, се е удвоил за 5 години, а при фирмите има ръст от 60%".

С други думи, хората постепенно свикват да вършат административна работа в интернет. За тях това е по-бързо и удобно. Не точно по този начин стоят нещата и от другата страна на гишето обаче. "Гражданите са отворени за нови идеи. В моята практика досега съпротивата идва от правителството и високопоставени чиновници", казва Себастиан Леви, вицепрезидент на асоциация "Европейско образование и ново общество".

В момента обаче българското правителство, поне на теория, изглежда амбицирано да накара системата да заработи. От началото на 2010 г. порталът egov.bg предоставя 20 тестови услуги, сред които например издаване на удостоверения за промяна на постоянен адрес. Целта е да добавим 150 нови услуги в портала до края на 2011 г., заяви транспортният министър Александър Цветков на конференцията Webit Egov Summit. За да се ускори планът, се очаква финансиране в размер на 16 млн. лв. по линия  на оперативна програма "Административен капацитет" на ЕС.

Next

Едва ли ще се учудите, като научите, че последната Стратегия за развитие на електронно правителство датира от 2005 г. В момента е належащо приемането на обновена версия на документа - нещо, за което от транспортното министерство обещават, че ще се случи до два месеца. Пътната карта за приемането й ще съдържа единна политика по защита на личните данни на потребителите, уверяват от транспортното министерство. Такава сега липсва.

Освен това най-удобно е ведомствата да изработят универсален профил, с който потребителите да влизат в различните държавни сайтове. Необходимо е също всички институции да си стиснат ръцете за единна методика за избор на подизпълнители, така че да намалеят съмненията за корупция.

За да се случи интеграцията на съществуващите онлайн услуги към egov.bg, те трябва да се сертифицират. Това означава, че независими експерти ще проверят каква е съвместимостта на различните информационни системи на ведомствата, така че те безпрепятствено и сигурно да обменят данни помежду си. Въпросните експерти би трябвало да са наистина независими, за да не пригаждат сертификациите към параметрите на точно определени фирми изпълнители. Вероятно тук ще възникнат сериозни пречки именно поради властващата фрагментация и досегашната работа на парче, а това може да забави разширяването на egov.bg.

Общините също трябва да ускорят предлагането на електронни услуги, тъй като местната власт с някои изключения изостава сериозно. Много административни процеси са различни за всяка община, например бланката за удостоверение за адрес е една в София, но друга в Бургас, коментира програмист, работил по проект за нуждите на електронно правителство.

Освен това повече администрации трябва да се включат в единна среда за електронни разплащания. До момента меморандуми са подписали МВР и агенцията по геодезия, картография и кадастър. Чрез нея гражданите могат да плащат всички административни такси онлайн. "Пътна полиция - КАТ" също ще предложи подобна система, съобщават от МВР, но без да се ангажират със срок.

Планираната цифровизация съвсем не носи лоши новини за държавните служители. "Ще дам пример с банките във Франция. Там все по-рядко забелязвате хора, които да обслужват клиенти. Можете да внесете пари през машина, без дори да се сблъскате с човек. Чиновниците в тези банки са се трансформирали в търговци, които искат да ви продадат кредит. Подобна автоматизация позволява на хората да се образоват и да вършат по-сложна работа", казва Себастиан Леви.

Веднъж щом пътят към въвеждане на стандартизирано електронно управление се изчисти, може да се помисли и по въпроси, които в момента се пренебрегват. Например версии на държавни сайтове за хора с увреждания (изключение сега прави министерството на правосъдието).

Нещо повече, правителството трябва да организира дискусия дали всички ведомства не трябва да пренесат своите сайтове под шапката на government.bg. Идеята е, гражданите да са сигурни, че работят с автентична администрация, а не сайтове, които искат да ги измамят.

"Ефективността на администрацията в бъдеще ще зависи почти изцяло от "горещата" им връзка с техните клиенти по интернет. Времето на гишетата и опашките отминава с темповете, с които интернет неграмотността си отива", убеден е Борил Караиванов от BSH.

Затова истинската промяна ще дойде, когато държавата допусне външни програмисти да пишат софтуери, като използват нейни бази данни. Тази идея ще бъде заложена в предстоящата стратегия, обещават от транспортното министерство. По този начин, може би един ден ще може да научавате колко дължите за данъци от телефона си и дори да дадете мнение при приемането на държавния бюджет чрез дискусия във Facebook. И със сигурност няма да се разкарвате по няколко часа из прашни гишета и мърморещи чиновници.

"Министерство на вътрешните работи не възразява да бъде изградено информационно общество в предложения вид." Това е становището на МВР по първия плах опит в България да се предлагат електронни административни услуги. То е дадено в далечната 1997 по време на обсъждания в Министерския съвет. И, да, разбира се, че е нелепо.

Такива са и лъкатушещите усилия на управляващите след това да предлагат административни услуги онлайн. Тринадесет години след като МВР "позволява" т.нар. електронно правителство, то все още е предимно офлайн. Напоследък обаче има индикации, че постепенно започва да се случва.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

21 коментара
  • 1
    mnodulgaregforma avatar :-|
    mnodulgaregforma

    С толкова мъки ще го направят и ще го използва една много малка част от хората. Сега и без това ни карат да си сменяме личните карти, що не ги направиха като в Естония - с чип с електронен подпис.
    Ама за какво да ни е удобно и евтино.

  • 2
    fve avatar :-|
    Федор Езерский

    Е, ти пък! Искаш държавата да вземе бизнеса на 5 фирми? Какъв е този комунизъм от твоя страна? Против си частния бизнес? :-D

  • 3
    mnodulgaregforma avatar :-|
    mnodulgaregforma

    Те пак частни фирми може да издават сертификатите.

    А пък сега виждам, че в този брой си има статия за Естония, браво! Айде "кръгът капитал" да звънне един телефон на ББ и да става работата :)

  • 4
    fve avatar :-|
    Федор Езерский

    Абе и там не е точно така ;-))) Като си "купуваш" лична карта, си избираш каква да бъде - дали да е с чип или да е без чип. Познатите, които имам там предпочитат електронния им подпис да им е отделно от личната карта, че всичко се случва ;-)
    А за фирмичките, бъзикам се ;-) Да съм на мястото на Бат Бойко, с удоволствие бих им "национализирал" бизнеса ;-)

  • 6
    mapto avatar :-|
    mapto

    Едно е да приказваш, друго е да действаш или един прост тест за правителството: http://www.martindimitrov.com/?p=1552

  • 7
    dekster avatar :-|
    КЛЮЧАРЪ

    Аман от неграмотници в таз нашта България. Станаха вече няколко години откакто "да се случи" излезе на мода. Какво значи едно планирано събитие да се случи? То може да се състои, да се осъществи, но не и да се случи. Случват се случайните неща. Голям зор да се правим на интелигенти с готови лафове, та сега и Капитал... Как да ви чета статията, като то още заглавието не струва...

  • 8
    weingro avatar :-|
    Weingro

    "Предимствата на електронното управление се измерват в съкратена ненужна администрация, опростяване на бюрокрацията, по-малка загуба на време, улеснени процедури и премахване на много аналогови схеми за корупция."

    Ето това са повечето причини досега да няма електронно "управление".

    Или да го има в комичния вариант да можеш да си свалиш от сайт формуляр, който да трябва да принтнеш и занесеш някъде в оригинал. Или да ходиш с флашката. (което ми напомни за дивотията на с фалшките по границите, ама то е друго)

  • 9
    ruslan avatar :-|

    Weingro № 8

    ..............Или да го има в комичния вариант да можеш да си свалиш от сайт формуляр, който да трябва да принтнеш и занесеш някъде.............

    Че то в момента е точно така. И на това дори се радвам, защото не е нужно на вися на опашка първо за "образец" еди кой си, а после и да го попълвам на място.

  • 10
    seokungfu avatar :-|
    SeoKungFu

    Най-"странното" е, че дори в страни като Македония онлайн услугите на правителството със сигурност са добре развити ( късната есен на 2007-ма ме пращаха на един "панел" точно за e-gov ) и то от доста повече време...срамна работа !


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK