Най-добрият летен стаж на света
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Най-добрият летен стаж на света

Марк Зукърбърг, създател на Facebook, все повече се затруднява да обяснява как сайтът защитава личните данни на потребителите

Най-добрият летен стаж на света

Отвореният проект за социална мрежа Diaspora оглави протеста на хората срещу Facebook

Андриан Георгиев
6829 прочитания

Марк Зукърбърг, създател на Facebook, все повече се затруднява да обяснява как сайтът защитава личните данни на потребителите

© reuters


Първият кръг на финансиране в живота на почти всички млади компании е известен с абревиатурата FFF (приятели, семейства, глупаци - friends, family and fools). В общия случай в началото на никого не му пука за прохождащите предприемачи и те с месеци и години се борят да грабнат някакво внимание. Новият проект за социална мрежа с отворен код Diaspora е изключение и точно заради това шансовете му за успех по-скоро не са много високи.

Идеята е на четирима студенти от университета в Ню Йорк - те са амбицирани да създадат социална мрежа с отворен код, която да е всичко, което Facebook не е сега. Максуел, Ралф, Иля и Даниел искат да съберат $10 хил. за 39 дни през сайта за микрофинансиране Kickstarter (повече за неговия бизнес модел - тук).  Дни преди да изтече крайният срок, студентите вече са събрали над $190 хил. Изненадващият бум във финансирането е измерител за гнева на хилядите дарители срещу объркващата политика на Facebook за защита личните данни, която засяга над 400 млн. потребители по целия свят.

Оттук насетне студентите имат цяло лято да програмират, така че през есента да стартират работеща услуга. Технически Diaspora ще се опита да предложи на всеки свой потребител собствен уебсървър, където той да съхранява своите лични данни. Дали човек да сподели своето отделно "гнездо с информация" с друг потребител на Diaspora е негово решение. Така той има пълен контрол над своите лични данни. Накратко, мрежата се състои от отделни компютри, чиито собственици могат да изберат да се свържат помежду си. Звучи сложно и не особено забавно.

Но едно е да се ядосвате на Facebook, друго е да настройвате сами уебсървър. Ако не можете да създадете такъв, може да наемете чужд, но тогава трябва да плащате, а и няма гаранция, че данните ви ще са защитени, тъй като не са у вас. Последното противоречи на визията на Diaspora за социална мрежа, в която всеки сам контролира своята информация. Добрата новина е, че Максуел, Ралф, Иля и Даниел имат цяло лято да работят върху своя проект, така че да изчистят противоречията. Освен това те са подкрепени от инвеститори с дългогодишен опит, които ще ги консултират.

Проблемът на Diaspora е, че проектът вече разполага с твърде много пари. Те създават измамно чувство за спокойствие, когато всъщност младите предприемачи трябва да са свръхмотивирани и да работят на високи обороти, за да могат да се изправят срещу гигант като Facebook. Освен това върху плещите на четиримата студенти са стоварени нереалистични очаквания (т.е. стрес) още преди изобщо да са създали готов продукт. Нещо повече - Diaspora се превърна във флагман за бизнес модела на Kickstarter, така че евентуален провал би могъл да завлече надолу и иновативния сайт за микрофинансиране.

Diaspora съвсем не е единствената отворена алтернатива на Facebook. OneSocialWeb например опитва да промени социалните мрежи, така че да ги ползваме както електронната поща днес - независимо дали доставчикът ни се казва Facebook или MySpace. Status.net и DiSo Project пък разработват модули, чрез които всеки може да публикува съдържание на сайта си по същия начин както във Facebook. Освен това безплатни софтуери като BuddyPress позволяват на всеки да създаде собствена социална мрежа.

Огромното внимание към Diaspora може да изиграе лоша шега на Максуел, Ралф, Иля и Даниел. Амбициозният проект, с който са се заели, изисква сурова дисциплина и целеустременост. През септември предстои да разберем дали четиримата студенти ще ни опровергаят. Но дори да не успеят, те могат да се похвалят в своите автобиографии с най-добрия и шеметен летен стаж на света.

Първият кръг на финансиране в живота на почти всички млади компании е известен с абревиатурата FFF (приятели, семейства, глупаци - friends, family and fools). В общия случай в началото на никого не му пука за прохождащите предприемачи и те с месеци и години се борят да грабнат някакво внимание. Новият проект за социална мрежа с отворен код Diaspora е изключение и точно заради това шансовете му за успех по-скоро не са много високи.

Идеята е на четирима студенти от университета в Ню Йорк - те са амбицирани да създадат социална мрежа с отворен код, която да е всичко, което Facebook не е сега. Максуел, Ралф, Иля и Даниел искат да съберат $10 хил. за 39 дни през сайта за микрофинансиране Kickstarter (повече за неговия бизнес модел - тук).  Дни преди да изтече крайният срок, студентите вече са събрали над $190 хил. Изненадващият бум във финансирането е измерител за гнева на хилядите дарители срещу объркващата политика на Facebook за защита личните данни, която засяга над 400 млн. потребители по целия свят.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

6 коментара
  • 1
    mnodulgaregforma avatar :-|
    mnodulgaregforma

    Тази идея донякъде е реализирана с Opera Unite, но не стигна далеч.

  • 2
    firefox avatar :-|
    firefox

    До коментар [#1] от "mnodulgaregforma":

    Принципно си прав, но да не забравяме, че Opera Unite не успя по скоро защото изискваше да се инсталира Опера, а пък браузърът за мое съжаление не е популярен, колкото ИЕ и Лиско. И този отворен код ако дори и малко сложен няма да го бъде, защото стадото иска да е съвсем просто- само с няколко клика и готово....

  • 3
    yankee avatar :-|
    Yankee

    "Новият проект за социална мрежа " - бури в чаша вода... Има ли още глупаци да финансират кухарски фанстасмагории...(Като хай-тек компанията Лицекнига...)

  • 4
    ralev_com avatar :-P
    Ralev.com

    Много неща миришат на гнило.
    Кратки срокове, много пари... медийно лансиране...
    Не е нужно да съм Мел Гибсън / Джери , за да ви кажа, че има някаква конспирация :)

    "Едната кула близнак не е особено стабилна - тичайте в другата, там ще сте в безопасност" :))

  • 5
    maznio avatar :-|
    str2sarcasm()

    До коментар [#1] от "mnodulgaregforma":

    Идеята на Diaspora съвсем не се изчерпва с изречението "социална мрежа". По-важна според мен е частта "отворен код", която (с правилния лиценз) осигурява на проекта свобода от съмнение в интегритета на софтуера, разпространението, патентни искове и т.н.
    Не съм запознат с Opera Unite, но имайки предвид браузъра им със затворен код и изискването за инсталирането му (според #2), стигам до заключението, че това е прицелено по-скоро към някаква ниша от потребители на Опера. За да е наистина успешна една идея е нужно да е освободена от създателя си.

  • 6
    chievo avatar :-|
    Chievo

    Голяма новина - една потенциална социална мрежа се опитва да открадне клиентите на друга, и печели популярност на чужд гръб. А сумата от 190 000 долара е смешна на фона на целия шум, който се вдига.

    Четиримата младежи просто се опитват да изловят наивни риби за каузата си.

    Истината е съвсем елементарна - като не искате някой да разбере нещо за вас, просто не го публикувайте в социална мрежа. Има си електронна поща за тази цел, съобщенията не се излагат публично в нета.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.