Ако вали, съм във Facebook
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Ако вали, съм във Facebook

Ако вали, съм във Facebook

Потреблението на интернет през уикендите нараства, но е несправедливо игнорирано от рекламодателите

Андриан Георгиев
6287 прочитания

© Shutterstock


Не вярвайте на прогнози какво ще се случи с интернет в следващите пет години. Мрежата е непредвидима и затова - толкова интересна. Все пак има доста натрупани данни, от които произтичат минитенденции. Този текст разказва за една от тях - наблюдава се ръст в потреблението на интернет през уикендите. Това е в интерес на онлайн компаниите, тъй като те опитват да убедят рекламодателите да не планират кампаниите си само за делничните дни, но и през почивните.

В зората на българския интернет основният достъп до интернет е бил през офисния хардуер. Но тъй като впоследствие повече хора купуват компютри, потреблението почти се изравнява с това от домовете. Нямаме данни кога точно се е случило това, но всеки го усеща около себе си. Повечето рекламодатели обаче продължават да планират кампании предимно в делнични дни, когато аудиторията от разсейващите се офисни хора е най-голяма.

Потреблението през почивните дни е специфично. Когато човек не е на работа, той сърфира по-лежерно и отделя повече време на даден сайт. В резултат на това по-посещавани през уикенда са сайтове за запознанства, торент тракерите, интернет портали с развлекателно съдържание. Все пак расте и потреблението на новинарски сайтове, коментира Христо Иванов, специалист "Проучвания и анализи" в медийната компания "Нетинфо". Той цитира данни от анкета сред над 2000 потребители на vesti.bg, които заявяват, че 64% от тях посещават новинарски сайтове еднакво често през уикенда и делниците.

"Основното, което не се възприема все още е, че през почивните дни сайтовете се посещават и от други групи хора, които не ги ползват през работните дни, както и че не се посещават от част от делничните си потребители", обясни Венцислав Костов, изпълнителен директор на рекламната мрежа Httpool. Той съветва рекламодателите, че "за да има максимално покритие дадена кампания, почивните дни не трябва да се изключват".

"За някои сайтове от групата на "Инвестор.БГ" уикендите са все още по-слаби, но е факт, че се забелязва тенденция за сериозно увеличаване на посещаемостта и през почивните дни. За сайтове като Teenproblem.net и Aha.bg уикендите са дори по-силни, особено през по-студените дни. Обикновено планиращите агенции планират основно през делничните дни, особено що се касае до стандартни рекламни формати. Когато рекламодателят избира нестандартна форма за комуникация, изискваща по-голяма инвестиция за по-масови продукти, то тогава агенцията избира период, включващ и уикендите, с цел да постигне по-голямо насищане на рекламата", заяви Калина Бошнакова, маркетинг директор в "Инвестор.БГ".

Изпълнителният директор на "Дир.БГ" Владимир Жеглов също потвърди, че има увеличение в интернет трафика на портала в почивните дни. "През уикенда се увеличава и външното (с източник извън България) потребление", допълва мениджърът на портала.

Освен самото повишение интернет потреблението в почивните дни е и специфично като профил. "През уикенда времето, прекарано от хората в дадени сайтове, е повече, въпреки че те са по-малобройни. Освен това, тъй като потребителите са в по-лек режим през почивните дни, те са по-склонни да възприемат рекламата. Като цяло CTR* през уикенда е равен или по-висок от делниците. Разбира се, зависи от качеството от рекламата", коментира Александър Варов, интернет консултант и член на борда на директорите на Mail.bg.

"Обикновено в кампаниите си използваме информационни и бизнес сайтове, където потреблението е изключително през седмицата. През уикенда при тези сайтове се отчита спад с около 30% на посещаемостта. Подобен спад се наблюдава дори и при порталите, където аудиторията е максимално широка", казва обаче Мирослава Иванова, директор "Бизнес комуникации" в "УниКредит Булбанк", един от най-големите рекламодатели в интернет според браншовата "Интерактив асосийешън България".

Разнопосочните данни на анализаторските компании Gemius и Nielsen Online показват, че потребителите зареждат близък брой интернет страници през делнични и почивни дни (виж инфографиката). Gemius дори дава предимство на посещенията през уикендите. За отбелязване обаче е, че двете компании не измерват торент тракерите. Освен това Nielsen Online не измерва "Дир.БГ".

Спорът между уебгрупите и рекламодателите за уикендовия трафик обаче показва един по-фундаментален проблем: за интернет все още властва остарялото схващане, че размерът на аудиторията е по-важен от нейния ясен профил и лоялност.

----

*Click Through Rate - показател за ефективност, равен на броя кликове, разделен на 1000 излъчвания.

Не вярвайте на прогнози какво ще се случи с интернет в следващите пет години. Мрежата е непредвидима и затова - толкова интересна. Все пак има доста натрупани данни, от които произтичат минитенденции. Този текст разказва за една от тях - наблюдава се ръст в потреблението на интернет през уикендите. Това е в интерес на онлайн компаниите, тъй като те опитват да убедят рекламодателите да не планират кампаниите си само за делничните дни, но и през почивните.

В зората на българския интернет основният достъп до интернет е бил през офисния хардуер. Но тъй като впоследствие повече хора купуват компютри, потреблението почти се изравнява с това от домовете. Нямаме данни кога точно се е случило това, но всеки го усеща около себе си. Повечето рекламодатели обаче продължават да планират кампании предимно в делнични дни, когато аудиторията от разсейващите се офисни хора е най-голяма.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

10 коментара
  • 1
    jankova avatar :-P
    jankova

    от статията става ясно как да се рекламираи кога. но не става ясно какви са тенденциите и прогнозитеза развитието и промяната на контактите в интернет. До къде ще се простират възможностите за връзка на хората от всички краища на света, а това е интересно. И като се има в предвид ,че всичко е пари , как ще се възпроизвеждат печалбите на компаниите в бъдеще в сверата на интернет комуникациите.

  • 3
    vesselin avatar :-|
    vesselin

    Една малка корекция - данните от Гемиус включват и Нетинфо... и то вече от половин година е така :)
    А без да проявявам неуважение към торент тракерите, но те отдавна не са това, което бяха - Замунда има към 200 млн. импресии месечно, а Арена - към 50 млн. На фона на 3-те милиарда импресии, които мерим за всичките над 300 домейна - евентуалното отклонение ще да е никакво.

  • 4
    dehumanizer avatar :-P
    Dehumanizer

    Слагаш си Adblock Plus на Mozilla-та, настройваш му филтрите и забравяш за рекламите през всички дни от седмицата. А който иска да си прави тънките сметки, аз реклами не съм виждал от една година. Компютърът ми си е мой и аз определям дали рекламистите ще имат достъп до него. А аз съм решил, че такъв не им е нужен.

  • 5
    ivanix avatar :-|
    ivanix

    Тенденцията да се спира интернет рекламата през уикенда е странна, присъща само за България и много непрофесионална.

    Спадът на импресиите в някои сайтове няма съществено значение, понеже рекламата в интернет се заплаща само за доказано извършени импресии на банера. Реално е все едно дали посетителите на един сайт са намаляли или не, стига да не планирате повече отколкото може да се достави.

    За тези, които спират рекламите през уикенда - успех, конкурентите ви не спят и си проверете медия-планьорите кога за последно за ходили на международен семинар и дали са в час въобще ;)

  • 6
    mto avatar :-|
    mto

    Повече от три години следя ежедневно статистиките за посещенията на сайта ми. Мога да кажа от опита си, че има няколко ясно определени цикличности.
    Първата цикличност е часовата - пиковете са в инетрвалите 9:30-11:00, 14:00-16:00 и 21:00-23:00. В зависимост от сезона, могат да бъдат изместени с половин час напред или назад.
    Втората цикличност е седмична - определено има спад през уикендите, но не винаги. Ако единият от двата дни е бил официално работен - спад почти не се забелязва. Случва се понякога през уикенда да има по-голям брой посещения, но това е следствие от други събития, които могат да бъдат планирани и извършени предварително.
    Третата цикличност е месечна - с по-голям брой посещения са студените месеци, като обикновено април-май са най-слаби, а след тях броят на посещенията отново расте.
    За всичките тези цикличности си има много прости обяснения. Но въпреки тях, можете да увеличавате трафика към сайта си, ако имате активна позиция и предлагате интересно за аудиторията си съдържание.
    Накрая мога да формулирам два извода - първият е: "Няма нищо по-хубаво от лошото време!" - тогава броят на посещенията скача. Вторият - независимо от броят на посещенията няма гаранция че това ще ви донесе пари. Случвало се е в ден с мижав брой посещения продажбите да са повече от ден с месечен рекорд по посещенията.

  • 7
    kaladan avatar :-|
    Владимир Kaladan Петков

    До коментар [#3] от "vesselin":

    Привет,

    къде ги включват? Защото тук не са включени >> http://www.audience.bg , а доколкото знам и в официалния доклад ги няма.


    До коментар [#5] от "detective":

    Напълно съм съгласен с Вас.

  • 8
    cipisec avatar :-|
    cipisec

    До коментар [#7] от "Kaladan":

    Предполагам, че #3 има предвид, че Гемиус мери сайтовете на "Нетинфо"...

    Защо отсъстват от http://www.audience.bg:
    http://www.etimes.bg/articles/965/k-yanev-netinfo.html -
    "Причината данните да не се появяват в Audience.bg е, че ние искаме да сме собственици на тази информация, но тя не е тайна. Всеки може да се обърне към нас и да му я предоставим веднага. "

    Ето и къде можеш да разгледаш данните: http://netinfocompany.bg/adv.php?page=adv_stat&;item=497&p=1


    До коментар [#5] от "detective":

    Thumbs up!

  • 9
    vesselin avatar :-|
    vesselin

    Привет и от мен, Каладан!
    Аз имах предвид, че данните изнесени в тази статия (с източник Гемиус), включват и към 800 милиона импресии от Нетинфо... и така са получени числата, които хората виждат на картинката.
    Иначе всеки месец Гемиус предоставя на Нетинфо файл с данните за техните сайтове, но това ти си го знаеш :)


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.