Чакам те във Facebook
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Чакам те във Facebook

Създателят на Facebook Марк Зукърбърг е критикуван заради слабата защита на потребителските данни

Чакам те във Facebook

Милион и половина българи вече са в социалната мрежа, влиянието й излиза отвъд пределите на интернет

Андриан Георгиев
17910 прочитания

Създателят на Facebook Марк Зукърбърг е критикуван заради слабата защита на потребителските данни

© BLOOMBERG


Автор: Ася Колева
31%

от БГ потребителите на Facebook са

между 18 и 25 г.

33%

от БГ потребителите на Facebook са

между 25 и 34 г.

14%

от БГ потребителите на Facebook са

между 35 и 44 г.
FAQ

Facebook

Най-голямата социална мрежа в света. Хората публикуват линкове и кратки съобщения до хора, с които са избрали да бъдат "приятели". Потребителите на Facebook качват над 2.5 млрд. снимки всеки месец и гледат 2 млрд. видеоклипа. От 2009 г. компанията е на печалба, основно от рекламни приходи.

Twitter

Сайт за кратки публикации до 140 знака, затова често бива наричан и микроблог. Има около 15 млн. активни потребители в цял свят. Те туитват (т.е. публикуват) и често ретуитват (препубликуват още веднъж съобщение на друг потребител). Twitter няма приходи и разчита на инвеститори, но планира да започне да печели от реклама.

LinkedIn

Потребителите на този сайт са предимно бизнес професионалисти. Те публикуват своите служебни автобиографии и също като останалите социални мрежи пренасят контактите си онлайн. Приходите на LinkedIn за 2008 г. са $17 млн. основно от услуги за намиране на квалифицирани служители.

Един юнски ден Калоян разхожда кучето си в София. Изведнъж кокер шпаньолът Съни се отскубва и се втурва към автобус 204, спрял на близка спирка. Изуменият Калоян вижда как кучето му се качва, а рейсът потегля с мръсна газ към "Дружба". Ивайло, братът на Калоян, веднага решава да публикува снимка на Съни в група за изгубени домашни любимци във Facebook. Три часа по-късно той получава съобщение от момиче, намерило кокера...

Това е само един пример как социалните мрежи започват да стават част от реалността ни. Платформи като Facebook вече не са само място за забавление. Все по-често те започват да се използват за полезни неща и стават органична част от живота ни.

Милиони хора вече се доверяват достатъчно на тези сайтове, за да присъстват там с истинските си имена, което е една малка победа за технологиите. Профилът във Facebook се е превърнал в нов канал за комуникация, по-постоянен от адреса или телефонния номер. Нещо като вашия нов дигитален паспорт.

Ако имате профил във Facebook, това значи, че сте един от милион и половината български потребители в социалната мрежа. Трябва да се отбележи също така, че в началото на годината броят им беше около милион, което означава внушителен ръст с около 50 на сто.

Facebook достига около 20% от българското население при интернет проникване от около 55%. Половото разпределение на аудиторията е по-скоро балансирано с лек превес на жените (47% срещу 53%). Противно на очакванията, Facebook отдавна не е онлайн забавление за хлапета, а социална платформа, където на практика са вече повечето активни българи.

Twitter - микроблогинг сайт за публикации до 140 знака, пък е най-лесният начин да кажете на света къде сте и какво правите. Регистрацията на автобиография в бизнес ориентираната социална мрежа LinkedIn ви включва в армията на търсещите работа, без да напускате сегашната си позиция. Социалната мрежа MySpace пък до голяма степен промени начина, по който музикални групи тръгват да покоряват света.

Маркетингът в социалните мрежи подтиква към нови формати и дава свеж поглед как се измерва ефективността на кампаниите. Информацията в тези сайтове се разпространява вирусно и улеснява бизнеса в управлението на връзката с клиентите. На същия принцип, по който вече организираме повечето партита през Facebook. 

Всички тези сайтове промотират прозрачност и откритост. Затова тестването на нови продукти и услуги никога не е било толкова лесно (най-голямата фокус група от 400 млн. потребители се намира във Facebook). Все повече политически кампании се прехвърлят в социалните мрежи, за да събират пари и агитират гласоподавателите. Е, за момента тук липсват държавните институции, но представете си какъв надзор може да осъществява гражданското общество чрез социалните мрежи.

Тоталното навлизане на социалните мрежи в живота ни все пак има и своите негативни страни. Ако например Facebook съществуваше през 1997 г., премиерът Виденов може би още щеше да е на власт, защото недоволството на хората щеше да остане пред монитора под формата на група в стил "Мога да събера 8 млн. души, които мразят Жан". Социалните мрежи до голяма степен изсмукват гражданската енергия и не й позволяват да се трансформира в офлайн протест.

Факт е също така, че много хора вече страдат от свръхпубличността на социалните мрежи. Учителят по физкултура Марин Миленов беше уволнен миналата година от столично училище за снимка "гол до кръста" с бутилка водка в ръка, публикувана във Facebook. След това той беше върнат на работа, след като учениците му създадоха група във... Facebook.

Друга особеност е, че повечето социални мрежи са затворени и не позволяват да преместите своите данни в друга платформа, както и да заличите дигиталните следи, които сте оставили. Целта на интернет компаниите е да постигнат пълна съвместимост между онлайн идентичността и реалния живот. Това би било проблем, ако се казвате Робърт Цимерман, живеете в Хибинг, Минесота, но искате да отидете в Ню Йорк, да се прекръстите на Боб Дилън и да започнете музикална кариера на чисто (това е съвсем истинска история). Подобно бягство от миналото би било невъзможно в бъдеще, където ще "имате една идентичност" по думите на Марк Зукърбърг, създател на Facebook.

Пикът на Facebook предстои

"Скоро той ще се превърне в най-посещавания сайт от България", твърди Венцислав Костов, изпълнителен директор на Httpool, агенция за онлайн реклама, която си сътрудничи с Facebook за местния пазар. Освен че помага да държиш връзка с познати, сайтът дава сериозни възможности за рекламодатели и малки бизнеси. Той позволява да намерите целева аудитория по пол, възраст и местоположение.

Освен това бутонът Like, с който показвате, че одобрявате дадено съдържание, качено на сайта, се връща в огледало на вашите интереси. "Поведенческото таргетиране е улеснено във Facebook", казва Венцислав Костов и дава пример как компания за образование в чужбина измества почти цялото си онлайн присъствие в социалната мрежа. Предимствата са, че Facebook предоставя безплатно пространство и комуникация в реално време с потенциални клиенти. По негови изчисления приходите на сайта от България са около $100 хил. месечно.

Поради бързия и лесен начин на общуване Facebook е страхотно място за ангажиране на хора с лични каузи. Например миналото лято заедно с приятели създадохме фен страница в помощ - Бригита, наша позната, която пострада в автомобилна катастрофа. Успяхме да съберем пари за нейните операции, тъй като беше парализирана.

Привлякохме над 1200 привърженици за по-малко от два месеца. Чрез страницата активно ги информирахме за състоянието на Бригита и организирахме събития за събиране на средства. Кампанията събра нужната сума, разбира се, основно с помощта на лични дарения, и днес Бригита успешно се рехабилитира в Испания. Facebook в случая беше безплатната медиа, чрез която стигнахме до много повече хора, отколкото ако използвахме други методи.

Когато става дума за навлизането на социалните мрежи в света на сериозния бизнес, първото име, което изплува в съзнанието, е LinkedIn. Платформата има над 67 млн. потребители, които публикуват своите автобиографии чрез сайта. Чрез него фирмите, търсещи служители, съкращават разходите по привличането им. Така се избягват посредници на трудовия пазар и хедхънтъри.

Американската телеком компания US Cellular например обяви, че миналата година благодарение на LinkedIn е спестила $1 млн. при набирането на нови работници. Освен това, когато хората преглеждат повече досиета на професионалисти, те разбират какво се изисква, за да се издигнат в кариерата, посочва в своя публикация авторитетното икономическо издание Economist.

Twitter пък е предвестник на т.нар. интернет на нещата. Идеята е, че в близко бъдеще всяка машина с достъп до интернет ще може да публикува автоматично късче информация. Днес например над 50 000 потребители на Twitter научават колко е часът от Биг Бен в Лондон, който изпраща  съобщение в Twitter на всеки кръгъл час. Представете си например пекарна, която съобщава на нейните верни клиенти при готов топъл хляб. Или софтуер, който изпраща съобщение до хората, когато тяхното цвете се нуждае от поливане. Всъщност тези приложения вече съществуват, но масовото навлизане на подобни системи тепърва предстои. Очаква се, че когато продажбите на мобилни телефони надминат тези на компютрите, "интернетът на нещата" ще стане факт, пише водещият технологичен блог ReadWriteWeb.

Бъдещето

Следващият етап в еволюцията на социалните мрежи ще бъде катализиран от мобилните телефони и услугите, базирани на местоположението на хората. Това е концепцията на сайтове като Foursquare, които документират къде сте седнали, за да пиете бира и ако ваш приятел наблизо види тази информация, може да дойде за компания. Blippy пък е сайт, където кредитната ви карта автоматично изпраща до вашите приятели информация за всички ваши покупки. Въпреки че идеите на Foursquare и Blippy са обект на много спорове, те не бива да се пренебрегват. Основно защото създават необятни възможности за реклама.

Освен специалистите по маркетинг и реклама политиците също се целят в социалните мрежи. Единадесет кандидати за сенатори например използват софтуер, за да претърсват социалните мрежи за потенциални дарители. Идеята на приложението BlueSwarm е първо да намери онлайн спонсори и после да ги убеди те самите да търсят финансиране сред своите контакти в Outlook и приятели във Facebook.

В своята книга "Когато старите технологии бяха нови" от 1990 г. Каролин Мърфи описва очакванията на хората към телефоните. Те са смятали, че в резултат от нововъведението децата ще станат по-плахи, жените - по-бъбриви, мъжете ще изневеряват по-често и като цяло обществото ще бъде по-изолирано. Дори американски вестник препоръчва хората да не говорят по телефона с болни хора, за да не се заразят. Подобно е отношението на скептиците, за които социалните мрежи са начин да убиваме време и продуктивност. Но тези сайтове, като всяка нова технология, всъщност произвеждат огромни ползи и вреди. Зависи как ги ползваме.

Не мърдай, киберполиция!

Огромният потенциал на социалните мрежи се следи внимателно и от българската държава в лицето на МВР. "Няма регулация по въпроса с изключение на доброволни правила на Европейската комисия", коментира Явор Колев, началник на сектор "Компютърни престъпления" при ГДБОП. Той обясни, че държавата не може да поиска данни директно от Facebook за даден потребител, тъй като процедурата минава първо през правосъдното министерство на САЩ или аналогичната институция в конкретната страна. Явор Колев обясни, че България досега единствено е подала молби да бъдат изтрити страници във Facebook, подбуждащи към расова и религиозна омраза и "неприемливи материали", но не уточни дали сайтът ги е уважил.

Made in BG

В България има няколко местни проекта, които предлагат социални функционалности. Може да различите социалната мрежа от други сайтове по това, че тя свързва вече познати хора. Затова aha.bg, impulse.bg и elmaz.bg попадат в групата на сайтовете за запознанства. Всички те обаче страдат от инвазията на Facebook. През май тяхната аудитория намалява,  сравнено с година по-рано, но не се знае каква част от това се дължи на най-голямата социална мрежа в света. Данните на анализаторската агенция Gemius показват, че спадът е различен - aha.bg (29%), impulse.bg (17%), elmaz.bg (8%) и sibir.bg (65%).

Трябва да се отбележи, че социалните мрежи се крепят основно на активността на техните потребители. От екипa на impulse.bg коментираха, че ще развиват сайта към разпространение на локално съдържание. Така потребител, посочил, че е от Варна, приоритетно получава информация, публикувана от неговите съграждани. Освен това impulse.bg е въвел виртуална валута, чрез която неговите посетители гласуват за участие в различни класации и изпращат подаръци и стикери. Подобен инструмент работи и в aha.bg, където човек може също да включи свой VIP профил, да изпраща виртуални подаръци и да персонализира профила си.

От екипа на elmaz.bg и sibir.bg не отговориха на въпросите на "Капитал".

Още от темата на броя

Демаскирани пред света

Неприкосновеността на данните във Facebook може да се окаже спънка в развитието на най-голямата социална мрежа

Мрежа за избрани...

...или как се развива микроблогинг платформата Twitter в България

Бизнеси, които умеят да слушат

Социалните мрежи провокират еволюция в маркетинговото поведение и налагат нов тип мислене
Автор: Ася Колева
31%

от БГ потребителите на Facebook са

между 18 и 25 г.

33%

от БГ потребителите на Facebook са

между 25 и 34 г.

14%

от БГ потребителите на Facebook са

между 35 и 44 г.

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

31 коментара
  • 1
    wornoxmaniak avatar :-P
    wornoxmaniak

    Аре Словения!!

  • 2
    profy avatar :-|
    profy

    Написано е "What is in your mind?" във facebook ... в моя е срам. Днес се почувствах за първи път в живота си засрамен, че съм Българин.

    Повода.

    Министър Трайко Трайков.
    Министър на Република България.
    Министър на икономиката и енергетика.
    Новините на БТН на 18 юни 2010 година.

    Това жалко подобие на спържа застана в националната телевизия и заяви, че се бил върнал от Китайското световно изложение и колко горд се чувствал, че там били заговорили за България така както от месеци и години не били.
    За нашето КИСЕЛО МЛЯКО И ЗА БЪЛГАРСКАТА РОЗА!!!

    Лето господне 1893 създаден е пътеписа „До Чикаго и назад” от Алеко Константинов.
    Цитат от него: „Посетителите отиват към масата на бай Ганя. Гледат мускалите, миришат ги и разпитват нещо.”

    Останах ли безмълвен след тази възхвала от моя и вашия Икономически и енергиен министър? Глупости … почнах да псувам като каруцар.

    Занимавам се с Software development и то не какъв, пишем data mining, BI и каквото там разбирате под математическо моделиране на големи обеми от информация за една от най-големите фирми за управление на риск и подпомагане на взимането на решения в света.

    Срам ме е!

    П.С. За по-любопитните в сайта на Капитал ще откриете няколко статии за представянето ни на това изложение. С което срамът ми ще стане още по-разбираем.

    П.С.2 Побликувано във facebook ...

  • 3
    sjf18531334 avatar :-|
    Чоко

    До Профи: Абе какво се чудиш толкова, какъвто е ББ, такива са и министрите му, с конкурс избирани. Не противоречат, изпълняват, говорят каквото им се каже.... Хвани единия, удари другия.
    Ама нали и ББ щеше да оправи България...

  • 4
    huku avatar :-?
    Huku

    @Андриан Георгиев
    "Социалните мрежи до голяма степен изсмукват гражданската енергия и не й позволяват да се трансформира в офлайн протест."

    Т'ва сериозно ли?!

  • 5
    ruslantrad avatar :-|
    Ruslan Trad

    Не мога да се съглася само с това, че социалните мрежи изсмукват енергията на потребителите и онлайн протестът не може да излезе на улицата.
    Може би статията се отнася за България (макар тук също онлайн съпорта да помогна на излизането му офлайн), но в други части на света, като Египет, Иран, Тунис, Ливан и Мароко (а вече и в Югоизточна Азия), онлайн протестите се организират в помощ на офлайн недоволството. Чести са пътите, като този в Кайро от 6 април, когато онлайн протест доведе до няколко хилядно протестно шествие срещу властта. Та, мисля, че ако Жан Виденов бе на власт, едва ли протестите щяха да бъдат само във Фейсбук.

  • 6
    vassilev12 avatar :-|
    Стефан Василев (vassilev12)

    До коментар [#4] от "Huku":

    Офлайн протеста започва от книгите, вестниците, пейките; излиза на улицата; от там с помощта на медиите се разпространява на по-високи етажи и при късмети подходяща подкрепа може да има успех.
    На всички нива "заразяването" има много тромаво развитие, в зависимост от темата на протеста, участва строго селектирана аудитория (между другото такива събития са много подходящи за маркетингови кампании върху строго селектирана целева група - удобни са и за политически дейности от групи като Атака, РЗС и подобни), и накрая голям проблем е, че качеството на участниците е доста архаично и не предполага активност на по-високо ниво на обществено развитие.

    В онлайн протеста е по-скоро подготовка и проучване на общественото мнение за нещо много по-голямо. в интернет за кратък период от време може да се ангажират идейно голяма група хора (трябват само подходящи техники), начина на изразяване и комуникации е много по разнообразен и дава възможност за силно влияние върху масите. Информацията може да бъде разпространена по разнообразни начини, така че да атакува и привлича хора с най-различни характеристики.
    и накрая когато стигне до ключовия момент: колко хора "протестират", какво е разнообразието от тези хора, какво обществено влияние е оказала кампанията, тогава в много по-голяма степен е възможно протеста да се пренесе на по-високо ниво.
    плюсовете са че

  • 8
    ras16377431 avatar :-|
    ras16377431

    "те не бива да се пренебрегват. Основно защото създават необятни възможности за реклама." таман се чудех какво ми липсва в живота, а то било повече реклама.

  • 9
    lilitoskova avatar :-P
    lilitoskova

    До коментар [#2] от "profy":

    Аз съм клошарка и всеки ден събирам боклуци и хартиии от кофите за боклук. Аз не съм каква да е, а ЕКОклошарка - помагам за разделното събиране (глобално за опазване на околната среда) и в този смисъл работя за 100 пъти по-голяма организация от твоята. ;)
    Но това не значи, че по-малко ме е срам от теб, заради гениалното изказване на министъра.

    П.С. Срама е един и същ- независимо за кого работиш ( в крайна сметка си в България)

    П.С2. Присъединете се към "На бас, че мога да събера 20000000 клошари, преди някой министър да каже нещо умно."


  • 10
    the8 avatar :-|
    The 8

    F.U.C.K./Fornication Under the Command of the King/ facebook!!

    Facebook и всякакви подобни клюкарни трябва да изчезнат моментално! Границата беше премината в момента, в който хората "мигрираха" от ICQ и Skype към простотията, упомената в заглавието!

    Хора, съвземете се! Наистина ли това (http://www.youtube.com/watch?v=7ZDy-SPacHk&feature=related) ви е живота!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK