Мрежа за избрани...
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Мрежа за избрани...

Shutterstock

Мрежа за избрани...

...или как се развива микроблогинг платформата Twitter в България

Зорница Стоилова
4359 прочитания

Shutterstock

© Shutterstock


Ако Facebook е най-бързо развиващата се социална мрежа в България (виж графиката), микроблогинг платформата Twitter засега остава със скромен брой новоприсъединили се хора за последната година. За сметка на това обаче според потребителите му сайтът, който дава възможност да се изразиш в не повече от 140 знака, се оформи като мястото, което събира по-отбрана аудитория и което провокира по-смислените дискусии (зависи кого следиш, разбира се).

Информацията за това колко и какви хора ползват Twitter в България е оскъдна, предимно неофициална и противоречива. От самата компания отказват да съобщят броя на потребителите си по света. Алгоритъмът на Google Ad Planner сочи, че уникалните потребители за изминалия месец май са около 150 000 души. Според българския сайт topbloglog.com, който събира статистика за блоговете в страната, активните Twitter профили към момента са 4826 - това се онези, които са посочили като свое местонахождение България, имат поне един туит на кирилица и поне 5 туита общо.

"Както повечето български интернет неща, Twitter в България изостава с 3-4 години от "Запада". В момента е населен с хора, които така или иначе имат блогове или интерес в онлайн медиите и това е поредният им, по-бърз канал да обменят информация", казва Еленко Еленков, който е на първо място по популярност в Twitter според класацията на topbloglog.com с 1507 последователя. Еленков добавя, че за разлика от Facebook  тук "приятелството" не е двупосочно и не трябва да следиш хора, които не те интересуват само защото те го правят. "Информацията в Twitter е публична и с това изчезва суетата, илюзията за тайно общество от приятели, а от там и личните глупости", смята той.

Или ако Facebook е мястото, на което разглеждаш снимки на приятели, играеш игри и си теглиш късметчета, потребителите на Twitter в България си споделят интересни линкове в сферите, които ги вълнуват, обсъждат новините от деня или си разказват забавни недоразумения от всекидневието си. Еленко Еленков е убеден, че микроблогинг платформата ще се превърне в първото място, където ще се появяват новините и клюките. "Само трябват още членове, за да се получи критична маса", добавя той.

Според Google Ad Planner най-често споменаваните интереси на аудиторията в българския Twitter са образование, право, маркетинг и реклама и бизнес. Така изглежда микроблогинг средата и според Василена Вълчанова, която работи в PR агенция, има собствен блог за маркетинг и според topbloglog.com е четвъртият най-авторитетен български профил в Twitter (след профилите на "Капитал" и "Дневник", които се следят съответно от 1556 и 1451 души). "Основната част от моя Twitter кръг се състои от блогъри и маркетинг специалисти. Първите са тук, за да общуват с други юзъри, а при маркетолозите има и допълнителен акцент - проучване на възможностите, които Twitter дава за бизнес цели", казва тя. По думите й разговорите могат да варират от кулинарни съвети до политически дискусии, но най-често се въртят около новините от деня.

Никола Узунов стои зад Twitter профила НиКоКиН и е следван от около 990 души. В реалния живот се занимава с обработка на бази данни. Казва, че за него смисълът от Twitter е, че е намерил нови интересни хора. Узунов твърди, че част от онлайн познанствата прерастват в офлайн срещи на по бира и караоке. За него Twitter филтрира хора с "малко по-високо IQ". "10% са постоянни, останалите пишат от дъжд на вятър. Някои са силно егоцентрични и не може да ги увлечеш в дискусия, други пък дават съвети и мнение, дори да не ги питаш. Повечето редовни са грамотни и кадърни млади хора, които има какво да споделят и са ценен източник на информация", рисува портрета на българския Twitter потребител НиКоКиН.

Пейо Попов е по-популярен в Twitter като Peio. Заради специфичното му чувство за хумор често го подозират, че стои зад фалшивите профили на политици, най-известните и смешни сред които са tsetska и boiko (които пародират съответно председателя на Народното събрание Цецка Цачева и премиера Бойко Борисов). Той е юрист по професия и отговаря кратко, в 140 знака, както повелява Twitter канонът. Определя социалната мрежа като приятно загубено време и казва, че следи хора, които не шумят излишно. "Българският Twitter, от моята гледна точка изглежда като общност, уважаваща времето на другите", обобщава Попов.

Според активните потребители на Twitter компаниите, които имат бизнес интерес към микроблогинг платформата, засега предимно бдят и слушат разговорите. Василена Вълчанова казва, че българските фирми все още се ориентират бавно в средата. "Работата ти не се изчерпва със създаването на профил, необходимо е постоянство за създаване на интересни кампании и стимулиране на смислен диалог", смята тя.

Ако Facebook е най-бързо развиващата се социална мрежа в България (виж графиката), микроблогинг платформата Twitter засега остава със скромен брой новоприсъединили се хора за последната година. За сметка на това обаче според потребителите му сайтът, който дава възможност да се изразиш в не повече от 140 знака, се оформи като мястото, което събира по-отбрана аудитория и което провокира по-смислените дискусии (зависи кого следиш, разбира се).

Информацията за това колко и какви хора ползват Twitter в България е оскъдна, предимно неофициална и противоречива. От самата компания отказват да съобщят броя на потребителите си по света. Алгоритъмът на Google Ad Planner сочи, че уникалните потребители за изминалия месец май са около 150 000 души. Според българския сайт topbloglog.com, който събира статистика за блоговете в страната, активните Twitter профили към момента са 4826 - това се онези, които са посочили като свое местонахождение България, имат поне един туит на кирилица и поне 5 туита общо.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

6 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK