Социални грижи
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Социални грижи

Шефът на Google Ерик Шмид не отрича, че компанията има интерес към социалните мрежи

Социални грижи

Google замисля глобален конкурент на Facebook

Христо Петров
3938 прочитания

Шефът на Google Ерик Шмид не отрича, че компанията има интерес към социалните мрежи

© Ройтерс


Най-голямата интернет търсачка в света иска да създаде конкурент на най-голямата социална мрежа в света заедно с най-големия разработчик на онлайн игри. Звучи амбициозно, нали? И няма как да е иначе, когато е замесено името на Google.

През последните няколко седмици в медиите и интернет пълзят слухове, че Google иска да създаде социална мрежа, която директно да се конкурира със сегашния лидер на пазара Facebook. Намеренията на компанията, изглежда, са много сериозни, защото според източници на технологичния блог TechCrunch търсачката е инвестирала между 100 и 200 млн. долара в партньорство с гейм компанията Zynga. Последната е разработчик на много популярни онлайн игри, включително и феномена Farmville, който има над 80 млн. регистрирани играчи и е основна форма на забавление за много потребители на Facebook. Според TechCrunch общият проект ще се казва Google Games, a социалната мрежа, която се разработва от търсачка номер едно, е известна под неформалното име Google Me. Самата интернет компания отказва какъвто и да било коментар и за двата проекта, но според Адам Дианжело, който е бивш служител на Facebook, слуховете за Google Me отразяват самата истина.

Шушу-мушу

"Това е истински проект и много хора работят по него. Напълно сигурен съм в това", коментира Дианжело в сайта за въпроси и отговори quora.com. Той твърди още, че Google ще използва приложението Buzz в пощенския си клиент Gmail и върху него ще изгради социалната си мрежа. Преди това Кевин Роуз, един от създателите на digg.com, пусна слуха в Twitter, като се позова на надежден източник и така наля още масло в огъня. Особено както малко след това съобщението му изчезна от системата за микроблогинг. А материал за слухове има достатъчно - дори обявите за работа на Google се свързват с разработката на проекта. Засега няма спекулации само по въпроса как най-популярните услуги на Google ще бъдат интегрирани в социалната мрежа.

Партньорството със Zynga обаче би могло да се окаже предимство за приходните пера в баланса на Google – по непотвърдена информация софтуерната компания очаква рекордни приходи за полугодието от 350 млн. долара, половината от които ще са оперативна печалба. Не бива да се забравя, че Google е собственик и на най-големия сайт за видеосподеляне в света Youtube и евентуалната му интеграция в Google Me ще бъде друг голям плюс. Търсачката притежава и собствена платформа за блогове, снимки; предлага дори услуга, която помага на уебдизайнерите да социализират собствените си сайтове.

Най-голямата таргет група в света

Основен източник на приходи за Google е рекламата, а социалните мрежи дават достъп до една лавинообразно растяща аудитория – само във Facebook има регистрирани половин милиард души. Според Пол Адамс, който е анализатор на Google, освен много потенциални клиенти социалните мрежи имат още едно голямо преимущество пред традиционната реклама в търсачката. Той посочва, че хората са склонни да вярват повече на приятелите си, когато си купуват нещо, отколкото на непознати или на реклами в интернет. Замислете се колко от вашите приятели използват Facebook, за да потърсят информация за даден продукт или да поискат съвет какво да си купят. "За Google няма нищо по-страшно от компания, която има 500 млн. абонати, знае много неща за тях и им пуска таргетирана реклама. Всяка секунда, която потребителите прекарват във Facebook, и всяка реклама, която Facebook публикува, означава една секунда по-малко за Google и една реклама по-малко за Google", казва Тод Дейгръс, партньор във фонда за рискови инвестиции Spark Capital, пред "Интернешънъл хералд трибюн".

Опит от миналото

По принцип Google се опитва да хване вълната на социалните мрежи и комуникационните приложения от години, но засега не може да се похвали с главозамайващия успех на Facebook. "Защо Google отново поема по тази задънена улица? Нима провалите на Dodgeball, Orkut, Jaiku, Buzz, Wave и други не бяха достатъчни, за да убедят компанията, че просто не разбира от социални мрежи? Може би, но Google не може да си позволи да стои и да гледа как мрежата става социална без участието на компанията в този процес", коментира Джей Яроу от Business Insider. Всички изброени от приложения са разработени от Google и са опит на компанията да се настани в сегмента на различните социални мрежи – Dodgeball е локационно приложение за мобилни телефони, Jaiku е система за микроблогинг. Buzz така и не оправда надеждите на създателите си. Orkut се оказа грандиозен хит в Индия и Бразилия, но населението в тези две страни генерира почти целия трафик на сайта, докато в САЩ и Европа социалната мрежа е неизвестна.

Въпреки че Google не коментира спекулациите, шефът на компанията Ерик Шмид не изключва възможността за социална мрежа, която да се конкурира с Facebook. Остава въпросът дали Google ще успее да предложи нещо толкова добро, че да накара стотиците милиони потребители на Facebook да мигрират към друга социална мрежа. Практиката показва, че е възможно - поне ако вземем за пример MySpace, чиято популярност постепенно залязва за сметка на Facebook и в момента се е превърнал в нещо като най-обикновен музикален портал.

Най-голямата интернет търсачка в света иска да създаде конкурент на най-голямата социална мрежа в света заедно с най-големия разработчик на онлайн игри. Звучи амбициозно, нали? И няма как да е иначе, когато е замесено името на Google.

През последните няколко седмици в медиите и интернет пълзят слухове, че Google иска да създаде социална мрежа, която директно да се конкурира със сегашния лидер на пазара Facebook. Намеренията на компанията, изглежда, са много сериозни, защото според източници на технологичния блог TechCrunch търсачката е инвестирала между 100 и 200 млн. долара в партньорство с гейм компанията Zynga. Последната е разработчик на много популярни онлайн игри, включително и феномена Farmville, който има над 80 млн. регистрирани играчи и е основна форма на забавление за много потребители на Facebook. Според TechCrunch общият проект ще се казва Google Games, a социалната мрежа, която се разработва от търсачка номер едно, е известна под неформалното име Google Me. Самата интернет компания отказва какъвто и да било коментар и за двата проекта, но според Адам Дианжело, който е бивш служител на Facebook, слуховете за Google Me отразяват самата истина.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

5 коментара
  • 1
    yurukov avatar :-|
    Боян Юруков

    Те вече пробваха една и нямаше никакъв успех. После пробваха конкурент на secondlife, който беше интересен, но пак нямаше успех. Наскоро пробваха с конкурент на twitter и май и той залязва яко. Сега пак при социалните ли ще се връщат?

  • 2
    iralchev avatar :-?
    Иван Ралчев

    Нека опитват, може и да успеят. Има голяма вероятност малко хора да проявят интерес - имаме си Facebook и Twitter. Какво стана с Meme-то на Yahoo!?

  • 3
    soregashi avatar :-|
    soregashi

    Шанса им е толкова, колкото е моя шанс да стана ядрен инжинер. Демек има го ама е в сънищата.

  • 4
    brainsfree avatar :-|
    brainsfree

    ... хм да наричаш ФБ най-голямата таргет група в света е като да кажеш, че гледащите телевизия са таргет група... не звучи професионално. Изведнъж средствата (медиите които се ползват за ком канал) започват да определят таргетиране, което е смешно ... или поне тази вечер

  • 5
    vanilla_lady avatar :-?
    Вани

    "Основен източник на приходи за Google е рекламата, а социалните мрежи дават достъп до една лавинообразно растяща аудитория – само във Facebook има регистрирани половин милиард души. ... "За Google няма нищо по-страшно от компания, която има 500 млн. абонати, знае много неща за тях и им пуска таргетирана реклама. Всяка секунда, която потребителите прекарват във Facebook, и всяка реклама, която Facebook публикува, означава една секунда по-малко за Google и една реклама по-малко за Google", казва Тод Дейгръс, партньор във фонда за рискови инвестиции Spark Capital"
    Истината е, че на гугъл не им се разделя с кокалчето...


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK