е-правителството прегря
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

е-правителството прегря

Случката с "падането" на www.egov.bg загатва само един от сценариите, които могат да спънат реализацията на е-управлението в България.

е-правителството прегря

Порталът на електронното правителство www.egov.bg ще е извън строя най-малко за седмица

Асен Георгиев
5406 прочитания

Случката с "падането" на www.egov.bg загатва само един от сценариите, които могат да спънат реализацията на е-управлението в България.

© Oleg Popov


България остава без правителство най-малко за една седмица. Или поне що се отнася до неговия електронен вариант. "Порталът на електронното правителство е офлайн от понеделник", уточни за "Капитал" Валери Борисов, директор "Електронно управление" в Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията (МТИТС).

Гражданите и бизнеса ще могат отново да се възползват от услугите на сайта най-рано в петък. Egov.bg е порталът на е-управлението в България, който трябва да обединява всички работещи и сертифицирани електронно-административни услуги. Към момента той все още е в тестов режим и реално чрез него могат да се използват едва двадесетина функционалности за дигитално общуване с държавни органи. Реалното му стартиране е сред основните приоритети на МТИТС.

"Имаме голяма авария с филтро-вентилационната система на контролно-техническия център на е-правителството, който се намира в Бояна", допълни Борисов. "Проблемът се появи в понеделник. Опитахме рестарт, но само след 2 часа сравнително нормална работа, параметрите се влошиха отново и съвсем умишлено спряхме машините", каза още директорът на "Електронно управление" в транспортното ведомство. И добавя: "Не искаме да рискуваме да повредим оборудване за няколко милиона лева". Той твърди също така, че по проблема се работи усилено и е почти сигурно, че ще бъде отстранен до петък.

Голям късмет...

"Щастливци сме, че това се случва сега, когато порталът не е в реална експлоатация", казва Борисов. Според него това е добре, защото е своеобразна тренировка в реална обстановка, която ще бъде полезна за бъдещето поддържане на техниката. 

Към момента порталът на електронното управление все още е в тестов режим. За да мине в реална експлоатация, трябва да бъде сертифициран и вписан в определени регистри, съгласно Закона за електронно управление (ЗЕУ), който е може би от един най-нарушаваните закони в България.

"Не ми се мисли, ако нещата бяха в реална експлоатация, ако имаше 50 администраци, които да предоставят услуги, какво щеше да се случи", откровено сподели Борисов.

Аларма

Добрата новина е, че липсата на е-портала в момента едва ли ще причини неудобства за гражданите и бизнеса, защото реално той все още е слабо известен, а малкото налични услуги не са от най-използваните въобще. Също така, аварията няма да доведе до загуба на каквито и да било данни, защото повредата е само в климатизацията, а сървърите са били изключени на време. Освен това и към момента има бекъп на системата, уверява Борисов.

Попитан какви ще бъдат мерките, които ще бъдат предприети, за да се избегне подобен инцидент по-нататък, Борисов отгововаря: "Гаранциите са в договорите за поддръжка, които ние ще имаме с фирмите, защото сега тази дейност за филтро-вентилационната система е извън обхвата на договора за поддръжка". Към момента голяма част от поддръжката все още се извършва от компаниите, които са доставяли техниката, която все още е в гаранция.

Основните системи, които трябва да служат за фундамент на е-управлението, се изграждат по проект "Интегрирано административно обслужване на централно и местно ниво и предоставяне на публични услуги". Той е разделен на три основни части и всяка от тях е поверена чрез обществена поръчка на фирма или консорциум.

Публичната информация за изпълнителите показва, че центъра в Бояна, в който е възникнал проблемът, е изграден от "HP България", която отговаря и за създаването на Регистъра на регистрите; Регистър на информационните обекти; Регистър на е-услугите и Система за единно време.

"Сименс България" отговаря за втората опорна точка на електронното управление, която се намира в Сливен; Единен портал за достъп до административните е-услуги и Еднократна идентификация на потребителите на е-услуги. Консорциум "Сторма" изгражда третата опорна точка във Варна; Единна система за обмен на електронни документи (ЕСОЕС) и Резервиване на инфраструктура за публичен ключ.

В момента протича приемането на готовите информационни системи, разработени по проект "Интегрирано административно обслужване на централно и местно ниво и предоставяне на публични услуги".

Предвидена е възможност, ако вбъдеще климатизацията в центъра в София откаже, работата да се поеме от опорната точка във Варна, разказва още Борисов. Все още обаче другите два центъра не са пуснати в експлоатация.

Предполагаемите вреди, които ще нанесе спирането на egov.bg, към момента са по-скоро минимални, тъй като портала не разполага с много услуги и реално почти не се използва. При всички положения обаче е меко казано недопустимо ключов за държавата ресурс като портала на е-управлението, върху който скоро би трябвало се крепят голяма част от административните услуги, да излезе от строя за... цели 5 дни.

В момента се приемат готовите системи и всичко е в тестов режим. Добре. Дано обаче случката послужи като червена лампа, която да сигнализира, че ако не се вземат адекватни мерки за двойно осигуряване на електронното управление, следващото изчезване на портала, може да има много по-сериозни последици.

България остава без правителство най-малко за една седмица. Или поне що се отнася до неговия електронен вариант. "Порталът на електронното правителство е офлайн от понеделник", уточни за "Капитал" Валери Борисов, директор "Електронно управление" в Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията (МТИТС).

Гражданите и бизнеса ще могат отново да се възползват от услугите на сайта най-рано в петък. Egov.bg е порталът на е-управлението в България, който трябва да обединява всички работещи и сертифицирани електронно-административни услуги. Към момента той все още е в тестов режим и реално чрез него могат да се използват едва двадесетина функционалности за дигитално общуване с държавни органи. Реалното му стартиране е сред основните приоритети на МТИТС.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

18 коментара
  • 1
    sasvirco avatar :-|
    sasvirco

    Оборудване за няколко милиона, а няма дизастър рикавъри. Даже има само един климатик и той се счупил. Ебаси смешката, или няколко милиона ама всъщност са дадени към 150 000 лева за оборудване.

  • Georgi K

    Тия хора не са ли чували думички, като "FAILOVER" и "Disaster recovery", за каква техника са дадени "милиони левове" щом там има 1 слабо-известен информативен сайт?!

    А сега е време да очакваме и наложени глоби на граждани, за това, че сайта и услугите предоставени от него не работят!

  • 3
    tarambukcho avatar :-P
    Софиянец

    Незная доколко е вярно, но съм чувал от ИТ специалисти че въпросният "контролно-техническия център (бла-бла)" е някаква непригодна зала в резиденция Бояна.
    Буквално "шкафовете седят по средата на някаква бална зала с дебел килим и се охлаждат се от някакви битови климатици".

    смях такъв, по нашенски

  • Лео

    "Публичната информация за изпълнителите показва, че центъра в Бояна, в който е възникнал проблемът, е изграден от "HP България"..." ... "Гаранциите са в договорите за поддръжка, които ние ще имаме с фирмите, защото сега тази дейност за филтро-вентилационната система е извън обхвата на договора за поддръжка"
    Значи ли това, че HP са създали система, изискваща определени условия на работа, които някой друг не е изпълнил?
    "Също така, аварията няма да доведе до загуба на каквито и да било данни, защото повредата е само в климатизацията, а сървърите са били изключени на време."
    Или накратко - системата прегря и подаде сигнал, ние я изключихме.
    "Сименс България" отговаря за втората опорна точка на електронното управление...
    Тия не се ли занимаваха с новите документи?
    Тази втора опорна точка не работи ли?
    Трябва да ги "баннат" да не участват повече в конкурси за обществени поръчки...
    Капитал - много текст, никаква информация...

  • 5
    aussie avatar :-|
    aussie

    И според мен е недопустимо да се допусне такава елементарна грешка в осигуряване на безпроблемни климатични условия :)

  • Kostadinov

    Те сега че поарчат едни 10-ина млн. лъва за Оклиматизирване, Орезервирване и Обгрижване. СИМЕНС ЗНАЕ КАК :(

    И как след това да не се чувстваш като силно Удовлетворен и ОбГРИЖЕН данъкоплатец ?

  • 7
    xpc avatar :-?
    xpc

    Не е голяма загуба. egov.bg и без това почти за нищо не ставаше.
    Преди време ми се наложи да сменя адресна регистрация. Разчитайки на факта, че вече сме в 21-ви век и Европа, както и на електронния си подпис, реших да използвам е-правителството за тази цел.
    Е, не бях особено изненадан, когато възникна грешка при регистрацията на подписа. Разгледах по-подробно програмния код и видях, че е направен да работи само на Internet Explorer. Проблема е, че изобщо нямам възможност да го използвам.
    И въпреки че живеем в 21-ви век и уж в Европа, и уж имаме е-правителство, накрая отидох в общината, наредих се на опашката и си свърших работата по каналния ред.
    Но все още недоумявам, как може даже и начинаещ програмист - аматьор да знае, че една интернет страница, сайт или портал, трябва да се тества и да може да работи поне на 3-4 от популярните браузъри, а господата специалисти от държавната администрация да не са наясно с тези подробности.

  • 8
    k_ avatar :-|
    k_

    За измамата "електронно правителство" трябва да се държи отговорено царското "юпи", което освен че се оказа с пипе и манталитет на пионерски отряден ръководител, но и яко крадливо на всичкото отгоре. Малкият Мук и приятели опапаха близо 100 милиона лева от бюджета и европейски фондове и я свършиха като кучето на нивата.
    Има едно голямо НИЩО!
    Кво електронно превителство, кви пет лева!
    Оня ден трябваше да внеса някви документи по справка в данъчен офис в София. Имам ги сканирани, имам УЕП и си викам айде сега да им пратя един мейл и готово. Разбира се, че УЕП не работи за тия неща. Той всъщност за много малко неща работи.
    Гледам аз в контактите на НАП за моя данъчен офис за мейл адресче нещо - няма. Телефони и адрес само.
    Нищо аз ще им се обадя, ще им обясня и те ще ми кажат мейла дето да засиля файла и той ще стигне където трябва.
    Три часа звъня на два телефона - нищо. единия перманентно зает, другия свободен. Айде, един фриенд имал път натам, та му викам
    -"Виж кво мой човек, питай ги за някъв телефон, че искам да ги питам нещо."
    А оно ми се хили "А ти за кво мислиш, че отивам там. От три дена телефоните им не работят. Те са само на джиесеми ама не ги казват."
    Е нема как - разпечтавай 30 страници А4 формат, пакетирай и засилвай с обратна разписка. Надявам се, че поне адреса са дали верен в старинцата на НАП.

  • 9
    dara avatar :-|
    Dara

    До коментар [#7] от "xpc":

    За съжаление повечето банки също имат подобни проблеми, не оптимизират за нищо друго, освен IE. В най-добрия случай Firefox. Или поне така беше доскоро.

    Тъпо.

  • 10
    xpc avatar :-|
    xpc

    До коментар [#9] от "Dara":

    За щастие имам късмет с банката. Въпреки, че заслужава, няма да и правя реклама, но използвам УЕП за банкови операции с Firefox на линукс (а съм пробвал и с други браузъри) и работи без никакви проблеми.
    Лошото е, че на държавните институции не им пука ни най-малко за функционалността на електронните услуги, нито за удобството на потребителите. Очевидно са мотивирани единствно от желанието да усвояват по някакъв, какъв да е начин отпуснатите средства.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK