Дилемата на иноваторите
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Дилемата на иноваторите

Дилемата на иноваторите

Google спешно се нуждае от свежи източници на печалба, различни от интернет търсенето

Юлиян Арнаудов
3437 прочитания

© Bloomberg


Не е лесно да си Google в наши дни. Компанията продължава да отчита растеж, стабилни печалби, но светът на интернет се променя непрекъснато, твърде бързо – основният бизнес в сферата на интернет търсенето се забавя, появяват се нови играчи, които засилват конкуренцията, а иновативните начинания дават противоречиви или недостатъчно силни резултати. На борсата пък интернет гигантът отчита спад в акциите и отстъпване на позициите на финансовите пазари на конкуренти като Apple. Оттук инвеститорите си задават въпроса ще може ли Google да се ориентира в новата ситуация.

Компанията все още доминира в основния си бизнес сегмент – този на интернет търсенето, като в САЩ държи 64% пазарен дял, но също така отчита забавяне на темпото на растеж. Това се дължи на няколко факта: на първо място, Google става жертва на собственият си успех. Компанията няма как да отчита непрекъснато рекордни печалби и растеж. Второ  - 12 години след пускането на търсачката интернет пазарът се измени драстично. Появяват се конкуренти като например Bing на Microsoft или социалната мрежа Facebook, която има намерение да пусне свой аналог на Google Search.

Конкуренцията се надига

Задълбочаващата се конкуренция в основния бизнес сегмент на Google може да нанесе сериозен удар по приходите на компанията. В момента тя получава около 23 млрд. долара годишно. От тях 91% са базирани на доходи от рекламните бизнес модели Google AdWords и Google AdSense, които са изцяло свързани с търсенето на съдържание в мрежата. Конкурентната услуга за търсене на Microsoft – Bing, успя да спечели 12.7% пазарен дял по последни данни от юни. Този факт няма как да не тревожи Google, защото през последните няколко години компанията засенчваше другите си конкуренти толкова, че те просто не успяваха да се наложат на пазара. Това се дължи най-вече на удобната за потребителите технология за търсене, която компанията предлага. В момента обаче Google не е върхът на технологичните новости. Частично успешното налагане на пазара на Bing засега се дължи на по-добрия интерфейс, както и на някои други екстри.

Друг проблем, който тормози компанията през последните месеци, е спорът с китайските регулатори и по-трудното налагане на услугите й в най-многолюдната държава в света. Google обяви, че няма да продължи да филтрира резултатите при търсене от китайската версия на търсачката си. Властите в азиатската страна обаче останаха непримирими. В крайна сметка се наложи Google да преустанови тази дейност в страната. Това е добре дошло за местния конкурент Baidu, който продължи да се налага като лидер на пазара в Китай. Макар и подпомогнат от обстоятелствата, в случая един регионален играч успя да пребори щатския интернет гигант. Подобни регионални играчи може и за бъдеще да създават затруднения и да засилват конкуренцията в определени държави. Такава е ситуацията в Русия, като местният Yandex.ru също е пред Google като най-предпочитана търсачка от местните потребители.

От финансова гледна точка IT гигантът вече не е толкова атрактивен и на борсата. Продължава да се отчита 17-18% ръст, който е мечта за някои фирми в момента, но той е нищо в сравнение с предишните 40% и повече в най-силните години на компанията. За сметка на това акциите на Google са на сравнително "плоски" нива за последните пет години. "Google вече не е гореща компания", заяви Марк Беньоф, изпълнителен директор на Salesforce.com. И добавя: "Акциите им запазват нивата от последните пет-шест години. Как може да се наричаш лидер при такова представяне на борсата? Те трябва да разширят дейността си. При това бързо."

Накъде

Подобно на други иноватори Google е изправен пред дилемата как дейността на фирмата да премине отвъд основния й бизнес, който я изстреля на върха. В миналото тя предприе няколко големи придобивания, като закупи YouTube за 1.6 млрд. долара, рекламната компания DoubleClick за 3.1 млрд. долара. Но нито една от тези сделки не успя да диверсифицира значително дейността и най-вече източниците на приходи.

Начинанията извън търсенето могат да бъдат систематизирани в четири направления: мобилен интернет (Android, AdMob), банерна реклама (дейността на DoubleClick), онлайн видео в лицето на YouTube и приложения. Засега два от тях (мобилният интернет и видеосъдържанието) надминават по темпове на растеж основната дейност, но не успяват да я надминат и по приходи. Google не предоставя финансова информация, разбита по тези пера, но според Sandeep Aggrawal от видеосъдържание и приложения за 2009 г. са постъпили приходи от 1.5 млрд. долара. През тази година те трябва да достигнат 2.1 млрд. долара. Това обаче е сравнително малко парче от общите приходи на компанията.

Най-успешното алтернативно начинание на Google до момента е операционната система Android, предназначена за мобилни телефони. Според IT гиганта всеки ден се активират 160 хил. нови апарата, които използват Android. Изследователската фирма Canalys публикува в сряда данни, според които за второто тримесечие на 2010 г. продажбите на смартфони, използващи за база платформата на Google, са нараснали с внушаващите 886% на годишна база. Проблемът обаче отново се крие в доходността на този бизнес. Компанията само разработва софтуера и го предлага на различните производители на смартфони да го интегрират в своите модели. Това е нож с две остриета – от една страна, така се разчита на голям асортимент смартфони от различни марки, от друга, приходите са значително по-малки спрямо това, което би станало, ако Google сами произвеждат свои модели. Показателно е обаче, че компанията не успя да наложи своя модел смартфон Nexus One и след шест месеца на пазара го изтегли. За сравнение -  Apple генерира приходи от 15 млрд. долара само от продажбата на iPhone, като се възползва от факта, че разполага със собствена операционна система и собствен модел смартфон.

Съществува и пети вариант за разнообразяване на източниците на приходи на Google - това е пазарният сегмент на социалните мрежи и евентуалното представяне на Google Me. Има очаквания компанията да заложи много на този проект и да се опита да конкурира Facebook. Само преди дни търсачката закри проекта Google Wave, неговият инструментариум обаче може да се ползва в бъдещи начинания на Google, които може да бъдат част от изграждането на една социална мрежа.

Светлина в тунела?

И все пак продължава да стои въпросът откъде ще дойдат следващите 20 млрд. долара за Google?

Като успешен пример за диверсификация на приходите може да се даде Microsoft. След пускането на операционната система MS-DOS компанията веднага започна разработката на софтуер за бизнес приложения, които еволюираха в сегашните Office пакети. Те в момента генерират 40% от приходите на компанията. Така Бил Гейтс паралелно разви  своят бизнес с операционни системи и този за бизнес софтуер. Microsoft вече търси своя трети успешен бизнес, като усилията са насочени към пазара за видеоигри и платени интернет приложения. Сега софтуерният гигант се опитва да ги комбинира чрез конзолата X-Box и онлайн услугата X-Box Live. Например за миналата финансова година Microsoft реализира общи приходи от X-Box Live от 1.2 млрд. долара, което, подобно на другите бизнес начинания на Google, не представлява стабилен дял от портфолиото. Този сегмент обаче е с голям потенциал за растеж. Освен услугата на Microsoft доказателство за това е и онлайн магазинът на Apple – iTunes.

Списание "Форчън" коментира, че ако Google успее да интегрира елемент на социална мрежа в своята търсачка, която да се комбинира с YouTube и другите интернет услуги на компанията, тогава потребителите ще имат стимул да прекарват повече време на нейните сайтове. Това неминуемо ще доведе и повече рекламодатели, което естествено ще доведе до втори бум на приходите. Проблемът е, че Facebook също държи на прицел Google и наскоро обяви, че може да стартира своя търсачка, която да бъде интегрирана в социалната мрежа на компанията. По този начин в един момент може да изправи двете компании една срещу друга, като техните пазарни сегменти да се припокрият. И тогава дилемата ще бъде сведена до простото кой кого.

Не е лесно да си Google в наши дни. Компанията продължава да отчита растеж, стабилни печалби, но светът на интернет се променя непрекъснато, твърде бързо – основният бизнес в сферата на интернет търсенето се забавя, появяват се нови играчи, които засилват конкуренцията, а иновативните начинания дават противоречиви или недостатъчно силни резултати. На борсата пък интернет гигантът отчита спад в акциите и отстъпване на позициите на финансовите пазари на конкуренти като Apple. Оттук инвеститорите си задават въпроса ще може ли Google да се ориентира в новата ситуация.

Компанията все още доминира в основния си бизнес сегмент – този на интернет търсенето, като в САЩ държи 64% пазарен дял, но също така отчита забавяне на темпото на растеж. Това се дължи на няколко факта: на първо място, Google става жертва на собственият си успех. Компанията няма как да отчита непрекъснато рекордни печалби и растеж. Второ  - 12 години след пускането на търсачката интернет пазарът се измени драстично. Появяват се конкуренти като например Bing на Microsoft или социалната мрежа Facebook, която има намерение да пусне свой аналог на Google Search.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

5 коментара
  • 1
    jj avatar :-|
    J.J.

    Nexus One си беше HTC, чисто и просто. Иначе, спокойно. За Google не се грижете. Мобилния Интернет е достатъчно място за развитие, ако успеят да реализират Android по-качествено.

  • 2
    trifonov_k avatar :-P
    trifonov_k

    по-неграмотна статия одавна не бях чел одавна... няма нищо общо с действителността. като ще пишете безпредметни статии поне си проверета имената, които ползвате - GoogleSense това е нелепо. но в крайна сметка поне е забавно четиво тип глупашки хумор.

  • 3
    ariman_info avatar :-|
    Ariman

    Оптимално е Гугъл да купят Фейсбук.

  • 4
    nixonanim avatar :-|
    Nixonanim

    До коментар [#3] от "Ariman":

    няма как да стане, по-скоро Майкрософт ще направи това, вече имат доста акции и влияние. При всички положения ще е неприятно, ако някой купи фейсбук.

  • 5
    nxgui avatar :-|
    nxgui

    "Частично успешното налагане на пазара на Bing засега се дължи на по-добрия интерфейс, както и на някои други екстри."

    Думата екстри няма място в такава статия. Вземете си бележка, очакваме много повече от вас.

    Ако ще информирате хората по темата се постарайте да сте изчерпателни, в западните издания има предостатъчно информация как се пишат подобни статии, прочетете бавно и внимателно и се постарайте да не ставате за смях.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK