Новият брой:
Какво се случва в държавата

От бензиновата колонка към кабела

Инвестициите в електромобили растат със скоростта на болид от Формула 1

Бюлетин Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

В края на юни за пръв път от 50 години на американската фондова борса беше регистрирана нова местна автомобила компания. При борсовия дебют акциите й поскъпнаха с над 45% при огромен инвеститорски интерес, въпреки че отчетите на дружеството не показват кой знае какви финансови резултати. Компанията е Tesla Motors и до няколко години  обещава да пусне първия ефективен и финансово достъпен електромобил в света.

Успешното излизане на Tesla Motors на борсата е последният показателен пример за обема на инвестициите, които се наливат в този сектор. Ако допреди няколко години за автомобилите, захранвани с електричество, се говореше като за нещо екзотично и намиращо се далеч в бъдещето, днес те застрашават пазара на традиционните коли. И инвеститорите, изглежда, знаят това.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

2 лв. / седмица за 12 седмици * Към офертата

Всички абонаменти планове

* Aбонамент за Капитал - 2 лв./седмица през първите 12 седмици, а след това - 7.25 лв./седмица. Абонаментът Ви ще бъде подновяван автоматично и таксуван на месечна база. Може да прекратите по всяко време. Само за нови абонати, физически лица.

7 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    jj avatar :-|
    J.J.
    • - 1

    Бъдещето е в plug-in хибридите.

    Нередност?
  • 2
    geordgeo avatar :-|
    geordgeo
    • + 3

    Това е бъдещето,дано се случат нещата по-скоро!

    Нередност?
  • 3
    cinik avatar :-|
    cinik
    • - 1
    • + 17

    Конкретно за България очертаващата се подмяна на технологията е равнозначна на размешване на картите, една малка надежда, да се включим в автомобилното производство. В момента картите са раздадени окончателно, всички монтажни фабрики, доставчици и логистични вериги са навързани далеч от България. Но ако ДВГ бъде заменен от електрическия, тогава заминават и доста от другите традиционни чаркове на колата: резервоар, запалване, филтри, катализатори, ауспух, може би дори скоростната кутия ще стане излишна. Логистичните вериги ще се подредят напълно наново и има малък шанс да се закачим за нещо, в сравнение със сегашната дупка

    Нередност?
  • 4
    the_core avatar :-|
    The Core
    • - 5
    • + 5

    Наивници!!!
    Поне още 50 години автомобилите с ДВГ са безалтернативни!
    Това, че разни инвеститори наливат пари в производство на екзотики е много далеч от истинското заместване на ДВГ.
    Дайте си сметка, че от момента на появяването на ДВГ и автомобила, до наистина масовото му навлизане има поне 40 години!.
    Много е примамлива идеята за чист електромобил с батерия, но скоро няма да се случи!
    Много по-перспективни са т.нар. "горивни клетки", но там пак "опираме" до гориво и по същество технологията е скъпа, с доволно скъпо гориво и ниско КПД.
    Само за леко "приземяване" и охлаждане на ентусиастите:
    Един среден автомобил има мощност от порядъка на 80 киловата (прибл.100 кс). Т.е. за 1 час пробег изразходва мощност от 80 киловатчаса.
    Ако по аналогия използуваме електромобил с подобни параметри, за да заредим батерията му ще ни трябва зарядна станция, която да осигури тази мощност като заряд (при 100% КПД). Ако приемем че напрежението е 220 волта, то зарядният ток (при заряд от 2 часа) ще е около 200 ампера.
    В момента НЯМА такава домашна мрежа, която да е проектирана за такива товари...Наличието на много такива автомобили ще умножи със степен потреблението на електричество по света. Т.е - необходима е изцяло нова (доволно скъпа) инфраструктура, включително и АЕЦ за осигуряване на огромните количества енергия, заместващи химическите горива!
    Не коментираме въобще капацитета на батериите (пробега), дали могат да се зареждат с такъв ток (т.е. наистина за 2 часа или 12 ...) или пък мощности на двигателите - вероятно около 10-15 киловата - Трабантче! По принцип колата би била доста по-проста като механика, но много по-скъпа, с по-малка товароносимост и с много по-скъпа експлоатация заради самите батерии. И като вероятност - поради дългия срок на заряд на вече караната кола, ще трябва да си купите 2 или 3 такива.. Или да плащате за "кола под наем" което е описано по-горе.
    Изводите си направете сами!

    Нередност?
  • 5
    kamendc avatar :-|
    Камен
    • - 2
    • + 2

    Чудно ми е Бай Ганьо къде ще си зарежда колата вечер, като ни в градинката, ни на тротоара има контакти. Може би ще се връзва към уличните лампи, под които паркира?

    Нередност?
  • 6
    jrussev avatar :-|
    jrussev

    Прочетох мнението на Тне Соге и не мога да не отбележа няколко неща (неточности), които обаче не са никак малковажни ! Първо и може би най-маловажно 80 киловата се равняват на 110 конски сили (само 10% разлика), но по-важното е че при ВСИЧКИ ДВГ мощността е стойност която се постига при определени обороти , а КПД е значително по-ниско спрямо електрическите двигатели. Като включим и доста сложният начин по който тази мощност се предава към задвижващите колела ... Важното е че когато имаш 80 киловатов електромотор това не означава че консумацията не енергия е такава! (същото важи и за ДВГ). А 40 години за електрониката е страшно много време! Помислете преди 40 години на какъв етап е било развитието на акумулатори и батерии.

    Нередност?
  • 7
    the_core avatar :-|
    The Core
    • - 1

    До коментар [#6] от "jrussev":

    В общи линии - има нещо верно в коментара Ви, но то не променя изводите.
    Коефициента за преобразуване от киловат в к.с. е точно 1.36.
    Мощностите на ДВГ се мерят на изхода - т.е. те наистина са такива. Има малки разлики дали се контролират по DIN или SAE - във втория случай се измерват без "помощните" агрегати на ДВГ - водна помпа, електрогенератор, серво, компресори, вентилатори и т.н...
    КПД оказва влияние на консумацията на гориво, ако приемем че изходната мощност е постоянна, така че тук не говорим за консумирана калорийна стойност от горивото.
    Частично съм съгласен и с коментара за отдаваната енергия - ДВГ не работят натоварени на 100% през цялото време, но в общия случай натоварването е винаги над 50%, което не променя нещата с порядък!
    Ел двигателите наистина имат значително по-високо КПД, но в цялата система Ел.мрежа-зарядно устройство-батерия-електронен контролер-ел.двигател-мехаичен привод, говорим за КПД не-повече от 65 процента. Ключовият елемент разбира се е батерията, защото освен всичко друго има силно ограничен живот - т.е. превръща се в консуматив, чиято цена се добавя в цената на експлоатацията.

    Нередност?
Нов коментар