От бензиновата колонка към кабела
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

От бензиновата колонка към кабела

Reuters

От бензиновата колонка към кабела

Инвестициите в електромобили растат със скоростта на болид от Формула 1

Христо Петров
4919 прочитания

Reuters

© Reuters


В края на юни за пръв път от 50 години на американската фондова борса беше регистрирана нова местна автомобила компания. При борсовия дебют акциите й поскъпнаха с над 45% при огромен инвеститорски интерес, въпреки че отчетите на дружеството не показват кой знае какви финансови резултати. Компанията е Tesla Motors и до няколко години  обещава да пусне първия ефективен и финансово достъпен електромобил в света.

Успешното излизане на Tesla Motors на борсата е последният показателен пример за обема на инвестициите, които се наливат в този сектор. Ако допреди няколко години за автомобилите, захранвани с електричество, се говореше като за нещо екзотично и намиращо се далеч в бъдещето, днес те застрашават пазара на традиционните коли. И инвеститорите, изглежда, знаят това.

Лавина от пари Според анализ на Ernst&Young през първото полугодие на годината фондовете за рискови инвестиции в САЩ са вложили над 660 млн. долара в компании, които разработват елетромобили (включително и хибриди), или необходимите за тях части и инфраструктура. Засега повечето от тях са съсредоточени именно в САЩ - най-големия автопазар в света. От Ernst&Young посочват, че този вид инвестиции растат лавинообразно спрямо миналата година – за периода между януари и март например вложените пари са 5 пъти повече, отколкото за същия период на 2009 г.

Според изнесените данни най-много средства за тази година е привлякла Better Place – американската компания, която има амбицията да построи първата в света инфраструктура за зареждане на електрически коли. Дружеството работи по проекта от няколко години и в момента тества станциите си в страни като Израел, Япония и на Хаваите. Визията на компанията е, че в близкото бъдеще базите, които подават електричество за батерията на автомобила, ще заместят традиционните бензиностанции. Данните на Ernst&Young показват, че Better Place е получила 350 млн. долара финансиране от рисковите фондове, или половината от всички инвестиции в сегмента за полугодието.

Предприемачи с визия

Това едва ли е изненадващо – шефът на компанията Шаи Агаси се слави като особено убедителен предприемач. Толкова убедителен, че успява да склони концерна Renault-Nissan да разработи модел, който вместо двигател с вътрешно горене има електромотор и електрическа батерия, която ще се зарежда в станциите на Better Place. Всъщност компанията не иска да промени само начина, по който се движат автомобилите, тя иска да въведе изцяло нов бизнес модел. Идеята е шофьорите да плащат месечна такса в зависимост от пробега на техните автомобили. От Better Place обичат да сравняват този модел с бизнес практиките на мобилните оператори. Агаси посочва, че по този начин операторите на станции ще могат да субсидират автомобила или дори той да излезе безплатен за купувача, каквато е практиката сега при телекомите. Звучи амбициозно и доста анализатори оспорват успеха на подобен бизнес модел. Факт е, че засега Renault е единственият голям автопроизводител, който работи активно с Better Place. Затова пък партньорите на компанията в лицето на правителства като Дания й осигуряват данъчен комфорт, за да разработи мрежата си от станции на тяхна територия.

Други компании, които привличат значителен интерес на инвеститорите, са Coda Automotive и Fisker Automotive (и двете са американски). Проектите им звучат достатъчно интригуващо, за да съберат около 200 млн. долара от инвеститори от началото на годината. Освен това те имат достъп и до финансиране от американското правителство. Coda Automotive планира да пусне на пазара първия си електромобил в края на тази година. За цената на модела не се знае много; предполага се, че в САЩ колата ще струва малко над 30 хил. долара с държавна субсидия, а без такава цената ще е поне 45 хил. долара. Става въпрос за стопроцентов електромобил – колата няма резервоар и ауспух, а батерията й може да се зарежда и от обикновената електрическа мрежа. Производителите обещават пробег от над 100 мили (160 км) с едно зареждане, което ще трае незавидните 6 часа. Fisker Automotive залага на по-традиционни цели – компанията от няколко години разработва хибрид, който също трябва да излезе на пазара в края на годината.

Пазарът мигрира към електромобилите

Това са малки компании, които тепърва ще трябва да се утвърждават на пазара. Но и големите концерни се насочват към електромобилите или поне към хибридите. Освен Renault такива модели готвят и компании като General Motors, които наливат стотици милиони долари във фабрики и модернизация на производствените мощности. Правителството на САЩ предвижда заеми за милиарди долари за развитието на зелените автомобилни технологии. Проблемът е, че до този огромен ресурс достъп все още имат само големите производители, а сред малките предприемачи също има хора с иновативни идеи, които биха могли да променят автопазара не само в САЩ, но и по света. Списание Forbes разказва за Бари Бърнщайн - търговец на стомана, който преди две години решава да прави електромобили, като купува резервни части от Китай и ги сглобява в САЩ. Бърнщайн така и не успял да реализира идеята си, защото правителството му отказало кредит. Едва ли това е станало заради идеята да сглобява американски коли с китайски части, защото така или иначе голяма част от автомобилните компании в САЩ (и особено тези, които разработват електромобили) го правят. Така за хора като Бърнщайн рисковите фондове се оказват единственият начин да намерят необходимите пари, с които да развият бизнеса си. А за самите фондове хора като Бърнщайн са възможност да реализират огромни печалби в близко бъдеще. И ако се съди по средствата, които се хвърлят в подобни проекти, инвеститорите точно това и очакват.

Скоро зареждането на автомобила с щепсел от електрическата мрежа няма да предизвиква странни погледи
Източник: Ройтерс

В края на юни за пръв път от 50 години на американската фондова борса беше регистрирана нова местна автомобила компания. При борсовия дебют акциите й поскъпнаха с над 45% при огромен инвеститорски интерес, въпреки че отчетите на дружеството не показват кой знае какви финансови резултати. Компанията е Tesla Motors и до няколко години  обещава да пусне първия ефективен и финансово достъпен електромобил в света.

Успешното излизане на Tesla Motors на борсата е последният показателен пример за обема на инвестициите, които се наливат в този сектор. Ако допреди няколко години за автомобилите, захранвани с електричество, се говореше като за нещо екзотично и намиращо се далеч в бъдещето, днес те застрашават пазара на традиционните коли. И инвеститорите, изглежда, знаят това.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

7 коментара
  • 1
    jj avatar :-|
    J.J.

    Бъдещето е в plug-in хибридите.

  • 2
    geordgeo avatar :-|
    geordgeo

    Това е бъдещето,дано се случат нещата по-скоро!

  • 3
    cinik avatar :-|
    cinik

    Конкретно за България очертаващата се подмяна на технологията е равнозначна на размешване на картите, една малка надежда, да се включим в автомобилното производство. В момента картите са раздадени окончателно, всички монтажни фабрики, доставчици и логистични вериги са навързани далеч от България. Но ако ДВГ бъде заменен от електрическия, тогава заминават и доста от другите традиционни чаркове на колата: резервоар, запалване, филтри, катализатори, ауспух, може би дори скоростната кутия ще стане излишна. Логистичните вериги ще се подредят напълно наново и има малък шанс да се закачим за нещо, в сравнение със сегашната дупка

  • 4
    the_core avatar :-|
    The Core

    Наивници!!!
    Поне още 50 години автомобилите с ДВГ са безалтернативни!
    Това, че разни инвеститори наливат пари в производство на екзотики е много далеч от истинското заместване на ДВГ.
    Дайте си сметка, че от момента на появяването на ДВГ и автомобила, до наистина масовото му навлизане има поне 40 години!.
    Много е примамлива идеята за чист електромобил с батерия, но скоро няма да се случи!
    Много по-перспективни са т.нар. "горивни клетки", но там пак "опираме" до гориво и по същество технологията е скъпа, с доволно скъпо гориво и ниско КПД.
    Само за леко "приземяване" и охлаждане на ентусиастите:
    Един среден автомобил има мощност от порядъка на 80 киловата (прибл.100 кс). Т.е. за 1 час пробег изразходва мощност от 80 киловатчаса.
    Ако по аналогия използуваме електромобил с подобни параметри, за да заредим батерията му ще ни трябва зарядна станция, която да осигури тази мощност като заряд (при 100% КПД). Ако приемем че напрежението е 220 волта, то зарядният ток (при заряд от 2 часа) ще е около 200 ампера.
    В момента НЯМА такава домашна мрежа, която да е проектирана за такива товари...Наличието на много такива автомобили ще умножи със степен потреблението на електричество по света. Т.е - необходима е изцяло нова (доволно скъпа) инфраструктура, включително и АЕЦ за осигуряване на огромните количества енергия, заместващи химическите горива!
    Не коментираме въобще капацитета на батериите (пробега), дали могат да се зареждат с такъв ток (т.е. наистина за 2 часа или 12 ...) или пък мощности на двигателите - вероятно около 10-15 киловата - Трабантче! По принцип колата би била доста по-проста като механика, но много по-скъпа, с по-малка товароносимост и с много по-скъпа експлоатация заради самите батерии. И като вероятност - поради дългия срок на заряд на вече караната кола, ще трябва да си купите 2 или 3 такива.. Или да плащате за "кола под наем" което е описано по-горе.
    Изводите си направете сами!

  • 5
    kamendc avatar :-|
    Камен

    Чудно ми е Бай Ганьо къде ще си зарежда колата вечер, като ни в градинката, ни на тротоара има контакти. Може би ще се връзва към уличните лампи, под които паркира?

  • 6
    jrussev avatar :-|
    jrussev

    Прочетох мнението на Тне Соге и не мога да не отбележа няколко неща (неточности), които обаче не са никак малковажни ! Първо и може би най-маловажно 80 киловата се равняват на 110 конски сили (само 10% разлика), но по-важното е че при ВСИЧКИ ДВГ мощността е стойност която се постига при определени обороти , а КПД е значително по-ниско спрямо електрическите двигатели. Като включим и доста сложният начин по който тази мощност се предава към задвижващите колела ... Важното е че когато имаш 80 киловатов електромотор това не означава че консумацията не енергия е такава! (същото важи и за ДВГ). А 40 години за електрониката е страшно много време! Помислете преди 40 години на какъв етап е било развитието на акумулатори и батерии.

  • 7
    the_core avatar :-|
    The Core

    До коментар [#6] от "jrussev":

    В общи линии - има нещо верно в коментара Ви, но то не променя изводите.
    Коефициента за преобразуване от киловат в к.с. е точно 1.36.
    Мощностите на ДВГ се мерят на изхода - т.е. те наистина са такива. Има малки разлики дали се контролират по DIN или SAE - във втория случай се измерват без "помощните" агрегати на ДВГ - водна помпа, електрогенератор, серво, компресори, вентилатори и т.н...
    КПД оказва влияние на консумацията на гориво, ако приемем че изходната мощност е постоянна, така че тук не говорим за консумирана калорийна стойност от горивото.
    Частично съм съгласен и с коментара за отдаваната енергия - ДВГ не работят натоварени на 100% през цялото време, но в общия случай натоварването е винаги над 50%, което не променя нещата с порядък!
    Ел двигателите наистина имат значително по-високо КПД, но в цялата система Ел.мрежа-зарядно устройство-батерия-електронен контролер-ел.двигател-мехаичен привод, говорим за КПД не-повече от 65 процента. Ключовият елемент разбира се е батерията, защото освен всичко друго има силно ограничен живот - т.е. превръща се в консуматив, чиято цена се добавя в цената на експлоатацията.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK