Играта на Google
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Играта на Google

Играта на Google

Интернет компанията изправя Gmail срещу Facebook и започва да се позиционира като телеком

Андриан Георгиев
4453 прочитания

© Капитал


Чували ли сте за работодател, който предлага 30 пъти по-висока заплата на свои служители, за да ги задържи? Наскоро Google се опита да направи точно това. Става дума за двама от мениджърите в индийското подразделение на интернет гиганта. Въпреки това обаче те решават да отидат на работа във Facebook, предава Financial Times.

Напоследък конкуренцията между въпросните две интернет компании започва да се изостря. Според многобройни източници Google е в напреднал стадий от разработката на социална мрежа с кодовото име Google Me. Тя ще съдържа приложения и игри и ще свързва хората с техните семейства и приятели също както Facebook.

Освен това от около 10 дни Google ускори добавянето на нови функции към Gmail - например възможността за провеждане на телефонни обаждания. Според анализаторите на списание Wired тази инициатива всъщност цели да накара хората да прекарват повече време в електронната поща, превръщайки я в своеобразен комуникационен хъб, който да конкурира Facebook. По този начин Google продължава своя преход от интернет търсачка към комуникационна компания от нов тип. Поне засега обаче няма промяна в основния източник на приходи за компанията - над 90% от тях идват от рекламата в контекста на резултатите от търсенето.

Me, Me, Me... me too*

Трябва да се отбележи също така, че Google придоби четири компании само през последния месец, с което подсили слуховете, че скоро ще предложи социална мрежа. Търсачката плати над $200 млн. за Slide, разработчик на приложения за Facebook и MySpace. Освен това купи и Angstro, услуга, която претърсва интернет за информация относно приятелите ви във Facebook и LinkedIn. Третата погълната фирма е Jambool. Цената й е била около $70 млн. по данни на блога TechCrunch. Тя се занимава със системи за разплащания с виртуална валута.  Чрез тях разработчиците на игри продават дигитални стоки като оръжия или пък коктейли срещу истински пари. Последната компания, която придоби Google е Social Deck, производител на игри за социални мрежи, достъпни от мобилен телефон.

Тези сделки са основно с цел привличане на талантливи служители. Припомняме, че в края на юли Google финансира със $100 млн. Zynga, разработчикът на игри за Facebook като например популярната Farmville. Чрез тази инвестиция Google се надява да увеличи знанието си за навиците на потребителите на игри в социални мрежи.

Въпреки огромните инвестиции начинанието изглежда рисковано. Досега опитите на интернет търсачката да създаде конкурент на Facebook приличат на безплодните усилия на Microsoft да победи Google при интернет търсенето. Неотдавна Google обяви, че до края на 2010 г. ще спре своята социална мрежа Wave. Добавката към Gmail, наречена Buzz, чрез която потребителите следят какво споделят съмишлениците им, също не успява да заинтригува много хора.

Според информация от Playfish, разработчик на игри за Facebook и собственост на EA, най-голямата интернет търсачка все пак е взела урок и в бъдещия проект Google Me ще подобри видимостта на услугата си. Вероятно тя ще се намира на отделен сайт, но това все още не е потвърдено. По-сигурното е, че Playfish ще бъде един от бъдещите партньори на Google Me.

Компании като нея имат интерес от нова силна социална мрежа, противостояща на Facebook, тъй като отношенията между разработчиците и платформата са бурни. През пролетта Facebook ограничи комуникацията между създателите на игри и техните потребители в опит да предпази от спам хората, които не играят онлайн. Това е сериозен проблем за компании като Zynga и Playfish, тъй като потребителите на Facebook не търсят игри, а очакват те едва ли не сами да идват при тях. Затова в последните месеци трафикът на разработчиците спада, които от своя страна компенсират това с повече нови игри, изтъква Financial Times. Пускането на нова социална мрежа, подкрепяна от мощна компания като Google, обаче ще конкурира Facebook и ще създаде нов източник на приходи за разработчиците.

Едно от предизвикателствата пред Google, заявено наскоро в презентация от техен служител, е как да създадат механизъм, чрез който хората да споделят различна информация към различни хора от своя живот. В примерната ситуация, описана от Пол Адамс, мениджър в Google, учителката Деби иска да покаже различна част от своята идентичност на своите ученици, техните родители и своите приятели. Това и сега е възможно да бъде зададено във Facebook, но е толкова трудно, че повечето потребители не биха пробвали. Причината е в подхода на Марк Зукърбърг, изпълнителен директор на Facebook, според когото човек трябва да има една идентичност онлайн и в реалния свят.

Освен нова социална мрежа през последните седмици

Google работи интензивно върху Gmail

Една от новите възможности на електронна поща е провеждането на VoIP обаждания (глас, предаван по интернет) към телефони. Необходимо е в чата на пощата да натиснете върху човека, с когото искате да говорите и от меню да наберете неговия номер. Разговорите в САЩ и Канада са безплатни до края на годината. Цените за повиквания в България са 60 ст./мин. за мобилни мрежи, 9 ст. за стационарни телефони, а в рамките на София - 6 ст. Преди да започнете да се обаждате обаче, в Google Voice трябва да настроите своя Gmail профил като нова телефонна линия. Плащанията се извършват към Google, така че съмнения относно силните амбиции на компанията в телеком бизнеса не може да има.

Добавянето на VoIP комуникацията в Gmail е знак, че Google иска да превърне електронната поща в централен портал за сърфиране в интернет. Очакванията на списание Wired са, че услугата ще работи без проблем от мобилните телефони с Android, операционна система, разработвана от Google. В такъв случай това допълнително ще увеличи клиентската база на гласовата комуникация през Gmail. От Wired твърдят (но без официално потвърждение), че Google ще предложи добавка към своя браузър Chrome, с която ще можете да натиснете произволен номер, публикуван в интернет, да го наберете през Gmail и да разговаряте с човека от другата страна на линията. Това е още една причина да не напускате електронната поща на Google.

Другата нова опция е приоритизирането на писмата в Gmail. Чрез нея потребителите виждат първо най-важните съобщения. Алгоритъмът е насочен към хора, които получават десетки и дори стотици писма на ден. Той преценява спешността на база на обратната връзка, която хората дават за спешността на всяко новополучено съобщение. И освен това с времето се самоообучава, изучавайки навиците и предпочитанията на потребителя.

"Google се опитва да направи Gmail по-полезна. Компанията спря Wave, защото проектът просто не работеше. Надявам се някои функции от Wave да намерят своето място в Gmail", коментира за "Капитал" Хилъри Мейсън, професор по компютърни науки и главен изследовател в Bit.ly, сайтът за съкращаване на линкове.

Наскоро тя създаде скриптове, които сортират всички писма в Gmail по спешност в папки. Кодът на проф. Хилъри Мейсън преценява през IMAP интерфейс важността на всяко писмо по това дали подателят му е писал преди и колко редовно. Засега т.нар. Email Classifier работи с дузина доброволци, но проф. Хилъри Мейсън се надява да предложи скриптовете на целия интернет до края на септември. "Бих искала да видя в Gmail планиране на писма, предназначени за по-късно изпращане, както и лесно определяне на псевдоними, които водят до различни пощенски кутии", добавя водещият учен на Bit.ly. Функции, които може би скоро ще видим в Gmail, ако съдим по скоростта, с която Google модернизира своята елекронна поща.

----

*(Аз, аз, аз... аз също) Реплика на агент Смит от "Матрицата: Презареждане"

Чували ли сте за работодател, който предлага 30 пъти по-висока заплата на свои служители, за да ги задържи? Наскоро Google се опита да направи точно това. Става дума за двама от мениджърите в индийското подразделение на интернет гиганта. Въпреки това обаче те решават да отидат на работа във Facebook, предава Financial Times.

Напоследък конкуренцията между въпросните две интернет компании започва да се изостря. Според многобройни източници Google е в напреднал стадий от разработката на социална мрежа с кодовото име Google Me. Тя ще съдържа приложения и игри и ще свързва хората с техните семейства и приятели също както Facebook.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    opsss avatar :-|
    Opsss

    Тези опити за оптимизиране на пощата на Гугъл в момента изглеждат забавни, но нищо повече. Аз не откривам полезност. Bit.ly са сладури, но няма как на Мейсън да не му е известно, че отдавна има мейл програми, които се справят отлично с разпращането на тонове писма до различни адресати. Изобщо тази стратегия с пощата, като основа за сърфиране е спукана гума. Има една книжка, която разбира се сте чели: "22 закона на маркетинга". Там имаше един "закон за разширената продуктова линия", който все едно е писан специално за Гугъл. Гугъл са синоним на търсене, а то намалява и то при нарастване на броя на потребителите. Просто хората си знаят техните сайтове или въпроснат френдове в социалната си мрежа и хоп, няма нужда от търсене. Колко е просто. Изпуснаха влака. Не ги мислех за толкова тъпи, но направо се надскочиха.
    А, да! Щях да забравя отново да поздравя Анди! Браво момче, дръж фронта.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK