Необходим ли е спам регистър?

Наличието на спам регистър не е решение на проблема с непоисканите съобщения

   ©  Flickr / CC / baltimike
Пейо Попов: Спам регистърът е скъп и неефективен


Преди да мислим по въпроса за вида достъп до регистъра, трябва да има отговор

дали този регистър реално има вероятност да спре или намали нежеланата

поща или по-скоро само ще създаде допълнителни административни

трудности за желаещите да се занимават с бизнес по правилата.

Създаването на уведомителни и регистрационни режими, воденето на

нарочни регистри и други подобни мерки са средства, които са избрани

преди всичко, защото са познати и удобни за администрацията, а не

защото са подходящи в борбата срещу нежеланата поща.

Настоящата уредба на непоисканите търговски съобщения е неадекватна на

технологичната и икономическа природа на явлението. Законодателят е

отказал да отчете дори и елементарния детайл, че изпращачът в огромния

брой случаи няма начин да знае дали адресът за електронна поща се

ползва за нуждите на физическо или юридическо лице.

Авторството на съобщението и фактът на изпращането му от обвиняемия са също трудни за доказване. Това са трудности и усложнения, които не само

препятстват процеса по прилагане на закона,

а преди всичко са свързани с разходи.

Разходи, време и усилия за подаване на жалба от получателя.

Разходи от държавата за създаване и функциониране на регулатор, специален регистър, за административна обработка на жалбите,

проучване на всеки случай, издаване нa административен акт и последващата му защита. Разходи по защита и евентуално оспорване ще има и изпращача.

Каква е ползата и ефективността за обществото от всички тези разходи и усилия, след като

максималната санкция за юридическо лице е евентуална глоба в размер на

2000 лева?

Потребителите получават "защита" единствено на книга, а държавата

разходва време и средства да създава регистри и структури, които да се

борят с нещо, с което нямат реалната възможност да се справят.  

Кому е нужна и каква е практическата полза от такава регулация? При

създаването на Закона за електронната търговия направена ли е преценка

за очакваното въздействие или отново безкритично и механично са

пренасяни разпоредбите на европейската директива, без да се положат

усилия за създаването на мерки, които реално ще постигнат заложените в

нея цели?

В България работи регистър на юридическите лица, които не искат да получават спам. Инструментът се поддържа от Комисията за защита на потребителите (КЗП), която е инвестирала в него 2000 лв. Всеки, който изпрати спам до адрес, записан в регистъра, подлежи на санкция от КЗП.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    epoc avatar :-|
    epoc

    "Необходим ли е спам регистър?"

    Да, защото законът го изисква.

    Правилният въпрос е, необходим ли ни е такъв закон, само че не видях да се задава никъде в статията, а само да се намеква за него.

    Нередност?
Нов коментар

Още от Капитал