Nokia: Презареждане
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Nokia: Презареждане

Новият изпълнителен директор на Nokia Стивън Елоп (в центъра) ще трябва да мобилизира целия си потенциал и контанкти, за да върне компанията към устойчив растеж.

Nokia: Презареждане

Кадър на Microsoft оглави финландския производител на мобилни устройства, за да върне иновативността му

Асен Георгиев
6264 прочитания

Новият изпълнителен директор на Nokia Стивън Елоп (в центъра) ще трябва да мобилизира целия си потенциал и контанкти, за да върне компанията към устойчив растеж.

© LEHTIKUVA


"Ако има една дума, която да описва Финландия, тя е оцеляване. Така че ми е много трудно да приема идеята, че тази компания [Nokia, бел. авт.] просто ще се откаже и предаде." Твърдението е на историка Марти Хайкио от Университета в Хелзинки. Той е автор на книга за Nokia, която описва много от възходите и паденията на 140-годишния индустриален конгломерат - гордост на скандинавската държава.

Всъщност Nokia все още е най-големият производител на мобилни телефони в света. Не само историкът Хайкио, но и нито един финландец не е готов да приеме, че компанията престава да е локомотив на мобилната индустрия и се превръща в обикновен вагон от нейната композиция. Пазарът на безжичните комуникации през последните няколко години обаче показва точно това - Nokia продължава да продава най-много апарати, представя се сравнително добре и в средния смартфон сегмент, но драстично изостава в бурно развиващия се висок сектор на умните мобилни устройства (iPhone и армията апарати, въоръжени с Android).

Неуспехите в смартфон пазара от последните години и затихването на иновациите, които компанията предлага, доведоха до 10-милиарден спад в приходите й за 2009 спрямо 2008 (виж таблицата). Въпреки драматичното понижение обаче за второто тримесечие на 2010 Nokia продължава да държи една трета от пазара на мобилни телефони и около 38% в смартфон сегмента (предимно в долната му ценова част). Проблемът е, че ръстът, който компанията реализира при смартфоните спрямо второто тримесечие на 2009, е 22%, а общото нарастване на пазара - 50%. А това в комбинация с факта, че финландската компания не разполага с хитов апарат от ранга на iPhone, не чертае добра дългосрочна перспектива за развитие.

Обиколна назад

Драстичният спад в оборотите и пазарното присъствие на Nokia не са само функция от икономическата криза, а от експлозивното развитие на смартфон сегмента, в който компанията не успява да предлага достатъчно революционни технологии с темпото на основни конкуренти като Apple, Reseach in Motion (RIM), HTC и повечето производители, използващи мобилната операционна система Android. Apple например преобърна смартфон пазара с пускането на iPhone през 2007. Именно тогава Nokia започна да губи влиянието си като иновационен център. Последвалата поява на операционната система Android, която става все по-популярна сред производители и потребители, само влоши състоянието на финландския гигант и нейната мобилна операционна система Symbian. iPhone и Android базираните апарати създадоха нови очаквания сред потребителите - не само за това какво се разбира под "функционален апарат", но и за добавените към него услуги и софтуерни приложения, достъпни по бърз и лесен начин.

Причини за изоставането

Могат да се обособят три основни причини, които спъват лидерството на Nokia при смартфоните. Това са: слабото представяне на компанията на северноамериканския пазар (той е най-големия при "умните" телефони), изоставащото развитие на софтуерните услуги за нейните апарати и липсата на адекватен хардуерен дизайн. Опитите на компанията да се справи с тези пречки от последните три години са по-скоро неуспешни.

Очевидно е назряло време за промяна. Промяна, за която вече е готов и бордът на директорите на компанията. Преди седмица се разбра и какво ще е името на промяната - Стивън Елоп. Канадецът ще бъде новият и първи изпълнителен директор на 140-годишната компания. Стивън Елоп идва от Microsoft. Там той е ръководил бизнес звеното, което пряко отговаря за развитието и продажбите на Microsoft Office. Задачата му е да върне Nokia в бързата лента на технологичния бранш. Той отново трябва да превърне компанията е иновационен център (като в края на 90-те години), от който другите да копират. Нещо, което за жалост не се случва от няколко години.

Доверие и надежда

Според председателя на борда на директорите на Nokia Джорма Олила "точно сега е правилното време за ускоряване на обновяването". "Бордът на директорите на компанията вярва, че Стивън има необходимия опит в индустрията, както и ръководните умения, за да реализира пълния потенциал на Nokia", добавя Олила в обръщение към медиите.

Преди да оглави бизнес звеното на Microsoft, Елоп е работил в компании като Juniper, Adobe Systems и Macromedia. 46-годишният мениджър има богат опит на американския пазар, както и с управлението при смяна на ръководни позиции. Въпреки това основният въпрос, който си задават в момента анализаторите и акционерите на Nokia, е дали новият изпълнителен директор ще се справи с тежките промени, които са необходими, за да бъде спрян застоят от последните години.

За да успее да се конкурира с основните играчи на смартфон пазара, Nokia трябва да подобри своите софтуерни услуги (начело с операционната система Symbian и онлайн платформата Ovi), дизайна на устройствата и връзките с големите американски безжични оператори. Опитът с придобиванията на финландския гигант от последните две години показва, че всички закупени компании са в сферата на мобилните услуги и софтуера. Факт, показателен за желанието на Nokia да навакса там, където изостава с цяла обиколка.

Но резултатите в лицето на последните обявени предложения на компанията за смартфон пазара показват, че желанието не е достатъчно. Става дума за три смартфона (E7, C7 и C6), ориентирани съответно към бизнес клиенти, социални мрежи и широка публика, които специализираните коментатори вече определиха като добри, но не достатъчно, за да се конкурират пряко с iPhone 4 и Android базираните модели. "Очевидно Nokia има нужда от устройство, вероятно базирано на платформата Meego, разработвана заедно с Intel, което да е конкурентно във високия смартфон клас", коментира пред TechNewsWorld Тим Шепърд, анализатор от Canalys. Според него едва тогава може да се говори с по-голяма сигурност какви са шансовете на Nokia да запази водещата си позиция в бранша.

Голямата спирачка

Агресивното навлизане на американският пазар също е повече от задължително и новият изпълнителен директор на Nokia, който ще поеме официално длъжността на 21 септември, явно осъзнава това. Данните от продажбите на Nokia за второто тримесечие на годината отчетливо показват изоставането на компанията в САЩ. Според Стивън Елоп иновацията при мобилните комуникации в исторически план се движи от Азия през Европа към Северна Америка. "В момента има свежи иновации в САЩ и е особено важно за Nokia да участва в този пазар", коментира Елоп пред Financial Times.

Твърдението му е базирано на конкретни факти. Според информация на компанията тя е реализирала 26.1 милиона устройства в Европа, 21 млн. в Средна и Източна Европа, 19.3 млн. в Китай, 30.8 млн. в Азиатско-Тихоокеанския район, 11.2 млн. в Латинска Америка и... 2.6 млн. в Северна Америка. Изоставането е видимо и връщането на финландската компания към растеж зависи от неговото преодоляване. Вероятно бордът на Nokia очаква Стивън Елоп, който очевидно има добри връзки в технологичните среди зад океана, да реализира тази задача.

Всъщност една от основните причини за изоставането на Nokia на северноамериканския пазар е слабите връзки с основните безжични оператори като АT&T, Verizon Wireless, Vodafone Group и Sprint-Nextel. Според анализаторите от Gartner и Credit Suisse назначението на Стивън Елоп обаче няма да промени тази ситуация коренно. "Всички говорят за опита, който Елоп има в САЩ, като за най-големия му актив. Добре е, но не точно, когато взимаш човек, който няма връзки с безжичните оператори", коментира Каролина Миланеси от анализаторската компания Gartner.

"Елоп отговаря на повечето търсени качества", смята пък Нийл Малстон, анализатор в Strategy Analytics. "Той е софтуерен инженер с опит в САЩ, което е добре, но остава да се види колко добре ще се справи с хардуерните устройства. Софтуерните инженери нямат богата история в разработването на атрактивни мобилни апарати", добавя Малстон.

Автор: Капитал
Източник: Nokia/Gartner

"Ако има една дума, която да описва Финландия, тя е оцеляване. Така че ми е много трудно да приема идеята, че тази компания [Nokia, бел. авт.] просто ще се откаже и предаде." Твърдението е на историка Марти Хайкио от Университета в Хелзинки. Той е автор на книга за Nokia, която описва много от възходите и паденията на 140-годишния индустриален конгломерат - гордост на скандинавската държава.

Всъщност Nokia все още е най-големият производител на мобилни телефони в света. Не само историкът Хайкио, но и нито един финландец не е готов да приеме, че компанията престава да е локомотив на мобилната индустрия и се превръща в обикновен вагон от нейната композиция. Пазарът на безжичните комуникации през последните няколко години обаче показва точно това - Nokia продължава да продава най-много апарати, представя се сравнително добре и в средния смартфон сегмент, но драстично изостава в бурно развиващия се висок сектор на умните мобилни устройства (iPhone и армията апарати, въоръжени с Android).


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    t_ avatar :-|
    t_

    Хмхмхмхм... Абе всички говорят колко изостанала е Нокия... Изведнъж обаче, в статията се изказва твърдението, че Нокия изостава в САЩ заради недобрата си работа с тамошните телекоми... Освен това все още си е на първо място по продажби... Симбиян има нова версия и е ужасно оптимизирана за работа с телефони... Май че апп - стор - овете и на Епъл и на Андроид наподобяват отдавна съществуващите на Нокия. Честно казано като отворя да търся в Интернет, има доста неща за Симбиян.
    А водеща позиция в най - високия клас значи ли и водеща позиция по продажби и съответно печалба??? Май не. Или поне в повечето случаи.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK