Робомобилите идват

Робоколите ще пратят подобни шофьорски реакции в миналото

Робомобилите идват

И Google се включи в надпреварата за създаване на самоуправляващи се автомобили

Асен Георгиев
3342 прочитания

Робоколите ще пратят подобни шофьорски реакции в миналото

© Shutterstock


Всеки уважаващ себе си шофьор има почти безкраен списък с неща, които прави, когато попадне в задръстване. Едни четат вестници, други се гримират, трети зяпат с нескрит интерес какво се случва в съседните коли... Един ден тези от вас с най-добрите и пълни списъци могат да се окажат притежатели на безценно ноу-хау, защото шансовете колите да започнат да се управляват сами, отваряйки повече време за запълване, нарастват с всяка изминала година.

Опитите да се създаде самоуправляващ се автомобил започват още през 60-те години на миналия век. Едва през последното десетилетие обаче в тази сфера се наблюдава сериозно развитие. От 2005 г. насам Американската агенция за перспективни отбранителни разработки (DARPA) организира състезанието Grand Challenge. То е за създаване на автомобили, които се управляват сами, и има награден фонд от над 2 млн. долара. Този стимул доведе до създаването на прототипи, които успяха да изминат десетки километри в различни условия – от пустинни до градски.

Въпрос на доверие

Самоуправляващите се автомобили не биха могли да се наложат, без да спечелят доверието на пътниците. Оказва се, че това няма да е много трудно, защото хората вече вярват на машините.

"Създадохме кола с втори волан скрит на задната седалка, така че пътниците да не могат да го видят, и им казахме, че тя ще се движи сама, управлявана от автопилот", разказва Бъркхард Хъхнке,  ръководител на Лабораторията за електронни изследвания на Volkswagen Group America, пред The Register. Участниците в експеримента натискат бутона за включване на автопилота и само една две минути по-късно вече четат вестник. Тоест имат доверие на машината, пояснява Хъхнке. При симулиране на потенциална опасност компютърът съобщава това и пътниците оставят вестника за момент. След това продължават да четат, демонстрирайки отново липсата си на притеснение.

Google на колела

Миналата седмица стана ясно, че Google също разработва проект за самоуправляващи се коли. Едва ли някой ще се учуди от факта, че компанията е наела най-добрите в света специалисти в търсенето на кибер-шофьори. Повечето от тях са участвали в състезанието на DARPA, като например 43-годишният Себастиян Тхрън, който е директор на Stanford Artificial Intelligence Laboratory. През 2005 той е човекът, който повежда отбора на университета към второто място в надпреварата Grand Challenge.

Докато Google изпробва своите робоколи по улиците на Калифорния, техни братовчеди се раждат и на европейска територия. Немският учен от Свободния университет на Берлин (FU) Раул Рояс е категоричен, че дните на хората, управляващи автомобили, са преброени. Той дори отива още по-далеч в прогнозите си: "в бъдещето ще бъде забранено на хората да управляват коли по причини, свързани със сигурността". "Колите днес са конете в миналото", допълва той пред AFP.

Масовото присъствие на подобни автомобили по пътищата на големите градове едва ли ще се случи скоро. Според Рояс от този момент ни делят поне 30 години. За сметка на това обаче той вижда робоколите на места като летища, заводи или складове след не повече от 5 до 10 години, а на магистралите, след 10 до 20 години.

Технологията

Колата на FU, наречена Made in Germany (MIG), използва камери, лазерни скенери, топлинни сензори и сателитна навигация, за да "вижда" другите превозни средства и пешеходците и да отговаря адекватно на светофарите и пътните знаци. На пръв поглед MIG изглежда като най-обикновен Volkswagen Passat с камера на покрива. Той е демонстриран за първи път миналата седмица в обезопасено летище в Берлин. В началото на октомври пък други немски учени от Braunschweig демонстрираха техния самоуправляващ се автомобил, наречен Leonie. При това в истински пътни условия. Подобни тестове се правят и в Италия.

Проектът на Google е поредното доказателство за възможностите, които самоуправляващите се коли могат да отключат. В него са използвани шест броя Toyota Prius и едно Audi TT, които са екипирани с камера, която показва какво има пред тях, радар, който създава в реално време триизмерно позициониране спрямо околната среда, изчислител на местоположението, който помага за точното определяне на колата на картата, GPS и сензор за движение. Колата на Google се движи по предварително зададени маршрути. Те първо се изминават от хора, които отчитат ключови обекти като пътни знаци, светофари и други. След това автомобилът започва своето пътешествие в компанията на двама души. Единият следи софтуерните показатели, а другият е готов във всеки един момент да поеме управлението, защото тестовете се правят в реална обстановка. За по-добра сигурност по време на тестовете се уведомява и полицията. До момента колите на Google са изминали над 140 000 тестови мили в реална обстановка, като само в някои случаи се е налагало лека човешка намеса. През 1000 автомобилите са  се движели абсолютно сами.

Къде са парите?

От Google все още не са измислили как да изкарват пари от тези свои разработки. Потенциалните приходи обаче биха идвали по различни канали – продажба на предварително зададени маршрути или на цялостна система за самоуправление на производители на автомобили.

Според Google автороботите нямат място по пътищата в близките 20 години. През това време не само робоколите трябва да станат достатъчно безопасни за хората, но трябва да се решат и много правни въпроси. Например кой ще понася отговорността при пътен инцидент – шофьорът или компанията производител. Всъщност днешното законодателство в повечето държави реално забранява колите да се движат без шофьор, което едва ли е изненада...

Предизвикателствата пред налагането на самоуправляващи се автомобили са все още много. Фактът че те вече се движат свободно по улиците е показателен за скоростното им развитие. Масовото навлизане и според инженерите на Google, и според немските им колеги ще доведе до намаляване на замърсяването на околната среда, по-ефективно използване на наличните транспортни средства, редуциране на смъртността по пътищата и освобождаване на допълнително време за четене на вестник или пиене на сутрешно кафе по пътя за работа.

Самоуправляващите се автомобили използват сензори и камери, за да разпознават във всеки един момент други коли, пешеходци, колоездачи и не се разсейват за разлика от хората. Статистиката посочва, че до 84% от катастрофите са причинени именно от човешка грешка. Очевидно е, че всеки успешен опит за елиминирането на тези човешки грешки ще намали инцидентите по пътищата и това би се приело добре навсякъде по света. Проблемът обаче към момента според Фердинанд Дуденхьофер, анализатор на тенденциите в атомобилната индустрия, че макар повечето инициативи за самоуправляващи се коли да изглеждат безспорно интересно и обещаващо, то те тепърва трябва да докажат, че са напълно надеждни в реални условия. А това може да отнеме наистина много време...  

Всеки уважаващ себе си шофьор има почти безкраен списък с неща, които прави, когато попадне в задръстване. Едни четат вестници, други се гримират, трети зяпат с нескрит интерес какво се случва в съседните коли... Един ден тези от вас с най-добрите и пълни списъци могат да се окажат притежатели на безценно ноу-хау, защото шансовете колите да започнат да се управляват сами, отваряйки повече време за запълване, нарастват с всяка изминала година.

Опитите да се създаде самоуправляващ се автомобил започват още през 60-те години на миналия век. Едва през последното десетилетие обаче в тази сфера се наблюдава сериозно развитие. От 2005 г. насам Американската агенция за перспективни отбранителни разработки (DARPA) организира състезанието Grand Challenge. То е за създаване на автомобили, които се управляват сами, и има награден фонд от над 2 млн. долара. Този стимул доведе до създаването на прототипи, които успяха да изминат десетки километри в различни условия – от пустинни до градски.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

Влезте в профила си

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Вижте абонаментните планове
Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


8 коментара
  • 1
    mdaaa avatar :-|
    mdaaa

    не благодаря, аз искам сам да си карам колата си

  • 2
    pirocorp avatar :-|
    Piroman

    даааааааааааа и аз така

  • 3
    kamendc avatar :-|
    Камен

    тука няма да потръгнат, щото могат ли да паркират в градинки, могат ли да минават на червено и да пресичат непрекъсната линия, както и да изпреварват без видимост и с превишена скорост?

  • 4
    ariman_info avatar :-|
    Ariman

    В Перник ще е лобното място на робоколите, що за софтуер може да реагира на удар отзад докато караш в насрещното и скардираш пиянски Миньоро шампионо, в дует със Сашка Васева от касетъчния дек?
    Пълен блокаж, ще се молят на Бил Гейтс да им прати специалисти да оправят зависналата в ужас и страх система...

  • 5
    pesheff avatar :-P
    Пешката

    До коментар [#4] от "Ariman":

    хахахаха - е това е коментаро!

  • 6
    rewind avatar :-|
    Todor Tanev

    По едно време бяха наизлязли едни статии за Форд и новата им система за управление на бордовия компютър, която да намали множеството катастрофи причинени от писането /човъркането по телефона/ докато се шофира /т.н. texting/, заменяйки множество команди и търсения чрез глас. Та първия коментар под онази новина беше точно в стил "С нетърпение чакам да дойде деня в който колата ще се кара сама и аз ще мога да си човъркам телефона безпрепядствено" :)

  • 8
    filister avatar :-|
    Жоро

    всъщност това е бъдещето и според мен. Човек се разсейва, прави грешки, изнервя се и по такъв начин наистина ще може до голяма степен да се намали смъртността по пътищата, но също така да не забравяме, че влизането на интернет в колите е само въпрос на време, така че колата може да се превърне и в едно мини работно място. Единственият факт, който ме притеснява е дали тези интелигентни коли няма да страдат от бъгове в софтуера и компютърни вируси, защото както знаем колкото по-сложна е една система, толкова е по-голям шанса да има бъгове.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал