Facebook навсякъде...
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Facebook навсякъде...

Facebook навсякъде...

Най-голямата социална мрежа увеличава влиянието си чрез партньорства със Skype и Microsoft

Асен Георгиев
6114 прочитания

© Добриян Добрев


Ако ICQ все още е основният ви канал за онлайн комуникация, вероятно сте започнали да си мислите, че интернет умира. Почти сигурно е, че повечето от вашите контакти вече не се появяват онлайн. Е, както може да се досетите, интернет си е жив и здрав. Просто потребителите трайно мигрират към други платформи. И особено една от тях на име Skype. През последните няколко години тя е предпочитания месинджър в България, Европа и Северна Америка.

Популярната програма, която позволява текстов чат, обаждания към други нейни потребители, към мобилни и стационарни телефони, както и видеоразговори, вече има над 550 млн. потребители по целия свят. Отскоро обаче Skype започна да интегрира свои услуги с най-голямата социална мрежа - Facebook. Благодарение на партньорството си двете платформи достигат до над 1 млрд. потребители (част от които вероятно се припокриват). Сътрудничеството изглежда изгодно и за двете страни - през 2009 г. разговорите между абонати на Skype надминават 54 млрд. минути, което е около 13% от всички международни разговори за годината, а само потребителите на Facebook, регистрирани в САЩ, прекарват средно по около 40 млн. минути месечно в мрежата.

"Същността на Skype е именно комуникацията с хората, за които ти пука", казва Рик Остерло, отговарящ за потребителските продукти в компанията. С това свое изказване той аргументира въвеждането на услугата, благодарение на която потребителите на най-новия Skype 5.0 да се възползват от интегрирания Facebook прозорец. Той позволява да сте в крак с всички новости, случващи се във Facebook, чрез вашия Skype акаунт. Както и да се обаждате директно на своите приятели в социалната мрежа през Skype. Разбира се, могат да бъдат изпращани и кратки текстови съобщения. Ако пък някой от вашите Facebook приятели е също така и потребител на Skype, можете да му се обадите напълно безплатно. От Facebook пък коментират, че работят с компании като Skype, за да позволят на потребителите им да са постоянно свързани с техните близки и приятели. Зад това твърдение обаче се крият и солидни бизнес аргументи.

Всички печелят

Сделката изглежда изгодна и за двете страни. На първо място те допълнително увеличават основния си актив - аудиторията, до която достигат. Според анализатора от технологичния блог BNET Бен Пропър, цитиран от BBC, това може да създаде изцяло нов пазар. "Сделката прави това пространство много по-интересно и показва различни насоки, към които могат да се насочат комуникациите", казва Пропър. Интеграцията на две от най-популярни интернет дестинации загатва и за тоталната свързаност, която най-вероятно ни очаква до няколко години.

Партньорството е особено важно за Skype. То добавя социален елемент към вече утвърдената платформата за комуникация. Този ход до голяма степен би предпазил компанията от съдбата на нейни предшественици като ICQ, защото създава по-силна връзка с потребителите.

Втори фронт

Интеграцията със Skype е само част от стратегията на Facebook за агресивно разрастване. Друг важен елемент е партньорството с лидера в сферата на компютърните операционни системи Microsoft. Социалната мрежа иска да бъде все по-важна за своите потребители и все по-конкурентна на Google, в чието лице вижда заплаха в дългосрочен план. Най-голямата онлайн търсачка от своя страна не остава по-назад и вече се опита да навлезе в сферата на социалните комуникации чрез приложението Wave (което обаче се провали с гръм и трясък) и загадъчния проект, придобил популярност под името Google Me.

Партньорството с Microsoft според създателя на Facebook Марк Зукърбърг не е екслузивно и целта на компанията е да разработи платформа, към която да могат да се присъединят и други желаещи. Възможността за използване на т.нар социална диаграма позволява на майкрософтската търсачка Bing да е една идея по-социална. Това може да се окаже ключово за бъдещото й развитие. Партньорството ще направи възможно потребителите, които търсят информация чрез Bing или чрез вградената търсачка на Facebook (която също е базирана на Bing) да виждат предпочитанията на своите приятели. Например, когато се поинтересувате от някой филм, до резултатите ще виждате снимките на вашите приятели, които са го харесали, или неговата фен страница. Когато пък търсите ресторант, ще можете да разберете кои заведения за обществено хранене допадат на вашите близки.

Все още няма официална информация за това как Facebook планира да печели от партньорствата си с Microsoft и Skype. Опитът на компании като Google, Facebook и Twitter обаче показва, че има достатъчно варианти за монетаризиране. Важното в случая е достъпът до голям брой потребители и информацията за техните онлайн навици.

Ако ICQ все още е основният ви канал за онлайн комуникация, вероятно сте започнали да си мислите, че интернет умира. Почти сигурно е, че повечето от вашите контакти вече не се появяват онлайн. Е, както може да се досетите, интернет си е жив и здрав. Просто потребителите трайно мигрират към други платформи. И особено една от тях на име Skype. През последните няколко години тя е предпочитания месинджър в България, Европа и Северна Америка.

Популярната програма, която позволява текстов чат, обаждания към други нейни потребители, към мобилни и стационарни телефони, както и видеоразговори, вече има над 550 млн. потребители по целия свят. Отскоро обаче Skype започна да интегрира свои услуги с най-голямата социална мрежа - Facebook. Благодарение на партньорството си двете платформи достигат до над 1 млрд. потребители (част от които вероятно се припокриват). Сътрудничеството изглежда изгодно и за двете страни - през 2009 г. разговорите между абонати на Skype надминават 54 млрд. минути, което е около 13% от всички международни разговори за годината, а само потребителите на Facebook, регистрирани в САЩ, прекарват средно по около 40 млн. минути месечно в мрежата.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара
  • 1
    goschko avatar :-|
    goschko

    На пръв поглед не ме грабва сякаш... но ще го подържа до утре, да видим. Ако размисля, старата версия може да се свали от тук: http://www.oldapps.com/skype.php

  • 2
    baba_zozolana avatar :-|
    baba_zozolana

    Благодаря за линка - много полезно. Новата версия е просто ужасно тромава. Монополизацията никога не е довела до нищо добро.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.