🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Урок по популярност

Как Facebook избира какво точно да ни покаже

Бюлетин: Моят Капитал Моят Капитал

Най-важното от света на личните финанси, пазарите и управлението на спестяванията.

Две седмици преди Нова година и дните след 14 февруари са периодите, когато любовните връзки се разпадат най-често. Тази закономерност е изведена на базата 10 000 произволни статуса във Facebook, които съдържат думите breakup и broken up, загатващи за раздяла. Денят от седмицата, избиран най-често за прекъсване на връзка, е понеделник. Вероятността да ви бият шута в средата на август и навръх Коледа е най-малка, твърди визуалният журналист Дейвид Макендлис, автор на въпросното изследване.

Може да сте сигурни, че ако сте потребител на Facebook, сайтът знае за вас много повече от това кога сте се разделили с половинката си. За да разкъсаме информационната завеса, ще ви разкажем малко повече за алгоритъма на Facebook, по който той решава какво съдържание от кой приятел да ви покаже в определен момент.


Архивът на "Капитал"

Статията, която искате да прочетете е част от архива на "Капитал", който е достъпен само за абонати. Той включва над 200 000 стати с всичко за бизнеса, политиката и обществото в България от 1993 г. насам.

Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

2 лв. / седмица за 12 седмици * Към офертата

Всички абонаменти планове

* Aбонамент за Капитал - 2 лв./седмица през първите 12 седмици, а след това - 7.25 лв./седмица. Абонаментът Ви ще бъде подновяван автоматично и таксуван на месечна база. Може да прекратите по всяко време. Само за нови абонати, физически лица.

10 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    godmouth avatar :-|
    Постовете на някой друг
    • - 24
    • + 17

    Но нищо не се казва какво става, когато някой келеш-админ-модератор ти изтрие профила без причина и трябва да започваш всичко отначало. Глупав сайт.

    Нередност?
  • 2
    karla avatar :-|
    Karla Miyagi
    • - 22
    • + 30

    Нямам фейс глупост и колкото повече информация имам за нея , толкова повече се затвърждава решението ми да нямам...

    Жалко за зарибените! За чисто губене на време си има доста по-интересни сайтове в нета...

    Нередност?
  • 3
    richardmanfred avatar :-|
    richardmanfred
    • - 5
    • + 41

    Как да станеш популярен въс Фейсбук? Това звучи като наръчник за самолюбиви и/или комплексирани хора. Естествено съветите са полезни за хората, които рекламират някаква услуга или продукт и търсят популярност.

    Нередност?
  • 4
    zaza avatar :-|
    zaza
    • - 1
    • + 10

    Дълго време се чудя какъв е принципа, според който някой излиза в нюз фийда или не, също така и колко често. Забелязвам, че ако някой се ожени, скъса и т.н. излиза почти винаги.

    За останалите неща - основния принцип е колко често сте комуникирали с някого, колко често сте отваряли профила му, коментирали сте снимки и т.н. В такива случаи може да ви излизат дори негови коментари на "не общи приятели", а дори и само да е харесал статус на необщ приятел ... ще ви излезе статуса му.

    Мисля, че съществува и друг принцип - когато нещо е коментирано от няколко "общи приятеля" то излиза с по-голям приоритет. Също и на принципа колкото повече, толкова повече... но не знам дали има същата важност. Т.е. може 20 пъти да е харесано, но е по-важно ако е харесано от 3-4 общи приятеля или само един, но с когото редовно общувате.

    В крайна сметка основният принцип е житеяския - забелязват ви и ви пишат тези, на които пишете. Наскоро ми се оплака един приятел - никой не ми се обажда и не ми пише. При което го запитах, а ти на кого пишеш? Там обаче трябва да се внимава, защото ако на някого не му харесваш ще те сложи в игнор листа или въобще ще те изтрие.

    Относно фен страниците и групите - принципът е същия. Трябва да има активност под формата на линкове, когато те бъдат коментирани страницата става интересна за този, който ги е коментирал и ще се появяват и следващите линкове. Събитията, съобщенията и т.н. също могат да свършат някаква работа.

    Нередност?
  • 5
    sdafcef avatar :-|
    sdafcef
    • + 29

    Без да разбирам от SEO ми се струва, че в случая думата edge е използвана в смисъл на предимство - както в competitive edge - конкурентно предимство, т.е. нещо което дърпа даденото действие във фейсбук по-нагоре/по-видимо от другите.
    За това ми се струва, че edge трябва да се преведе на български не като ръб (което няма нищо общо с контекста), а по-скоро като предимство.

    Нередност?
  • 6
    maznio avatar :-|
    str2sarcasm()
    • + 8

    Много информативно, както и коментарите на zaza и sdafcef. Благодаря.

    Нередност?
  • 7
    andrian avatar :-|
    Андриан Георгиев
    • + 12

    @sdafcef Преводът Ви е по-точен. Коригирахме статията.

    Нередност?
  • 8
    nikolinailieva avatar :-|
    NII
    • + 3

    Интересна и полезна статия!

    Нередност?
  • 9
    frankzappa avatar :-|
    Frank Zappa
    • - 2
    • + 3

    Прощавайте, но тези "алгоритми" (и на ФБ и на Гугъл) по-скоро ми звучат като прославената и загадъчна формула на Кока кола - елементарен маркетингов трик, зад който стоят изцяло комерсиални интереси...

    Нередност?
  • 10
    albenageorgieva avatar :-|
    albenageorgieva
    • + 4

    Тъй като стана дума за превода на edge, исках да спомена, че правилния превод според мене трябва да е или "рамо", или "връзка". Edge е връзката между два обекта, тяхното взаимодействие - всички обекти представляват мрежа, на която може да се погледне като decision tree, което се оптимизира с помощта на упоменатия алгоритъм. Думата няма нищо общо с предимство или ръб.

    За статията - страхотна и безкрайно интересна. Имам ограничен опит в дизайн на бази данни и общо програмиране, и такова четиво гъделичка тази добре забравена страст, която не успя да се материализира в професия.

    Поздравления за чудесния материал. Живея извън страната и Капитал е предпочитаният от мен български вестник.

    Нередност?
Нов коментар