Урок по популярност

Как Facebook избира какво точно да ни покаже

Две седмици преди Нова година и дните след 14 февруари са периодите, когато любовните връзки се разпадат най-често. Тази закономерност е изведена на базата 10 000 произволни статуса във Facebook, които съдържат думите breakup и broken up, загатващи за раздяла. Денят от седмицата, избиран най-често за прекъсване на връзка, е понеделник. Вероятността да ви бият шута в средата на август и навръх Коледа е най-малка, твърди визуалният журналист Дейвид Макендлис, автор на въпросното изследване.

Може да сте сигурни, че ако сте потребител на Facebook, сайтът знае за вас много повече от това кога сте се разделили с половинката си. За да разкъсаме информационната завеса, ще ви разкажем малко повече за алгоритъма на Facebook, по който той решава какво съдържание от кой приятел да ви покаже в определен момент.


Благодарим Ви, че четете Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Вече съм абонат Абонирайте се
Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


10 коментара
  • 1
    godmouth avatar :-|
    Постовете на някой друг

    Но нищо не се казва какво става, когато някой келеш-админ-модератор ти изтрие профила без причина и трябва да започваш всичко отначало. Глупав сайт.

  • 2
    karla avatar :-|
    Karla Miyagi

    Нямам фейс глупост и колкото повече информация имам за нея , толкова повече се затвърждава решението ми да нямам...

    Жалко за зарибените! За чисто губене на време си има доста по-интересни сайтове в нета...

  • 3
    richardmanfred avatar :-|
    richardmanfred

    Как да станеш популярен въс Фейсбук? Това звучи като наръчник за самолюбиви и/или комплексирани хора. Естествено съветите са полезни за хората, които рекламират някаква услуга или продукт и търсят популярност.

  • 4
    zaza avatar :-|
    zaza

    Дълго време се чудя какъв е принципа, според който някой излиза в нюз фийда или не, също така и колко често. Забелязвам, че ако някой се ожени, скъса и т.н. излиза почти винаги.

    За останалите неща - основния принцип е колко често сте комуникирали с някого, колко често сте отваряли профила му, коментирали сте снимки и т.н. В такива случаи може да ви излизат дори негови коментари на "не общи приятели", а дори и само да е харесал статус на необщ приятел ... ще ви излезе статуса му.

    Мисля, че съществува и друг принцип - когато нещо е коментирано от няколко "общи приятеля" то излиза с по-голям приоритет. Също и на принципа колкото повече, толкова повече... но не знам дали има същата важност. Т.е. може 20 пъти да е харесано, но е по-важно ако е харесано от 3-4 общи приятеля или само един, но с когото редовно общувате.

    В крайна сметка основният принцип е житеяския - забелязват ви и ви пишат тези, на които пишете. Наскоро ми се оплака един приятел - никой не ми се обажда и не ми пише. При което го запитах, а ти на кого пишеш? Там обаче трябва да се внимава, защото ако на някого не му харесваш ще те сложи в игнор листа или въобще ще те изтрие.

    Относно фен страниците и групите - принципът е същия. Трябва да има активност под формата на линкове, когато те бъдат коментирани страницата става интересна за този, който ги е коментирал и ще се появяват и следващите линкове. Събитията, съобщенията и т.н. също могат да свършат някаква работа.

  • 5
    sdafcef avatar :-|
    sdafcef

    Без да разбирам от SEO ми се струва, че в случая думата edge е използвана в смисъл на предимство - както в competitive edge - конкурентно предимство, т.е. нещо което дърпа даденото действие във фейсбук по-нагоре/по-видимо от другите.
    За това ми се струва, че edge трябва да се преведе на български не като ръб (което няма нищо общо с контекста), а по-скоро като предимство.

  • 6
    maznio avatar :-|
    str2sarcasm()

    Много информативно, както и коментарите на zaza и sdafcef. Благодаря.

  • 7
    andrian avatar :-|
    Андриан Георгиев

    @sdafcef Преводът Ви е по-точен. Коригирахме статията.

  • 8
    nikolinailieva avatar :-|
    NII

    Интересна и полезна статия!

  • 9
    frankzappa avatar :-|
    Frank Zappa

    Прощавайте, но тези "алгоритми" (и на ФБ и на Гугъл) по-скоро ми звучат като прославената и загадъчна формула на Кока кола - елементарен маркетингов трик, зад който стоят изцяло комерсиални интереси...

  • 10
    albenageorgieva avatar :-|
    albenageorgieva

    Тъй като стана дума за превода на edge, исках да спомена, че правилния превод според мене трябва да е или "рамо", или "връзка". Edge е връзката между два обекта, тяхното взаимодействие - всички обекти представляват мрежа, на която може да се погледне като decision tree, което се оптимизира с помощта на упоменатия алгоритъм. Думата няма нищо общо с предимство или ръб.

    За статията - страхотна и безкрайно интересна. Имам ограничен опит в дизайн на бази данни и общо програмиране, и такова четиво гъделичка тази добре забравена страст, която не успя да се материализира в професия.

    Поздравления за чудесния материал. Живея извън страната и Капитал е предпочитаният от мен български вестник.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал