С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
5 12 ное 2010, 11:32, 4838 прочитания

Операторите излизат от играта

По непотвърдена информация Apple разработва sim карта, която намалява ролята на телекомите

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
LTE нюанс

LTE е следващият телекомуникационен стандарт, с който Verizon, AT&T и повечето европейски оператори (включително българските) ще обновяват своите мрежи през следващите години. Въпреки напредналите тестове в САЩ компанията на Стив Джобс няма да създаде iPhone, работещ с LTE, преди Коледа 2011 г., твърдят източници на TechCrunch. Причината е, че Apple не иска да експериментира с първите LTE чипове, за които от компанията очакват да са нестабилни и бързо да изтощават батерията на устройствата. За сметка на това в първата половина на 2011 г. се очакват LTE устройства, работещи под Android, от LG и HTC.
През януари Apple от своя страна ще представи iPhone, работещ едновременно с GSM стандарта и CDMA мрежата на Verizon. Слухът вероятно ще се потвърди поради многобройните статии по темата в Wall Street Journal, който е използван от Apple за контролирано изпускане на информация.
Един от начините да се появите по технологичните издания е да проучите каква част от слуховете за Apple се оказват истина. Тъй като компанията е известна с това, че не е общителна, слуховете за нея са най-разнообразни.

Според последната мълва тя ще купи гиганта Sony. Основанието е за този слух е, че кешовата наличност на Apple е почти два пъти по-голяма от пазарната капитализация на японската корпорация. В един момент заради слуха акциите на Sony на токийската борса дори се вдигнаха с 3%.


Засега обаче няма никакво развитие по тази тема и сделка едва ли ще има. Друга нова мълва за компанията на Стив Джобс обаче има по-голям потенциал да е истина и е подплатена с потвърждение от няколко източника. При това, ако се окаже вярна, тя може да разтърси изоснови телеком бизнеса.

Apple заедно с фирмата Gemalto разработва нов тип sim карта, която ще бъде вградена в телефона, без потребителите да имат достъп до нея, твърдят източници от европейски телекоми на технологичния блог GigaOm. По този начин хората ще могат да купуват iPhone директно от сайт на Apple или техен магазин без посредничеството на оператор. Информацията не е потвърдена от Apple или Gemalto.

Според сведенията на GigaOM sim картата, която по принцип съдържа данни, идентифициращи клиента пред даден мобилен оператора, ще може да се активира чрез изтегляне на софтуер от AppStore. Така на теория хората ще могат да сменят своя оператор и абонаментен план всеки път, когато им бъде предложена по-добра цена.



Всичко това може да ви звучи налудничаво, но предвид факта, че iPhone е основният източник на приходи за Apple, компанията без съмнение ще направи всичко възможно, за да подобрява своя продукт и неговата доходност. Дори това да сведе ролята на операторите до нищо повече от жици, пренасящи данни, антени и предаватели.

Apple като виртуален телеком


Технически проектът на Apple звучи изпълнимо. Sim картата може да бъде вградена в чип, разделен на две части. Едната може да съдържа заключени данни за мрежовата сигурност на устройството, а другата - идентифицираща информация за операторите, която да се обновява при нужда. Gemalto може да поддържа инфраструктурата, която осигурява връзката с телекомите, необходима за задействането на sim картата.

Източници на слуховете са европейски телекоми, тъй като новите sim карти на Apple е най-вероятно да заработят именно на Стария континент. Европейските мрежи използват една и съща технология (GSM/UMTS) и вече се конкурират помежду си в предлагането на iPhone. По този начин миграцията между няколко оператора не би представлявала проблем, за разлика от САЩ, където телефонът все още се предлага ексклузивно от AT&T и има три конкуриращи се технологии - GSM, CDMA, а отскоро и WiMAX.

Може би планът на Apple е да започне да предлага услугата в Европа и след години в САЩ, когато там приключи обновяването на мрежите с далеч по-универсалния LTE стандарт - следващата версия на GSM. Това обаче са само догадки. Може би не случайно българските телекоми не желаят да коментират, докато проектът не стане факт. 

Вариантите, в които Apple може да монетаризира своите бъдещи sim карти, според GigaOm са поне два. Производителят може да се позиционира като мобилен виртуален оператор - компания, която предлага услуга на целева част от аудиторията, ползвайки срещу наем мрежата и номерационния ресурс на даден телеком.

Друга функция на интегрираната sim карта може да бъде мобилното банкиране. Към момента няколко компании предлагат мобилни разплащания чрез хардуерна приставка към смартфон. Това обаче със сигурност не съвпада с естетическия стил на Стив Джобс. Особено при положение че именно Apple държи няколко патента за хардуер за мобилни разплащания. Освен това компанията има данни за кредитните карти на над 160 млн. свои клиенти, така че онлайн купуването на стока за тях би било безпроблемно.

Там, където Google се провали

Планът на Apple, който за момента си остава на ниво слухове, прилича на неуспешната стратегия на Google за лансирането на телефона Nexus One в началото на 2010 г. Най-голямата интернет търсачка в света представи своя смартфон като продукта, който ще промени завинаги американския модел, в който потребителите първо избират оператор, а след това апарат.

По информация на блога TechCrunch планът е предвиждал хората да купуват Nexus One директно от сайт на Google за $99 и оттам да избират оператор и месечен план. Инициативата има смисъл само ако всички оператори застанат зад нея, така че потребителите да имат избор. За жалост обаче само T-Mobile подкрепи Google, Nexus One реализира слаби продажби (може би и заради практически нулевата реклама) и Google спря проекта.

Този провал обаче в някаква степен се компенсира от факта, че без подкрепата на операторите мобилната операционна система Android едва ли щеше да се разпространи толкова бързо. Според TechCrunch, ако Google тръгне срещу телекомите, те веднага ще се насочат срещу операционната система.

Проектът на Apple обаче има една съществена разлика в сравнение с провала на Nexus One. Освен пълен контрол върху софтуера, компанията на Стив Джобс има развита търговска мрежа с над 300 магазина в цял свят.

"Apple е различният производител на телефони. Те са една от няколкото компании, които следват само своите правила. Затова операторите не могат да искат нищо от тях. Само те и Google имат подобна власт на пазара", коментира за "Капитал" Джеф Кейгън, телекомуникационен анализатор на свободна практика. Google обаче не успя. Може би е ред на Apple?
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

"Контракс" очаква 25% ръст на приходите през тази година "Контракс" очаква 25% ръст на приходите през тази година

За 2019 г. оборотът на IT компанията се свива, но печалбата расте повече от двойно

19 фев 2020, 21 прочитания

ЕК представи новата си стратегия за данните и изкуствения интелект ЕК представи новата си стратегия за данните и изкуствения интелект

Европа ще вкара нови стандарти в модерните технологии, но отново рискува свръхрегулация

19 фев 2020, 427 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Технологии" Затваряне
Браузвам - следователно съществувам

RockMelt се опитва да обедини интернет сърфирането и социалните мрежи

Още от Капитал
Драмата с ТЕЦ "Марица-изток 2" - дълга, скъпа и опасна

Каквито и действия да се предприемат, те ще бъдат закъснели, ще струват скъпо и може да доведат до нови проблеми в сектора

Пазарът на жилища в София: Силен сезон, с първи епизоди на спадове

Ръст на сделките и застой в средните цени през 2019 г. Купувачите са млади, търсят нови сгради, сделките стават по-бавно и доминират двустайните апартаменти

Българският автопазар: Расте, но и старее

През 2019 г. делът на старите дизелови двигатели продължава да се увеличава, както и на колите над 20-годишна възраст

Новите дрехи на "Шишман"

Несигурното бъдеще покрай предстоящия ремонт на знаковата улица в центъра на София отново разбуни духовете

Порто, Сиза и Елиасон

Музеят Serralves в Порто отбелязва своята 20-годишнина с изложби на архитекта Алваро Сиза и на артиста Олафур Елиасон

Wi-Fi free

Все повече хора искат да преодолеят зависимостта си от технологиите. Бизнесът харесва това

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10