Умира ли имейлът
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал
Новият брой: Новите визи

Умира ли имейлът

Според Марк Зукърбърг общуването онлайн трябва е бързо и неформално

Умира ли имейлът

Facebook пуска подобрена система за съобщения, която ще се опита да измести електронната поща

Асен Георгиев
5694 прочитания

Според Марк Зукърбърг общуването онлайн трябва е бързо и неформално

© reuters


Близо 2 милиарда души използват интернет в момента, според Internet World Stats. Повече от 1.4 млрд. от тях имат и собствена електронна поща към края на 2009 г. През миналата година всеки ден са изпращани по 247 млрд. писма, от които 81%, или 200 млрд., са били спам.

За твърде много хора (най-вече нови потребители) електронната поща все още е синоним на интернет - техният онлайн опит започва и свършва с проверката на виртуалната пощенска кутия. Имейлът обаче остарява като концепция. Потребностите на новите оналйн обитатели се променят. Поколението, израснало с чат програмите, вече е достатъчно пораснало, за да се опита да наложи своята визия за общуването онлайн. И за тези хора концепцията на електронните пощи, изглежда, вече става твърде първобитна.

Вестител на тази промяна вероятно ще се окаже изпълнителният директор на Facebook Марк Зукърбърг. Според него днешният модел на онлайн общуване, изграден върху комбинация между имейл, социални мрежи и чат програми, трябва да се промени. Как? Като Facebook се превърне в регулировчик, който разпределя вашите съобщения така, че те да достигат до техния адресат чрез предпочитания от него канал за комуникация. С други думи, както стана ясно в началото на седмицата, Facebook ще се опита да обедини четирите основни средства за онлайн комуникация - кратките текстови съобщения, електронните писма, социалните мрежи и чат програмите.

"Новата ни услуга не е електронна поща... не смятаме, че модерната система за размяна на съобщения ще бъде имейл", категоричен е Зукърбърг. "Имейлът е бавен, прекалено формален и не се използва от младите", добавя 26-годишният интернет милиардер. Според него комуникацията трябва да се случва по-бързо и по-неформално. Зукърбърг твърди, че тийнейджърите упорито отказват да използват електронна поща. Вместо това пишат sms-и и използват програми за чат.

Поща на стероиди

Очакванията от последните седмици бяха, че Facebook ще обяви своя собствена имейл услуга. На практика и това се случи - съвсем скоро всеки от над 500 млн. потребители на социалната мрежа ще получи поща с разширение @facebook.com, стига да го желае. "Това (подобрената система за съобщения на Facebook - бел. авт.) не е убиецът на електронната поща", неколкократно обаче подчерта Зукърбърг, "а само част от общия ни план за основен ремонт на системата на Facebook за изпращане и получаване на съобщения." Освен интеграцията с различни платформи в проекта има още два основни момента: ще имате пълна история на разговорите ви с отделните хора, събрана и подредена на едно място, и социална пощенска кутия, която ще бори нежеланите съобщения благодарение на информацията, с която компанията разполага за вас и вашите приятели.

Новата система за съобщения ще бъде внедрена постепенно през следващите месеци. Тя може да се окаже заплаха в дългосрочен план за част от бизнеса на технологични гиганти като Google, Microsoft и Yahoo, които управляват най-използваните електронни пощи в света – Hotmail (362 млн. потребители), Yahoo Mail (273 млн. потребители) и Gmail (180 млн. потребители и най-бърз растеж).

Армия от 500 млн.

На фона на Google и другите големи интернет компании Facebook все още изглежда като джудже, но се разраства със светкавични темпове. Социалната мрежа очаква приходи от близо 2 млрд. долара за 2010 г., и то при положение че в нея работят само около 2 хил души. За сметка на това обаче вече разполага с повече от 500 млн. потребители, които прекарват все повече време в нея. За сравнение - заетите в Google са 23 хил., а интернет търсачката ще реализира над 25 млрд. приходи през тази година.

Въпреки сериозните разлики в мащаба е повече от ясно, че вече става дума за битка за бъдещето на уебпространството. Тя вече се отнася не до интернет търсачките, а до социалния уеб, коментира Рей Валдес, анализатор от Gartner, пред списание Computerworld. "За мен днес е денят, в който Facebook се превърна наистина в портал от нивото на Google, Yahoo, Microsoft и AOL", коментира и Чарлен Ли, анализатор в сферата на социалните медии към Altimeter Group, пред Би Би Си.

Всичко или... всичко

Електронните пощи не са основен източник на приходи за нито една от големите интернет компании. Те обаче са много важна част от техните бизнес модели. Така например Google гради цялото си присъствие онлайн и своите приложения, насочени към бизнеса, именно около пощенската услуга Gmail. Ако Facebook успее да привлече част от потребителите на популярните днес пощи, това ще е безспорно голям удар.

Според технологичния писател Робърт Скобъл обаче това едва ли ще стане скоро. "Това е нов вид комуникационна система, но не е краят за Yahoo, Gmail и всички останали, защото процесът ще отнеме десетилетия, за да накара хората да спрат да използват традиционна електронна поща." Според Скобъл възможността Facebook да използва т.нар. социална крива, за да ограничи спама и подреди по нов начин пощенските кутии на своите потребители, е най-голямото предимство на компанията. 

Към момента се наблюдава разделение на комуникационните канали по сравнително устойчив начин – Facebook служи за разговори с приятели и споделяне на снимки и линкове; електронна поща е за по-формална комуникация с бизнес партньори, колеги от университета; програмите за чат като Skype служат предимно за разговори с хора, които познавате, без значение от коя среда идват. Анкета на технологичния сайт techtree.com показва, че дори и да има реална нужда от промяна на този модел, тя все още не е осъзната от повечето онлайн потребители. Шейсет и осем процента от участвалите отговарят, че не биха използвали интегрираната система на Facebook като основен имейл адрес.

"Повечето хора искат да продължат да комуникират със своите онлайн приятели в среда, различна от тази на професионалния им живот и истинския им личен живот", коментира Езра Готейл, анализатор в Тechnology Business Research, пред Computerworld. Звучи логично, но не трябва да забравяме, че само преди няколко години подобни изказвания имаше и по адрес на Facebook. Днес повече от 1/4 от всички интернет потребители са част от тази социална мрежа и броят им непрестанно расте...

Близо 2 милиарда души използват интернет в момента, според Internet World Stats. Повече от 1.4 млрд. от тях имат и собствена електронна поща към края на 2009 г. През миналата година всеки ден са изпращани по 247 млрд. писма, от които 81%, или 200 млрд., са били спам.

За твърде много хора (най-вече нови потребители) електронната поща все още е синоним на интернет - техният онлайн опит започва и свършва с проверката на виртуалната пощенска кутия. Имейлът обаче остарява като концепция. Потребностите на новите оналйн обитатели се променят. Поколението, израснало с чат програмите, вече е достатъчно пораснало, за да се опита да наложи своята визия за общуването онлайн. И за тези хора концепцията на електронните пощи, изглежда, вече става твърде първобитна.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

11 коментара
  • 1
    1951 avatar :-P
    1951

    "Обожавам" статии писани с телешки ентусиазъм за Фейсбук :)
    Аха-аха и Фейсбук ще владее света :)
    Първо, Фейсбука повече или по-малко е един гигантски балон. Не казвам, че ще се спука, но сериозно ще намали обемът си. $2 млрд. приходи и 500 млн. потребители. Тоест тия пичове печелят по четири долара на година от свой клиент :) Уау! Всъщност не знам от къде ги имате тези данни, но на повечето места пише, че оценките за приходите за тази година ще са $1 - 1,1 млрд. Миналата година са били $800 млн., а през 2008 г. някакви си $280 млн. И тук говорим за ПРИХОДИ, на печалба и то скромна Фейсбука излезе едва миналата година. Не знам дали си давате сметка колко смешни са тия приходи на фона на всички ентусиастки статии в които се обяснява, колко голямо нещо е Фейсбук :)
    Второ, много умни глави си задават въпросът, дали наистина може да се печели от социални мрежи като Фейсбук. И за сега никой не е измислил как точно да става това. Всички си мислят, че има пари във Фейсбук, но никой не ги е извадил още :)
    Трето, хайде стига с тия празни статистики. 500 млн. потребители. :) Ха-ха. Авторът ако не е забелязал Фейсбук е залят от спам. Фалшиви профили просто ръсят спам по всякакъв начин. Не бих се учудил, ако 10 - 15% от профилите не са на реални хора и са създадени само с цел спам. Да не говорим за хората с повече от един профил или са неактивните профили. Накрая свръх впечатляващата цифра от 500 млн. потребители може да се свие до 200 - 250 млн. реални и активни потребители :)

    И въобще Фейсбука не е това, което беше :)

  • 2
    jelezen avatar :-|
    jelezen

    Поредната конспирация за това как фейсбук ще презвеме всичко. Повечето от потребители му си дават сметка, че времето прекарано там е загуба на време и успяват да го ограничават. Други се отказват, а трети изобщо отказват да се занимават с него.
    Гордея се с това, че нямам профил там. Тоест имах, за да видя какво животно е и се хванах за главата - време за убиване нямам. Работя.

  • 3
    stenk avatar :-|
    Stanimir Kosev

    Имам профил , но не съм много активен.
    Това преекспониране и овчи възторг по-скоро ме дразнят.

  • 4
    frankzappa avatar :-|
    Frank Zappa

    "Според Марк Зукърбърг общуването онлайн трябва е бързо и неформално"

    А, според потребителите?

  • 5
    wornoxmaniak avatar :-P
    wornoxmaniak

    До коментар [#1] от "1951":

    Профилът на Ванга е свободен, така 4е мисля да се заема в скоро време, хей така за майтап, ако някой не ме изпревари дотогава.

  • 6
    epoc avatar :-|
    epoc

    Яко, [email protected] не се оказа това, което очаквахме... Сега Гугъл може да спи спокойно. Да му мислят руснаците, дето купиха ICQ....

  • 7
    phuncky avatar :-|
    phuncky

    Четейки коментарите за пореден път се убеждавам колко изостанали са българите от чуждите бизнес модели и иновации.

  • 8
    nupkc avatar :-|
    Vasil Svetoslavov

    Първо гугъл трявбаше да промени концепцията за имейл - опитаха се, спор няма. Макар и доста интересен, Google Wave не успя да стане новият стандарт за имейл.
    Предвид колко по-бъгаво нещо е facebook и колко "сериозно" се отнася към неприкосновеността на личните данни, силно се съмнявам, че тяхната идея, каквато и да е тя, ще се наложи.

  • 9
    schlupf avatar :-|
    Нищо лично

    До коментар [#7] от "phuncky":

    Абсолютно те подкрепям. Но няма как да е иначе, при полжение, че компютърът в БГ се ползва за запитване колко струва някоя стока, проверка на пощата дали няма нещо от някой авер и да видиш кво става по флиртче/възбуда.ком. И това не си го измислям, това е статистиката от прекараното време по програми на служителите на една от водещите фирми в БГ. Естествено няма официални резултати.

    Както и да е, имаме възможности, но не ги използваме. Фейсбук е далеч повече от садене на зеленчуци и спамене. В забързаното ни ежедневие, когато се налага да пратиш СМС, за да кажеш кога ще се обадиш на човек (иначе и двамата не си вдигате телефоните), фейсбук остава единствената алтернатива да останеш близо до хора, на които държиш!

    Хейтърите казват не, но отговорът е да ;)

  • 10
    ivaylo_popov avatar :-|
    Ивайло Попов

    А идея, че искам да си ползвам пощата без да давам излишни данни за себе си? Най-прост пример е кандидатстването за работа!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Новости в менюто

Новости в менюто

Цифрово убийство

Цифрово убийство

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK