Кинетична еуфория
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Кинетична еуфория

Kinect позволява на потребителите да играят само чрез движения на тялото, без нуждата от контролер.<br>

Кинетична еуфория

Новата сензорна приставка Kinect за X-Box 360 регистрита над милион продажби 10 дни

Юлиян Арнаудов
4288 прочитания

Kinect позволява на потребителите да играят само чрез движения на тялото, без нуждата от контролер.<br>

© Flickr


Инструментите за контрол и управление на гейм преживяването имат ключово значение в бизнеса с компютърни игри. Благодарение на тях се ражда отделен пазар на всякакви периферии, било то за конзоли или за персонални компютри, както и последващи техни модификации. Всичко започва от първите лъчеви пистолети за конзолите Nintendo и Atari, минава през джойстиците, предназначени за самолетни симулатори, автомобилните волани с вибрации и стига до сензорния контролер на Wii, който "улавя" движенията тялото и дава възможност на потребителите примерно да играят тенис, като го използват за тенис ракета.

Всъщност именно появата на Wii даде истинския тласък на сензорните устройства, чрез които геймърите да взаимодействат по-ефективно с игрите. Това беше основния коз на Nintendo през 2006 г. да си върне позициите на конзолния пазар предвид силната конкуренция от страна на Sony и Microsoft.  Двете компании от своя страна не реагираха на предизвикателството на японската гейм фирма и разчитаха на традиционните си заглавия, предоставянето на онлайн услуги и инерцията им с техните конзоли.

Kinect vs Move

Е, вече е края на 2010 г. и Sony и Microsoft решиха да пуснат на пазара нов тип сензорни контролери, които да разширят обхвата на поддържаните от тях игри. По примера на Nintendo Sony реши да пусне сензорно дистанционно за PlayStation 3, подобно на това на Wii, което носи името Move. То реализира продажби от 1.5 млн. броя за първия месец след дебюта си през септември.

Успехът на новия контролер на японската компания обаче беше засенчен през ноември от още по-иновативното устройство на Microsoft, наречено Kinect. Само през първите десет дни след своя дебют то отчете продажби от 1 млн. бройки. Очакванията са, че покрай коледните празници Kinect може да покрие прогнозите на компанията на Бил Гейтс за 5 млн. бройки до края на годината.

Двете нови устройства влизат в пряк сблъсък за привличане на потребители, като между тях има няколко допирни точки. На първо място те се продават като периферни устройства, тоест както отделно, така и в комплект със съответната конзола. Второ, подобно на Wii те сканират движенията на геймъра, с които той контролира играта. Третата допирна точка е, че и двете компании разчитат устройствата да подновят интереса към техните конзоли.

Но дотук с приликите. Move е контролер, направен под формата на дистанционно със сензори за движение. То се държи от потребителите и действа на същия принцип като неговия събрат Wii. Kinect от своя страна е приставка към X-Box 360, която разполага с RGP камера, чувствителен сензор за движение и пространствен микрофон, който разпознава гласови команди. Комбинацията от всичко това дава пълни триизмерни възможности за улавяне на движенията на тялото и позволява на играчите да се забавляват, използвайки само собствените си движения, без нужда от дистанционно или геймпад.

Цената на движението

Естествено цялото това удоволствие е по-скъпо – Kinect струва в България 300 лв., докато дистанционното Move е 129 лв. Оттук идва и недостатъкът на приставката на Microsoft, тя идва на цената на една джобна конзола или нормална такава, но с по-слаби характеристики. Освен за цената анализаторите на гейм пазара също така са притеснени, че засега Kinect не е съвместим с достатъчно силни заглавия, които да грабнат сериозните играчи. За разлика от него Move поддържа хитови игри, като например заглавия от поредицата Resident Evil.

Освен всичко друго устройството на Бил Гейтс като гейм контролер се смята за малко по-непрецизно, когато става въпрос за управлението на игрите, и това навлече скептицизма на критиците в бранша. Те обаче не отчитат две неща – горчивите уроци от Wii и новаторската технология, която предоставя Kinect. Конзолата на Nintendo, която се появи със сензорно дистанционно, реализира наистина силни продажби – от 2006 г. до момента става дума за около 70 млн. бройки (за справка - PlayStation 3 има за същия период около 40 млн. продажби).

Wii обаче предизвика и някои въпроси относно безопасността на играчите при използването на подобна технология. В интернет са описани доста инциденти при игра със сензорното дистанционно на Wii. Те варират от леки травми като синини до тежки произшествия, завършили със счупени телевизори и шевове по тялото. Въпреки че има документирани подобни произшествия с Kinect (макар и по-леки), все пак устройството на Бил Гейтс не използва дистанционно, което намалява щетите при подобни инциденти. Като цяло обаче потребителите наистина трябва да внимават, като играят с подобни контролери, което си е съществен недостатък.

Свободна зона

Това, което наистина впечатлява при Kinect, е фактът, че е с отворен код. Първоначално Microsoft се обявява против идеята, който да даде възможност за по-широко използване на системите на Kinect и да не ги ограничава само за игрални цели. След като се появява първият успешен проект в тази насока, написал под Linux, компанията на Гейтс си променя позицията. От Microsoft дори обявяват, че такъв е бил първоначалният дизайн на устройството. Програмисти, художници и аниматори в момента правят първи стъпки в използването на приставката за съвсем различни цели – от рисуването на триизмерни изображения с движения на ръцете до създаването на холограмни образи. Kinect всъщност предоставя на обикновените потребители и програмисти достъп до технологии, които до момента са стрували астрономически суми. Това, съчетано с вече отворената система на устройството, дава наистина огромни възможности за приложение в различни сфери, при това на достъпна цена.

Независимо от критиките на някои гейм анализатори Kinect предоставя по-иновативна и отворена система за сензорно управление при конзолните игри. Това подкрепено със силните продажби за първите десет дни и отзивите от независими програмисти и аниматори показват, че новата периферия на Microsoft има бъдеще. И може би не само в света на игрите.

Инструментите за контрол и управление на гейм преживяването имат ключово значение в бизнеса с компютърни игри. Благодарение на тях се ражда отделен пазар на всякакви периферии, било то за конзоли или за персонални компютри, както и последващи техни модификации. Всичко започва от първите лъчеви пистолети за конзолите Nintendo и Atari, минава през джойстиците, предназначени за самолетни симулатори, автомобилните волани с вибрации и стига до сензорния контролер на Wii, който "улавя" движенията тялото и дава възможност на потребителите примерно да играят тенис, като го използват за тенис ракета.

Всъщност именно появата на Wii даде истинския тласък на сензорните устройства, чрез които геймърите да взаимодействат по-ефективно с игрите. Това беше основния коз на Nintendo през 2006 г. да си върне позициите на конзолния пазар предвид силната конкуренция от страна на Sony и Microsoft.  Двете компании от своя страна не реагираха на предизвикателството на японската гейм фирма и разчитаха на традиционните си заглавия, предоставянето на онлайн услуги и инерцията им с техните конзоли.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK