Какви са правата на онлайн купувачите
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Какви са правата на онлайн купувачите

Какви са правата на онлайн купувачите

Задайте въпрос относно търговията в интернет на адвокат Нели Недкова от Wolf Theiss, а тя ще ви отговори в коментарите

Андриан Георгиев
20680 прочитания

© Flickr / CC / Hakan Dahlstrom


Как е уредена защитата на онлайн купувачите в сравнение с офлайн покупките? 

Основният закон, регламентиращ покупките онлайн, е Законът за електронната търговия, имплементиращ европейска Директива 2000/31. Специална закрила за потребителите при покупки онлайн – т.нар. ‘продажба от разстояние’ или ‘дистанционна продажба’ - е предвидена и в Закона за защита на потребителите. Разпоредбите въвеждат европейското законодателство и по-конкретно Директива 97/7/ЕО.

В Закона за електронната търговия са предвидени специфични задължения за търговеца за задължително оповестяване на определена информация относно идентификацията на търговеца, техническите стъпки по сключването на договора, достъп до общите условия и съдържанието на договора. Общите условия и договорът трябва да бъдат достъпни за потребителя по начин, предоставящ му възможност да ги съхрани. Търговецът също така е длъжен да предостави техническа възможност за коригиране на грешки при поръчката, както и да потвърди писмено получаването на поръчката, което е равностойно на сключен договор.

Съгласно Закона за защита на потребителите търговецът също има задължение за предоставяне и писмено потвърждение на следната информация:

- име на доставчика

- адрес, на който потребителят може да изпраща жалби

- основните характеристики на стоките

- възможността на потребителя да се откаже от сключения договор, условията и начина за упражняването на това право

- условията за прекратяване на договора, когато той е сключен за неопределен срок или за срок, по-дълъг от една година

- информация относно гаранционно обслужване

До колко дни трябва да пристигне поръчката?

Съгласно Закона за защита на потребителите поръчката трябва да пристигне до 30 дни, считано от деня, следващ датата на поръчката, освен ако в условията за доставка на съответния търговец или в договора за достав не е предвиден друг срок (който може да бъде по-кратък или по-дълъг).

В какъв срок потребителят може да върне стоката след като е закупена?

При покупка на стоки онлайн потребителят има право да се откаже от договора, т.е. да върне стоката и да получи обратно цената в срок от 7 дни от доставката, без да се изисква стоката да има недостатъци или да се дължи неустойка (има някои изключения като например бързо развалящи се стоки, доставка на вестници, списания и аудио-визуални продукти и софтуери, които се изтеглят и т.н.).

Този срок се удължава до три месеца, ако търговецът не е предоставил задължителната информация. Ако в рамките на тези три месеца тази информация бъде предоставена – 7 дневният срок започва да тече от датата на предоставянето й.

Доставчикът е длъжен да възстанови на потребителя в пълен размер заплатените от него суми не по-късно от 30 дни, считано от датата, на която потребителят е упражнил правото си на отказ от сключения договор. Когато става дума за връщане на стока без недостатъци, общите условия или договорът могат да предвидят, че разноските по връщане са за потребителя (ако не е предвидено  нищо тези разноски са за сметка на търговеца). Разноските по първоначалната доставка обаче остават за тъговеца.

При какви условия - ненарушена опаковка и т.н.?

Потребителят е длъжен да съхранява получените от доставчика стоки, тяхното качество и безопасност до връщането им. Нормалното разопаковане (изваждане на стоката от опаковката, което не нарушава цялостта на самата стока и не поврежда повече, отколкото е необходимо за разопаковането самата стока) или отрязване на етикета например не са основание търговецът да откаже да приеме върнатата стока.

Как и пред кои институции могат потребителите да си защитят правата?

Потребителите могат да защитят правата си като подадат жалба до Комисията за защита на потребителите. Тя може да наложи санкции на онлайн търговеца, както и да го задължи да предприеме съответни действия за отстраняване/прекратяване на нарушението. Обезщетение за вреди може да се търси по съдебен ред.

В какъв срок може потребителят да направи рекламация? При какви условия?

Относно рекламацията важат същите правила както при офлайн търговия:

Търговецът отговаря за дефекти и липса на съответствие на стоката с описанието или с обичайните характеристики на съответния вид стоки, както и при негодност за специалната [характеристика], за която потребителят е заявил при покупката, че придобива стоката. Рекламации могат да бъдат правени в срок от 2 години от датата на покупката, но не по-късно от 2 месеца от установяване на дефекта или несъответствието. Съществува презумпция, че дефекти, проявили се в рамките на 6 месеца от датата на доставяне на стоката са съществували при нейното закупуване – т.е. продавачът е този, който трябва да докаже обратното.

Тази т.нар законова гаранция не може да бъде ограничена с договор или общи условия. Търговецът има единствено право да удължи тази гаранция или да предостави т.нар. договорна гаранция, с която се гарантира, че стоката ще има определении качества за определен период.

Как е уредена защитата на онлайн купувачите в сравнение с офлайн покупките? 

Основният закон, регламентиращ покупките онлайн, е Законът за електронната търговия, имплементиращ европейска Директива 2000/31. Специална закрила за потребителите при покупки онлайн – т.нар. ‘продажба от разстояние’ или ‘дистанционна продажба’ - е предвидена и в Закона за защита на потребителите. Разпоредбите въвеждат европейското законодателство и по-конкретно Директива 97/7/ЕО.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

14 коментара
  • 1
    bestbuy avatar :-|
    За да останат ХОРА в България.

    Примерът как да не се прави електронна търговия, може да видите в България. Всичко е наопаки сравнено с истинските бизнес модели.

  • 2
    ariman_info avatar :-|
    Ariman

    Как седи въпроса с услугите предлагани и/или осъществявани онлайн?

  • 3
    bestbuy avatar :-|
    За да останат ХОРА в България.

    Закон за електронната търговия, който реално пречи на електронната търговия и е написан, така че да защитава само и единствено потребителите, независмо дали са или не коректни.

  • 4
    rage_against avatar :-|
    Rage Against

    До коментар [#3] от "bestbuy":

    много ясно!

    България повече от всичко има нужда от защита на потребителите.

  • 5
    _george_ avatar :-(
    George

    Здравейте. Имах огромен проблем с фирма "Риск Електроникс" за стока, която след като закупих се оказа втора ръка. След като им върнах новозакупения и неработещ лаптоп, те ми казаха, че трябвало да чакам 30 дена за ремонт!!!????? След 300 разговора и каднардми се оказа, че от "Риск Електроникс" изобщоп нямат намерение нито да ми сменят "новия" лаптоп, нито да ми върнат парите. Трябвало да чакам, докато не дойдели части от Китай!!!!!!????? Тогава се обърнах към представителите на HP и по серийният номер установихме, че машинката си е чиста проба демо-версийка. Ужким нов лаптоп, а пък взет от някакви складове за втора употреба, реизлъскана от Франкфурт. Оказа се, че "Риск" дори не са представители на марката и просто лъжат! Казаха ми, че съдебните дела ще се проточат с години! Реших си проблема благодарение на приятели, който ги понатиснаха оттук оттам! Така, че моят призив е:
    "НИКОГА, АМА НИКОГА НЕ ПРАВЕТЕ ГРЕШКАТА ДА СИ КУПИТЕ ДОРИ И МИШКА ОТ ФИРМА РИСК ЕЛЕКТРОНИКС!!!!"

  • 6
    meanmoonshiner avatar :-P
    meanmoonshiner

    При теб явно е било риск губи :)

  • 7
    oserv avatar :-|
    Patilan

    До коментар [#5] от "George":

    Мисля че ти не си разбрал.
    Те са си го казали пределно ясно - Риск Електроникс !!!

  • 8
    _george_ avatar :-|
    George

    До коментар [#7] от "Patilan":

    Е даааааа, ама в началото не се усетих. Както и да е моят призив е да ги скъсваме от въпроси и писмени гаранции когато купуваме.

  • 9
    bestbuy avatar :-|
    За да останат ХОРА в България.

    До коментар [#4] от "Rage Against":

    Да, ама може да защитаваш потребители там където има потребление, а там къдеот такова още няма - трябва да дадеш възможност и на другата страна да се развива, нали.

    Все едно някой да построи нов магазин във Враца, и държавата да те задължи той да бъде зареждан с влак, защото .. автомобилите вдигали шум. Нещо такова е Закона за електр. търговия в БГ - тези, дето сме в бизнеса го разбираме добре.

  • 10
    dourmana avatar :-|
    Petko Dourmana

    До коментар [#5] от "George":

    Доста тъп начин да правиш антиреклама и от Капитал би трябвало да изтрият коментарите ти ...
    Риск Електроникс са партньор на НР според сайта им за България:
    http://h20465.www2.hp.com/GPL/PartnerDetails.aspx?intPartnerId=1-279-178&long=&lat=&PName=Risk+Electronics+Ltd.&Fax=%2b359+2+9712021&Phone=%2b359+2+9175+423&Cnry_Code=BG&lng_Code=bg&SLprofile=&prefShopIcon=

    Аз съм им клиент от 10тина години и съм напълно доволен от услугите им.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.