Мишките в атака
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Мишките в атака

Мишките в атака

Онлайн пазаруването в България набира скорост, но големият ръст предстои

Андриан Георгиев
20893 прочитания

© Shutterstock


Тя е модерна, динамична и популярността й расте. Това не е описание на поредната холивудска звезда, а основните черти на интернет търговията в България. Тя има и друго изключително качество - електронните сделки растат, въпреки че потреблението спада.

За налагането на уебсайтовете като място за пазаруване има поне няколко причини. Стандартните са ясни - криза е и се търсят евтини стоки и услуги, а онлайн магазините пестят разходи за предприемачите. Освен това, макар и бавно дигиталните решения набират скорост, защото са бързи и удобни. Но има и една изцяло нова причина, която дава ускорение - популярността на сайтовете за групово пазаруване. Те само за месеци успяха да накарат хиляди българи да открият покупките през интернет.

Новият бестселър

Ако масовият съвет към малките бизнеси в началото на 2010 г. беше да направят фенстраница във Facebook, където да публикуват своите оферти, то в края на годината препоръката към тях е да продават своите услуги и през такива сайтове за общо пазаруване.

Те все повече се утвърждават като начин за привличане на нови клиенти и безплатна реклама. От юли насам, когато заработи първият (zadrujno.bg), досега са се появили поне 13 сайта, а очакванията в сектора са общите им приходи да достигнат 600 - 700 хил. лв. за 2010 г., в която повечето от тях са работили едва няколко месеца. Те безспорно са явлението в българския уеб през 2010 г. Нещо повече - за пръв път тенденциите в местното интернет пространство изостават пренебрежимо малко и почти съвпадат със световните. Българските сайтове за групово пазаруване следват модела на американския лидер GroupOn, който само в Китай има над 100 клонинги.

Местните аналози изпреварват ръста на традиционните онлайн магазини и имат потенциал да увеличат значително обема на цялата интернет търговия. До момента пазарът растеше бавно и липсваше катализатор, каквато роля могат да изиграят сайтовете за групово пазаруване. Те едва ли биха могли в кратки срокове да генерират десетки милиони приходи, но със сигурност ще направят онлайн пазаруването по-популярно и удобно за българския потребител, от което печелят всички участници в бранша и, разбира се, самите клиенти. Според проучване на Nielsen Online сред интернет потребителите 46% от тях са пазарували през компютъра. Данни на Gemius, комбинирани с офлайн анкета, показват, че над 38% от българите са пазарували онлайн. И двете агенции показват увеличение в броя на интернет купувачите.

Уеб порасна

"Със сигурност онлайн търговията расте, и то силно изпреварващо икономическата конюнктура, предвид по-добрите цени и спестеното време, както и критичната маса от хора, ползващи интернет разплащания. Онлайн търговията в БГ е вероятно поне 50-60 млн. лв. годишно за стоки, а за услуги тепърва ще гони 8-цифрен оборот през сайтове, като Grabo.bg и други подобни", изчислява Сребрин Ватралов, основател на Grabo.bg, най-посещаваният български аналог на GroupOn. Неговите сметки се потвърждават от данните на ePay, според които за 11-те месеца на 2010 г. общата сума, преведена към български интернет търговци, възлиза на 7 млн. лв. По данни на онлайн магазините около 80-90% от поръчките се извършват с т. нар. наложен платеж - или плащане при доставка. Така българският пазар на онлайн търговия действително може да възлиза на между 60-70 млн. лв.

И със сигурност ще продължи да расте. "Страна, където 86% от притежателите на карти за плащане ползват интернет всеки ден, има огромен потенциал за растеж на пазаруването в интернет", коментира за "Капитал" Мануел Алекси, регионален мениджър за Балканите в MasterCard. Освен това България и Кипър са на последно място в ЕС по развитие на онлайн търговията, защото 1% от оборотите на всички търговци идват от интернет, според данни на Евростат. Средният показател за ЕС е 12%.

"Ръстът в броя на онлайн магазините и увеличението на клиентите са резултат от масовото навлизане на нови, по-евтини технологии, достъпа до интернет и грамотността на населението", обяснява Ангел Манчев, директор на mobilis.bg, онлайн книжарницата на издателство "Сиела".

Увеличението в броя на електронните разплащания е устойчиво - повече хора харчат повече пари в интернет. По данни на ePay транзакциите към онлайн търговци до 1 декември тази година се увеличават с 9% спрямо година по-рано. Сумите, преведени чрез ePay на онлайн търговци, се увеличават с 15% за същия период.

Не е ясно и колко българи пазаруват от чуждестранни сайтове като Amazon, eBay, DealExtreme и т.н. До редакционното приключване на вестника от интернет компаниите не отговориха на въпросите на "Капитал". В следващата година и половина eBay ще създаде българска версия на своя портал, съобщиха от компанията преди месец.

Най-често покупките от чуждестранни сайтове са свързани с по-ниски цени, по-голямо разнообразие, наличието на стоки, отсъстващи в България и по-доброто обслужване, коментират читатели на "Капитал" в сайта на вестника. Те предпочитат да поръчват от държави в рамките на ЕС, за да получават доставките си директно, без да минават през проблемните български митници. Според проучване на All Channels и Noema 19% от българите пазаруват основно в чужди сайтове. Най-големите страхове за сигурността на търговията в интернет са съответно за злоупотреба с финансова информация, след това - с лични данни, и на трето място - опасения, че продуктът е с лошо качество.

Какво по-точно

Точна статистика какво, защо и колко се търси липсва. Затова потърсихме някои представители на онлайн магазини за това какви тенденции виждат.

"Икономическата криза накара хората да потърсят по-изгодни начини на пазаруване и електронната търговия е добро място да открият много стоки на по-ниски цени", твърди Теодор Павлович, управител на онлайн магазина get.bg, който следва традиционния модел на онлайн търговията.

"За съжаление общата икомическа криза и несигурност през изминаващата 2010 г. са едни от най-важните възпиращи фактори за наличието на истински бум в продажбите през глобалната мрежа", контрира Ангел Манчев. Ръстът в продажбите на фирмата идва от индивидуални клиенти за сметка на бюджетни организации като фирми и библиотеки. Почти 80% от поръчките на mobilis.bg са с наложен платеж.

Техниката е с най-сериозен ръст в онлайн продажбите на aukro.bg през октомври спрямо същия период за 2009 г. - почти 400%, отбелязва Спас Сливков, маркетинг директор на онлайн магазина. Следват я бижута, часовници, компютри и дрехи и аксесоари. Поръчките на книги в сайта на книжарница "Пингвините" растат с 30% спрямо 2009 г., заяви Владимир Георгиев, изпълнителен директор на фирмата. Михаил Димитров от notebook.bg пък казва, че продажбите в сайта нарастват с около 25% през 2010. Онлайн продажбите на музика, филми и игри на прaктика са обречени в България на този етап, заради популярността на торент тракерите.

В момента навлизаме в най-благодатния сезон за интернет търговците. "Коледа е началото на силния период в онлайн търговията", разказва Петър Ванчев, собственик на интернет магазина store.bg. "Първо, след празника като цяло физическата търговия залинява и често по-специфичните продукти стават трудно откриваеми. Второ, през зимата е по-удобно да се пазарува пред компютъра", обяснява Петър Ванчев.

Най-сериозното предизвикателство пред българските онлайн магазини е качеството, твърдят от местната асоциация за електронна търговия. "В момента има над 3000 сайта за продажби онлайн, под 10 от тях имат сериозна инфраструктура, позволяваща предлагането на услуги с добро качество", допълват от браншовата организация. Техните прогнози гласят, че предстои попарване на началния ентусиазъм и консолидиране на пазара в следващите три години, когато неговият обем ще е значително по-голям. Симптоматично за появата на много нови интернет магазини е увеличението на жалбите до Комисията за защита на потребителите. За 2009 г. те са 44, а тази година - 326.

Много важен фактор за ръста в онлайн търговията са банките. "Тази година забелязваме оживена рекламна кампания от страна на много банки, целяща да привлече клиентите към онлайн банкиране и което носи отстъпки и награди", посочва Владимир Георгиев от "Пингвините". Според изследване на Nielsen Online сред интернет аудиторията потребителите на онлайн банкиране в България за 2010 г. са се увеличили с три процентни пункта спрямо миналата година.

Вероятно популярността на сайтовете за групово пазаруване ще повиши доверието на българите към търговията в интернет. Така от спонтанно купуване на ваучери за ресторанти поетапно може да се стигне до по-редовни и скъпи покупки онлайн. Устойчивият ръст в електронните разплащания също ще продължи да движи оборотите на онлайн магазините нагоре. По този начин те ще бъдат по-силни конкуренти на световните гиганти, когато те решат да стъпят в България. От всички тези процеси (освен потребителите) най-много ще спечелят тези, които гледат напред и действат бързо. Много бързо.

По темата работи и Асен Георгиев


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

77 коментара
  • 1
    jj avatar :-|
    J.J.

    "Не е ясно и колко българи пазаруват от чуждестранни сайтове като Amazon, eBay, DealExtreme и т.н."
    Много, наистина много. И как няма да е така като спортната, а и не само, екипировка в sportsdirect.com e в пъти по-евтина от българските прекупвачи, да не говорим за достъпа до стойностна литература през Амазон. Просто българските "търговци" трябва да се усетят, че на пазара има нов играч, и че кризата за тях няма да свърши. След като мога да си купя маратонки Head за тичане за 6 паунда, защо да плащам 40 лева за китайско-турските боклуци? Вярно стар модел е, най-евтината серия и т.н., но е само 6 паунда...

  • 2
    spg avatar :-|
    Steliyan Georgiev

    Моята прогноза за сайтовете за групово пазаруване е, че на края ще остане само 1, а останалите ще бъдат погълнати или ще те умрат.
    Както се случи и с българксите клоновете на digg - много се пробваха, но в момента реално се ползва само svejo.
    Интернет бизнесът изглежда като лесен начин за бързо забогатяване на доста хора, а това съвсем не е така. Той си е бизнес като бизнес - оцеляват само най-добрите.

  • 3
    wornoxmaniak avatar :-P
    wornoxmaniak

    Каква мишка, отдавна съм с тактилен екран!

  • 5
    dara avatar :-|
    Dara

    До коментар [#2] от "Steliyan Georgiev":

    Няма логика да се сравняват интернет продукти със съвсем различни бизнес модели. Сайтовете за споделяне на отправки бяха реално идентични, с една две екстри на някои от тях повече. При сайтовете за групово пазаруване няма никакви пречки потребителите да използват всички наведнъж. Офертите им пристигат по имейл и всички те предлагат различни продукти/услуги с различни отстъпки и прочее.

    Така че тук въпросът не е кой ще оцелее, а кой ще е най-голям. А пък най-голям би трябвало да е този, който предлага най-много и разнообразни продукти и си опече разплащанията.

    И така :)

  • 6
    bestbuy avatar :-|
    За да останат ХОРА в България.

    Изключително неточна статия. Разчитах, че Капитал поне могат да боравят с верни факти и адекватни на ситуиацията данни, но уви 0- неприятно съм изненадан.
    Така, 1 . Търговията с наложен платеж НЕ Е ЕЛЕКТРОННА ТЪРГОВИЯ. 2. Цифрата от 50-60 милиона с драстично невярна. магазините, които в България правят реално електронна търговия (с плащане през сайтовете) са не повече от 15-20 с общ оборот максимум 2-3 милона лева. Дори най-масовите електронни магазини - книжарниците, почти не разботят с електронно разплащане (дисертация мога да напиша по темата).
    Владимир Георгиев от "Пингвините", е точно този от когото не трябва да се търси мнение за електрона търговия, защото сайта им е нагледен пример за НЕРАБОТЕЩ ЕЛЕКТРОНЕН МАГАЗИН.

    Абе изобщо..

  • 7
    bestbuy avatar :-|
    За да останат ХОРА в България.

    Най-сериозното предизвикателство пред българската електронна търговия не е качеството на стоките, а са качеството на разплащащите системи (вкл. епей), и пълната липшса на качествен "къстомър съпорт" - 90% от магазините проверяват пощата си веднъж на 3 дена.

  • 8
    epoc avatar :-|
    epoc

    До коментар [#6] от "bestbuy":
    1 . Търговията с наложен платеж НЕ Е ЕЛЕКТРОННА ТЪРГОВИЯ.

    Защо? И какво имаш против услугата на Еконт "погледни преди да платиш", която се основава на точно такъв тип търговия? По тази логика електронна търговия има само за неща, които може да се доунлоуднат и платят по електронен път, защото рано или късно за всяка останала стока има я поща, я куриер, я наложен платеж.

    П.П. Да си ползвал www.gladen.bg? Според мен това си е сайт за електронна търговия, според теб е просто сайт за поръчки.

  • 9
    oddvin avatar :-|
    Минуса

    До коментар [#7] от "bestbuy":

    Напълно съгласен! Пазарувам онлайн всичко без храна и част от облеклото. Ползвам известни международни ел търговци. Наскоро реших да направя опит и да видя как е хавата при Българските...еми положението не е добре!

    За да не съм голословен ето и примера:
    Решавам да купя книга от онлайн книжарница, регистрирам се, слагам книгата в кошницата, избирам плащане и съм препратен към epay.bg където трябва да си регистрирам кредитната карта...чета условията внимателно, споменават се някакви такси при плащане, но никъде не мога да намеря информация колко точно, а само това че трябва да платя такса 2 лева за регистрация на картата. Аре мерси! Решавам че epay не е добра идея и моля за съдействие от книжарницата дали мога да им заплатя за книгата по друг начин. Отговарят ми след 2рия мейл, когато ги питам най-учтиво дали смятат да ми отговорят на запитването от преди 2 дни. Предлагат ми банков превод или paypal. Следват отново 2 дни след което най-накрая книгата е заплатена чрез paypal. След още 1 ден се получава потвърждение че книгата е заплатена. На 4тия ден след заплащането, книгата е изпратена по куриер и е получена 3 дни след това. И така резултата е 5 мейла кореспонденция и общо 12 дни между поръчка и доставка. Извода оставям на Вас!

  • 10
    evstati avatar :-|
    evstati

    Капитал както и останалите участници не казахте колко от стоките , които купува българинът като цяло , би си ги купил по нета....
    Мисля че поне 80% от ефективното пазаруване( не зяпането по витрини на молове) е в бакалията...
    Да не би да тръгне да си купува мобилен телефон или нов телевизор по нета ! ? ..за тях поне е гарантирано че там са най-евтини.
    Да не би да се втурнат да си купуват дънки например...! ? че всеки знае че номерата дори да отговарят , пак имат кусури.....
    Мога и други примери за стоки да дам за които си е риск да ги купуват по нета .За гаранция и евентуално връщане въобще не отварям дума....
    Остаха пак западните сайтове защото стоките които би си купил българинът са такива каквито малко търговци в България биха внесли , с преспектива да стои" когато и дойде времето ".....
    До тогава да са живи и здрави куфарните търговци които летят неуморно между Англия и България със спринтерите......


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.