Модели за е-търговия
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Модели за е-търговия

Shutterstock

Модели за е-търговия

Как работят повечето интернет търговци в България

Асен Георгиев
23266 прочитания

Shutterstock

© Shutterstock


Виртуален магазин

Това е най-близкият до традиционния потребител вариант за пазаруване онлайн. Представлява каталог със стоки, най-често обвързани от обща тема (обувки и дрехи; електроника; книги). Потребителят може да влезе в сайта, да разгледа артикулите и извърши покупка на цена, по-ниска от тази в офлайн магазините. По-добрите предложения са резултат от по-ниските разходи за персонал, наем на обект и други. При някои разновидности дори не е нужно да се инвестира в поддържането на складови наличности (за по-скъпи стоки, например лаптопи).

Пазаруването във виртуалните магазини пести време, позволява сравнение на много стоки и осъществяване на информиран избор. Често върви с бонуси, които няма да намерите в кварталния хипермаркет - отстъпки, безплатна доставка, подаръци.

Силният виртуален магазин трябва да разполага с много добре изградена складова база и логистични процеси, връзки с куриери и денонощна линия за обслужване на клиенти. Това е свързано с големи инвестиции и е една от основните причини повечето български онлайн магазини да попадат в графата "гаражни", които успяват да извършат по няколко продажби дневно. Добрите резултати са силно обвързани и с поведението онлайн - необходими са хора с добри познания в сферата на интернет маркетинга и оптимизацията за интернет търсачки (SEO).

Инвестицията във виртуален магазин зависи от множество фактори. Първоначалната сума е от няколкостотин до няколко хиляди лева. По-важното е, че при всички положения след това има фиксирани месечни разходи за реклама, заплати, хостинг. Те са не по-малко от 700 - 1500 лв месечно при средноголеми магазини.

Повечето от виртуалните магазини са фокусирани в една, две категории стоки. Платформа за повече търговци и голямо разнообразие от стоки предоставят т.нар. онлайн хипермаркети. Пример за успешен такъв магазин е get.bg, който съществува вече повече от 10 години. "За този период бизнесът ни не спира да расте и да трупа лоялни клиенти", коментира Теодор Павлович от get.bg. 

Интернет аукцион

Това са платформи за електронна търговия, които позволяват на продавачи (физически и юридически лица) да предложат своята стока онлайн. За най-масов аукцион в България претендира aukro.bg, собственост на компанията Allegro Group, която предлага онлайн търговски платформи в Централна и Източна Европа. Въпреки че доскоро сайтът е познат най-вече като аукцион, където се продават стоки втора употреба на търг, той еволюира, разказва Спас Сливков, маркетинг мениджър в Aukro Bulgaria. "Тенденцията в света е, че платформите като aukro.bg се насочват към по професионален вид на развитие", добавя Сливков. Хората не искат да изчакват, а да могат да купуват веднага, и поради тази причина "около 85% от офертите в нашия сайт са на цена "купи сега" и този процент расте", обяснява маркетинг мениджърът. Това доближава аукционът все повече до класическият онлайн хипермаркет и го прави един от най-бързо развиващите се сайтове за е-търговия в България. Всеки ден в него има по 30 000 нови предложения, което е с над 200% повече спрямо година по-рано по данни на компанията. През октомври оборотът нараства с 46% спрямо година по-рано, а продадените стоки се увеличават с малко над 50%.

Стратегията на Aukro Bulgaria е да работят все по-активно с професионални онлайн магазини, които да предлагат своите стоки през тяхната платформа. В резултат aukro.bg "вече не е място за неща втората употреба и те са много малък процент", разказва Сливков. Компанията създава и технологични решения, с които помага на търговците, които имат малки и фокусирани е-магазини, автоматично да предложат стоката си в aukro.bg, който генерира над 75 000 посетители дневно.

Aukro печели от такса, която начислява при всяка осъществена сделка. Средно около 3% от общия оборот. Таксата е въведена през февруари 2010, въпреки че сайтът съществува от 2007 г. Чрез нея трябва да възвърнем вложените до тук средства до няколко години, коментира Сливков.

Групово пазаруване

Това е най-новият модел за електронна търговия в България, а и в света. Има няколко ключови особености - работи най-вече при продажба на услуги: процедури в козметични студиа, билети за културни мероприятия, ексурзии; разчита на много високи отстъпки - минимум 40% - 50%.

За по-малко от шест месеца в България се появиха повече от 10 такива сайта. Най-големите от тях са grabo.bg, zadrujno.bg, bgkolektiva.net. Започването на подобен проект е обвързано със сравнително ниски разходи. Най-трудното обаче идва, когато трябва да докарате трафик на вашия нов сайт и да убедите търговците, че си заслужава да продават своите услуги на минимум печалба или дори без такава.

Козовете в ръцете на посредниците са, че осигуряват безплатна реклама и достъп до нови клиенти. Моделът е бързо развиващ се, конкуренцията силна, а търсенето голямо. Очаква се силен ръст в оборотите на този тип онлайн магазини до края на годината и вероятно следващата и постепенното им фокусиране в конкретни нишови области с цел налагане сред определена аудитория.

Онлайн на офлайн магазините

Честа практика на традиционните търговски вериги е да развиват и дейност в интернет. Това е популярен подход за почти всички големи и по-малки търговци на Запад. В България също има примери, но те са, меко казано, в зародиш. Липсата на доверие и опит сред потребителите правят онлайн частта от бизнеса на търговците смешно малка. Продажбите през интернет са едва 1-2% общите им обороти.

Двете големи вериги за техника "Техномаркет" и "Технополис" например имат развити сайтове, през които клиентите могат да пазаруват. Получават отстъпка от 5%, но плащат за доставката. За разлика от традиционната онлайн търговия в другите страни, тук плащането става най-често с наложен платеж. Има дори случаи, при които клиентите си поръчват през мрежата и отиват на място в магазина, за да си вземат покупката. Николай Китов от "Техномаркет" разказва, че в сайта клиентите се възползват от удобството да разгледат всички продукти и да ги сравнят ценово. Нещо, което трудно може да се направи на място в магазина.

Онлайн развиват и някои вериги за облекла. Hot spot например имат тази услуга от три години, но и там продажбите през сайта са едва процент - процент и половина. Често се възползват клиенти от градовете, в които няма магазин на веригата, каза собственикът ѝ Васил Райчев. Но и тук, както при техниката, сайтовете се използват предимно за разглеждане на колекцията, покупката става офлайн.

Един от перспективните варианти за бързо и ефективно навлизане на традиционни офлайн марки и стоки в мрежата е през друго ново явление в е-търговията - онлайн аутлетите. Това е един от бързо развиващите се модели в света и региона. Той дава бърз и лесен достъп на търговските марки до онлайн тъговията, без инвестиции от тяхна страна. Наскоро Aukro Bulgaria откри такъв онлайн аутлет, където продава маркови дрехи с големи отстъпки. "За момента дава невероятни резултати", разказва Спас Сливков, маркетинг мениджър в Aukro Bulgaria. И разяснява моделът на работа: "Ниe изцяло организираме колекциите в сайта и предлагаме голям трафик. Взимаме същата такса като в традиционния aukro магазин". Комисионата може да бъде и по-висока, когато се наложи от компанията да изпълняват и допълнителни функции като администриране, фотосесии на продуктите и други.

По темата работи и Зорница Маркова

Виртуален магазин

Това е най-близкият до традиционния потребител вариант за пазаруване онлайн. Представлява каталог със стоки, най-често обвързани от обща тема (обувки и дрехи; електроника; книги). Потребителят може да влезе в сайта, да разгледа артикулите и извърши покупка на цена, по-ниска от тази в офлайн магазините. По-добрите предложения са резултат от по-ниските разходи за персонал, наем на обект и други. При някои разновидности дори не е нужно да се инвестира в поддържането на складови наличности (за по-скъпи стоки, например лаптопи).


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

11 коментара
  • 1
    ariman_info avatar :-P
    Ariman

    Много се извинявам, но Аукро са на второ място и като ползваемост и като оборот, първи са Аукцион.БГ.

  • 2
    spas_slivkov avatar :-|
    spas_slivkov

    Трафик ранкът на aukro.bg според alexa.com е 45, на аукцион.бг е 755. В aukro.bg има средно 5 пъти повечи артикули в сравнение с аукцион.бг, като тази разлика постоянно се увеличава. Не може да става сравнение между двете платформи - като регистрирани потребители, трафик, продажби, технически качества и инструменти за продавачите, aukro.bg е на светлинни години пред аукцион.бг

  • 3
    mto avatar :-|
    mto

    Това пък с alexa.com въобще не ми вдъхва доверие. Google Analytics ми отчитат посещенията, а Аlexa - не. И резултатът е ту имаш ранг, ту нямаш - зависи в какъв момент проверяваш...

  • 4
    bestbuy avatar :-|
    За да останат ХОРА в България.

    До коментар [#3] от "mto":

    Алекса засича само сайтове с голям трафик и то индиректно.

  • 5
    spas_slivkov avatar :-|
    spas_slivkov

    Да, съгласен съм за alexa, но при положение, че всеки сайт има достъп до собствения си google analytics, но не и до този на конкурентите, и понеже alexa измерва всички сайтове по един и същи начин, макар и не съвсем точно, е добър начин да се сравни трафика на няколко сайта. Когато говорим за разлика между ранк 45 и 755, смятам, че ситуацията е ясна...

  • 6
    mto avatar :-|
    mto

    До коментар [#4] от "bestbuy":

    При положение, че посещенията ми са се увеличили двойно спрямо момента когато алекса-та си ми ги отчиташе, сега когато не ги отчита значи ли че конкурентните сайтове са си ги увеличили четворно или повече? Малко е прекалено всички да растат така, а?

  • 7
    epoc avatar :-|
    epoc

    Иска им се на аукро да са на върха. Проблема е, че има амазон и ибей. А те вдъхват мноооого, ама мнооооого повече доверие, отколкото аукро. Така че тези сайтове вместо да се бият в гърдите колко са напред с материала, да гледат водещите в морето а не в кварталната локва. Лично на мен аукро са ми ужасно досадни заради фолс позитивните търсения в гугъла (т.е. манипулиране на резултатите от търсенето на стока, която се оказва че я няма), което може и да им докара някой и друг клиент, но като цяло ще прогони голяма част от останалите. Без да коментирам как там се продава фалшива памет Kingston 256GB за около 100 лева, при положение, че тя струва към 700USD. Така че ако искат да се развиват трябва да следват модела на амазон, ибей и др. И защита на правата на потребителите.

  • 8
    chievo avatar :-|
    Chievo

    До коментар [#7] от "epoc":

    http://shop.ebay.com/?_from=R40&_trksid=p5197.m570.l1313&_nkw=kingston+256+gb&_sacat=See-All-Categories

    Това ли е сигурността на ибей бе приятелю? От първите 50 оферти има 4 на цената, която си посочил. Останалите са от 1 долар до 50.

    А иначе относно манипулирането на сърч резултати - досадно е, но лидер в това отношение са топобяви примерно, а не аукро.

  • 10
    phillippe avatar :-|
    phillippe

    С новите правила от 2011 г. Aukro.bg иска да се превърне в онлайн mall, което според мен не могат да си го позволят (не са Амазон). Спрях достъпа до нови продавачи освен официални магазини. Aukro.bg си заминава. На ред е auction.bg - в момента даже няма такси за продавачите и има доста разнообразие. Аз лично чакам ebay.bg, но това едва ли ще се случи в това десетилетие :)


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.