Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
Регистрация
14 4 фев 2011, 14:31, 5502 прочитания

Facebook завист

Социалните мрежи може да ни действат и потискащо

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Илюстрация

Още по темата

Facebook Places @ България

От петък геолокационната услуга на социалната мрежа е активна и за вече 2 млн. български потребители

22 мар 2011

Dislike

Купуването на приятели във Facebook не е морално и носи само краткосрочен ефект

3 фев 2011

Poke me*

Рекламодателите постепенно увеличават инвестициите си в дигитален маркетинг и гледат с любопитство към социалните мрежи

21 яну 2011

Faceboom

Оценката за 50 млрд. долара на Facebook може да е предвестник на нов дотком балон

7 яну 2011

Skypeless

Защо блокира най-популярната програма за интернет разговори в света и няколко извода от това

23 дек 2010

Социалната мрежа васал

MySpace, която само преди няколко години беше сложила в малкия си джоб всички конкуренти, днес малко по малко потъва в забрава.

26 ное 2010

900 хиляди български потребители всекидневно ползват Facebook

Вицепрезидентът на Facebook Блейк Чендлий пред "Капитал"

28 окт 2010

Facebook навсякъде...

Най-голямата социална мрежа увеличава влиянието си чрез партньорства със Skype и Microsoft

22 окт 2010

Mark Zuckerberg likes this

Фейсбук ще продължи да присъства в ежедневието ви със или без ваше съгласие

10 окт 2010

Защо се отказахте от Facebook?

View all 5 comments

10 окт 2010

Мобилните амбиции на Facebook

Социалната мрежа подготвя своя софтуерна платформа за безжични устройства

24 сеп 2010

Големият Facebook те гледа...

Социална мрежа номер едно в света започва да налага нова услуга, базирана на местоположението на потребителите

10 сеп 2010
По-щастливи се чувстваме, докато с часове седим пред компютъра, заровени в профилите на нашите приятели във Facebook? Или пък това ни прави по-нещастни? Според изследователи от Станфордския университет вярно е по-скоро второто твърдение. Причината за това е, че хората обичат да сравняват живота си с този на другите - независимо дали на живо или онлайн. И често не харесват това, което виждат.

Резултатите от проучване на Станфордския университет показват, че социалните мрежи могат да повлияят върху самооценката ни. Учените се опитват да разберат как хората възприемат себе си, докато се сравняват с останалите в тяхната общност (приятели, работна среда, общество и т.н.). Те установяват, че като цяло хората са склонни да изпитват тъга и огорчение, когато се сблъскват с по-активни от тях в социален аспект. Това е така, защото дори и саможивите личности имат нужда от човешки контакт и сравнението с по-социални личности подчертава липсата на този контакт.

Проучването е направено на базата на редица експерименти и анкети. Въпреки че в основната си част то се съсредоточава върху традиционния социален контакт - живото общуване между хората, резултатите хвърлят малко повече светлина и върху ефектите от социалните мрежи. Причината е, че в сайтовете като Facebook повечето потребители съзнателно или не се опитват да си изградят положителен имидж - публикуват снимки от празненства, купони, събития и обществени мероприятия, които предполагат висок социален статус. На повечето от тях те са усмихнати, което загатва, че потребителят води емоционално пълноценен живот. Според учените това кара хората, които разглеждат тези снимки, да се чувстват нещастни и самотни - като това предположение важи с по-голяма сила за онези, които нямат толкова добре развити комуникационни умения и социални качества.

Въпросното усещане е познато в жаргона на интернет потребителите като "Facebook завист" (Facebook envy). То може да засегне както асоциални, така и сравнително жизнерадостни и доволни от живота си хора. Един типичен пример би могъл да се опише така: Мария разглежда продължително снимките и клиповете на своите приятели във Facebook и осъзнава, че всички те водят забавен и интересен живот - екскурзии, клубове, забавления, срещи с нови интересни хора. Докато тя всеки ден отива с нежелание на работата и с нетърпение чака уикенда... за да го прекара пред телевизора или в почистване на апартамента си. Мария обаче изобщо не се замисля, че същите мисли минават през главите на уж щастливите й приятели.

Обяснението е, че повечето хора възприемат силно субективно и нереалистично информацията, която потребителите публикуват в социалните мрежи. В повечето случаи тя до голяма степен е манипулирана от самите потребители в тяхна полза. "Сайтовете като Facebook могат напълно да размътят представата за емоционалния живот на другите, защото потребителите имат пълен контрол върху обществения имидж, който си създават чрез фотоалбуми, статуси, групи от приятели и др.", твърдят авторите на проучването. Според тях това подтиква потребителите на Facebook, които разглеждат профилите на приятелите си, да се чувстват "по-самотни и неразбрани от другите, отколкото всъщност са".



Тази тенденция би могла да се задълбочи при потребителите, които прекарват повече време във Facebook, които нямат високо мнение за себе си или не са уверени в социалния си статус. Въпреки че учените от Станфордския университет не отделят чак толкова съществено внимание на влиянието на социалните мрежи върху мислите и чувствата на потребителите, този модерен феномен така или иначе става неизменна част от нашия живот. Така че резултатите от проучването, базирани на социални преживявания в реалния живот, в много голяма степен са валидни и за преживяванията, които хората трупат в интернет. Неизбежно е фокусът да е обърнат именно към социалната мрежа Facebook - най-голямата в света платформа, която дава възможност на почти 600 млн. души (засега) да споделят информация, снимки за себе си, както и за моментното си състояние.

И до днес е трудно да се отговори еднозначно на въпроса дали социалните мрежи (и всъщност интернет по принцип, доколкото той представлява мрежа за комуникация) са полезни или не за човешката психика. През последните години са направени много проучвания и според част от тях продължителното използване на социалните мрежи води до депресия и други психически проблеми, а според друга част ефектът е точно обратният - подобрява настроението и сближава хората. Преди по-малко от година "Капитал" публикува резултатите от проучване, според което социалните мрежи могат да повлияят върху хормоналния баланс и да намалят стреса. Но както вече казахме, всички отделни проучвания не дават еднозначни оценки. Същото важи и за изследването на Станфордския университет.

Така например резултатите от анкетите на изследователите показват, че в редица случаи чуждото нещастие може да създаде чувство на успокоение и дори удовлетвореност у хората. Това обаче не се дължи на тяхната злонамереност, а на факта, че по този начин те не се чувстват толкова самотни в тъгата и болката си. Според учените това обяснява защо много от зрителите на филми обичат драми, а читателите - тъжни истории. В случая социалните мрежи като посредник между хората имат същия ефект - те показват, че всички изпитваме негативни емоции, и връщат потребителите от субективното мислене към реалността.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

2 март 2018г.
Sofia Event Center

capital.bg/emobility

E-mobility and The Future of Urban Transportation Forum



Теми в програмата:
Политики за стимулиране на чист транспорт
Бъдещето на градската мобилност
Дигиталнa трансформация в транспорта и технологични иновации
Каква икономика стои зад новата градска мобилност
Как Мобилността като услуга (MaaS), ще революционизира и промени градовете


Прочетете и това

Лекторите на Innovation Explorer 2018: Фредрик Шайде Лекторите на Innovation Explorer 2018: Фредрик Шайде

Дизайн директор, Telenor Group

21 фев 2018, 1443 прочитания

Paysafe организира хакатон с общ награден фонд от 9.5 хил. евро 3 Paysafe организира хакатон с общ награден фонд от 9.5 хил. евро

Засилва се тенденцията за провеждането на подобни технологични събития в България

20 фев 2018, 3088 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: ИКТ »

Най-важното за данъчните рискове при бизнес пътувания

Запис от уебинара за данъчните, осигурителните и миграционните последици от командироването на служители в страната и чужбина, организиран от EY и Кариери

Стажове, стипендии, конкурси (19 - 25 февруари)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

За да бъдете успешни, фокусирайте се върху крайната цел, но я разбийте на по-малки, постижими цели

На гости в рубриката "Пет минути със..." е Манди Хиксън, бивш пилот на Кралските военновъздушни сили, а към настоящия момент - лектор и коуч

Стажове, стипендии, конкурси (22-28 януари)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Как да организираме по-добре работното си време

Няколко основни съвета как да бъдете по-ефективни и фокусирани

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Технологии и наука" Затваряне
Тъчдаун за Ариана Хъфингтън

AOL се сдобива със силна новинарска марка в лицето на Huffington Post

Инициативата BEPS: Данъчните вече знаят всичко за холдинговата група

Получените отчети от мултинационалните компании могат дa предизвикат проверка от НАП, ако тя се усъмни в отклоняване на печалби към други държави

Валутните преводи все още са ни скъпи

България е в зоната за еврови парични трансфери SEPA, но с много малки изключения това не се отразява на качеството и таксите за клиентите

"Съгласие" купи животозастрахователния портфейл на "Дженерали" (коригирана)

Сделката е сключена в началото на декември, след като италианската компания обяви, че в България ще се съсредоточи само върху общото застраховане

Лъчезар Бояджиев is present

Можем ли да вярваме в нещо днес и познаваме ли истински средата си? Художникът подсказва отговорите с две изложби

Парма култура

Градът на Бертолучи и пармезана крие много изненади

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 8

Капитал

Брой 8 // 24.02.2018 Прочетете
Капитал PRO, Тема на броя: София и автомобилите - когато няма мърдане

Емисия

СЕДМИЧНИКЪТ // 23.02.2018 Прочетете