С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
14 4 фев 2011, 14:31, 6145 прочитания

Facebook завист

Социалните мрежи може да ни действат и потискащо

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Илюстрация

По-щастливи се чувстваме, докато с часове седим пред компютъра, заровени в профилите на нашите приятели във Facebook? Или пък това ни прави по-нещастни? Според изследователи от Станфордския университет вярно е по-скоро второто твърдение. Причината за това е, че хората обичат да сравняват живота си с този на другите - независимо дали на живо или онлайн. И често не харесват това, което виждат.

Резултатите от проучване на Станфордския университет показват, че социалните мрежи могат да повлияят върху самооценката ни. Учените се опитват да разберат как хората възприемат себе си, докато се сравняват с останалите в тяхната общност (приятели, работна среда, общество и т.н.). Те установяват, че като цяло хората са склонни да изпитват тъга и огорчение, когато се сблъскват с по-активни от тях в социален аспект. Това е така, защото дори и саможивите личности имат нужда от човешки контакт и сравнението с по-социални личности подчертава липсата на този контакт.


Проучването е направено на базата на редица експерименти и анкети. Въпреки че в основната си част то се съсредоточава върху традиционния социален контакт - живото общуване между хората, резултатите хвърлят малко повече светлина и върху ефектите от социалните мрежи. Причината е, че в сайтовете като Facebook повечето потребители съзнателно или не се опитват да си изградят положителен имидж - публикуват снимки от празненства, купони, събития и обществени мероприятия, които предполагат висок социален статус. На повечето от тях те са усмихнати, което загатва, че потребителят води емоционално пълноценен живот. Според учените това кара хората, които разглеждат тези снимки, да се чувстват нещастни и самотни - като това предположение важи с по-голяма сила за онези, които нямат толкова добре развити комуникационни умения и социални качества.

Въпросното усещане е познато в жаргона на интернет потребителите като "Facebook завист" (Facebook envy). То може да засегне както асоциални, така и сравнително жизнерадостни и доволни от живота си хора. Един типичен пример би могъл да се опише така: Мария разглежда продължително снимките и клиповете на своите приятели във Facebook и осъзнава, че всички те водят забавен и интересен живот - екскурзии, клубове, забавления, срещи с нови интересни хора. Докато тя всеки ден отива с нежелание на работата и с нетърпение чака уикенда... за да го прекара пред телевизора или в почистване на апартамента си. Мария обаче изобщо не се замисля, че същите мисли минават през главите на уж щастливите й приятели.

Обяснението е, че повечето хора възприемат силно субективно и нереалистично информацията, която потребителите публикуват в социалните мрежи. В повечето случаи тя до голяма степен е манипулирана от самите потребители в тяхна полза. "Сайтовете като Facebook могат напълно да размътят представата за емоционалния живот на другите, защото потребителите имат пълен контрол върху обществения имидж, който си създават чрез фотоалбуми, статуси, групи от приятели и др.", твърдят авторите на проучването. Според тях това подтиква потребителите на Facebook, които разглеждат профилите на приятелите си, да се чувстват "по-самотни и неразбрани от другите, отколкото всъщност са".



Тази тенденция би могла да се задълбочи при потребителите, които прекарват повече време във Facebook, които нямат високо мнение за себе си или не са уверени в социалния си статус. Въпреки че учените от Станфордския университет не отделят чак толкова съществено внимание на влиянието на социалните мрежи върху мислите и чувствата на потребителите, този модерен феномен така или иначе става неизменна част от нашия живот. Така че резултатите от проучването, базирани на социални преживявания в реалния живот, в много голяма степен са валидни и за преживяванията, които хората трупат в интернет. Неизбежно е фокусът да е обърнат именно към социалната мрежа Facebook - най-голямата в света платформа, която дава възможност на почти 600 млн. души (засега) да споделят информация, снимки за себе си, както и за моментното си състояние.

И до днес е трудно да се отговори еднозначно на въпроса дали социалните мрежи (и всъщност интернет по принцип, доколкото той представлява мрежа за комуникация) са полезни или не за човешката психика. През последните години са направени много проучвания и според част от тях продължителното използване на социалните мрежи води до депресия и други психически проблеми, а според друга част ефектът е точно обратният - подобрява настроението и сближава хората. Преди по-малко от година "Капитал" публикува резултатите от проучване, според което социалните мрежи могат да повлияят върху хормоналния баланс и да намалят стреса. Но както вече казахме, всички отделни проучвания не дават еднозначни оценки. Същото важи и за изследването на Станфордския университет.

Така например резултатите от анкетите на изследователите показват, че в редица случаи чуждото нещастие може да създаде чувство на успокоение и дори удовлетвореност у хората. Това обаче не се дължи на тяхната злонамереност, а на факта, че по този начин те не се чувстват толкова самотни в тъгата и болката си. Според учените това обяснява защо много от зрителите на филми обичат драми, а читателите - тъжни истории. В случая социалните мрежи като посредник между хората имат същия ефект - те показват, че всички изпитваме негативни емоции, и връщат потребителите от субективното мислене към реалността.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Най-богатият човек дарява 10 млрд. долара за борба с климатичните промени 1 Най-богатият човек дарява 10 млрд. долара за борба с климатичните промени

Основателят на Amazon Джеф Безос създава специален фонд, който ще финансира изследователи и активисти в сферата на устойчивото развитие

18 фев 2020, 696 прочитания

Печалбата на SoftBank пада с 99% заради загубите от Vision Fund Печалбата на SoftBank пада с 99% заради загубите от Vision Fund

Изпълнителният директор Масайоши Сон загърбва плановете си за втори фонд след отчетените загуби

17 фев 2020, 1092 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Технологии" Затваряне
Тъчдаун за Ариана Хъфингтън

AOL се сдобива със силна новинарска марка в лицето на Huffington Post

Още от Капитал
Пазарът на жилища в София: Силен сезон, с първи епизоди на спадове

Ръст на сделките и застой в средните цени през 2019 г. Купувачите са млади, търсят нови сгради, сделките стават по-бавно и доминират двустайните апартаменти

Малайзийски полет към село Щръклево

Община Русе даде предварително съгласие да продаде летището си на дружество с малайзийско участие. Проектът на компанията е за 57 млн. лв.

За дизайнерите с любов

Българският стартъп Artery Team представя местни и международни дизайнерски марки в Etsy

Новите дрехи на "Шишман"

Несигурното бъдеще покрай предстоящия ремонт на знаковата улица в центъра на София отново разбуни духовете

Wi-Fi free

Все повече хора искат да преодолеят зависимостта си от технологиите. Бизнесът харесва това

От Маракеш до Париж и обратно

Писателят и художник Махи Бинбин за живота между две култури и социалната си дейност в Мароко

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10