AOL в света на дигиталните медии
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

AOL в света на дигиталните медии

Ройтерс

AOL в света на дигиталните медии

Бившият интернет доставчик прави решителна инвестиция в онлайн медийния бизнес

Христо Петров
3548 прочитания

Ройтерс

© Ройтерс


Superbowl (финалът на американското първенство по футбол) е златно време за големите телевизии в САЩ. Каналите взимат по няколко милиона долара за всеки 30-секунден рекламен клип, който излъчат по време на най-голямото спортно събитие в Северна Америка. Тази година Superbowl се оказа особено доходоносен и за новинарския сайт Huffington Post. Именно на стадиона, където се игра финалния мач между "Грийн Бей пакърс" и "Питсбърг стийлърс", интернет компанията AOL подписа договор за купуването на Huffington Post в сделка на стойност 315 млн. долара.

Това е значимо събитие и за двете компании. За Huffington Post, интернет медия с едва 6-годишна история, това е кулминацията на едно бурно завладяване на американския (а всъщност и международния) медиен пазар. За AOL това е поредна стъпка към трансформацията й в медийна компания. Днес все по-малко хора си спомнят, че допреди десетина години AOL всъщност беше най-големият интернет доставчик в САЩ.

Съосновател и собственик на Huffington Post е Ариана Хъфингтън - бивш кандидат за губернатор на Калифорния и автор на публикации в различни медии през последните няколко години. Решителният поврат в кариерата й идва през 2005 г., когато тя започва да списва новинарския сайт Huffington Post. Сайтът набира популярност сред потребителите неочаквано бързо и на два пъти в кратката си история успява да привлече финансиране за милиони долари от външни инвеститори. Днес Huffington Post има 25 млн. уникални посетители месечно, като в някои месеци аудиторията му е достигала и до 40 млн. души месечно, задминавайки читателите на интернет сайтовете на утвърдени медии като Washington Post например. Служителите на компанията са около 300 и една трета от тях са редактори. Huffington Post има свои репортери, но създава значителна част от съдържанието си, като агрегира новини от други източници. Отделно медията има обширна секция, където публикува коментари на блогъри.

С главата напред в медийния бизнес

Ариана Хъфингтън ще бъде изпълнителен директор на целия медиен бизнес на AOL, който ще мине под шапката на нова дъщерна компания. По думите й комбинацията от опита на нейната компания и AOL ще има мултиплициращ ефект. "Или както каза Тим (Тим Армстронг - изпълнителен директор на AOL), в нашия случай 1 плюс 1 е равно на 11", коментира Хъфингтън в управлявания от нея сайт. Медията ще достига до аудиторията си основно през интернет. AOL има собствено студио, където генерира и видеосъдържание; участва и в продажбите на музика, като този бизнес е изцяло насочен към мрежата.

От AOL очакват, че сделката за Huffington Post ще увеличи аудиторията им в интернет до 250 млн. души в световен мащаб (117 млн. от които ще са американци). Така компанията, която някога снабдяваше милиони американци с достъп до интернет, здраво стъпва в бизнеса със създаване на информационно съдържание. Миналата година AOL купи един от най-известните сайтове за технологични новини TechCrunch за около 25 млн. долара (точната цена не беше обявена официално). Дружеството е собственост и на друг подобен популярен сайт - Engadget.

Излиза ли сметката

За създателите на Huffington Post сделката с AOL безспорно е успех, но каква е икономическата полза за самия купувач? Може би най-забележителния факт в това сливане е, че AOL плаща почти цялата сума в брой. Нещо повече - парите идват направо от касата на компанията, а не от банков заем например. Лари Дигнън от ZDnet посочва, че към края на миналата година AOL разполага с общо 800 млн. долара под формата на пари в брой и парични еквиваленти - ликвидни активи, които сравнително бързо може да обърне в пари на пазара. Това означава, че сделката лишава компанията от повече от една трета от кешовите й наличности. А те са важен показател за ликвидността на дружеството и способността му бързо да си осигури паричен ресурс в труден момент.

Сделката е безспорен успех за Huffington Post. През 2010 г. компанията е генерирала около 30 мл. приходи - оценката е приблизителна, защото според американското законодателство дружеството не е задължено да обявява финансовите си резултати. Taка че AOL плаща за компанията 10 пъти повече от годишния й оборот. Според анализаторите на консултантската компания Hudson Square Research сделката крие рискове за AOL. "Според нас съществуват рискове за AOL поради факта, че компанията ще разходва почти половината от наличния си кеш за тази сделка", казват пред ZDnet консултантите на Hudson Square Research. Самата Хъфингтън признава, че 2010 г. е първата година в историята на Huffington Post, която медията е приключила на печалба.

Това, че AOL дава много пари за един новинарски сайт, не е единственият проблем. Вече повече от година компанията буквално се бори за оцеляване, след като в края на 2009 г. стана автономно дружество (преди това беше част от медийната империя Time Warner). Към момента AOL не може да се похвали с кой знае колко впечатляващи финансови резултати, които да оправдаят експанзията й. Напротив, през 2010 г. компанията беше принудена да се освободи при голяма загуба от социалната мрежа Bebo, която купи през 2008 г. за 850 млн. долара. Инвестицията се оказа провал и миналата година AOL я продаде за едва 10 млн. долара. Също на загуба компанията продаде програмата за онлайн комуникация ICQ на руски инвеститори.

Днес AOL се оценява от борсата на малко повече от 2 млрд. долара. Само 10 години по-рано това беше една от най-големите публични компании в САЩ, която се вля в Time Warner чрез гигантска сделка, оценявана на 150 млрд. долара. Остава да видим дали опитите на AOL да предефинира бизнес модела си ще я върнат в лагера на големите играчи. Този път като онлайн медийна компания.

Историята на Huffington Post

Сайтът на Huffington Post e качен в интернет на 9 май 2005 г. Първоначално Ариана Хъфингтън използва предимно съдържание от други информационни източници. Големият й коз е нейното познанство с влиятелни и известни личности - политици, актьори, бизнесмени. Тя ги моли да пишат коментари и мнения за нейния сайт, за да привлече аудитория. Впоследствие блог-секцията на сайта се превръща един от основните й активи - авторите публикуват материалите си безплатно, без да получават възнаграждение.

Междувременно организацията на Хъфингтън се разраства и тя започва да наема редактори и репортери. През 2006 г. компанията получава първата си голяма финансова инжекция от SoftBank Capital, която налива 5 млн. долара в сайта. През 2008 г. Huffington Post набира още 15 млн. долара от инвеститори. През 2009 г. Huffington Post се превръща в първата интернет медия в САЩ, която получава покана от Барак Обама за първата му среща с журналисти като президент на страната. По това време компанията вече сегментира много по-задълбочено читателите си и публикува новини в няколко регионални версии на основния си сайт.

 

Superbowl (финалът на американското първенство по футбол) е златно време за големите телевизии в САЩ. Каналите взимат по няколко милиона долара за всеки 30-секунден рекламен клип, който излъчат по време на най-голямото спортно събитие в Северна Америка. Тази година Superbowl се оказа особено доходоносен и за новинарския сайт Huffington Post. Именно на стадиона, където се игра финалния мач между "Грийн Бей пакърс" и "Питсбърг стийлърс", интернет компанията AOL подписа договор за купуването на Huffington Post в сделка на стойност 315 млн. долара.

Това е значимо събитие и за двете компании. За Huffington Post, интернет медия с едва 6-годишна история, това е кулминацията на едно бурно завладяване на американския (а всъщност и международния) медиен пазар. За AOL това е поредна стъпка към трансформацията й в медийна компания. Днес все по-малко хора си спомнят, че допреди десетина години AOL всъщност беше най-големият интернет доставчик в САЩ.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

4 коментара
  • 1
    ngorchilov avatar :-P
    Ники Горчилов

    Смела крачка на AOL. Одобравям ;)

  • 2
    asystolette avatar :-|
    Теодора

    Не знам по какъв начин досега американците са оценявали независимите медии и до каква степен, но изданието на Huffington едва ли има някаква морална полза от това да се превърне в поредното усвоено печатно издание от корпорация. Дано намерят начин да развият и оправдаят наистина смелата инвестиция.

  • 3
    tucker_case avatar :-P
    tucker case

    ейоуел изби рибата преди 15-20 години кога взе да се предлага като предварително инсталиран провайдър във буквално всеки нов компютър продаден в америка... сега е като малката скумрийка сийка... дето вчера яла курабийка... шея заболи корем... ше доде чичо рак... ше изуволни персонала... и шесе ожени за момата... :)

  • 4
    ivaylo.hristov avatar :-?
    Ивайло Христов

    Много ми е интересно какво ще стане с AOL. Битката е голяма, но те имам потенциала да станат следващия играч на този пазар.

    Много ми е интересно и как ще се промени TechCrunch, CrunchBase и подобните от семейството на TechCrunch.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK