"Моята ферма не е у Facebook..."*
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

"Моята ферма не е у Facebook..."*

"Моята ферма не е у Facebook..."*

"Социалната" гейм-компания Zynga вече има пазарна оценка между 7 и 9 млрд. долара

Красимира Карамфилова
9598 прочитания

© (cc) Flickr/LaMenta3


Представете си, че лекцията ви започва след час, а вие трябва да отпечатате слайдовете си на някой от компютрите в библиотеката. Естествено на нито един етаж няма свободна машина, защото всички играят Mafia Wars, FarmVille, CityVille и прочее. Много вероятно е голяма част от вас също са били (или все още да са) част от същите тези хора, които прекарват от ценното си време, играейки FarmVille или "продавайки" приятелите си.

Макар дразнещ, този бизнес-модел е изключително ефективно работещ. Толкова, че пазарната цена на Zynga се удвои само за последната една година. Тази година, след дискусии с инвеститорите, оценката за компанията може да достигне между 7 и 9 млрд. долара, коментира Wall Street Journal. За сравнение, през 2009 SharePost оценяват Zynga на 2.61 млрд. През 2010 оценката се покачва до 5.51 млд.

Игрите, създавани от набиращия сила "социален" гейм-гигант, са простички, лесни и изискващи от вас да ги споделяте с всичките си контакти във Facebook. Естествено трябва да прекарвате в приложението часове (или поне по 30 мин. на ден), генерирайки онлайн-трафик и излагайки се на хиляди реклами.

През последните три години Zynga изминава доста дълъг път, за да заеме мястото си до онлайн-гиганти на Силициевата долина като Facebook, Google и Twitter. Названието на компанията идва от името на английски булдог, който е бил собственост на създателя Марк Пинкъс. Основателят и изпълнителен директор на компанията по принцип се въздържа от коментар по въпроса за финансовото състояние на фирмата, но виртуалното споделяне на добитък се оказва достатъчно доходоносно, за да няма спешна нужда от нови инвеститори.

Според данни на британския вестник Guardian, 16 милиона души са се регистрирали за CityVille - сравнително нова игра на Zynga, само месец след стартирането й. В момента, компанията за браузърни игри има над 275 милиона потребители, като се разпространява и във варианти за таблети и смартфони. Guardian съобщава още, че макар точната печалба да не е потвърдена, продаването на виртуални стоки за реални пари е генерирало чиста печалба от 400 милиона от годишен приход 850 милиона долара.

Бизнес-моделът на Zynga e един от най-критикуваните. През 2008 журналистът Питър Джеймисън публикува дълъг анализ върху методите на работа на Zynga, атакувайки я, че не просто копира елементи от други игри, а създава бизнес-модел, работещ единствено върху цялостното имитиране на чужди заглавия. Цитирайки анонимни източници, той определя Zynga като "хищник на идеи", чието мото е: "да откраднеш нечия чужда игра, да хвърлиш милиони долари по нея и ако все още ги няма, да добавиш виртуални пари в нея".

По принцип, заглавия от типа на Texas HoldEm Poker, FarmVille, CityVille, CaféWorld и Mafia Wars са често срещани формати в социалните мрежи и макар идеята им да не е оригинална, нещо е направило така, че Zynga да изпъква на фона на останалите компании, разработващи игри. Този тип социални заглавия привличат една съвсем нова аудитория. Докато красиви продукти, като тези, произведени от гейм-гиганти като Electronic Arts (EA), са предназначени основно за хардкор- геймърите, то Zynga е насочена към всички, които по един или друг начин са пристрастени към Facebook и обичат да вършат нещо допълнително, докато са в социалната мрежа.

Това е една демографска целева група, напълно нова за пазара на игри. Така Zynga геймър може да се окаже майка ви, 4-годишният ви братовчед и съседката от долния етаж. Веднъж пристрастил се и към играта, всеки от нас се превръща в неплатен рекламен агент, подаряващ овце, нови коктейли, молещ за помощ познатите си и изграждащ една огромна база данни от потенциални потребители на следващото подобно заглавие. Това, което другите компании за браузърни игри нямат, е точна тази огромна база данни. Ако в един момент FarmVille ви писне, от Zynga ще ви предложат огромен брой алтернативи, които да си изберете, точно пред очите ви.

Всичко това може да ви звучи като една безгранично разрастващата се система, но истината е, че експанзията на Zynga има своите граници. И занапред компанията най-вероятно ще остане зависима от развитието на социалната мрежа Facebook. В какво се изразява порочният кръг? Базата данни на Zynga е изградена в социалната мрежа и няма да работи извън нея, дори да сте направили грешката да се абонирате за новини, касаещи продуктите й.

Създателят на Facebook, Марк Зукърбърг, от своя страна ограничава възможното развитие на Zynga с всяко ново обновяване на сайта. Спамът, който потребителите могат да изпращат, става все по- малко, а социалната мрежа предлага и опцията да селектирате, кои апликации могат да изпращат съобщения до вас, без това да налага блокиране на приятелите ви и пр. Накратко ситуацията на Zynga e "с Facebook - лошо, без него - още по-лошо".

-----

* Цитат от парчето "Мрън, Мрън" на Ъпсурт.

Представете си, че лекцията ви започва след час, а вие трябва да отпечатате слайдовете си на някой от компютрите в библиотеката. Естествено на нито един етаж няма свободна машина, защото всички играят Mafia Wars, FarmVille, CityVille и прочее. Много вероятно е голяма част от вас също са били (или все още да са) част от същите тези хора, които прекарват от ценното си време, играейки FarmVille или "продавайки" приятелите си.

Макар дразнещ, този бизнес-модел е изключително ефективно работещ. Толкова, че пазарната цена на Zynga се удвои само за последната една година. Тази година, след дискусии с инвеститорите, оценката за компанията може да достигне между 7 и 9 млрд. долара, коментира Wall Street Journal. За сравнение, през 2009 SharePost оценяват Zynga на 2.61 млрд. През 2010 оценката се покачва до 5.51 млд.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

47 коментара
  • 1
    sves avatar :-|
    Све

    Защо не напишете по-обстойна статия за тенденциите в сектора "баузърни игри"? Той се разраства и мисля че има смисъл да се вложи малко време и мисъл в написването на една по-обширна статия. Тази и аз мога да я напиша след около 2 часа четене на материали в нета.

  • 3
    vlado avatar :-|
    Владимир Иванов

    Оп! Све, без да искам сложих един "-" на коментара ти, вместо "+". Сори!

    А по темата - щеше да е хубаво да изкарате цифри за България. Също и как се развиват подобни игри и апликейшъни в милата ни родина.

  • 4
    krasimiraka avatar :-P
    Красимира Карамфилова

    Страхотни идеи!!! Може да измисля нещо за тази седмица. Мерси за предложението!!! :))))

  • 5
    drakar65 avatar :-|
    drakar65

    До коментар [#4] от "Красимира Карамфилова":
    "По принцип, заглавия от типа на Texas HoldEm Poker, FarmVille, CityVille, CaféWorld и Mafia Wars са често срещани формати в социалните мрежи"

    Нещо не разбирам какво е общото между Texas Hold 'em и другите изброени?
    Какво общо има с Facebook? Аз го играя в интернет но нямам нищо общо с Facebook. Може да се играе и на живо и е утвърдена игра много години преди да се появят разни ферми и добитъци!
    Че е баузърна игра-да, че много е популярна напоследък в интернет-да, че сама по себе си е социалната мрежа-също да.

    Разликата между това как да си изиграеш ръцете в Texas Hold 'em и "виртуалното споделяне на добитък" е огромна.
    Не говоря за бизнес-модела. Може би е вярно. Просто мисля, че не е удачно да се сравнява Texas Hold 'em с разни ферми:)

  • 9
    krasimiraka avatar :-P
    Красимира Карамфилова

    До коментар [#5] от "drakar65":

    Texas HoldEm Poker е facebook апликация създадена от Zynga.
    Texas hold 'em покер е игра на карти, с много разновидности в интернет. Съдържанието на апликацията не е с оригинална идея, както и на останалите игри на компанията.
    Това не означава, че Zynga са патентовали използването на неоригинално съдържание, други app developers правят същото, но нямат базата данни, която Zynga имат, за да се наложат. :)

  • 10
    drakar65 avatar :-P
    drakar65

    До коментар [#9] от "Красимира Карамфилова":
    "Texas HoldEm Poker е facebook апликация създадена от Zynga"
    Упссс... извинявам се! Това не го знаех. Аз съм си виновен, че не посетих някои ферми описани по горе:)


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK