Уеб стандарт "Стара планина"
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Уеб стандарт "Стара планина"

Уеб стандарт "Стара планина"

Две браншови асоциации заедно подготвят препоръчителни размери за рекламните банери в българския интернет

Андриан Георгиев
7241 прочитания

300x

600



468x

60


са размери, които не са в универсалния рекламен пакет на ИАБ, но са сред препоръчаните от БУА.

180x

150


присъства в документа на ИАБ, но не и в становището на БУА.

Следващата седмица "Интерактив асосиейшън България" (ИАБ) и Българската уеб асоциация (БУА) ще публикуват единен стандарт за размерите на рекламните банери и тяхната големина като файлове.

Досега по този проект самостоятелно работиха експертни групи от двете браншови асоциации. Засега те имат различни позиции, но до дни специалистите ще се обединят в една отворена работна група, ръководена от Иван Иванчев от "Изи Онлайн". Тя ще излезе с препоръчителен стандарт за медиите и рекламодателите, подкрепен от БУА, ИАБ и Българската асоциация на рекламодателите.

Уеднаквяването на размерите на онлайн банерите е важно, защото ще хармонизира рекламните площи в интернет. Стандартизацията няма да за цел да спре иновацията, а да постави ориентировъчни рамки. В резултат рекламодателите ще бъдат облекчени, тъй като ще инвестират в малко на брой банери сред повече медии.

"Интерактив асосиейшън България", асоцииран член на Interactive Advertising Bureau - Europe (ИАБ), утвърди пакет от четири банера по международните стандарти на IAB. Това са:

- 300x250

- 180x150
- 160x600

- 728x90

В ИАБ участват "Нетинфо", "Инвестор.БГ", "Дир.БГ", "Дарик уеб", "Икономедиа", BG Maps, "Изи Онлайн" (EasyAds), "Мейл.БГ", NEG (bg-mamma.com), дигитални агенции и дизайнерски студиа.

"Работната група по размерите на рекламите на IAB постави началото на процес за намаляване броя на размерите на рекламите с цел намаляване на разходите и понижаване на неефективността, свързани с планирането, купуването и създаването на онлайн медиа", обяснява Жанет Найденова, председател на ИАБ.

През декември Българската уеб асоциация (БУА) създава работна група със същата цел и съгласувано с ИАБ. Идеята е, да се разпредели работата по стандартизацията и на някакъв етап да бъде публикуван съвместен документ.

Преди седмица експертите към БУА потвърждават размерите на IAB с изключение на 180x150 и добавят два нови - 468x60 и 300x600. В работната група са поканени представители от "Дарик уеб", "Инвестор.БГ", "Нетинфо" и "Дир.БГ", но до момента те не са се включили.

"Стандартите, които подготвя работната група ще бъдат препоръчителни за всички медии, клиенти, криейтив и рекламни агенции, включително тези, които нямат представител в групата", казва ръководителят на проекта Иван Иванчев от "Изи Онлайн".

Той обяснява, че целта на работната група към БУА не е била да превежда и преписва IAB стандартите, а да създава работещи и съобразени с българския пазар препоръки.

"Огромните разлики, които установи нашето проучване, доказаха, че буквалното копиране на международните резултати би било не само нелогично, но и объркващо за учатниците на пазара. 180x150 не е използван размер в България. Би ли следвало той да бъде налаган на издатели и рекламодатели като стандарт? Има ли бъдеще този размер? Разбира се, че не", смята ръководителят на работната група към БУА.

"300x250, 160x600 и 728x90 са безспорно най-разпространените в българските онлайн медии и сайтове, които продават рекламни площи. 180х150 е много рядък формат и на практика не се използва от нашите медии. 300х600 е може би на-популярния от по-нестандартните размери, защото медиите лесно го поставят в колоната, където стои 300х250 и на практика почти е изместил 160х600. 468х60 е доста популярен при по-малките медии, но и по-големите го ползват на не толкова атрактивни позиции, като се продава на клик или се отдава на рекламните мрежи да излъчват на него реклама", разяснява Петър Симеонов от медиа шопа "Пиеро 97".

"В своята работа използваме най-често 300x250, 120x600, 728x90 и 468x60", допълва Иван Иванов от цифровата агенция Cybermark.

"Така или иначе, всички тези размери присъстват в IAB Ad Unit Guidelines (макар и извън Universal Ad Package)", обобщава Пламен Калиников от медиа шопа "Аргент".

"Пиеро 97", Cybermark и "Аргент" не са членове на ИАБ, но не отхвърлят възможността да се присъединят по-нататък към браншовата асоциация.

В близките дни се очаква ИАБ да ратифицира споразумението с БУА за обединена експертна група и нейния работен процес. Все още не е ясно кои размери ще бъдат утвърдени. По-рано Жанет Найденова коментира, че "банерите с размери 468x60 и 300x600 остават много далеч от изпълнението на критериите"тежест на импресиите" и "разполагаемост" съгласно последната актуализация на IAB на указанията относно рекламните единици".

Въвеждането на стандарти за банерната реклама все още е в начален стадий. Предстои приемане на норми за наличието на аудио, видео, Flash, дължината на анимацията и т.н.

По въпроса за евентуално сливане на БУА и ИАБ, Жанет Найденова заяви, че този въпрос не е актуален. Според нея "IAB като организация си партнира с други организации (в България и света) по определени теми (работим заедно с БУА по отношение e-Privacy директивата за общо становище), но се приемат за членове само юридически лица [БУА е неправителствена организация]. Ако някоя фирма има мисия като тази на IAB, тя се присъединява към сдружението и работи за постигане не целите".

Банерната реклама продължава да е основният източник на приходи за сайтовете и представлява над 80% от българския пазар през 2010 г., а 10% е реклама на клик, твърди проучване на PricewaterhouseCoopers, спонсорирано от ИАБ, и представено на петъчния IAB Forum.

Според доклада брутният размер на местния пазар за онлайн реклама е 30.2 млн. лв. Данните не включват българските рекламни инвестиции в Google, Facebook и други чуждестранни сайтове. Според доклада на брутният годишен ръст на пазара за 2010 е 26%, а нетният - около 11%. През 2010 г. банерната реклама расте с 18%, рекламата на клик с 66% (ръстът при рекламата на клик за 2010 г. всъщност е "нулев", защото голяма компания не е предоставила данни през 2009 г.), а справочниците и обяви - 43%.

Приходите през 2011 г. ще нараснат с 25%, прогнозира Росана Лаво от медиа шопа "Пиеро 97" на IAB Forum.

Най-големите рекламодатели в интернет са "Мобилтел", "Райфайзен банк", "УниКредит Булбанк" и БТК. Любопитното е, че според статистиката на ИАБ шест компании от топ 15 на рекламодателите в телевизията не присъстват в топ 50 на онлайн рекламодателите.

Очаквайте анализ на българския пазар на интернет реклама в съботния "Капитал"

300x

600



468x

60


са размери, които не са в универсалния рекламен пакет на ИАБ, но са сред препоръчаните от БУА.

180x

150


присъства в документа на ИАБ, но не и в становището на БУА.

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

32 коментара
  • 1
    longanlon avatar :-|
    Longanlon

    не мога да си представя по-тъпа и безсмислена "инициатива". що не земете да 'хармонизирате и стандартизирате" и глътките въздух дето ги поемат хората? буахахахаха

  • 2
    demonoid avatar :-P
    demonoid - чао тирани!

    "Интерактив асосиейшън България", асоцииран член на Interactive Advertising Bureuau - Europe, утвърди пакет от четири банера. Това са:

    - 300x250
    - 180x150
    - 160x600
    - 728x90

    Абе тези дали са виждали как изглеждат тези размери на един обикновен сайт?! Като на свинче-звънче!

  • 3
    justinetoms avatar :-|
    Жюстин Томс

    Нека допълня, че членове на ИАБ не са само цитираните фирми.

  • 4
    ras16377431 avatar :-|
    ras16377431

    До коментар [#1] от "Longanlon":

    Всъщност стандартите в случая са полезни и за дизайнерите, и за собствениците на сайтовете, и за рекламодателите. По-малко варианти = по-евтина реклама и дизайн = повече гъвкавост в маркетинга. На мен като човек направил немалко сайтове и банери предложенията ми изглеждат смислени - основно копирани от световния стандарт, но с (нашето?) нововъведение на 300х600, което определено е полезно за медиен сайт с колони (300рх е доста стандартна ширина за колона).

    Винаги е хубаво като се зачуди клиентът в какви размери си иска банера, да има сайт със стандарти, на който да провери какво най му върши работа.

  • 5
    rossana avatar :-|
    Росана Лаво

    Относно ръста на рекламата на клик 2010-та година - Малаков ясно подчерта, че е с нулев ръст. Тези 66% идват от липсата на подадени данни за 2009-та година от един от двата основни продавачи на клик.

  • 6
    bestbuy avatar :-|
    За да останат ХОРА в България.

    Моля !!!! Стандарт за рекламен размер и то в Интернет !!!!! Нали едно от основните предимства и качества на рекламата е да бъде забелязваща се, което ще рече - различна , нестандартна...
    Такава глупост само в българска кратуна може да се роди... !!!!!!




  • 7
    bestbuy avatar :-|
    За да останат ХОРА в България.

    Да помогна на мислителите с други подходящи примери:

    1. марио тагарински - по-умните помнят случая преди 12 години, когато той се възмущаваше как всеки можел спокойно да си регистрира домейн, без да се допита до държавна комисия за целта.

    2. Преди 10 години, една новопръкнала се "бизнес дама", собственичка на агенция за работа, ми заяви, че не харесвала дизайна на сайта, защото в !!!!! правилата за Интернет сайтове пишело, че качествените сайтове били червените. ......

  • 8
    ras16377431 avatar :-|
    ras16377431

    До коментар [#6] от "bestbuy":

    Почни да пишеш sta... в гугъл и виж какво предложение излиза първо.

    Стандартните размери на банерите нито са българска измислица, нито са от вчера:
    http://www.iab.net/iab_products_and_industry_services/1421/1443/1452

    И всеки знае, че цветът на интернет е синият:)

  • 9
    lordcris avatar :-|
    lordcris

    идиоти

  • 10
    metzanviolinov avatar :-?
    metzanviolinov

    Ако има една причина АдБлок и ФлашБлок да са вечно на браузъра, с който работя, то това са отвратителните огромни реклами по сайтовете. Как псувам рекламодателите, когато съм на чужд компютър и някоя безумна флаш-боза залее *целия* екран, не е истина. И противно на това, което се казва по принцип, това не е добра реклама. Да спамя ф5 като невидял, наместо да гледам нещото, което ми пречи да браузвам, определено не е в полза на рекламирания продукт. В същото време, някои сайтове, които от солидарност съм включил към уайт-листовете на двата екстеншъна и които не злоупотребяват с това, показват нагледно как малки банери в някое от полетата може и всъщност е доста ефективна реклама. Тъй че си имам причините да подкрепя този проект.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK