С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
32 23 фев 2011, 19:15, 6945 прочитания

Уеб стандарт "Стара планина"

Две браншови асоциации заедно подготвят препоръчителни размери за рекламните банери в българския интернет

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
300x
600

468x
60
са размери, които не са в универсалния рекламен пакет на ИАБ, но са сред препоръчаните от БУА.

180x
150
присъства в документа на ИАБ, но не и в становището на БУА.


Следващата седмица "Интерактив асосиейшън България" (ИАБ) и Българската уеб асоциация (БУА) ще публикуват единен стандарт за размерите на рекламните банери и тяхната големина като файлове.


Досега по този проект самостоятелно работиха експертни групи от двете браншови асоциации. Засега те имат различни позиции, но до дни специалистите ще се обединят в една отворена работна група, ръководена от Иван Иванчев от "Изи Онлайн". Тя ще излезе с препоръчителен стандарт за медиите и рекламодателите, подкрепен от БУА, ИАБ и Българската асоциация на рекламодателите.

Уеднаквяването на размерите на онлайн банерите е важно, защото ще хармонизира рекламните площи в интернет. Стандартизацията няма да за цел да спре иновацията, а да постави ориентировъчни рамки. В резултат рекламодателите ще бъдат облекчени, тъй като ще инвестират в малко на брой банери сред повече медии.

"Интерактив асосиейшън България", асоцииран член на Interactive Advertising Bureau - Europe (ИАБ), утвърди пакет от четири банера по международните стандарти на IAB. Това са:



- 300x250
- 180x150
- 160x600
- 728x90

В ИАБ участват "Нетинфо", "Инвестор.БГ", "Дир.БГ", "Дарик уеб", "Икономедиа", BG Maps, "Изи Онлайн" (EasyAds), "Мейл.БГ", NEG (bg-mamma.com), дигитални агенции и дизайнерски студиа.

"Работната група по размерите на рекламите на IAB постави началото на процес за намаляване броя на размерите на рекламите с цел намаляване на разходите и понижаване на неефективността, свързани с планирането, купуването и създаването на онлайн медиа", обяснява Жанет Найденова, председател на ИАБ.

През декември Българската уеб асоциация (БУА) създава работна група със същата цел и съгласувано с ИАБ. Идеята е, да се разпредели работата по стандартизацията и на някакъв етап да бъде публикуван съвместен документ.

Преди седмица експертите към БУА потвърждават размерите на IAB с изключение на 180x150 и добавят два нови - 468x60 и 300x600. В работната група са поканени представители от "Дарик уеб", "Инвестор.БГ", "Нетинфо" и "Дир.БГ", но до момента те не са се включили.

"Стандартите, които подготвя работната група ще бъдат препоръчителни за всички медии, клиенти, криейтив и рекламни агенции, включително тези, които нямат представител в групата", казва ръководителят на проекта Иван Иванчев от "Изи Онлайн".

Той обяснява, че целта на работната група към БУА не е била да превежда и преписва IAB стандартите, а да създава работещи и съобразени с българския пазар препоръки.

"Огромните разлики, които установи нашето проучване, доказаха, че буквалното копиране на международните резултати би било не само нелогично, но и объркващо за учатниците на пазара. 180x150 не е използван размер в България. Би ли следвало той да бъде налаган на издатели и рекламодатели като стандарт? Има ли бъдеще този размер? Разбира се, че не", смята ръководителят на работната група към БУА.

"300x250, 160x600 и 728x90 са безспорно най-разпространените в българските онлайн медии и сайтове, които продават рекламни площи. 180х150 е много рядък формат и на практика не се използва от нашите медии. 300х600 е може би на-популярния от по-нестандартните размери, защото медиите лесно го поставят в колоната, където стои 300х250 и на практика почти е изместил 160х600. 468х60 е доста популярен при по-малките медии, но и по-големите го ползват на не толкова атрактивни позиции, като се продава на клик или се отдава на рекламните мрежи да излъчват на него реклама", разяснява Петър Симеонов от медиа шопа "Пиеро 97".

"В своята работа използваме най-често 300x250, 120x600, 728x90 и 468x60", допълва Иван Иванов от цифровата агенция Cybermark.

"Така или иначе, всички тези размери присъстват в IAB Ad Unit Guidelines (макар и извън Universal Ad Package)", обобщава Пламен Калиников от медиа шопа "Аргент".

"Пиеро 97", Cybermark и "Аргент" не са членове на ИАБ, но не отхвърлят възможността да се присъединят по-нататък към браншовата асоциация.

В близките дни се очаква ИАБ да ратифицира споразумението с БУА за обединена експертна група и нейния работен процес. Все още не е ясно кои размери ще бъдат утвърдени. По-рано Жанет Найденова коментира, че "банерите с размери 468x60 и 300x600 остават много далеч от изпълнението на критериите"тежест на импресиите" и "разполагаемост" съгласно последната актуализация на IAB на указанията относно рекламните единици".

Въвеждането на стандарти за банерната реклама все още е в начален стадий. Предстои приемане на норми за наличието на аудио, видео, Flash, дължината на анимацията и т.н.

По въпроса за евентуално сливане на БУА и ИАБ, Жанет Найденова заяви, че този въпрос не е актуален. Според нея "IAB като организация си партнира с други организации (в България и света) по определени теми (работим заедно с БУА по отношение e-Privacy директивата за общо становище), но се приемат за членове само юридически лица [БУА е неправителствена организация]. Ако някоя фирма има мисия като тази на IAB, тя се присъединява към сдружението и работи за постигане не целите".

Банерната реклама продължава да е основният източник на приходи за сайтовете и представлява над 80% от българския пазар през 2010 г., а 10% е реклама на клик, твърди проучване на PricewaterhouseCoopers, спонсорирано от ИАБ, и представено на петъчния IAB Forum.


Според доклада брутният размер на местния пазар за онлайн реклама е 30.2 млн. лв. Данните не включват българските рекламни инвестиции в Google, Facebook и други чуждестранни сайтове. Според доклада на брутният годишен ръст на пазара за 2010 е 26%, а нетният - около 11%. През 2010 г. банерната реклама расте с 18%, рекламата на клик с 66% (ръстът при рекламата на клик за 2010 г. всъщност е "нулев", защото голяма компания не е предоставила данни през 2009 г.), а справочниците и обяви - 43%.

Приходите през 2011 г. ще нараснат с 25%, прогнозира Росана Лаво от медиа шопа "Пиеро 97" на IAB Forum.

Най-големите рекламодатели в интернет са "Мобилтел", "Райфайзен банк", "УниКредит Булбанк" и БТК. Любопитното е, че според статистиката на ИАБ шест компании от топ 15 на рекламодателите в телевизията не присъстват в топ 50 на онлайн рекламодателите.

Очаквайте анализ на българския пазар на интернет реклама в съботния "Капитал"
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Tencent обяви изненадващо по-слаби резултати 1 Tencent обяви изненадващо по-слаби резултати

Китайската компания, известна с приложението WeChat, усеща влиянието на продължаващите протести в Хонконг и забавянето на икономиката

16 ное 2019, 1732 прочитания

Раждането на 5G в България 2 Раждането на 5G в България

2020-а ще бъде годината на едни от най-големите търгове за честоти досега, даващи началото на изграждането на 5G мрежа

15 ное 2019, 4141 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Технологии" Затваряне
Качество срещу количество

Google започна борба с т.нар. ферми за съдържание, които наводняват интернет с ненужна информация

Още от Капитал
Искам ново и по-хубаво жилище

Преориентирането на търсенето към по-качествени имоти в София води до лек ръст в средните цени

Фасулска работа

За 20 години Милко Младенов създаде една от най-разпознаваемите компании за варива в България "СуиКо"

Малките в голямата игра за София

Как ще се управлява столицата при новата конфигурация в общинския съвет и при районните кметове

Европа и светът според Макрон

Френският президент е прав за проблемите на ЕС. Но не успява да намери партньори за решаването им

Кино: "В кръг"

Социален гняв през директно кино в новия филм на Стефан Командарев

Близкият и далечен Николай Атанасов

Поетът и ЛГБТ активист почина на 41 години и остави литературно наследство, което ще бъде открито от ново поколение читатели

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10