С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
34 11 мар 2011, 14:35, 4613 прочитания

Белият рицар на Apple

Компанията на Стив Джобс притиска останалите производители на таблети да свалят цените

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Когато преди около една година Apple представи таблета iPad, компанията на Стив Джобс създаде нова бизнес ниша и успя да се намести удобно между пазара на лаптопи и смартфони. Преди това подобни устройства бяха екзотика за масовия потребител. Apple първа успя да събуди интереса на обикновените хора към този вид джаджи. Новото мобилно устройство на Стив Джобс реализира над 15 млн. продажби и въпреки конкуренцията, която се активизира през последните месеци, продължава да доминира на пазара с над 90% дял.

Въпреки тези окуражаващи резултати, постигнати в рамките на по-малко от година, на хоризонта се появиха и ще се появяват конкурентни таблети. Постепенно те ще разклатят пълната доминация на компанията от Купертино на този пазар. Samsung пусна в края на октомври Galaxy Tab, 7-инчово устройство, което ползва операционната система Android на Google. На 24 февруари пък дебютира и устройството на Motorola, наречено Xoom, а на 10 април се очаква да се появи BlackBerry Playbook на Research in Motion (RIM). Asus планира да пусне четири джаджи от този тип, Hewlet-Packard също готви подобни устройства. Ясно е, че първият iPad трудно ще удържи все по-нарастващата конкуренция на пазара, който реално сам създаде. Затова излезлият в болнични през януари изпълнителен директор на Apple Стив Джобс лично се изправи на крака, за да представи следващия модел – iPad 2.


Тънко предложение

Подобно на рицар на бял кон новият таблет, който бе представен на 2 март, трябва да запази доминацията на Apple в този сегмент. Подобренията спрямо предишния модел може на пръв поглед да изглеждат незначителни или поне не толкова революционни, но определено дават нов тласък на борбата с конкурентите. Въпреки че е идентичен по размери спрямо предшественика си, той е с 33% по-тънък и с 80 грама по-лек. Като се замислите, не звучи внушително, но реално той е по-тънък от iPhone 4.

Това може да се окаже предимство, предвид, че в момента няма друг продукт на пазара, който да е с такива размери. Дори малкият 5-инчов Dell Streak е над 9 мм дебел. Този факт не убягва и на представителите на Samsung, които се готвят да пуснат на пазара 10.1-инчова версия на Galaxy Tab. Досега таблетът се предлагаше само в размери от 7 инча и е по-малък от първия iPad. Според вицепрезидента на звеното на корейската компания за мобилни устройства Лий Дон-Джу новият таблет на Apple е създал допълнителни препятствия пред Samsung. "Трябва да подобрим тези части, които не са подходящи в сегашния дизайн", заяви Дон-Джу пред южнокорейската агенция "Йонхап". И добавя: "Apple направиха своето устройство много тънко."

...а той целият в бяло



Това, което поставя продукта на Стив Джобс с едни гърди пред останалите, не е нито новият двуядрен процесор, нито двете камери. С аналогичен хардуер (двуядрен процесор на 1GHz) работят повечето нови конкуренти на пазара, като например Xoom на Motorola. Това по-скоро изравнява iPadпо технически показатели с тях, отколкото му дава някакво предимство. Дебелината също може да не окаже толкова голямо влияние на потребителя, когато избира кое устройство да закупи.

Истинският коз, скрит в ръкава на Apple, е цената. Новият iPad 2 ще струва колкото своя предшественик. Старата версия пък ще поевтинее със 100 долара във всичките й варианти. Това всъщност е истинският удар на хардуерния гигант от Купертино, а не толкова хардуерните или дизайнерските нововъведения. Проблемът на другите компании е, че ориентираха цените на своите продукти малко над тази, на която се продаваше оригиналният iPad. Например в момента базовата версия струва 499 долара. От своя страна по-малкият таблет Galaxy Tab (7-инчовата версия) е цели 600 долара, а новият Xoom – 800 долара. И докато преди конкурентите можеха да оправдаят по-високата цена с по-добрия хардуер, появата на iPad 2 на същата цена от 499 долара и със сходни технически възможности ги поставя в неловко положение.

Всичко това ще принуди другите технологични компании да преосмислят наново цените на своите продукти. Samsung например скоро ще пуснат 10.1-инчова версия на Galaxy Tab. Той ще е по-бърз и с по-добри характеристики от по-малкия си предшественик и щеше да струва най-малко 900 долара, колкото е несубсидираната цена на 7-инчовия модел. "Щяхме да пуснем новия 10-инчов таблет на цена по-висока от тази на първия модел, но сега се налага да преосмислим това наше решение", коментира Дон-Джу.

Ефектът на вторичния пазар

Първият iPad също не е извън играта. На първо място базовото устройство от този вид ще поевтинее 399 долара, което допълнително ще разшири пазара на таблетите. Конкурентите няма да имат избор, освен също да свалят цените, ако искат да разбият хегемонията на Аpple.

Друг важен аспект е продажбата на таблети втора употреба. По време на представянето на iPad 2 сайтовете за търгове, продажба на втора употреба или изкупуване на стари устройства отчетоха повишен интерес за пласиране на първия модел. Според технологичния блог Mashable.com около две хиляди притежатели на iPad в мрежата са започнали да търсят възможности за продажбата му с идеята да си вземат новия модел. Ден преди пресконференцията на Джобс продадените устройства за същия период са били едва десет. Това доведе и до спад на цената на вторичния пазар. В рамките на един ден тя се понижи от 375 на 300 долара с тенденция да намалява.

Абонатът не може да говори в момента, моля, изчакайте

Преди премиерата на iPad в Сан Франциско из интернет пространството започнаха да циркулират настойчиви спекулации, че Apple разработва нов смартфон. Според някои от информациите предполагаемото устройство ще бъде по-малко и евтино в сравнение с последния iPhone 4. Слуховете бяха, че целта е да е до 100 долара и без договор. Появата на такъв условно наречен iPhone Nano щеше да предизвика истинско земетресение на пазара. То би ударило продажбите на моделите от ниския ценови сегмент, които използват платформи като Android или Symbian.

Други източници пък лансираха тезата, че става дума за новия iPhone 5. Според тях той няма да е с по-малък екран, съответно трудно ще бъде по-малък. Категоричен отговор на всички тези спекулации обаче не беше даден. По време на презентацията си Стив Джобс не спомена нищо за нов смартфон. Изпълнителният директор не използва събитието да потвърди или отхвърли друг слух – че в края на годината ще се появи iPad 3. Така поне в следващите няколко месеца основната стратегия на Apple на пазара за мобилни устройства ще е фокусирана върху смачкването на съперниците с по-конкурентни цени.
Новото "вълшебно покривало"

При представянето на новия таблет, Стив Джобс демонстрира и един аксесоар, който вероятно ще завладее феновете на компанията. Става дума за специално покривалото за iPad 2, наречено Smart Cover. То обгръща устройството като страната при екрана се нагъва като хармоника, която се прикрепя с магнити. Така при отварянето й таблетът автоматично се активира, докато при затваряне, той остава в режим на готовност.
Също така в отворено положение покривалото може да се сгъне така, че да се ползва като стойка и да държи джаджата изправена. Идеята обаче не се оказа оригинално хрумване на Apple, както повечето наблюдатели първоначално смятаха. Вече съществува подобен аксесоар за първия iPad, разработен от компанията Incase. Той се продава за 50 долара.
Освен това принципът му на действие и визия е абсолютно идентична (дори и като цвят) спрямо популярно покривало за вани в Япония. Това поставя под въпрос дали при разработката на Smart Cover Apple са използвали идеята легално.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Tencent обяви изненадващо по-слаби резултати 1 Tencent обяви изненадващо по-слаби резултати

Китайската компания, известна с приложението WeChat, усеща влиянието на продължаващите протести в Хонконг и забавянето на икономиката

16 ное 2019, 1046 прочитания

Раждането на 5G в България 2 Раждането на 5G в България

2020-а ще бъде годината на едни от най-големите търгове за честоти досега, даващи началото на изграждането на 5G мрежа

15 ное 2019, 3179 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Технологии" Затваряне
[07:03:11] Skype: Пускаме реклами

Компанията започва да продава банери в опит да разнообрази структурата на приходите си

Още от Капитал
Трудни времена за SoftBank

След фиаското с WeWork империята на Масайоши Сон има нужда от промяна

Кой, ако не той

"Български пощи" може да използват дружество на Пеевски за подизпълнител на задачата да разнасят вестници и списания

Новата дългова криза на здравната каса

Институцията плаща със здравни вноски наказателни лихви и адвокатски хонорари

Европа и светът според Макрон

Френският президент е прав за проблемите на ЕС. Но не успява да намери партньори за решаването им

Кино: "В кръг"

Социален гняв през директно кино в новия филм на Стефан Командарев

Приемно село

"Резиденция Баба" изпраща на село млади хора, които в продължение на три седмици опознават местните и техните традиции

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10