Белият рицар на Apple
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Белият рицар на Apple

iPad 2 може да се комбинира и с новия калъф Smart Cover. Частта, която обхваща екрана, може да се развие и да се използва като поставка по няколко начина. Единият е показан на снимката.

Белият рицар на Apple

Компанията на Стив Джобс притиска останалите производители на таблети да свалят цените

Юлиян Арнаудов
4827 прочитания

iPad 2 може да се комбинира и с новия калъф Smart Cover. Частта, която обхваща екрана, може да се развие и да се използва като поставка по няколко начина. Единият е показан на снимката.

© (сс) Flickr/Робърт Скобъл


Когато преди около една година Apple представи таблета iPad, компанията на Стив Джобс създаде нова бизнес ниша и успя да се намести удобно между пазара на лаптопи и смартфони. Преди това подобни устройства бяха екзотика за масовия потребител. Apple първа успя да събуди интереса на обикновените хора към този вид джаджи. Новото мобилно устройство на Стив Джобс реализира над 15 млн. продажби и въпреки конкуренцията, която се активизира през последните месеци, продължава да доминира на пазара с над 90% дял.

Въпреки тези окуражаващи резултати, постигнати в рамките на по-малко от година, на хоризонта се появиха и ще се появяват конкурентни таблети. Постепенно те ще разклатят пълната доминация на компанията от Купертино на този пазар. Samsung пусна в края на октомври Galaxy Tab, 7-инчово устройство, което ползва операционната система Android на Google. На 24 февруари пък дебютира и устройството на Motorola, наречено Xoom, а на 10 април се очаква да се появи BlackBerry Playbook на Research in Motion (RIM). Asus планира да пусне четири джаджи от този тип, Hewlet-Packard също готви подобни устройства. Ясно е, че първият iPad трудно ще удържи все по-нарастващата конкуренция на пазара, който реално сам създаде. Затова излезлият в болнични през януари изпълнителен директор на Apple Стив Джобс лично се изправи на крака, за да представи следващия модел – iPad 2.

Тънко предложение

Подобно на рицар на бял кон новият таблет, който бе представен на 2 март, трябва да запази доминацията на Apple в този сегмент. Подобренията спрямо предишния модел може на пръв поглед да изглеждат незначителни или поне не толкова революционни, но определено дават нов тласък на борбата с конкурентите. Въпреки че е идентичен по размери спрямо предшественика си, той е с 33% по-тънък и с 80 грама по-лек. Като се замислите, не звучи внушително, но реално той е по-тънък от iPhone 4.

Това може да се окаже предимство, предвид, че в момента няма друг продукт на пазара, който да е с такива размери. Дори малкият 5-инчов Dell Streak е над 9 мм дебел. Този факт не убягва и на представителите на Samsung, които се готвят да пуснат на пазара 10.1-инчова версия на Galaxy Tab. Досега таблетът се предлагаше само в размери от 7 инча и е по-малък от първия iPad. Според вицепрезидента на звеното на корейската компания за мобилни устройства Лий Дон-Джу новият таблет на Apple е създал допълнителни препятствия пред Samsung. "Трябва да подобрим тези части, които не са подходящи в сегашния дизайн", заяви Дон-Джу пред южнокорейската агенция "Йонхап". И добавя: "Apple направиха своето устройство много тънко."

...а той целият в бяло

Това, което поставя продукта на Стив Джобс с едни гърди пред останалите, не е нито новият двуядрен процесор, нито двете камери. С аналогичен хардуер (двуядрен процесор на 1GHz) работят повечето нови конкуренти на пазара, като например Xoom на Motorola. Това по-скоро изравнява iPadпо технически показатели с тях, отколкото му дава някакво предимство. Дебелината също може да не окаже толкова голямо влияние на потребителя, когато избира кое устройство да закупи.

Истинският коз, скрит в ръкава на Apple, е цената. Новият iPad 2 ще струва колкото своя предшественик. Старата версия пък ще поевтинее със 100 долара във всичките й варианти. Това всъщност е истинският удар на хардуерния гигант от Купертино, а не толкова хардуерните или дизайнерските нововъведения. Проблемът на другите компании е, че ориентираха цените на своите продукти малко над тази, на която се продаваше оригиналният iPad. Например в момента базовата версия струва 499 долара. От своя страна по-малкият таблет Galaxy Tab (7-инчовата версия) е цели 600 долара, а новият Xoom – 800 долара. И докато преди конкурентите можеха да оправдаят по-високата цена с по-добрия хардуер, появата на iPad 2 на същата цена от 499 долара и със сходни технически възможности ги поставя в неловко положение.

Всичко това ще принуди другите технологични компании да преосмислят наново цените на своите продукти. Samsung например скоро ще пуснат 10.1-инчова версия на Galaxy Tab. Той ще е по-бърз и с по-добри характеристики от по-малкия си предшественик и щеше да струва най-малко 900 долара, колкото е несубсидираната цена на 7-инчовия модел. "Щяхме да пуснем новия 10-инчов таблет на цена по-висока от тази на първия модел, но сега се налага да преосмислим това наше решение", коментира Дон-Джу.

Ефектът на вторичния пазар

Първият iPad също не е извън играта. На първо място базовото устройство от този вид ще поевтинее 399 долара, което допълнително ще разшири пазара на таблетите. Конкурентите няма да имат избор, освен също да свалят цените, ако искат да разбият хегемонията на Аpple.

Друг важен аспект е продажбата на таблети втора употреба. По време на представянето на iPad 2 сайтовете за търгове, продажба на втора употреба или изкупуване на стари устройства отчетоха повишен интерес за пласиране на първия модел. Според технологичния блог Mashable.com около две хиляди притежатели на iPad в мрежата са започнали да търсят възможности за продажбата му с идеята да си вземат новия модел. Ден преди пресконференцията на Джобс продадените устройства за същия период са били едва десет. Това доведе и до спад на цената на вторичния пазар. В рамките на един ден тя се понижи от 375 на 300 долара с тенденция да намалява.

Абонатът не може да говори в момента, моля, изчакайте

Преди премиерата на iPad в Сан Франциско из интернет пространството започнаха да циркулират настойчиви спекулации, че Apple разработва нов смартфон. Според някои от информациите предполагаемото устройство ще бъде по-малко и евтино в сравнение с последния iPhone 4. Слуховете бяха, че целта е да е до 100 долара и без договор. Появата на такъв условно наречен iPhone Nano щеше да предизвика истинско земетресение на пазара. То би ударило продажбите на моделите от ниския ценови сегмент, които използват платформи като Android или Symbian.

Други източници пък лансираха тезата, че става дума за новия iPhone 5. Според тях той няма да е с по-малък екран, съответно трудно ще бъде по-малък. Категоричен отговор на всички тези спекулации обаче не беше даден. По време на презентацията си Стив Джобс не спомена нищо за нов смартфон. Изпълнителният директор не използва събитието да потвърди или отхвърли друг слух – че в края на годината ще се появи iPad 3. Така поне в следващите няколко месеца основната стратегия на Apple на пазара за мобилни устройства ще е фокусирана върху смачкването на съперниците с по-конкурентни цени.

Новото "вълшебно покривало"

При представянето на новия таблет, Стив Джобс демонстрира и един аксесоар, който вероятно ще завладее феновете на компанията. Става дума за специално покривалото за iPad 2, наречено Smart Cover. То обгръща устройството като страната при екрана се нагъва като хармоника, която се прикрепя с магнити. Така при отварянето й таблетът автоматично се активира, докато при затваряне, той остава в режим на готовност.

Също така в отворено положение покривалото може да се сгъне така, че да се ползва като стойка и да държи джаджата изправена. Идеята обаче не се оказа оригинално хрумване на Apple, както повечето наблюдатели първоначално смятаха. Вече съществува подобен аксесоар за първия iPad, разработен от компанията Incase. Той се продава за 50 долара.

Освен това принципът му на действие и визия е абсолютно идентична (дори и като цвят) спрямо популярно покривало за вани в Япония. Това поставя под въпрос дали при разработката на Smart Cover Apple са използвали идеята легално.

Когато преди около една година Apple представи таблета iPad, компанията на Стив Джобс създаде нова бизнес ниша и успя да се намести удобно между пазара на лаптопи и смартфони. Преди това подобни устройства бяха екзотика за масовия потребител. Apple първа успя да събуди интереса на обикновените хора към този вид джаджи. Новото мобилно устройство на Стив Джобс реализира над 15 млн. продажби и въпреки конкуренцията, която се активизира през последните месеци, продължава да доминира на пазара с над 90% дял.

Въпреки тези окуражаващи резултати, постигнати в рамките на по-малко от година, на хоризонта се появиха и ще се появяват конкурентни таблети. Постепенно те ще разклатят пълната доминация на компанията от Купертино на този пазар. Samsung пусна в края на октомври Galaxy Tab, 7-инчово устройство, което ползва операционната система Android на Google. На 24 февруари пък дебютира и устройството на Motorola, наречено Xoom, а на 10 април се очаква да се появи BlackBerry Playbook на Research in Motion (RIM). Asus планира да пусне четири джаджи от този тип, Hewlet-Packard също готви подобни устройства. Ясно е, че първият iPad трудно ще удържи все по-нарастващата конкуренция на пазара, който реално сам създаде. Затова излезлият в болнични през януари изпълнителен директор на Apple Стив Джобс лично се изправи на крака, за да представи следващия модел – iPad 2.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

34 коментара
  • 2
    enterfornone avatar :-|
    enterfornone

    Още при представянето на първия iPad, Стив каза, че на конкуренцията ще и е много трудно да постигне цените на iPad. Засега не може. И не се предвижда и скоро да може, което не е добре за пазарните им перспективи.
    Да не говорим, че не могат да достигнат и характеристиките (батерията нещо?). Повечето са наравно с първия iPad (евентуално с двуядрен процесор, което никой не знае какво прави с батерията), на цена по-висока от втория.
    Относно слуховете - Apple никога не е потвърждавала или отричала никой, нито някога е говорила за бъдещи продукти. Това да не ти е Motorola или Palm, които половин до една година думкат барабани и после изкарват... нещо.
    Докладване на модератор

  • 3
    tihob avatar :-|
    Otchuzden

    Много са ми забавни феновете на Apple и Steve Jobs :) Те обикновено четат това, което им харесва и пропускат това, което не им харесва. Преди 1 година всички обясняваха как Андройда няма никакъв шанс срещу iPhone. Сега е въпрос на време Андройда да направи iPhone тоа което Windows с Apple в средата на 90-те маргинален продукт за позьори дето искат да плащат 50-60% печалба на Steve т.е. всеки на всеки 100$ себестойност му давате заради ябълката отгоре 50-60$. Сметнете колко прави това при 500$. За Galaxy на Samsung Jobs каза, че това DOA!... dead on arrival бил само със 7 инча монитор. Пропусна, че това е доста по-удобно за носене в една ръка, има флаш (нещо което беше гордост че Apple). След като Samsung продаде 1 мил. таблета за два месеца забрави. Сега пак забравя да ни каже, че iPad2 е 500$ ама с 16 ГБ без 3G с 3G и 32ГБ е колкото Xoom. Само, че на Моторола желязото има 4G и флаш т.е. всичко ви върви за разлика от iPad 70% от клиповете не тръгва, а половината сайтове вървят накриво и даже не тръгват. Същевременно Андройд 3 е една година през операционната система на Apple. За старите iPad не е лошо автора да прочете най-четената статия на WSJ - Move Over, Apple! My Tablet Cost $200 за Nook Color tablet на Barnes & Noble (http://online.wsj.com/article/SB10001424052748703662804576188901890884360.html?KEYWORDS=Nook). При това въобще не говорим за китайското цунами, което предлага таблети на цена от 120 до 150$.

  • 4
    enterfornone avatar :-|
    enterfornone

    Също е забавно да слушаш критика на нещо, от някой който го е виждал само на картинка.
    Мантрата за флаша няма да я коментирам. Приятно ползване на галаксито.
    А кои не можеха да си ъпгрейдват OS-а? А да, андроидите с open-sourc-а. Успех да ъпгрейднеш галаксито до Android 3.0...
    Смех... Лек ден.

  • 5
    equalizer avatar :-|
    equalizer

    До коментар [#3] от "Otchuzden":

    Не, сега просто Стийви каза, че Самсунг копират от него :D :D

  • 6
    jj avatar :-|
    J.J.

    Няма и USB пак... Идиотия до шия, излишно затрудняване на потребителите...

  • 7
    tihob avatar :-|
    Otchuzden

    @ equalizer. Не знам, кой какво копира, но таблети има от времето на ХР Windows. Пример изключителния HP TC 1100. Точно 10 инча, iPad-a на външен вид е почти копие като изключим отделящата се клавиатура. http://www.tabletpc2.com/Review-HPTC1100.htm Велик PC таблет, железен, 4 години жестоко го експлоатирам. Любимия лаптоп на докторите в САЩ. Иначе Стивчо правилно реши, че като изсипе няколко милиарда за реклама ще може да продаде нещо старо като велико свое откритие и тълпата позьори ще му снесат в пъти повече. @enterfornone Що се отнася до Android-а въобще не ме интересува, че отворения код не бил отворен . Гутъл направиха за ARM операционна система от нула за една година докато Apple я мъчат от средата на 90-те . Моя опит с телефон Android е каквото интересно видя за iPhone, което струва 10-30 долара на Android Market 90% e free. На най-вече това, което интересно видя на Android Market половината го няма на App Store. Иначе не само USB няма. Стивчо всичко е затворил и дере. Ако повече памет не може. Трябва следващия модел цената Х2, ако искаш HDMI - 60$, ако нова батерия дране.

  • 8
    smart_za_batkov avatar :-|
    Батков-вън

    До коментар [#3] от "Otchuzden":

    хаха как сравняваш андроид с айфон бе... едното е операционна система, другото телефон. Андроид има на един куп модели от няколко производителя, айфон е един модел на един производител и като такъв е номер едно по продажби... все едно да сравняваш уиндоус със макбуук примерно...
    второ, къде виде самсунг да са продали 1 млн хаха самият им шеф си призна, че продажбите не вървят въобще.
    какво за 10-30 долара на ап маркета виде?
    ползвай си андроидчето и му се радвай, ще имаш време докато се бави от флашчето и малкото памет (но нали можеш да пъхаш карти и юесбита, защо ти е памет)

  • 9
    l avatar :-|
    |

    До коментар [#3] от "Otchuzden":

    Я пак кажи колко таблета е продал Самсунг досега? :) Някакви източници? Защото от Самсунг нещо взеха да се оправдат преди време, че толкова таблети били доставили на дистрибуторите, не ги били продали :)

    На Моторола "желязото" все още няма Флаш. :) По-голямо и по-тежко е.

  • 10
    l avatar :-|
    |

    До коментар [#6] от "J.J.":

    Има УСБ :)


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK