[07:03:11] Skype: Пускаме реклами
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

[07:03:11] Skype: Пускаме реклами

[07:03:11] Skype: Пускаме реклами

Компанията започва да продава банери в опит да разнообрази структурата на приходите си

Асен Георгиев
3833 прочитания

© Добриян Добрев


Въпросът "имаш ли Skype?" отдавна не е актуален. Едва ли не всеки притежател на компютър и интернет има акаунт в популярната система за онлайн чат, аудио и видеоразговори. През последната седмица обаче актуален стана един друг въпрос: "A ти виждаш ли реклами в Skype?"

Ако попитате колегата от съседния офис, той ще ви отвърне, че не се е натъквал на нищо друго освен на някоя друга автореклама на компанията. Ако обаче отправите въпроса си към приятел, който живее в САЩ, Германия или Великобритания, отговорът ще е положителен. От началото на седмицата компанията, която притежава най-голямата услуга за аудио, видеоразговори и чат в света (с повече от 663 млн. регистрирани акаунта), започна да разработва още един канал за приходи, като интегрира рекламни послания в своя софтуер за комуникация.

Рекламите ще се появяват в т.нар. портал на скайп (както се нарича в българската версия) или Home tab. Първоначално маркетинговите послания ще бъдат насочени изцяло към трите най-големи пазара на компанията - САЩ, Великобритания и Германия. Потребителите в тези държави вече виждат банери на компании като Groupon, Universal Pictures и Visa.

"За момента идеята е да се пуска по една реклама от бранд на ден на всеки от пазарите, в който опцията вече е активирана", обяснява Дъг Белшър, главен маркетинг мениджър, отговарящ за вирусния маркетинг и дигиталните стратегии в Skype. "Вярваме, че рекламите, които се поднасят по правилен начин, ще ни помогнат да продължим да инвестираме в разработка на страхотни продукти", казва още той в постинг, публикуван в официалния блог на компанията. На този етап рекламите ще са видими само за потребителите, които използват версии на софтуера, които работят под Windows.

Стремеж към ненатрапчивост

"Рекламите няма да прекъсват работата ви със Skype. Няма да виждате изневиделица изскачащи послания или святкащи банери по средата на вашия разговор", уверяват от Skype. За сметка на това от компанията признават, че ще използват част от личните данни на потребителите като местоположение, пол и възраст, за да таргетират по-добре посланията си. Целта е, от една страна, потребителите да се облъчват с релевантни предложения, а, от друга, ефективността на рекламите да е по-висока.

"Например, ако се намирате в САЩ, ние не искаме да ви покажем реклама за продукт, който се продава само във Великобритания", разясняват от Skype. Въпреки това много потребители вероятно не изгарят от желание да споделят своите демографски данни. Те ще имат възможността да се откажат от това, като поседят полето Privacy, намиращо се в Tools => Options.

Логичен бизнес ход

Skype съвсем спокойно може да се приеме за най-големия телеком в света със своите над 663 милиона регистрирани потребители. От тях около 145 милиона са редовни, а 8.8. млн. използват платени услуги. Въпреки огромната потребителска маса през 2009 г. компанията регистрира нетна загуба от 368.8 млн. долара при приходи от 718.9 млн. През 2010 г. положението е значително по-добро - 6.9 млн. долара нетна загуба при 20% повече приходи - 859.8 млн. долара.

Към момента компанията, в която работят над 900 служители, се издържа единствено от платените си услуги за евтини международни разговори. През миналата година ръководството на Skype подаде и документи за първично публично предлагане (IPO), като все още не е напълно ясно кога точно ще се случи то, но се очаква да е скоро. При тази ситуация е дори учудващо как до момента рекламата не се е превърнала в солиден приходен канал,  след като това е стандартен бизнес модел на повечето нейни конкуренти и се прилага още от ерата на ICQ.

Инициативата за излъчване на реклами е преди всичко опит за диференциране на приходите и набиране на свежи пари, необходими за развитието на основните услуги на Skype. Днес компанията се издържа от таксите за разговори, но отделя сериозен ресурс, за да осигури втори солиден приходен канал от платени услуги за малкия и средния бизнес. Това стана ясно през октомври 2010, когато бяха изнесени данни, че приблизително 37% от 40 000 интервюирани потребители на Skype от време на време или често използват програмата за бизнес цели. Посланието на компанията беше ясно: виждаме голям потенциал в този сегмент и възнамеряваме да разработим допълнителни продукти, специално насочени към фирмите.

Допълнителни, но важни приходи

В общата картина на бизнес модела, прилаган от Skype, рекламата по-скоро трябва да осигури допълнително финансиране, което ще помогне на компанията да инвестира повече в основните си продукти и технологии. А такова очевидно й е необходимо. Пример за това е инцидентът от края на декември, когато комуникационната услуга се срина за няколко часа в целия свят и продължи да бъде нестабилна повече от денонощие. Тогава изпълнителният директор на Skype Тони Бейтс обяви, че причината е злонамерена атака. Това обаче не беше потвърдено или отхвърлено с неопровержими факти. Инцидентът обаче повдигна и въпроса за последствията от евентуални финансови проблеми на компания с размерите на Skype, на която разчитат огромен брой не само физически лица, но и малки и средни бизнеси.

За момента реакциите на потребителите по повод рекламите в Skype са по-скоро неутрални и положителни, рядко отрицателни. Устойчива група, която явно не харесва решението на компанията за пускане на банери, са потребителите, които използват платени услуги. Все още обаче не е ясно дали тези 8.8 млн. абонати ще виждат рекламните послания. Също така не е ясно дали компанията няма да предостави възможност на всичките си потребители да платят определена сума, за да не виждат рекламните послания, ползвайки софтуера за комуникация.

Въпросът "имаш ли Skype?" отдавна не е актуален. Едва ли не всеки притежател на компютър и интернет има акаунт в популярната система за онлайн чат, аудио и видеоразговори. През последната седмица обаче актуален стана един друг въпрос: "A ти виждаш ли реклами в Skype?"

Ако попитате колегата от съседния офис, той ще ви отвърне, че не се е натъквал на нищо друго освен на някоя друга автореклама на компанията. Ако обаче отправите въпроса си към приятел, който живее в САЩ, Германия или Великобритания, отговорът ще е положителен. От началото на седмицата компанията, която притежава най-голямата услуга за аудио, видеоразговори и чат в света (с повече от 663 млн. регистрирани акаунта), започна да разработва още един канал за приходи, като интегрира рекламни послания в своя софтуер за комуникация.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

8 коментара
  • 1
    asystolette avatar :-|
    Теодора

    " На този етап рекламите ще са видими само за потребителите, които използват версии на софтуера, които работят под Windows."
    Значи на този етап все още има надеждна вратичка. :)

  • 2
    gt avatar :-P
    гт

    Има, да!

    Аз не ползвам Скайп.

    Но пък какви са добри - ще досаждат "само" на 93% от потребителите си.

    :-)

  • 3
    bojko84 avatar :-|
    Компетентен

    аз пък приветствам идеята...скайп е нещо изключително полезно и добро като програма :) за да се поддържа тя и да ни дава всекидневната възможност за безплатен контакт с близките ни е необходимо и тя да има своите приходи....дори да се появят рекламите на основният им прозорец не виждам толкова голям проблем...

  • 4
    jj avatar :-|
    J.J.

    "Ако обаче отправите въпроса си към приятел, който живее в САЩ, Германия или Великобритания, отговорът ще е положителен."
    Мда, аз съм в UK и има реклами вече. Хубавото е, че се появяват само при логване/стартиране на скайп. Иначе ги няма :) А и можеш веднага да я затвориш, не е като "изчакайте 30 сек, преди да затворите" и т.н.

  • 5
    touche avatar :-P
    Todor Bonov

    От все сърце ще кликам по някой друг ад за статистиката, така както правя и за любимите ми сайтове, като този.

  • 6
    techie avatar :-P
    techie

    Като потребител на Linux се чувствам силно привилегирован. Версията на Скайп е 2.0 бета :), от години няма нова, и съдържа списък на контактите, аудио/видео обаждания, чат (с история) и настройки - толкоз! Ако имаше как да махна и аватарите на контактите...

  • 7
    vdineff avatar :-P
    Vik Dineff

    Всяка възможност за реализиране на приходи трябва да се използва стига да е както казват "ненапрапчиво" не виждам нищо лошо в рекламите :)

  • 8
    pesheff avatar :-|
    Пешката

    От както махнаха плана за обаждане до България много хора се отказаха от тях - някой знае ли каква беше причината???


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK