Първият препоръчителен стандарт за уеб реклама в България е почти готов
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Първият препоръчителен стандарт за уеб реклама в България е почти готов

Първият препоръчителен стандарт за уеб реклама в България е почти готов

Три браншови асоциации утвърдиха размерите на банерите. Предстоят насоки за големината на файловете и нестандартните формати (rich media)

Андриан Георгиев
5429 прочитания

© Flickr / CC / aubergene


"Интерактив асосиейшън България" (ИАБ), обединяваща големите интернет медии, и Българската уеб асоциация публикуваха съвместен стандарт за банерната онлайн реклама.

Документът съдържа спецификации за Flash, GIF и JPG/JPEG файлове. Той е съобразен с препоръките на международната асоциация IAB, която задава международните стандарти в интернет рекламата. "Интерактив асосиейшън България" е асоцииран член на IAB. Начинанието е подкрепено от Българската асоциация на рекламодателите.

Стандартизирането има за цел да облекчи работата на рекламодателите, които ще избират между по-малко на брой размери на банерите, и така по-лесно ще управляват своите онлайн кампании.

На база използваните досега видове банери в България, браншовите асоциации утвърждават следните размери:

- 300x250 // Medium Rectangle - квадратен банер

- 300x600 // Half Page Ad - голям вертикален банер

Прави впечатление, че по време на работата е отпаднал стандартът 180x150. По-рано представители на дигитални агенции и медиа шопове обясниха за "Капитал", че този размер е рядко използван от българските медии.

В работната група, изготвила стандарта, участват представители на "Нетинфо", "Инвестор.БГ", EasyAds, "Aз медиа", Bg Maps, NEG (bg-mamma.com), "Дарик уеб", "Икономедиа" (издател на "Капитал" и "Дневник"), Webground и т.н. Днес към проекта се е присъединил представител на "Дир.БГ".

Липсват представители на големи издатели като MSKey Group и "Уеб медиа груп". Въпреки това стандартът е отворен за всички компании от сектора.

"До три седмици ще добавим към документа размерите на файловете и препоръки за нестандартни рекламни формати (rich media)", коментира Иван Иванчев от EasyAds, който ръководи работната група. След това тя ще приеме препоръчителни стандарти за:

- видео рекламата в интернет

- структурирането на рекламните тарифи - работата на метричните системи - етичен маркетинг по електронната поща

- процесите в рекламната дейност (управление на кампании, фактуриране)

Всяка година браншовите асоциации ще обновяват документа, за да отговаря той на нуждите на пазара.

"Колкото повече медии използват международните стандарти, толкова по-положително ще бъде това за онлайн рекламата. И международните стандарти и българският списък са препоръчителни, което означава че ще има медии, които няма да се съобразяват с тях. Така е в цял свят. Оттам нататък, дали ще бъдат използвани стандартни или не толкова стандартни банери зависи от това, колко е ценна една медия за рекламодателя или рекламната му агенция", смята Иван Иванов от дигиталната агенция Cybermark.

Брутните инвестиции в онлайн реклама в България за 2010 г. достигат 30.1 млн. лв., сочат данните на "Интерактив асосиейшън България". Тази сума не отчита направените отстъпки от медиите, както и рекламните разходи за Facebook и Google AdWords. Брутният ръст спрямо 2009 г. е 26%. По-голямата част от онлайн рекламата през 2010 г. е банерна (82%), следвана от реклама на клик (10%). Въпреки двуцифрения ръст, рекламата в интернет остава под 10% от общия медиен микс.

Стандарт за размерите на банерите

"Интерактив асосиейшън България" (ИАБ), обединяваща големите интернет медии, и Българската уеб асоциация публикуваха съвместен стандарт за банерната онлайн реклама.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

23 коментара
  • 1
    automatic avatar :-|
    automatic

    - 300x250 // Medium Rectangle - квадратен банер???

    И какъв е тоя квадрат - 300х250?

  • 2
    justinetoms avatar :-|
    Жюстин Томс

    добър въпрос за квадрата, но това е за заблуда на противника :) шегувам се, просто така се наложи името на този банер у нас, по-скоро приемаме да си ги казваме на английски, че иначе обърквация с имената ...

  • 3
    bestbuy avatar :-|
    За да останат ХОРА в България.

    Ох, успокоих се.. Вече няколко месеца не мога да спя, защото тези размери на рекламата ми спъваха развитието.. И бизнеса и всичко е страшно зависимо от това дали банерът ще е 240 х 120 или 242 х 115.

    А 468 х 60 - ей.... колко се мъчих, вече от 12 години този размер го има по света, но докато в България не кажеха - редовен е, не можех да го ползвам.

    От утре Интернет рекламата ще тръгне бясно нагоре и следващата година съм сигурен , че ще отчетем 25% растеж на реалната икономика.

  • 4
    vdineff avatar :-P
    Vik Dineff

    "Почти готов" пак не е лошо :))

  • 5
    frankzappa avatar :-|
    Frank Zappa

    До коментар [#3] от "bestbuy":

    Подкрепям те с 2 ръце! Има ли изненадани от размерите?

    Абе хора препоръчително смешни сте...

  • 6
    ras16377431 avatar :-|
    ras16377431

    До коментар [#3] от "bestbuy":

    Ако разбираше нещо от банери, щеше да знаеш, че ВСИЧКИ от тези стандарти са международно приети, не само един. Разликата между бг стандарта и международния е, че в това горе липсват три размера. Което значи, че ако клиентът иска един банер само в бг, трябва да плати примерно 3х50 лв по-малко за дизайнер да му конвертира размерите, което никак не е лошо.

  • 7
    bestbuy avatar :-|
    За да останат ХОРА в България.

    До коментар [#6] от "gradinko":

    Все си мисля, че разбирам доста и от банери и от други интернет неща, които за повечето хора са непознати..

    В бизнес, поне интернет бизнеса има правила, ама има и неписани правила, които се спазват и за които не е необходимо някой да прави специални стандарти за български пазар.





  • 8
    epoc avatar :-|
    epoc

    Супер, сега ще знам какви размери картинки да се режат на филтъра. Абе изобщо напънала се планината, че родила....и аз не знам какво.

  • 9
    epoc avatar :-|
    epoc

    До коментар [#7] от "bestbuy":

    Да те допълня:

    "След това тя (работната група) ще приеме препоръчителни стандарти за:

    - видео рекламата в интернет
    - структурирането на рекламните тарифи
    - работата на метричните системи
    - етичен маркетинг по електронната поща
    - процесите в рекламната дейност (управление на кампании, фактуриране)"

    Без коментар! Особено за "етичния маркетинг", при положение че в закона ясно е казано какво е забранео и какво - разрешено и особено последното (мен думата "фактуриране" направо ме разби! - все си мислех, че за това има счетоводство!). Не разбирам, за окрупняване на всички рекламни агенции в една голяма мегаагенция ли се говори, че да се детайлизират нещата по този начин? Или се готви изкупуването им с предварително стандартизиране на дейностите, за да е по-лесно "процесът по поглъщането в резултат на стандартизирания модел на управление"? То това си има друго име, ама се преследва от антимонополното законодателство.

  • 10
    ras16377431 avatar :-|
    ras16377431

    До коментар [#8] от "epoc":

    Ти сигурно работиш в Националния исторически музей и ползваш първия български интернет филтър, подарък от братушките след освобождението:)

    Днес (пък и вчера) филтрирането става по адреса на банера (който отдавна е предимно флаш, не картинка). Така с един бан изключваш всички банери на дадена фирма за обмен на банери.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK