Купи цвете - спечели Facebook кредит
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Купи цвете - спечели Facebook кредит

Купи цвете - спечели Facebook кредит

Бизнесът с виртуални валути ще става все по-печеливш

Асен Георгиев
5221 прочитания

© Chente


В средата на март британецът Ашли Мичъл получава двегодишна присъда заради кражба на 400 млрд. виртуални покер чипа. Те са собственост на компанията Zynga, нашумяла с популярната игра FarmVille, която изчислява потенциалните загуби от кражбата на... 12 млн. съвсем истински щатски долара.

Двайсет и девет годишният британец успял да проникне в два акаунта на служители на компанията, след което пренасочил огромното количество "скъпоценности" към себе си. Не след дълго започнал да разпродава плячката на "черния пазар", използвайки различни канали, включително Facebook. Преди да бъде хванат, той успял да реализира сделки за 53 хил. паунда. Ако не бил заловен, щял да подобри финансовото си състояние общо с около 184 хил. паунда.

Присъдата на Ашли Мичъл идва в момент, когато бизнесът с виртуална валута навлиза в нова ера от развитието си. Съдията по делото е категоричен: "Измамата в този случай е реална и продължителна. Онлайн сигурността е приоритет за всеки в наши дни."

Доскоро чрез виртуални пари можеха да се купуват само предмети в онлайн игри. Това обаче се променя и скоро с тях ще могат да се придобиват и реални предмети и услуги. 

Виртуални блага

Концепцията за подобна валута не е нова. Тя се използва успешно от години в масовите онлайн игри. Те се придобиват с реални пари и служат за купуване на различни виртуални ценности. Според анализаторите от In-Stat глобалните приходи, генерирани от продажба на онлайн стоки през 2010 са се повишили с 245% спрямо 2007, достигайки 7.3 млрд. долара. Това са повече от 10% от общите постъпления на гейминдустрията и ясен знак, че браузър базираните и социалните игри набират все по-голяма скорост.

Анализът на In-Star сочи, че само американският пазар на виртуални стоки през 2011 г. ще достигне 2.1 млрд. долара, а той формира между 10% и 20% от глобалния. Компанията прогнозира, че през 2014 г. световният пазар ще достигне 14 млрд. долара.

Очакванията обаче са бизнесът с онлайн пари да придобие нови измерения и да стане още по-печеливш. Причините за това са няколко: нарастващият брой потребители, появата на нови възможности за използването на това разменно средство, което води до повишаване на ценността им, и опитът на Facebook да създаде единна виртуална валута за голям брой игри и приложения. Социалната мрежа вече задължи всички разработчици на приложения, които работят в нея, да използват като разплащателно средство именно нейните цифрови банкноти – Facebook кредитите.

Истинският бум при виртуалните пари обаче ще дойде, когато рекламните и маркетинг специалисти започнат да се възползват от тях по най-добрия начин. Според Джеси Шел, изпълнителен директор на Schell Games, потенциалът на това разплащателно средство се крие в обвързването му с реални продукти. "Тези виртуални пари значат много за милиони потребители на компютърни игри и социални мрежи, те им позволяват да получават нещата, които искат, казва Шел пред bigthink.com, и продължава: Защо тогава да няма промоция в супермаркет от типа на "купувате два стека с газирани напитки и получавате 100 златни монети, които можете да похарчите в World of Warcraft, например?" Идеята е, че виртуалните пари могат да се превърнат в работеща реклама и стимул за купувачите на реални стоки и услуги, а този, който ги "печата", ще получи

С нарастването на броя потребители, които използват онлайн валути за различни цели, расте и стойността им. Към момента само във Facebook месечно над 200 млн. души прекарват част от времето си в компанията на различни игри и приложения, в които може да се пазарува с тях.

Facebook кредитите могат да се купуват както онлайн, така и в офлайн магазини, но могат и да се печелят. Това най-често става като поощряване за извършване на дадена дейност. Например в момента Facebook дава "безплатни" кредити при покупка на цветя от определено място или филм от NetFlix, или при регистрация за най-новите сделки на деня в сайта за групово пазаруване Groupon. По този начин потребителите могат да бъдат стимулирани да посещават определени сайтове, да използват конкретни приложения на мобилните си телефони или да купуват стоки от конкретен сайт.

Да имаш подобно влияние върху над 650 млн. души (в случая на Facebook) е предпоставка за сериозни приходи. Още повече че плановете на Facebook са техните кредити да излязат от рамките на социалната мрежа, придобивайки още по-голямо значение. Нещо повече - с тях ще се извършват и покупките на реални стоки директно през самата социална мрежа.

В момента компанията събира 30% от стойността на похарчените кредити за себе си. Анализаторите предричат, че това ще е един от най-сериозните източници на приходи за социалната мрежа в следващите години. И най-вероятно ще е така, след като само Zynga, производителят на FarmVille, генерира над 400 млн. долара за 2010, една трета от които отиват директно в сметките на Facebook. Според доклад на Social Times Pro пък размерът на транзакциите за покупка на физически стоки през Facebook ще достигне 250 млн. долара през тази година, а най-смелите прогнози сочат числа от порядъка на 1.2 млрд. долара.

Виртуалните пари могат да изиграят роля на сериозен стимул, който да се използва за популяризиране на нови услуги и да насочва ценен трафик от потенциални купувачи към определени он- и офлайн магазини. Въпросът към момента е кой ще съумее да обедини различните валути, за да постигне най-сериозно влияние. За момента изглежда, че социалната мрежа с над 650 млн. потребители и собствена виртуална валута има най-големи шансове за успех.

В средата на март британецът Ашли Мичъл получава двегодишна присъда заради кражба на 400 млрд. виртуални покер чипа. Те са собственост на компанията Zynga, нашумяла с популярната игра FarmVille, която изчислява потенциалните загуби от кражбата на... 12 млн. съвсем истински щатски долара.

Двайсет и девет годишният британец успял да проникне в два акаунта на служители на компанията, след което пренасочил огромното количество "скъпоценности" към себе си. Не след дълго започнал да разпродава плячката на "черния пазар", използвайки различни канали, включително Facebook. Преди да бъде хванат, той успял да реализира сделки за 53 хил. паунда. Ако не бил заловен, щял да подобри финансовото си състояние общо с около 184 хил. паунда.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

5 коментара
  • 1
    tucker_case avatar :-P
    tucker case

    маркетчийски булшит... :)

  • damianrm

    Ей от такива глупости запада цялата ни цивилизация! Има хора които няма какво да ядът, японците си възтановяват страната , а някои ..хвърлят силите си във виртуални глупости ...

  • 3
    bolen avatar :-|
    под чехъла

    И когато всичко стане виртуално,еех какъв живот ни чака тогава.Ама ние сме свикнали вече,толкова години наблюдаваме виртуалните реформи на вируалните ни правителства,във реалния ни за съжеление живот.

  • 4
    rewind avatar :-|
    Todor Tanev

    И без това реалните пари отдавна са с виртуално покритие... Иначе колкото и да се опитвам да открия логика в това и да го оправдая, все не ми се получава. То просто си е чиста проба правене на бизнес с човешката глупост.

  • 5
    epoc avatar :-|
    epoc

    До коментар [#2] от "damianrm":

    Парите са виртуални от момента, в който китайците са измислили хартиените пари - в момента никой не би ти признал правото да получиш сума в злато срещу подписа на китайския император от 14-ти век. Да не говорим за съвременните финансови инструменти. Така че това, което се случва е още една стъпка напред във виртуализацията им. А докато някой е готов да плати за "виртуалните пари", те си имат реална стойност. Иначе става това:

    http://static2.businessinsider.com/image/4d834edb4bd7c89a57250000-400-300/hungary-1945-1946.jpg
    (взето от тази статия:
    http://www.businessinsider.com/10-hyperinflation-stories-of-the-20th-century-2011-3?op=1)


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.