Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
64 14 апр 2011, 23:51, 6814 прочитания

Купи V!@GRA сега!!!

Спор между две интернет компании тества колко "ефективна" е държавата в борбата срещу спама

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Нов спам регистър наесен
Фирмата "СМ Консулта" е спечелила обществена поръчка за нова информационна система на Комисията за защита на потребителите, включваща нов спам регистър. Договорът с фирмата е подписан в края на март, а софтуерът ще бъде готов след шест месеца, коментира за "Капитал" Иван Бъчваров, главен секретар на регулатора. Стойността на поръчката е под 280 хил. лв.

Втората класирана фирма "Давид холдинг" е обжалвала решението на КЗП пред Комисията за защита на конкуренцията (КЗК), но антимонополният регулатор е отхвърлил аргументите й.

КЗП започна обществена поръчка в средата на 2010 г., но тя беше спряна от КЗК след жалба от кандидата "Браво инвестмънтс". В края на миналата година антимонополната комисия и Върховния административен съд последователно отхвърлят жалбата на "Браво инвестмънтс". В резултат започва нова обществена поръчка, спечелена от "СМ Консулта".

В момента фирмите, които искат да проверят кои групи адреси се намират в регистъра, трябва да свалят софтуер от сайта на КЗП. Той е създаден безвъзмездно от "Апис България". Добавянето на нови адреси в списъка става по електронната поща или на място в КЗП.
Вярвате или не, електронните съобщенията за евтина виагра и нигерийски принцове, които искат да ви завещаят милиони, намаляват в световен мащаб.

През февруари, март и април броят на спама твърдо се движи под 100 млрд. на ден. За сравнение: през лятото на 2009 г. той достига 6 трлн. писма на ден, сочат данните на компанията за софтуерна сигурност Symantec.


Основната причина е, че Rustock - руска организация за изпращане на непоискани съобщения, е изключително тиха и е намалила значително обемите на спам. Едно от възможните обяснения според Wall Street Journal е изземването на компютърно оборудване на Rustock в САЩ от страна на федералните служби за сигурност, инициирано на базата на съдебен иск на Microsoft.

Българският принос в борбата с явлението спам е скромен и в общи линии се изчерпва с приемането на закон със спорна ефективност, който този месец се изправя пред най-голямото изпитание, откакто съществува. Нормативният акт гласи, че физически лица не могат да получават непоискани търговски съобщения без предварително съгласие. Подателите на спам все пак могат да работят, ако в писмата си изрично предупреждават, че те са непоискани.

Бизнес потребителите, които не желаят да получават спам, могат да се запишат в регистър, поддържан от Комисията за защита на потребителите (КЗП). Всеки, който изпрати непоискано писмо до фирмите в регистъра, подлежи на глоба от КЗП. От началото на 2011 г. регулаторът е издал 22 наказателни постановления за спам, като 16 от тях са влезли в сила. Само шест от актовете са обжалвани в съда.



През последните няколко дни българската интернет компания "Мейл.БГ", която поддържа едноименната пощенска услуга, реши да подложи на тест ефективността на спам регистъра. От началото на тази седмица тя вписва в него всички пощенски адреси от своя домейн.

Става дума за около 1.5 млн. активни потребители, по данни на Момчил Шумаков, създател на "Мейл.БГ". Броят им е изчислен на базата на профилите, в които е влизано поне веднъж в последните три месеца. Решението е провокирано от изпращането на хиляди непоискани съобщения до потребителите на mail.bg, чийто подател е сайтът за отстъпки при търговия на дребно MyOffer.bg, твърди Шумаков.

Конфликтът излиза наяве в края на март, когато пощенската услуга блокира изпращането на съобщения от myoffer.bg до своите потребители. Така около 100 хил. абонати на mail.bg, дали съгласието си да получават бюлетини от myoffer.bg, нямат достъп до тях, възмущава се управителят на сайта за отстъпки Владислав Стоицов. Той обясни, че неговият екип събира адреси от интернет, печатни медии и визитки на контрагенти, до които след това изпраща електронни съобщения. От своя страна Момчил Шумаков коментира, че нито един потребител не е протестирал пред mail.bg след блокирането на MyOffer.bg.

Владислав Стоицов от своя страна твърди, че неговата фирма не изпраща непоискани търговски писма, а съобщения за "намерения за започване на търговски взаимоотношения с потенциални клиенти". Според него в момента възможностите за преговори са изчерпани и MyOffer.bg ще подаде съдебен иск срещу "Мейл.БГ".

Седмици след като "Мейл.БГ" блокира писмата от въпросния домейн, компанията предприема още по-дръзка маневра. Тя включва домейна mail.bg в спам регистъра към Комисията за защита на потребителите (КЗП). Със сигурност това е най-голямата добавка към списъка, откакто съществува. "Ходът на "Мейл.БГ" е спорен, защото вписва физически адреси в регистър за юридически лица", смята Иван Иванов, изпълнителен директор на агенцията за дигитален маркетинг Cybermark.

"Не трябва да се занимаваме с блокирането на домейни. Законово обоснованото решение е друго", аргументира се от своя страна Момчил Шумаков. По повод казуса дали е уместно да се вписват физически лица в регистър за бизнес потребители управителят на "Мейл.БГ" заяви, че на практика законът не защитава индивидуалните потребители.

В момента правният отдел на КЗП анализира безпрецедентния ход на "Мейл.БГ". Засега abv.bg, другата голяма българска пощенска услуга, не смята да се включва в спам регистъра. "Голяма част от спама идва от чужбина и този регистър няма да го спре, а ние разчитаме на антиспам защитата на пощата ни, която постоянно развиваме и подобряваме в ежедневната борба със спама", обясняват от "Нетинфо", компанията, собственик на abv.bg.  Към днешна дата активните пощенски кутии в abv.bg са малко над 3.5 млн. на тримесечна база.

"При всички случаи знанието за наличието на съгласие, съответно несъгласие е налице единствено при страните - търговеца и адресата на съобщението. Знанието за това не могат да има доставчиците на услуги на информационното общество, каквито са в случая доставчиците на услугата електронна поща. На първо място те няма как да знаят какво е съдържанието на съобщението, за да определят дали е поискано или не, а и нямат право да разкриват съдържанието му", коментира за "Капитал" Георги Димитров, партньор в адвокатската кантора "Димитров, Петров и Ко.".

"На второ място, не би следвало доставчиците на услуги на информационното общество да могат да подменят волята на клиентите си като филтрират получаването на съобщенията от определен търговец. Съответно, не могат служебно да впишат адресите на електронната поща на клиентите си в регистъра при КЗП на юридическите лице, които нежелаят да получават непоискани търговски съобщения. Това е право на съответно юридическо лице и никой не може да го упражни от негово име. Извън изложеното, ако физическите лица са дали съгласие да получават непоискани търговски съобщения, изпращането на такива за целите на директния маркетинг е законосъобразно и не би следвало доставчикът да ограничава кореспонденцията между трети лица", добавя адвокат Георги Димитров.

На практика само фирми за директен маркетинг правят справки за адреси в спам регистъра, тъй като не искат да нарушават закона, смята Иван Иванов от Cybermark. Едва ли спамърите проверяват списъка от защитените адреси, добавя той. До редакционното приключване на броя Йордан Кумчев, председател на Българската асоциация за директен маркетинг, не успя да отговори дали решението на "Мейл.БГ" ще затрудни работата на фирмите от бранша.

От казуса вероятно ще произлезе съдебно дело и становище на КЗП, от което ще стане ясно дали държавата има капацитет да се бори със спама, или просто ще бъде наблюдател както сега. Засега статистиката на Symantec така или иначе потвърждава, че държавни регистри не помагат в борбата срещу нежеланите съобщения.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Правителството тества аналитични софтуери за следене на коронавируса 11 Правителството тества аналитични софтуери за следене на коронавируса

Правят се опити за надграждане на вече съществуваща платформа, която да помага за проследяване на състоянието на заподозрените, че са заразени

1 апр 2020, 11132 прочитания

Коронавирусът - най-важните въпроси и отговори 18 Коронавирусът - най-важните въпроси и отговори

Основните факти, които трябва да се знаят за глобалната пандемия

30 мар 2020, 50353 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Технологии" Затваряне
Вторична сила

Технологичните компании не бързат да излизат на борсата и предпочитат да набират средства по алтернативен начин

Още от Капитал
Банките: Истинският стрес тест

За банките предстоят трудни месеци, но секторът влиза в кризата с добри буфери от капитал и ликвидност

Шокът понякога ражда успех

Има примери, че настоящата криза подобрява бизнес моделите на много компании

Ваксина срещу комуникационна криза

6 съвета как компаниите да адаптират комуникационните си стратегии към новата реалност

Ричард Грийвсън: Дълбока рецесия е най-вероятният сценарий за региона

Заместник-председателят на Виенския институт за международни икономически изследвания wiiw пред "Капитал"

Моне за всеки ден

Изложба преживяване в ново пространство за дигитални арт събития в Барселона ни потапя във вселената на Клод Моне

20 въпроса: Надежда Цекулова

Журналистката е в основата на сайт, който събира научни статии и ресурси на български за коронавируса

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10