Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Купи [email protected] сега!!!

Спор между две интернет компании тества колко "ефективна" е държавата в борбата срещу спама

Андриан Георгиев
6974 прочитания

© Shutterstock


Нов спам регистър наесен

Фирмата "СМ Консулта" е спечелила обществена поръчка за нова информационна система на Комисията за защита на потребителите, включваща нов спам регистър. Договорът с фирмата е подписан в края на март, а софтуерът ще бъде готов след шест месеца, коментира за "Капитал" Иван Бъчваров, главен секретар на регулатора. Стойността на поръчката е под 280 хил. лв.

Втората класирана фирма "Давид холдинг" е обжалвала решението на КЗП пред Комисията за защита на конкуренцията (КЗК), но антимонополният регулатор е отхвърлил аргументите й.

КЗП започна обществена поръчка в средата на 2010 г., но тя беше спряна от КЗК след жалба от кандидата "Браво инвестмънтс". В края на миналата година антимонополната комисия и Върховния административен съд последователно отхвърлят жалбата на "Браво инвестмънтс". В резултат започва нова обществена поръчка, спечелена от "СМ Консулта".

В момента фирмите, които искат да проверят кои групи адреси се намират в регистъра, трябва да свалят софтуер от сайта на КЗП. Той е създаден безвъзмездно от "Апис България". Добавянето на нови адреси в списъка става по електронната поща или на място в КЗП.

Вярвате или не, електронните съобщенията за евтина виагра и нигерийски принцове, които искат да ви завещаят милиони, намаляват в световен мащаб.

През февруари, март и април броят на спама твърдо се движи под 100 млрд. на ден. За сравнение: през лятото на 2009 г. той достига 6 трлн. писма на ден, сочат данните на компанията за софтуерна сигурност Symantec.

Основната причина е, че Rustock - руска организация за изпращане на непоискани съобщения, е изключително тиха и е намалила значително обемите на спам. Едно от възможните обяснения според Wall Street Journal е изземването на компютърно оборудване на Rustock в САЩ от страна на федералните служби за сигурност, инициирано на базата на съдебен иск на Microsoft.

Българският принос в борбата с явлението спам е скромен и в общи линии се изчерпва с приемането на закон със спорна ефективност, който този месец се изправя пред най-голямото изпитание, откакто съществува. Нормативният акт гласи, че физически лица не могат да получават непоискани търговски съобщения без предварително съгласие. Подателите на спам все пак могат да работят, ако в писмата си изрично предупреждават, че те са непоискани.

Бизнес потребителите, които не желаят да получават спам, могат да се запишат в регистър, поддържан от Комисията за защита на потребителите (КЗП). Всеки, който изпрати непоискано писмо до фирмите в регистъра, подлежи на глоба от КЗП. От началото на 2011 г. регулаторът е издал 22 наказателни постановления за спам, като 16 от тях са влезли в сила. Само шест от актовете са обжалвани в съда.

През последните няколко дни българската интернет компания "Мейл.БГ", която поддържа едноименната пощенска услуга, реши да подложи на тест ефективността на спам регистъра. От началото на тази седмица тя вписва в него всички пощенски адреси от своя домейн.

Става дума за около 1.5 млн. активни потребители, по данни на Момчил Шумаков, създател на "Мейл.БГ". Броят им е изчислен на базата на профилите, в които е влизано поне веднъж в последните три месеца. Решението е провокирано от изпращането на хиляди непоискани съобщения до потребителите на mail.bg, чийто подател е сайтът за отстъпки при търговия на дребно MyOffer.bg, твърди Шумаков.

Конфликтът излиза наяве в края на март, когато пощенската услуга блокира изпращането на съобщения от myoffer.bg до своите потребители. Така около 100 хил. абонати на mail.bg, дали съгласието си да получават бюлетини от myoffer.bg, нямат достъп до тях, възмущава се управителят на сайта за отстъпки Владислав Стоицов. Той обясни, че неговият екип събира адреси от интернет, печатни медии и визитки на контрагенти, до които след това изпраща електронни съобщения. От своя страна Момчил Шумаков коментира, че нито един потребител не е протестирал пред mail.bg след блокирането на MyOffer.bg.

Владислав Стоицов от своя страна твърди, че неговата фирма не изпраща непоискани търговски писма, а съобщения за "намерения за започване на търговски взаимоотношения с потенциални клиенти". Според него в момента възможностите за преговори са изчерпани и MyOffer.bg ще подаде съдебен иск срещу "Мейл.БГ".

Седмици след като "Мейл.БГ" блокира писмата от въпросния домейн, компанията предприема още по-дръзка маневра. Тя включва домейна mail.bg в спам регистъра към Комисията за защита на потребителите (КЗП). Със сигурност това е най-голямата добавка към списъка, откакто съществува. "Ходът на "Мейл.БГ" е спорен, защото вписва физически адреси в регистър за юридически лица", смята Иван Иванов, изпълнителен директор на агенцията за дигитален маркетинг Cybermark.

"Не трябва да се занимаваме с блокирането на домейни. Законово обоснованото решение е друго", аргументира се от своя страна Момчил Шумаков. По повод казуса дали е уместно да се вписват физически лица в регистър за бизнес потребители управителят на "Мейл.БГ" заяви, че на практика законът не защитава индивидуалните потребители.

В момента правният отдел на КЗП анализира безпрецедентния ход на "Мейл.БГ". Засега abv.bg, другата голяма българска пощенска услуга, не смята да се включва в спам регистъра. "Голяма част от спама идва от чужбина и този регистър няма да го спре, а ние разчитаме на антиспам защитата на пощата ни, която постоянно развиваме и подобряваме в ежедневната борба със спама", обясняват от "Нетинфо", компанията, собственик на abv.bg.  Към днешна дата активните пощенски кутии в abv.bg са малко над 3.5 млн. на тримесечна база.

"При всички случаи знанието за наличието на съгласие, съответно несъгласие е налице единствено при страните - търговеца и адресата на съобщението. Знанието за това не могат да има доставчиците на услуги на информационното общество, каквито са в случая доставчиците на услугата електронна поща. На първо място те няма как да знаят какво е съдържанието на съобщението, за да определят дали е поискано или не, а и нямат право да разкриват съдържанието му", коментира за "Капитал" Георги Димитров, партньор в адвокатската кантора "Димитров, Петров и Ко.".

"На второ място, не би следвало доставчиците на услуги на информационното общество да могат да подменят волята на клиентите си като филтрират получаването на съобщенията от определен търговец. Съответно, не могат служебно да впишат адресите на електронната поща на клиентите си в регистъра при КЗП на юридическите лице, които нежелаят да получават непоискани търговски съобщения. Това е право на съответно юридическо лице и никой не може да го упражни от негово име. Извън изложеното, ако физическите лица са дали съгласие да получават непоискани търговски съобщения, изпращането на такива за целите на директния маркетинг е законосъобразно и не би следвало доставчикът да ограничава кореспонденцията между трети лица", добавя адвокат Георги Димитров.

На практика само фирми за директен маркетинг правят справки за адреси в спам регистъра, тъй като не искат да нарушават закона, смята Иван Иванов от Cybermark. Едва ли спамърите проверяват списъка от защитените адреси, добавя той. До редакционното приключване на броя Йордан Кумчев, председател на Българската асоциация за директен маркетинг, не успя да отговори дали решението на "Мейл.БГ" ще затрудни работата на фирмите от бранша.

От казуса вероятно ще произлезе съдебно дело и становище на КЗП, от което ще стане ясно дали държавата има капацитет да се бори със спама, или просто ще бъде наблюдател както сега. Засега статистиката на Symantec така или иначе потвърждава, че държавни регистри не помагат в борбата срещу нежеланите съобщения.

Нов спам регистър наесен

Фирмата "СМ Консулта" е спечелила обществена поръчка за нова информационна система на Комисията за защита на потребителите, включваща нов спам регистър. Договорът с фирмата е подписан в края на март, а софтуерът ще бъде готов след шест месеца, коментира за "Капитал" Иван Бъчваров, главен секретар на регулатора. Стойността на поръчката е под 280 хил. лв.

Втората класирана фирма "Давид холдинг" е обжалвала решението на КЗП пред Комисията за защита на конкуренцията (КЗК), но антимонополният регулатор е отхвърлил аргументите й.

КЗП започна обществена поръчка в средата на 2010 г., но тя беше спряна от КЗК след жалба от кандидата "Браво инвестмънтс". В края на миналата година антимонополната комисия и Върховния административен съд последователно отхвърлят жалбата на "Браво инвестмънтс". В резултат започва нова обществена поръчка, спечелена от "СМ Консулта".

В момента фирмите, които искат да проверят кои групи адреси се намират в регистъра, трябва да свалят софтуер от сайта на КЗП. Той е създаден безвъзмездно от "Апис България". Добавянето на нови адреси в списъка става по електронната поща или на място в КЗП.

Вярвате или не, електронните съобщенията за евтина виагра и нигерийски принцове, които искат да ви завещаят милиони, намаляват в световен мащаб.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

64 коментара
  • 1
    vlados avatar :-?
    Владислав Стоицов

    До няколко дена очаквам КЗП да се произнесе по случаят и ще бъде обявено официално на сайта на НЕТЛАБС ЕООД

  • 2
    ju avatar :-|
    ju

    Разбирам че Mail.bg не искат техните потребители да бъдат нагло спамвани от MyOffer.bg, но да решават да впишат всичките си кленти в този регистър от тяхно име е бати глупава мярка :)

  • 3
    smart_za_batkov avatar :-|
    Батков-вън

    а аз пък не виждам какъв е проблема да променят условията си на ползване на услугата маил.бг като изрично впишат, че не позволяват на клиентите на услугата да получават писма от myoffer, gusv и другите няколко масови спамъра...
    след това си блокират мейлите както си пожелаят, ако на някой потребител не му харесва има и други доставчици

  • 4
    shumackov avatar :-|
    Momchil Shumackov

    Читавите фирми за директен маркетинг са събрали разрешение от потребителите и, в следствие, не изпращат непоискани съобщения. Защо им е да проверяват в регистъра?

    А такива с "намерения за започване на търговски взаимоотношения" най-сетне могат да бъдат наказани.

  • 5
    vlados avatar :-?
    Владислав Стоицов

    До коментар [#4] от "shumackov":

    Господин Шумаков, ще се радвам да излезе становището на институциите за да разберем кой крив, кой прав. Много скоро ще разберем ;)

  • 6
    mankov avatar :-|
    Марио Мънков

    Г-н Шумаков, виждам че се криете и не смеете да се покажете във визуален план, явно нещо Ви притеснява да се покажете с визията си! Това ми говори доста неща... Аз лично имам поща при Вас от доста години и искам да Ви кажа, че получавам имейли от всички сайтове за колективно пазаруване, където имам регистрации без от въпросния сайт на май оффер! Това го считам като нарушаване от Ваша страна на правата ми за информираност, които аз сам съм пожелал! В тази връзка очаквайте съдебен иск, според НК! Ако не знаете какво е НК допитайте се до компетентни хора! До среща в съда! Поздрави

  • 7
    jj avatar :-|
    J.J.

    До коментар [#6] от "Марио Мънков":

    Ако Mail.bg наистина впише в общите си условия, че не поддържа получаване на поща от определени адреси, както предлага колегата Батков-вън, не виждам нищо нелегално. Некоректно: може би, но все пак имат право да си ограничават услугата, колкото искат ;) Потребителят е свободен да си направи поща някъде другаде. Иначе, казуса тук, за мен лично, е дали Mail.bg има право да впише всички адреси по този начин в списъка. Аз смятам, че няма, защото това наистина е за юридически лица, и нямат право да правят това решение вместо потребителите. Иначе "Капитал" правилно са идентифицирали проблема: непрецизната нормативна уредба. Спама, поне в една от моите лични пощи, която е в другия голям български доставчик, abv.bg, вече е изключително и почти само български. Няма виагра, няма нигерийски банкери и т.н. Държавата трябва да си свърши работата, и да прецизира закона.

  • 8
    wkiril avatar :-|
    wkiril

    получавах спам от myoffer без да съм се регистрирал и в писмата нямаше линк как да се откажа от тези съобщения, радвам се, че това ще спре. а колкото до регистрирането на домейна mail.bg в кзп - щом физически лица не могат да се вписват там, аз как да се защитя? и все пак това се отнася само за НЕПОИСКАНИТЕ "търговски съобщения", никой не те спира, ако се регистрираш да си получаваш съобщенията.. браво, добър ход.

  • 9
    sashoforce avatar :-|
    sashoforce

    Аз не мога да разбера само едно нещо, как може някой един път да се затъпи за нас "ПОТРЕБИТЕЛИТЕ" и веднага да се намири някой да плюва върху това.
    Аз съм ЗА, всички български пощи mail.bg ; abv.bg ; email.bg и др. един път и завинаги да си решат проблема с наглите спамари.
    Не може като отидеш на рабора 1 час сутринта да си чистиш истинската поща от другите глупости.
    А пък тия нагли типове от Myoffer да ми казват че са ми изпраили писмо което е непосикано търговско съобщение и понеже аз не съм се отиписал от него (не че имаше линкк за отиписване) вече съм съгласен да получвам писма от тях. Е да ама аз НЕ ИСКАМ ДА ПОЛУЧАВАМ(кой те пита бате ще получваш всяка сутрин и ушите ще ти пукат) !
    Мога да направя само евала на хората които са се сетили че могат да помогнат на нас ПОТРЕБИТЕЛИТЕ.(Mail.bg)

  • 10
    1con avatar :-|
    1con

    Не е ли възможно гадните спамери нормативно да бъдат задължени да добавят конкретен таг в съобщенията, за да може получателя да създаде ефективен филтър?


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK