Голямото "набълбукване"

Как се наду и спука dotcom балонът от края на 90-те години на миналия век

5 трилиона долара. Това е приблизителният брутен вътрешен продукт на България за следващите... 65 - 70 години. А също така загубената стойност на компаниите, листвани на технологичната борса Nasdaq в периода 2000 - 2002 г. На 10 март 2000 г. индексът Nasdaq достига своя пик от над 5000 пункта. Следва продължителен спад, вследствие на който само за две години пазарната капитализация на компаниите, търгувани на тази борса, спада от 6.6 трлн. на 1.6 трлн. долара. Този крах остана в историята под името "спукването на dotcom балона" (идва от .com - разширението, което повечето компании от онова време добавят в името си, приемайки го за символ на необятните богатства, които интернет бизнесът предлага).

Как обаче се стигна до тази инвестиционна катастрофа? Днес много хора възприемат интернет през призмата на Google, Facebook или, да кажем, Dir.bg или пък Zamunda. Просто защото свързват с тези сайтове голяма част от действията си онлайн. В далечната 1993 г. все още голяма част от хората нямат ясна представа какво точно е това интернет и World Wide Web, за какво служи и какви възможности крие.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Вече съм абонат Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
4 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    mihomen avatar :-|
    mihomen
    • - 1
    • + 18

    "Дотком" балонът е повлиял в случая положително и е отсял,добрите бизнес практики!Това потвърждава тезата,че след всяка криза се раждат по добри и успешни идеи!

    Нередност?
  • 2
    dimhristov avatar :-|
    dreamer
    • + 4

    Е то всяка криза е полезна, за който оцелее, защото той на база на своя опит рядко си повтаря грешките.
    Природата го е "измислила" модела, например при болестите, който оздравее придобива имунитет. Ние хората като природни същества просто я копираме в нашите взаимоотношения.

    Нередност?
  • 3
    epoc avatar :-|
    epoc
    • - 4
    • + 7

    Втора статия, в която пак автор Ники Горчилов с обяснение което направо кърти мивките. Е въпросът не е само до импресии и банери, просто инвеститорите си поискаха печалбите, а после парите и след няколко много зрелищни фалита всичко се сгромоляса. Банери та банери - това да не му е българския рекламен пазар, който освен банери и импресии друго не знае? Толкова ли не можахте да си прочетете старите броеве бе хора? Около 2000-на издавахте Капитал НЕТ, не вярвам, че само на мен ми висят вкъщи тези притурки, вие като редакция трябва също да ги имате в някой архив.

    Нередност?
  • 4
    ariman_info avatar :-(
    Ariman
    • - 1
    • + 7

    Започнах си деня с кафе и тази статия, горко съжалявам, че го направих, очаквах проникновен анализ, а получих дилетански преразказ на основни факти. Евтино и глупаво.

    Нередност?
Нов коментар