Startup*-мания завладява света
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Startup*-мания завладява света

Мобилните приложения все по-често са поле за изява на предприемачи, стартиращи нови компании.

Startup*-мания завладява света

Все повече млади професионалисти изоставят добре платените си работи, за да започнат собствен бизнес

Асен Георгиев
7990 прочитания

Мобилните приложения все по-често са поле за изява на предприемачи, стартиращи нови компании.

© LUKE MACGREGOR


Даниел Грос е на 19 години. Една вечер той се запътва към някакво парти, но забравя адреса. Дали го видях в страницата на Facebook събитие, в електронно съобщение или в календара, чудил се той. Младежът бил принуден да го търси през телефона си, което го измъчило и почти развалило вечерта му. Така обаче му хрумва идеята да създаде онлайн търсачка, която да индексира информацията от различни източници като Gmail (без чатовете), Twitter (само собствени публикации и лични съобщения), Google Docs, Google Calendar, Facebook, Dropbox и LinkedIn.

Така започва бизнес историята на стартъпа Greplin, разказана от първия инвеститор в компанията - Пол Греъм, създател на инкубатора за нововъзникващи ИТ компании Y Combinator. Тя е само част от стартъп манията, развихрила се през последните години.

Вход свободен

Историята е показателна и за привидната лекота, с която днес находчивите и предприемчиви хора могат да се впуснат в създаването на собствен онлайн бизнес. Причините за това са много, но сред най-отчетливата е сравнително ниският първоначален капитал, с който може да се стартира интернет компания - често са достатъчни няколко хиляди долара/лева плюс цялото време на един или няколко предприемачи, отдадени на идея, която има милиардна потенциална аудитория. Катализатор на явлението са и множеството успешни истории на млади предприемачи, пробили в интернет бизнеса. Финансовата и икономическата криза пък стимулираха търсенето на нови услуги и продукти, които да преформатират цели бизнес сегменти, доставяйки повече стойност на по-добри цени.

Според Николай Горчилов, съосновател на един от първите български алтернативни телекоми - "Орбител", който в момента развива нов стартъп проект в Индия, има и други важни причини. "Увеличаващата се бройка е резултат от естествения процес на ускорение на иновациите и увеличението им като абсолютна величина", смята той. Горчилов смята, че стартъп манията, развихрила се през последните години, не е характерна само за Силициевата долина в САЩ, но и за много други места по света и е резултат от еволюционното развитие на иновационните цикли. "Преди хилядолетия фундаменталните открития са отнемали векове. После са били нужни десетилетия. В наше време са сведени до години. В бъдеще може да очакваме процесът да продължи да се ускорява", смята Горчилов. Но това не е всичко - според него има и друга важна причина: "Всяко ново откритие разширява хоризонта на човечеството и служи за база на 2, 3, 4, 5... n последващи открития."

Повече възможности = повече пари

Всичко това повишава интереса към стартиращите компании, инвестициите в тях, а и приходите, които те генерират. По този начин в процеса на иновации се замесват повече хора. Появяват се и повече фирми, което логично води до необходимост от повече средства. Нивата на финансиране обаче все още са далеч от тези по време на дотком кризата от края на 90-те години на миналия век. Например само през 2000 г. в софтуерната индустрия са инвестирани повече от 8.5 млрд. долара, сочат данните на Thomson Reuters. За сравнение - през 2010 сумата възлиза на по-малко от 2 млрд. долара.

Това не означава, че стартиращите компании вече не могат да набират средства. Дори напротив – като брой стават все повече, но голяма част от тях се придържат към модела на т.нар. lean (пестеливи) стартъпи, които предпочитат да работят с ниски разходи, докато е възможно и най-вече докато реално докажат, че тяхната идея е печеливша на практика. Разбира се, има и изключения като компанията Color, която успя да набере над 40 млн. долара, за да създаде приложение за мобилни телефони, без да има ясен бизнес модел. Но към момента този тип фирми са по-скоро изключение, отколкото норма.

Според Светлан Станоев, мениджър на Института за предприемачи на "Сиско" в България, друг важен фактор за засиления интерес към технологичното предприемачество със сигурност е т.нар. криза. "Настоящата икономическа ситуация предразполага много млади професионалисти да се замислят дали да изберат "пътеката" на наети служители в голяма организация, или да започнат свой бизнес", обяснява Станоев. "Възможностите за бърза успешна кариера в големи организации вече далеч не са това, което бяха преди 4-6 години", допълва той.

Той също е на мнение, че повечето технологични стартъпи не изискват високи първоначални инвестиции. Станоев споделя, че "почти всички проекти, върху които имаме наблюдение, започват с минимален капитал и основната им инвестиция се изразява във времето на екипа им".

Друго отношение към риска

Основен "инициатор" на т.нар. дотком балон в края на миналия и началото на този век бяха инвеститорите и техният апетит към риска. "Сега е точно обратното – основните инициатори на бума са самите предприемачи, и то в среда на доста нисък "апетит" към риска от страна на инвеститорите", посочва Станоев. Повечето стартиращи компании сега са много "по-притиснати" да бъдат находчиви (smart) в това, което са започнали, именно защото стартират с минимални средства. На "стартъперски език" те са hungry and foolish, което е важна предпоставка за успеха на един начинаещ бизнес. Една от основните разлики между днешните стартъпи и дотком компаниите е, че те са по-фокусирани в решаването на реални проблеми. "Изглежда, че те (днешните стартъпи - бел. авт.) правят неща, които хората харесват, вместо неща, които си мислят, че хората биха искали", коментира пазарният анализатор Койн Ясукочи пред Indiatimes.com.

Пример за това е компанията, създадена основно от 27-годишния Кевин Систром през миналата година в Сан Франциско, следвайки типичния пестелив (lean) подход. Мобилната услуга за споделяне на снимки, наречена Instragram, която официално заработи през октомври, вече има 3 млн. регистрирани потребители. Въпреки това в момента във фирмата работят... четирима служители. Един човек, който се занимава с административна дейност, и трима инженери - по един за всеки милион потребители. И това, при положение че компанията набра 7 млн. долара от инвеститори.

На този етап Систром няма планове да прави сериозни назначения на персонал или опити за бързо генериране на огромни приходи или излизане на борсата, каквото беше нормалното поведение по време на дотком компаниите от края на миналия век. Много стартиращи фирми също демонстрират мислене, насочено не само към осъществяването на добри идеи, но и тяхното успешно монетаризиране. Докато този факт е на лице, броят им може да носи само позитиви като по-интензивен иновационен процес, нови работни места и "преоткриване" на стари услуги, адаптирани към новата интернет реалност.

------

*Новосъздадена компания, обикновено направена с цел проучване и/или разработване на даден пазар. Терминът придобива популярност по време на дотком балона от 1999-2000 г.

Даниел Грос е на 19 години. Една вечер той се запътва към някакво парти, но забравя адреса. Дали го видях в страницата на Facebook събитие, в електронно съобщение или в календара, чудил се той. Младежът бил принуден да го търси през телефона си, което го измъчило и почти развалило вечерта му. Така обаче му хрумва идеята да създаде онлайн търсачка, която да индексира информацията от различни източници като Gmail (без чатовете), Twitter (само собствени публикации и лични съобщения), Google Docs, Google Calendar, Facebook, Dropbox и LinkedIn.

Така започва бизнес историята на стартъпа Greplin, разказана от първия инвеститор в компанията - Пол Греъм, създател на инкубатора за нововъзникващи ИТ компании Y Combinator. Тя е само част от стартъп манията, развихрила се през последните години.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

6 коментара
  • 1
    bestbuy avatar :-|
    За да останат ХОРА в България.

    по света - стартъп мания, а в България - мутрите откриха интернет бизнеса с 10 г. закъснение. Сега всеки тарикат има интернет магазин и чака големите пари.

  • 2
    bonzoo avatar :-|
    Vladimir Todorakov

    до bestby: не съм съгласен. И в България има стартъпи, просто почти няма от къде да научиш за тях. Един интересен български стартъп е www.location.bg

  • 3
    epoc avatar :-|
    epoc

    Щом и Ники Горчилов е намесен очаквайте много приказки и светли перспективи и малко свършена работа.

    подпис: Анонимен Хейтър (аз)

  • 4
    mapto avatar :-|
    mapto

    Щеше да е интересно да прочетем статия за проблемите, с които се сблъскват българските стартъпи преди да получат подкрепата на големи инвеститори:
    http://www.gnergy-software.com
    http://vocabler.com
    http://www.stockpodium.com
    http://www.threechess.com

  • 5
    mapto avatar :-|
    mapto

    Христос Воскресе!

    Искате ли да започнете нов бизнес, дали за да бъдете независими, да забогатеете или просто да сте на гребена на вълната? Чудите ли се откъде точно да започнете?
    Ако е така, ето един безплатен уъркшоп, където ще ви се отдаде възможност да започнете: http://idev.map-consult.eu/

  • 6
    svetliod avatar :-|
    svetliod

    До коментар [#3] от "epoc":
    Горчилов е създал Орбител и сега се е забил в Индия да стартира пак... И ти наричаш това "много приказки малко действия"...


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK