Учи, за да имаш таблет
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Учи, за да имаш таблет

Учи, за да имаш таблет

До 5 години 44% от учебниците в САЩ ще бъдат дигитални

Асен Георгиев
5501 прочитания

© Капитал


Съвсем скоро отличниците вече няма да се познават по огромните чанти, препълнени учебници и тетрадки. Отличителният им белег вероятно ще е броят на домашни работи, споделени в училищната мрежа, и "харесаните" от съучениците и учителите есета, качени онлайн. Причината е, че мобилните и интернет технологии навлизат с все по-бързи темпове в образованието и сме на прага на революционна промяна. Това, за съжаление, все още не се отнася за България, където дори достъпът до интернет в училищата е под въпрос. Говорим за САЩ, откъдето по всяка вероятност ще тръгне дигиталната образователна революция. Освен всичко друго тя ще създаде и пазар за милиарди за производителите на дигитални учебници.   

Едва ли са много хората, които все още се съмняват, че учениците първи ще започнат да използват таблети и други мобилни устройства, а учебниците им ще бъдат изцяло електронни. Въпросът е кога това ще се случи, а отговорът започва да придобива все по-категоричен: скоро. Пазарният бум на смартфоните, таблетите и електронните четци, намаляващата им цена и развитието на социалните медии и интернет технологии, са основният двигател на промяната. В дългосрочен план дигиталните учебници ще спестят много пари, защото ще са значително по-евтини от хартиените, които се налага да се препечатват и осъвременяват през няколко години.

Какво е нужно

Има три важни неща, които трябва да се случат, за да тръгне дигиталното образование: достъп до хардуерни устройства, достатъчно софтуерни приложения (разбирайте дигитални учебници) и административно осъвременяване на учебните програми и изискванията на държавно ниво. Накратко: технологиите са вече тук, дигиталните учебници никнат като гъби, а интересът към тях е огромен. Това неминуемо ще задвижи държавната машина и скоро и законодателството също ще влезе "в час". 

За момента фаворитът на повечето щатски училища е устройството на Apple - iPad. То не е най-евтиното предложение на пазара, но пък от компанията на Стив Джобс са се погрижили да го презентират добре пред учителите и директорите. Добрият сценарий за бъдещето е хардуерната платформа да бъде въпрос на избор за всяко училище, а с нея да могат да се ползват стандартизирани учебни приложения.

Към момента обаче интересът към iPad, който държи над 80% от пазара на таблети, е най-голям. Като част от пилотен проект гимназията Roslyn в Long Island закупи 47 устройства в края на миналата година. Кварталното училище се надява скоро да оборудва всичките си 1100 ученици с по една бройка от ябълковия таблет. "То [устройството, бел, авт.] ни позволява да разширим класната стая извън тези четири стени", казва пред New York Times Лари Рейф, учител по английски език в гимназията. Той публикува онлайн всички материали, необходими за часовете при него. Рейф е от учителите, които смятат, че това е бъдещето на образованието и е доволен, че вече има мобилно приложение, в което могат да бъдат открити всичките пиеси на Шекспир.

Когато говорим за консервативна система като образователната, не е учудващо, че има много учители, които са на обратното мнение. "Има прекалено малко доказателства, че децата учат повече или по-бързо, използвайки тези машини", казва Лари Кубан, професор по педагогика в Stanford University. Неговото мнение е, че по-добре да се харчат пари за наемане и обучение на нови учители.

Всички (учители и директори) обичат iPad

Спорът за смисъла и ползата от мобилните устройства и дигиталните учебници в класната стая вероятно ще се води още дълго време, но ние засега се абстрахираме от него и ще се концентрираме върху фактите. Така например държавните училища в Ню Йорк са поръчали повече от 2000 iPad-а за над 1.3 млн. долара. Повече от 200 учебни заведения в Чикаго пък се борят за 23 грантови схеми за покупка на iPad-и на стойност 450 хил. долара. Образователната администрация на Вирджиния не остава по-назад и е подела iPad-инициатива на стойност 150 хил. долара. Има и други примери, а изводът от тях е, че таблетите определено са попаднали в полезрението на училищните администрации. По всяка вероятност образователните администратори скоро ще се усетят, че на пазара има и по-евтини варианти от iPad.

Големият интерес към мобилните устройства, които могат да се използват за училищни цели, е добре дошъл за производителите на дигитални учебници. Пазарът на учебници в САЩ възлиза на над 12-14 млрд. долара годишно, сочат данните на специализирания блог The Future of Educational Publishing. Инициативи като Khan Academy, където всеки може да гледа образователни видеоклипове безплатно, както и Smarthistory (предлага достъпен поглед върху теми от сферата на изкуството и историята във видеоформат) поставят под съмнение гарантираните приходи на традиционните издателства на учебна литература. Най-опасни за тях са преките им "дигитални" конкуренти като продуктите на Inkling - компания, която създава учебници, предназначени за iPad. Те са с много илюстрации, интерактивни, с видео и възможност за изпращане на съобщения. Компанията успя да привлече инвестиция от най-голямата издателска фирма за учебници McGraw-Hill and Pearson, а също и от фондовете Sequoia Capital, Felicis Ventures, Kapor Capital и Sherpalo Capital.

"Парите не са проблем", казва Мат Макинис, създател и изпълнителен директор на компанията, пред Forbes. И добавя: "Ние сме фокусирани върху това да станем основен играч в нашата индустрия." Проблемът в момента е как да се правят повече учебници с удобни интерактивни елементи като допълнителни таблици, филмчета и други за сравнително малко пари и време. "Отнема около 12 седмици да разработим едно заглавие", казва Мат Макинис. "Работим здраво, за да развием технология, която да ни позволи да скалираме нашия бизнес", допълва той.

Навлизането в консервативната образователна система със сигурност няма да е лесно, но иновативната платформа на компанията и стратегическите ѝ партньори ще помагат за взимане на голяма част от растящия пазар, който се очаква да надхвърли 1 млрд. долара до няколко години. Мат Макинис го определя като "бавнодвижещ се фармацевтичен пазар". "Може да е бавнодвижещ се, но е високодоходен", добавя Макинис пред Education Newsweek.

Друг претендент за парче от пазара е стартиращата компания Kno. Тя започва с намерението да разработи собствен образователен таблет, но вече се фокусира само върху софтуерната част и смята да я направи достъпна за различни платформи. Компанията получи повече от 30 млн. долара финансиране в средата на месеца. Основната част от парите идва от фонда Intel Capital. Производителят на микрочипове планира да използва образователния софтуер (учебници и учебни приложения) в своите устройства, казва Арвинд Содани от Intel. Той добавя, че софтуерните решения на Kno кореспондират директно с идеалите на Intel за е-образование.

Всичко това изглежда като една изключителни разумна инвестиция. Още повече ако прогнозите на Xplana за пазара на учебници в САЩ се сбъднат. Според изследването на компанията, специализирана в решения за "образованието на XXI век", след 5 години 44% от продадените учебници в САЩ ще бъдат дигитални. Нещо повече: 2 години по-късно, през 2019 г., това ще е доминиращият формат за производство и разпространение на образователно съдържание. В момента дигиталните учебници имат между 1.5 и 2% пазарен дял в САЩ. Според Xplana той ще расте с близо 100% до 2015 г., след което постепенно ще забави темпото си.

Съвсем скоро отличниците вече няма да се познават по огромните чанти, препълнени учебници и тетрадки. Отличителният им белег вероятно ще е броят на домашни работи, споделени в училищната мрежа, и "харесаните" от съучениците и учителите есета, качени онлайн. Причината е, че мобилните и интернет технологии навлизат с все по-бързи темпове в образованието и сме на прага на революционна промяна. Това, за съжаление, все още не се отнася за България, където дори достъпът до интернет в училищата е под въпрос. Говорим за САЩ, откъдето по всяка вероятност ще тръгне дигиталната образователна революция. Освен всичко друго тя ще създаде и пазар за милиарди за производителите на дигитални учебници.   

Едва ли са много хората, които все още се съмняват, че учениците първи ще започнат да използват таблети и други мобилни устройства, а учебниците им ще бъдат изцяло електронни. Въпросът е кога това ще се случи, а отговорът започва да придобива все по-категоричен: скоро. Пазарният бум на смартфоните, таблетите и електронните четци, намаляващата им цена и развитието на социалните медии и интернет технологии, са основният двигател на промяната. В дългосрочен план дигиталните учебници ще спестят много пари, защото ще са значително по-евтини от хартиените, които се налага да се препечатват и осъвременяват през няколко години.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

26 коментара
  • 1
    ju_li avatar :-|
  • 2
    l avatar :-|
    |

    Мисля, че таблетите ще навлязат първо в университетите и много по-късно в училищата.

  • 3
    ju_li avatar :-?
    ju.li

    До коментар [#2] от "|":

    Така мислиш, защото си сигурен, че никога няма да се направят учебниците в подходяща форма или има някаква друга причина?

  • 4
    l avatar :-|
    |

    До коментар [#3] от "ju.li":

    Така мисля, защото студентите са по-внимателни към хардуера и по-платежоспособни.

  • 5
    ju_li avatar :-|
    ju.li

    До коментар [#4] от "|":

    Хардуера е на цената на един комплект учебници, а децата и сега разполагат и боравят с ПСП, тъч скриин телефони, лаптопи, но просто няма софтуер с училищно съдържание.
    И едно уточнение: всичките тези предмети децата ми редовно ги носят в училище и все още са здрави, но ги използват само за игри.

  • 6
    l avatar :-|
    |

    До коментар [#5] от "ju.li":

    Хардуера определено не е на цената на комплект учебници. Защото трябва да сравняваш цената на хардуера с цената на _хартията_ на учебниците, а не целите учебници.

  • 7
    ju_li avatar :-|
    ju.li

    До коментар [#6] от "|":

    Значи идеята, все пак е учебното съдържание да е само на хартия?!?

  • 8
    tucker_case avatar :-|
    tucker case

    production costът на хардуера само 300 кинта

    Публикувано през m.capital.bg

  • 9
    tucker_case avatar :-|
    tucker case

    но употребата в училище иска освен учебници даскаля дето знаят квой туй...

    Публикувано през m.capital.bg

  • 10
    l avatar :-|
    |

    До коментар [#7] от "ju.li":

    Идеята е, че не правиш разлика между цена на текста върху хартията и цена на учебника като цяло.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK