Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Мрежата на Sony продължава да е недостъпна за геймърите.

SonyLeaks

Хакерска атака срещу игралната мрежа PlayStation Network изложи на риск данните на 77 млн. потребители

Юлиян Арнаудов
2976 прочитания

Мрежата на Sony продължава да е недостъпна за геймърите.

© reuters


Големите компании за видеоигри изградиха през последните няколко години свои собствени мрежи, които са нещо като интернет в интернета. Чрез тях свързват потребители така, че да могат да играят мултиплеър помежду си и да купуват онлайн нови заглавия, добавки или виртуални продукти. Постепенно тези мрежи станаха неизменна част от живота на всеки конзолен геймър. Такива екосистеми съществуват под най-разнообразна форма и за всякакви компютърни игри. По подобен начин е устроена и мрежата PlayStation Network (PSN) на развлекателния гигант Sony. Тя позволява на всеки потребител на конзолите PlayStation 3 и PlayStation Portable (PSP) да играе със свои приятели или други геймъри, както и да пазарува различни неща от интернет магазина й. Излезли са нови карти и модификации за любимата игра? Няма проблем – играчите плащат през PSN, след което ги свалят в профила си и после ги използват. PSN свързва над 77 млн. потребители по целия свят, като близо 90% от тях са съсредоточени в Европа и САЩ. Всеки акаунт съдържа мейл, потребителско име и парола, както и възможност за пазаруване чрез кредитни карти. Много от играчите използват истинските си имена в него.

PSN също така дава достъп до социалните мрежи като Facebook и Twitter, позволява на потребителите да гледат стриймвани филми от каталога на Netflix и др. Просто и ефективно за геймърите, доходоносно за разработчиците и Sony. Подобна е системата на конкурентите Microsoft – X-Box Live (с около 23 млн. регистрирани акаунта) и на Nintendo – Wi-Fi Connection. Повечето игри на трите компании разполагат с онлайн компоненти, които изискват регистрация в тези мрежи.

Теч в PlayStation Network

Цялата тази на пръв поглед перфектна симбиоза между компания и клиентско обслужване беше разклатена, след като преди седмица хакери се добраха до личните данни на потребителите от мрежата PSN. Нарушителите най-вероятно са се добрали до имена, пароли, имейли и дори е възможно да разполагат с данни за кредитните карти на регистрираните геймъри. Пробивът е станал в периода между 17 и 19 април. Като предохранителна мярка мрежата не е активна оттогава. Точно това породи и съмнения сред потребителите, които се запитаха защо по великденските празници нямат достъп до PSN. Sony от своя страна не коментира ситуацията.

Едва седмица по-късно японската компания оповести истинската причина за затварянето на услугата си. Часове след като представи своите нови таблети S1 и S2, Sony предупреди потребителите на PSN да следят зорко извлеченията по кредитните си карти и да внимават на какви имейли отговарят, за да се предпазят от изтичане на още данни. Освен игралната мрежа е спряна и системата за видео- и аудиострийминг Qrocity, която е предназначена за последните модели телевизори на компанията. От Visa обявиха, че при бърза реакция на засегнатите картодържатели ще възстанови парите от всяка нерегламентирана транзакция.

Официално Sony не обявиха нито кой е отговорен за пробива, нито и колко точно потребители от мрежата й са засегнати. Само добавиха, че работят по проблема и са наели външна компания, която да разследва атаката. Анализаторите смятат, че последиците от хакерския пробив и изтеклите данни ще са огромни. "Това е огромно изтичане на информация", коментира Майкъл Пачтър, анализатор в Wedbush Securities, цитиран от "Ройтерс". "Големият проблем пред Sony е дали хакерите ще използват данните, които са придобили", добавя той.

Отговорност - нулева

Няма яснота кой е отговорен за хакерската атака. Според спекулации това е групата Anonymous, която наскоро заплаши японската компания заради спечеленото дело срещу хакера Джордж Хотс. Sony блокира достъпа на програмата на Хотс до конзолите си, защото чрез него потребителите могат да играят пиратски заглавия. Неговото приложение позволява да се ползва софтуер, разработен от външни и независими разработчици. Той обаче твърди, че не е имал намерение да подкрепя пиратското съдържание.

Anonymous от своя страна отрече да стои зад пробива в PSN мрежата. През последните месеци групата хакна много сайтове, като блокира страниците на Visa и други компании, за да изрази солидарност с дейността на Wikileaks. До момента обаче Anonymous само блокира сайтове и услуги, но не е показала по някакъв начин, че краде лична информация от тях.

Това, макар да е обичайна практика в подобни случаи, не е единствената опасност за притежателите на конзолите на Sony. Хакерите може обаче да използват вече изтеклата информация, за да се доберат до още повече лични данни. Това може да стане, като бъдат изпратени фалшиви мейли (примерно с подател Sony), в които да се иска нова информация за потребителя. Без да успеят да доловят разликата, играчите може да споделят на хакерите още повече от своите данни. Освен това атаката може да доведе до кражба на акаунти или тяхната продажба (особено тези на по-добрите играчи с повече отключени игралния компоненти). Ако данните бъдат използвани по такъв начин, това може да прерасне в черен пазар за готови регистрации в PSN. Засега подобно развитие е блокирано от факта, че Sony спряха мрежата напълно и до четвъртък тя продължаваше да не функционира.

Късна реакция

Японската компания беше разкритикувана заради криенето на инцидента в рамките на цяла седмица. Първоначално потребителите не бяха уведомени за причините за спирането на мрежата, както и за вероятните опасности от изтичане на лични данни. Това породи спекулации още през миналата седмица  дали системата на Sony не е хакната и започна да изнервя потребителите. Японската компания призна за пробива чак на 27 април, като оправда забавянето с провеждащото се международно разследване. Преди това обаче тя обяви само, че системата е спряна, за да може да бъде подобрена нейната сигурност.

Късната реакция може да доведе до доста негативи за Sony. Освен че е петно върху репутацията й, в момента компанията е заплашена от санкции от някои правителства. Американските регулатори обмислят дали да започнат разследване защо Sony не е предупредила по-рано потребителите си, докато британските им колеги вече предприеха подобна стъпка.

Пробивът в една мрежа с толкова голям брой потребители, каквато е PSN, повдига въпроса за уязвимостта на личните данни в геймплатформите. Все повече компютърни и видеоигри изискват онлайн профил и регистрация. За щастие невинаги се изискват чувствителни данни като номера на кредитни карти и истински имена. Предвид популярността на интернет магазините и пазаруването на виртуални продукти обаче все повече потребители ще споделят подобна информация в глобалната мрежа. И тогава проблемът може да има драматични размери.

Това не е първата атака срещу подобна база данни. Миналата година чрез системата на AT&T изтекоха близо 100 хил. потребителски профила на Apple и техния онлайн магазин iTunes. Тогава бяха регистрирани и неправомерни покупки, като това предизвика гнева на някои потребители на продуктите на Стив Джобс. Макар че не се знае до каква степен данните, добити от PSN, ще бъдат използвани по подобен начин, съвсем не е изключен и подобен сценарий като този с Apple.

Големите компании за видеоигри изградиха през последните няколко години свои собствени мрежи, които са нещо като интернет в интернета. Чрез тях свързват потребители така, че да могат да играят мултиплеър помежду си и да купуват онлайн нови заглавия, добавки или виртуални продукти. Постепенно тези мрежи станаха неизменна част от живота на всеки конзолен геймър. Такива екосистеми съществуват под най-разнообразна форма и за всякакви компютърни игри. По подобен начин е устроена и мрежата PlayStation Network (PSN) на развлекателния гигант Sony. Тя позволява на всеки потребител на конзолите PlayStation 3 и PlayStation Portable (PSP) да играе със свои приятели или други геймъри, както и да пазарува различни неща от интернет магазина й. Излезли са нови карти и модификации за любимата игра? Няма проблем – играчите плащат през PSN, след което ги свалят в профила си и после ги използват. PSN свързва над 77 млн. потребители по целия свят, като близо 90% от тях са съсредоточени в Европа и САЩ. Всеки акаунт съдържа мейл, потребителско име и парола, както и възможност за пазаруване чрез кредитни карти. Много от играчите използват истинските си имена в него.

PSN също така дава достъп до социалните мрежи като Facebook и Twitter, позволява на потребителите да гледат стриймвани филми от каталога на Netflix и др. Просто и ефективно за геймърите, доходоносно за разработчиците и Sony. Подобна е системата на конкурентите Microsoft – X-Box Live (с около 23 млн. регистрирани акаунта) и на Nintendo – Wi-Fi Connection. Повечето игри на трите компании разполагат с онлайн компоненти, които изискват регистрация в тези мрежи.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

3 коментара
  • 1
    epoc avatar :-|
    epoc

    "интернет в интернета" е доста забавно обяснение. По същата логика имаме "телефон в интернета" (Скайп), "епъл в интернета" (iTunes), "дирник в интернета" (dir.bg) и т.н.

    Хора, не сме в 1999, че да обяснявате какво е мрежа и да използвате нищо не значещия израз "интернет в интернета" (между другото всеки VPN е точно това, ама незнайно защо никой не използва точно това словосъчетание).

  • 2
    rewind avatar :-|
    Todor Tanev

    Същото може да се случи буквално със всеки голям доставчик на игри като Steam или Desura. Определено ще е голям урок за тази индустрия, която през последните години си създаде немалко врагове с поведението си спрямо потребители и разработчици.

  • 3
    zlatev avatar :-|
    Златин Златев

    Не само доставчиците на игри са target на такива атаки.
    Не ми се мисли какво би станало ако има подобен пробив в портали като Amazon, eBay и т.н.

    http://www.novajaja.com/?p=623 четиво за размисъл


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK