Разкъсана облачност
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Разкъсана облачност

Поддържането на собствена ИТ инфраструктура не гарантира, че и с нея няма да има проблеми.

Разкъсана облачност

Спирането на EC2 услугата на Amazon показа, че cloud computing технологиите не са задължително най-стабилната платформа за бизнеса

Христо Ласков
3293 прочитания

Поддържането на собствена ИТ инфраструктура не гарантира, че и с нея няма да има проблеми.

© THOMAS PETER


"Облакът" и обещанията за него

- Той е евтин. Доставчиците на ИТ услуги твърдят, че споделянето на ИТ инфраструктура с други компании е по-евтино, отколкото поддържането на собствена такава. А и плащате само за това, което използвате.

- Той е бърз. Базовите предложения за използване на "облак" са наистина евтини. По-сложните и специфични решения изискват по-висока цена, но винаги има едно предимство - елиминират се разходите за хардуер.

- Той е поддържан. Повечето доставчици на услуги непрекъснато ъпгрейдват софтуера и хардуера, който предоставят под наем на клиентите си, като добавят нови и нови функционалности, което по принцип би струвало пари при собствена ИТ инфраструктура.

- Той е скалируем. Може бързо и лесно да завишите параметрите на наетата инфраструктура. Или да ги занижите, което се отразява и на сметката ви.

- Той е мобилен. Услугите в "облака" по дефиниция се използват дистанционно, което улеснява достъпа до данните ви дори и извън офиса.

Когато в края на април сайтове като Foursquare, Reddit и Quora изведнъж спряха едновременно, причина за това не беше хакерска атака срещу тях. Това, което временно ги извади от строя, беше спирането на услугата, на която те разчитат за съществуването си.

Или на по-точно за която плащат за съществуването си - EC2 или Elastic Compute Cloud на Amazon. Всъщност това е част от т.нар. облачно приложение на компанията, която подсигурява изчислителна мощ и място за съхранение на данни за други бизнеси, които предпочитат да не се занимават с поддръжката на собствени центрове за управление на данни.

"Облакът" е едно от решенията, на които ИТ индустрията залага много, особено във времената на криза. Това е един от най-бързо развиващите се бизнеси в този сегмент, който позволява отдалечено съхранение на информация и управлението й. Спирането на услугата на Amazon обаче стана причина за повдигането на един въпрос, който досега бе останал назад, а именно - какво става, ако облакът спре? И дали подобни спирания няма да убият тази тепърва зараждаща се индустрия?

Какво се случи всъщност

В края на април Amazon, без да иска, стана жертва на т.нар. ефект на доминото, а именно последователното спиране на различни услуги, породено от краха на една от тях, която уж е била по-незначителна. Според официалното изявление на американската компания проблемът е започнал при неправилното конфигуриране на система за прехвърляне на трафика от неин център за съхранение на данни във Вирджиния, САЩ.

"Подобни промени са част от нормалната ни дейност, като целта ни беше да увеличим капацитета на основната ни мрежа в центъра", обясняват от компанията. "За разлика от нормалното прекъсване на мрежата, тази промяна спря връзката както през основния, така и през резервния канал, което остави засегнатите компоненти без никаква свързаност", пише в официалния доклад на компанията по повод проблема.

На практика проблемът не е нещо необичайно за ИТ индустрията - все пак грешки стават навсякъде, дори и при машините, както показва и конкретният случай. Въпросът е, че при т.нар. публични облаци, какъвто е този на Amazon, тези грешки имат много по-голям обхват и съответно негативно влияние върху потребителите.

Примери за това има много, но най-пресен е този с изтритите писма при грешка в сървърите на мейл услугата на Google, която сама по себе си също е "облак" и предоставя възможност за отдалечено съхранение на информация на потребителите си. Която очевидно може и да изчезне понякога или пък да бъде недостъпна. И накара всички да се запитат дали може, а и дали трябва да се разчита само на "облака"? И дали подобни грешки няма да дискредитират тази перспективна услуга, лансирана от всички големи ИТ компании - от Microsoft, през Hewlett-Packard и до Amazon.

И все пак надали ще стигне чак до такива крайности - срещу подобни грешки не е застрахован никой - дори и компаниите, които разчитат на собствени сървъри, които нямат нищо общо с "облака". Проблемите стигат както до бизнесите, които управляват сами инфраструктурата си, така и на доставчиците на ИТ инфраструктура като услуга или доставчиците на "облаци".

В случая с Amazon EC2 дори обикновено е давана като пример за наистина добро решение в областта на предоставянето на ИТ като услуга, въпреки че историята помни и други проблеми с функционирането й. Всъщност Amazon дори жертва част от печалбата си в краткосрочен план, за да инвестира в доразвиването на своето предложение в тази област.

Пълен напред

По-рано през 2011 г. изпълнителният директор на HP Лео Апотекер също обяви, че една от основните посоки за развитие на компанията му ще бъде именно предоставянето на ИТ решения като услуга. Подобна е стратегията и на Microsoft, които от май започват да предлагат публичен "облак" и в България благодарение на партньорството си с 2 компании, които засега остават добре пазена тайна.

Самият факт, че ИТ компаниите залагат толкова на този тип услуги, означава, че те ще еволюират значително. Самият "облак" търпи развитие подобно на всеки друг продукт. Спомнете си например операционната система на Google Android. В началото и тя не беше нищо повече от бъгав софтуер, който обаче се разви значително и в момента заема челната позиция по продажби на смартфон пазара, изпреварвайки дори дългогодишния лидер в тази област Symbian.

Проблемът с публичните облаци е агрегацията на множество сайтове и услуги на тях. Това означава, че проблем с един доставчик на такава услуга предизвиква много голям верижен негативен ефект. Просто всички спират по едно и също време.

В крайна сметка обаче удачното сравнение тук е пътуването със самолет на авиокомпания и с частен автомобил. Самолетът е най-сигурният начин за пътуване, познат на човечеството до момента. Една единствена самолетна катастрофа обаче може да доведе до стотици човешки жертви, което увеличава емоционалното въздействие върху обществото. Затова и самолетните катастрофи намират място по първите страници на вестниците, докато стотиците пътни инциденти рядко фигурират дори и като новини.

И анализатори, и ИТ компании обаче са твърдо убедени, че облакът по правилния напред. "Най-важният урок от случилото се с Amazon е, че това събитие на практика не променя нищо", смята анализаторът Анди Ман, цитиран от изданието eweek.com. Според него няма начин "облакът" да не излиза от строя от време на време. "Потребителите на този тип услуги обаче трябва да се подготвят за подобни ситуации, независимо дали става въпрос за тяхната собствена ИТ инфраструктура или за наета такава", твърди той. И на практика всичко опира до управлението на риска, категоричен е анализаторът.

На практика само наемането на "облак" не означава, че всички проблеми са решени, смятат Ман. "Не може просто да захвърлите готовото си приложение на Amazon и да кажете: "Аз бях дотук." Като всяко едно приложение трябва да се грижите за него - да имате резервен план за действие, план за действие в случай на бедствено положение и т.н., и т.н. "Облакът" не означава, че се отървавате от управлението на инфраструктурата си. Въпреки че физически не управлявате сървъри, виртуално те зависят изцяло от вас", убеден е Ман.

"Облакът" и обещанията за него

- Той е евтин. Доставчиците на ИТ услуги твърдят, че споделянето на ИТ инфраструктура с други компании е по-евтино, отколкото поддържането на собствена такава. А и плащате само за това, което използвате.

- Той е бърз. Базовите предложения за използване на "облак" са наистина евтини. По-сложните и специфични решения изискват по-висока цена, но винаги има едно предимство - елиминират се разходите за хардуер.

- Той е поддържан. Повечето доставчици на услуги непрекъснато ъпгрейдват софтуера и хардуера, който предоставят под наем на клиентите си, като добавят нови и нови функционалности, което по принцип би струвало пари при собствена ИТ инфраструктура.

- Той е скалируем. Може бързо и лесно да завишите параметрите на наетата инфраструктура. Или да ги занижите, което се отразява и на сметката ви.

- Той е мобилен. Услугите в "облака" по дефиниция се използват дистанционно, което улеснява достъпа до данните ви дори и извън офиса.

Когато в края на април сайтове като Foursquare, Reddit и Quora изведнъж спряха едновременно, причина за това не беше хакерска атака срещу тях. Това, което временно ги извади от строя, беше спирането на услугата, на която те разчитат за съществуването си.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    epoc avatar :-|
    epoc

    "Спирането на EC2 услугата на Amazon показа, че cloud computing технологиите не са задължително най-стабилната платформа за бизнеса"

    Хора, непрекъсваемостта на услугата се определя числено, като за своята Амазон са дали в SLA 99,95%, което означава около 4 часа на година. И както беше написал един пич в блога си - е, те си нарушиха SLA, сега ще има финансови компенсации. Обърнете обаче внимание на нещо друго - нямаше загуба на информация. Така че е рано изобщо да се правят заключения във все още прохождащия пазар на такива услуги.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Дигитални модели

Дигитални модели

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK