На вниманието на българските клонинги на Groupon
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

На вниманието на българските клонинги на Groupon

На вниманието на българските клонинги на Groupon

Глобалната компания за групово пазаруване представи мобилно приложение за дребните и средни бизнеси

Андриан Георгиев
7169 прочитания

80%

над стойността на купона плащат потребителите на Groupon в партньорски ресторанти, сочат данните на компанията. Затова е важно да се изчисли точната отстъпка - едновременно да е достатъчно голяма и да стимулира клиентите да доплащат.

Моделът на Groupon за продажба на продукти или услуги с отстъпка от над 30% явно се отплаща добре на американската компания. Тя има над 1 млрд. долара приходи за 2010 г. и напредва към борсата. Нейната пазарна оценка след IPO със сигурност ще надмине 15 млрд. долара, а според някои оценки може да достигне 25 мрлд.

Само в България има над 50 сайта, копиращи бизнес модела на Groupon, а именно споразумение с малки и средни бизнеси за промоционални отстъпки при продажба на определени продукти. Сделката се осъществява, когато бъде достигнат определен брой закупени купони.

Groupon печели от всяка продадена услуга или продукт, а търговецът получава контролиран прилив на клиенти в точно определен момент. Моделът вече става толкова популярен, че дори американският телеком AT&T обяви планове за свой сайт с отстъпки.

Groupon постоянно подобрява функционалностите си и засега не позволява да бъде задминат от конкуренцията. От вчера в САЩ работи и услугата Groupon Now - мобилно приложение, което предлага продукт или услуга с отстъпка в района, където се намират потребителите в момента. То има само два бутона - "I am hungry!" (Гладен съм) и "I am bored" (Скучно ми е). Тоест разхождате се по улицата и телефонът ви показва всички отстъпки, предлагани от околните заведения - от ресторанти до фризьорски салони.

Ако сте потребител на Groupon извън България, приложението съхранява данните ви, така че само с натискане на бутона Buy може да поръчвате урок по йога или обяд с отстъпка. Groupon изпраща маркер на телефона ви, който показвате на търговеца, той от своя страна го маркира също със своя телефон, след което имате сделка.

Groupon Now също така дава възможност на търговците да правят отстъпки на свои продукти и услуги, валидни само за определени часове на деня.

Приложението може да се разпространи бързо, ако рекламира своите отстъпки в други мобилни приложения, смятат анализаторите на BusinessInsider. Например играете Angry Birds и в един момент реклама ви информира за отстъпки в околни заведения. Ако стигнете до поръчка, Groupon и създателят на Angry Birds делят приходите.

На практика всяка компания с обстойна база данни за своите абонати може да предлага отстъпки като Groupon. Дори "Ню Йорк таймс" може да предлага продукти с отстъпки, защото има всекидневна връзка със своите местни абонати и бизнеси, анализира Феликс Салмън от "Ройтерс". Вместо това този пазар днес е доминиран от Groupon - компания със 70 млн. клиенти, която не съществуваше допреди година и половина.

80%

над стойността на купона плащат потребителите на Groupon в партньорски ресторанти, сочат данните на компанията. Затова е важно да се изчисли точната отстъпка - едновременно да е достатъчно голяма и да стимулира клиентите да доплащат.

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

12 коментара
  • 1
    opsss avatar :-|
    Opsss

    Че то в България останаха ли малки и средни бизнеси? Отстъпка, отстъпка, ама колко да е тая отстъпка :). Зарежи ги тия отстъпки. Лоялните клиенти не се интересуват от отстъпки. Плюс това отстъпките са нож с две остриета. Генерираш обороти, но не и печалби. Този модел е цикличен, на вълни. Трябва да е устойчив с ниски оперативни разходи. Е, тук вече гигантите се задъхват, защото им е трудно.
    Преди два-три дни имаше и проучване, че тинейджърите не се интересуват изобщо от местонахождението си и какво се предлага около тях. Така че трябва да се гледа и профила на клиентите и статистиките преди да правиш нещо. Иначе Групон са шаренички. Няколко пъти съм влизал, но честно казано не се задържам и не ми предизвикват интерес. Силни като резултати, не споря.

  • 2
    schlupf avatar :-|
    Нищо лично

    Хм, нямаше да е лошо да се интегрират във вече утвърдения foursquare.

  • 3
    goldfrapp001 avatar :-P
    Димитър Лабарба

    Т'ва мобилното голям фйешън, да пишем на Асандж да разработи мобилен Уикилийкс, гледаш си на ГСМ-а къде около теб в момента става далавера, подкуп, рекет, надписване на фактури, помпичка в такси, измама в грамаж и т.н, та да можеш да снимаш за господарите и за homepage на дневник.бг.

  • 4
    stefan_s_us avatar :-|
    stefan_s_us

    "Например играете Angry Birds и в един момент реклама ви информира за отстъпки в околни заведения."

    КАКВА ИДИЛИЯ!

    Според някой корпоративен мозък това е смисъла на живота - след като си работил цял ден като роб да се забавляваш със затъпяващи игри и с искараните си пари да им правиш още пари и вместо свободен да правиш каквото си искаш да се движиш по невидими траектории, които те са ти задали с намаления. Имам познат тук във Вашингтон който беше станал роб на Групон преди да се осъзнае.
    Слава Богу - животът не скроен според простите модели на корпорациите. Цената вече я плати Майкрософт - с тъпото си желание за контрол на потребителите. Цената сега в САЩ я плащат кабелните телевизии които поради рекламите са отвратни за гледане и все повече хора ги изоставят за да си гледат чиста от реклами и стойностна интернетна телевизия (Netflix, Hulu, Amazon VOD, Cracle чрез хардуера+софтуер като Roku, AppleTV и др.)

  • 5
    alexmanbg avatar :-|
    Александър Петров

    и за мен групон модела не работи за бизнеса - ако си сметнеш, че от малкото пари, които клиента плаща трябва да дадеш половината на компанията за групова продажба... И какви клиенти хващаш? в никакъв случай лоялни към теб, защшото те са лоялни към груповите продажби и няма да се върнат, а ще отидат на следващото място с ваучер.
    затова съм фен на алтернативната идея - за дискаунт клубовете: ползваш по-малки от груповите отстъпки, но пък постоянно. за бизнеса това е разсрочване във времето при все пак очаквания за хора, които му стават лоялни клиенти (макар и защото ползват постоянна отстъпка), а за потребителя отстъпката в крайна сметка (след няколко посещения) илиза по-голяма и от груповите продажби.
    Но пък журналистите пишат за "модерните" неща и докато този модел не стане поне толкова популярен в БГ няма да му обърнат внимание. А този модел вече има пионери и у нас. Нека авторите на статията си направят труда и проверят klub.bg

  • 6
    goldfrapp001 avatar :-P
    Димитър Лабарба

    Това е чист консумеризъм, купуваш простотии само защото са евтини и ти ги навират в сурата по всевъзможни начини, а НЕ защото имаш нужда от това. По-хепи няма да станем след 3 дни на майната си за 60 лева вместо за 6000, щото човек насищане няма, ако ще и безплатно да пътува. Аз лично не обичам такива оферти, защото не съм малоумен и мога сам да реша къде да ида, не съм клошар и мога да си платя реална цена, и смятам, че хотелиерите и всички останали заслужават адекватни приходи от труда си, каквито очаквам и аз от своя.

  • 7
    dimhristov avatar :-|
    dreamer

    В САЩ масово хапват по ресторантите, затова там има място този модел.
    Българите масово се хранят, че и фризират в къщи (или при приятелка). Така, че докато не почнат да предлагат с отстъпка нещо, което се потребява реално от българите тук фирмите ползващи модела трудно ще спечелят много.
    За сравнение българите също търчат подир отстъпките, но предимно на хранителни стоки и други за масово потребление. За справка да си спомним стълпотворенията пред новооткрити хипермаркети с промоции. Нашите фирми да вземат да сключат договори за отстъпки с бензиностанции :) гарантирано ще спечелят в пъти повече :)

  • 8
    bestbuy avatar :-|
    За да останат ХОРА в България.

    Тъкмо преди час получих поредняи спам от един българки клонинг на Групон. Имаше цели 4 продукта на сайта си, 2 от които вече с изтекла промоция.

  • 9
    vcb avatar :-|
    vcb

    И за мен лично, системата тук е сбъркана.Предлагат се предимно услуги, които не са широко профилирани, а задаволяват само определен потребителски профил.Сайтовете предлагат почти едни и същи глупости, а и няма и грам лоялност към клиентите, както каза някой по-горе.Пример: тренирах в една зала от доста време, изведнъж страхотен наплив на клиенти, а то били ваучеристи за един месец.Значи аз си плащам редовна карта за 40лв., а собственика на салона е пуснал офертата за 13 или 15 лв доколкото си спомням.Емииии не става така, първо този прилив наруши нормалното функциониране на залата и второ аз се почуствах леко обиден за тази нелоялност към лоялните клиенти от страна на собственика.Имам и още примери, но според мен трябва по-добро планиране и проучване на потребителите склонни да си купят ваучер.

  • 10
    dobre.bg avatar :-|
    Dobre.bg

    До коментар [#7] от "dreamer":

    Много си прав! Най-лесно да проверят в НСИ колко процента от хората си харчат 100% от месечните доходи за храна и режийни разходи.

    Хит ще бъде промоцията: "Плати си водата на полвин цена". "Парното на 90% отстъпка". :)


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK