Латино iPad
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Латино iPad

Тайванската компания стана печално известна със самоубийствата на нейни служители китайските й заводи

Латино iPad

Китайският хардуерен гигант Foxconn обмисля технологична инвазия в Бразилия

Юлиян Арнаудов
3370 прочитания

Тайванската компания стана печално известна със самоубийствата на нейни служители китайските й заводи

© reuters


"В момента, в който бразилците чуят думата футбол, те спират да работят. Освен това цялата работа с танците (карнавалите - бел. ред.) - това е лудост."

Това споделя за Бразилия Тери Гоу – президент и председател на борда на директорите на азиатската компания Foxconn - най-големият производител на електроника в света. Личните му пристрастия обаче нямат чак такова значение. Независимо дали традициите и бита в осмата по големина икономика в света се харесват на инвеститорите или не, тя едва ли би могла да бъде пренебрегната поради големия потенциал на пазара, с който разполага. Затова напук на сиестата, карнавалите и страстта на бразилците към футбола Foxconn обяви, че възнамерява да инвестира 12 млрд. долара в производствени мощности в латиноамериканската държава през следващите пет години.

Планирано е до края на тази година в Бразилия да заработи завод за дисплеи и линия за сглобяване на таблетите на Apple - iPad. Първоначално компанията възнамерява да сглобява продукти с внесени отвън части, а в перспектива да започне и да произвежда и компонентите на бразилска земя. Износът на таблети за САЩ е малко вероятен, като според Гоу разходите по логистиката ще бъдат по-високи в сравнение с тези при износ на продукцията от Китай. Допълнително Foxconn обявиха, че новите мощности няма да са за сметка на други заводи на компанията по света. Ориентацията на компанията за нови мощности и тяхното разположение е важно, защото нейни клиенти са най-големите технологични корпорации в света – тя сглобява продукти на Apple, Acer, Asus, Intel, HP, Dell, Nintendo, Nokia, Sony, Samsung и др.

Защо Бразилия

Причините тайванската компания да направи тази инвестиция в латиноамериканската страна са няколко. Първата е, че Foxconn се опитва да диверсифицира производството си от източното крайбрежие на Китай. Също така тя ще се опита да обхване по-добре разпръснатите развиващи се пазари. В момента Foxconn има предприятия в Китай, Източна Европа (Словакия, Полша), Индия, Мексико и Бразилия. Повечето заводи и по-голямата част от служителите на компанията обаче са съсредоточени в Китай, където персоналът надвишава 1 млн. души. В Бразилия тайванският производител има само едно предприятие в Сао Пауло, което произвежда компютри за Hewlett-Packard.

Изборът на латиноамериканската държава не е случаен. Според Гоу например в Индия е трудно да се инвестира заради различните закони и данъчна политика на отделните щати. Допълнително пропастта между бедни и богати във втората по население държава е много по-голяма от тази в Китай. В Русия пък бавното развитие на проектите е сред основните пречки на инвеститорите. "В Китай подписах договор през юли, а през октомври беше готова първата секция от осем сгради. И това за три месеца! В Санкт Петербург строим завод вече две години и още не е готов", коментира Гоу. И допълва: "Ако има някой, който ръководи успешно предприятие в Русия, да ми се обади и да ме научи как се прави бизнес там."

Бразилия е един от пазарите, към които се ориентират все повече технологични компании. Наскоро LG също обяви, че планира да открие мощности в южноамериканския икономически колос. С подобна идея е и Motorola, която възнамерява да произвежда в страната таблета си Xoom. Латиноамериканската държава обаче има високи мита, които оскъпяват значително продуктите. Поради тази причина един таблет iPad се продава на крайна цена от около 860 долара, докато в САЩ той е двойно по-евтин – около 400 долара. За да може по-лесно и евтино да се продава потребителска електроника в Бразилия, тя трябва да се произвежда на местна земя.

"Митата са прекалено високи и ние определено трябва да пренесем дейността си там", коментира представител на Foxconn, цитиран от PCWorld.

Също така това не е единствената държава в региона, която отчита силен икономически растеж и има неразработен пазар. Такава например е и Аржентина. Бразилия обаче има и недостатъци. Освен посочените особености в бита на бразилците нивото на заплащане на персонала е по-високо, отколкото в Китай и други страни с развиващи се пазари.

Идваме с мир... и с условия

Намеренията за експанзия на Foxconn бяха обявени по време на визитата на бразилския президент Дилма Русеф в Китай. Хардуерната компания обаче постави редица условия пред властите в латиноамериканската държава, преди да направи инвестицията от 12 млрд. долара. Според публикация на списание Forbes в тях се включват данъчни облекчения, осигуряване на голям терен, който да побира повече от едно звено на компанията, приоритетни доставки на летището в Сао Пауло (и други все още неназовани логистични обекти), финансова помощ от бразилската банка за развитие, правителствена подкрепа при намирането на миноритарни инвеститори, прокарване на високоскоростен оптичен интернет и други.

Бразилия ще трябва да има също така специална митническа политика спрямо Foxconn, за да няма компанията проблеми с логистиката. Правителството ще има срок от осем месеца до две години, за да обмисли и изпълни тези условия. Дилма Русеф обаче също е поставила изисквания пред тайванския производител. Едно от тях е основно да бъдат наети местни служители, а не да се внасят кадри отвън. Това може да затрудни намирането на достатъчно квалифициран персонал. Само през последната година дефицитът на професионалисти в областта на ИТ сектора в страната е 92 хил. души, пише "Ню Йорк таймс". Ако отворят врати, новите мощности на Foxconn ще се нуждаят от 100 хил. служители, от които поне 20 хил. трябва да са висококвалифицирани инженери. Допълнително компанията трябва да се съобразява с трудовото законодателство на страната, ако иска да прави бизнес там. Това също е заложено в условията на бразилското правителство, тоест производителят трябва да уважи и задължителната 13-а заплата, която се раздава в Бразилия, а това е практика, доста критикувана от Foxconn.

Под чертата

Също така технологичните експерти са на мнение, че 12 млрд. долара за подобна инвестиция е доста голяма сума и има вероятност да е леко преувеличена. "Има смисъл компанията да се ориентира към Бразилия, но тези пари са прекалено много", заяви Винсънт Чен, анализатор в Yuanta Securities в Тайпе, цитиран от "Блумбърг".

Също така е възможно основният инициатор за тази инвестиция да не е точно Foxconn, а по-скоро Apple, които да искат да обхванат по-добре регионалния пазар. В това има логика, защото продуктите, които първоначално ще се сглобяват приоритетно, ще са на компанията от Купертино.

"Ако клиентът на Foxconn – Apple, се стреми да навлезе по-стабилно в Бразилия, то е важно за тайванския производител да изгради там свои мощности", заяви Саймън Уанг, вицепрезидент на изследователската компания Topology Research Institute.

Все пак има вероятност тайванската компания да изнася продукцията си от Бразилия за САЩ, тъй като между двете държави има споразумение за свободна търговия. Така ще могат да се избегнат някои митнически такси, които да повлияят положително на разходите за логистика. Въпреки това надали Бразилия ще измести Китай като основна производствена мощност на Foxconn. Заплатите в азиатската държава все още са по-ниски от тези в латиноамериканската. Дори и възнагражденията в крайбрежните региони на Китай, където стандартът на живот е по-висок, да достигнат неприемливи нива за компанията, тя може да измести производството си във вътрешността на страната, където разходите за персонал са все още сравнително ниски.

"В момента, в който бразилците чуят думата футбол, те спират да работят. Освен това цялата работа с танците (карнавалите - бел. ред.) - това е лудост."

Това споделя за Бразилия Тери Гоу – президент и председател на борда на директорите на азиатската компания Foxconn - най-големият производител на електроника в света. Личните му пристрастия обаче нямат чак такова значение. Независимо дали традициите и бита в осмата по големина икономика в света се харесват на инвеститорите или не, тя едва ли би могла да бъде пренебрегната поради големия потенциал на пазара, с който разполага. Затова напук на сиестата, карнавалите и страстта на бразилците към футбола Foxconn обяви, че възнамерява да инвестира 12 млрд. долара в производствени мощности в латиноамериканската държава през следващите пет години.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара
  • 1
    cinik avatar :-|
    cinik

    Жалко, изпуснахме ги! Откакто четох за 80-часовата работна седмица в тази компания, си я бях заплюл за работодател на цигансктие махали в България. Хем 13 часа на ден на топло и сухо, хем после нямаш сили за скитничество, крадене на джелезо и пр. вредни за обществото дейности.

  • 2
    diego avatar :-|
    Diego

    "В момента, в който бразилците чуят думата футбол, те спират да работят. Освен това цялата работа с танците (карнавалите - бел. ред.) - това е лудост."
    Сравнявайки бразилските и китайските културни ценности, президента на FOXCONN е много прав - тази работа е лудост. Китайците от хилядолетия уважават труда, а латиносите танците. Тая работа ще стане “маняна“ - т.е. утре или друг път!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK